QUATTRO=HALDEX czy QUATTRO=THORSEN?

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 21 lut 2005, 02:54

Zepter napisał(a):Passat, Phaeton mają silniki ustawione wzdłużnie i też mają Haldexa :?


Ale może zależy to od jednostki napędowej. Jak montowane są V6a jak 1.8T??
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków


Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 03:28

Wszystkie silniki w Passacie są ułożone wzdłużnie zarówno 1,9 TDI czy 1.8T poprzez 2,5 V6 TDI i 2,8 V6, że o 4,0 W8 nie wspomnę... :?
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez Kuba M. » poniedziałek, 21 lut 2005, 10:51

Zepter napisał(a):Wszystkie silniki w Passacie są ułożone wzdłużnie zarówno 1,9 TDI czy 1.8T poprzez 2,5 V6 TDI i 2,8 V6, że o 4,0 W8 nie wspomnę... :?


Nie wiem czy coś Ci się nie pomyliło. Nie wyobrażam sobie żeby w FWD silnik był ułożony wzdłużnie - tylko poprzecznie. Jak mówiłem tylko wersję 4motion maja silnik umieszczony wzdłużnie. Mówimy o Passacie cały czas oczywiście.
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Kuba M. » poniedziałek, 21 lut 2005, 11:02

żółtodziób napisał(a):Wracając do Haldexa to dobrze sterowany nie przcuje źle, dość powiedzieć ze w oparciu o Haldex zrobione sa takie wozy jak Carrera 4, 4S Turbo oraz Lamborrghini Murcielago. Kubie chyba się Haldex pomylił z wiskozą. Obydwie konstrukcje sa podobne, tyle że w pierwszym przypadku płytki blokowane są przez komputer, w drugim zaś za pomoca pasywnych mechanizmów, przez co w drugim przypadku mamy do czynienia z opóźnieniami.


Przecież sam napisałem, że przy roździale momentu w Audi decyduje elektronika. Działa to oczywiście lepiej od płytek, ale nadal nie ma rewelacji. Wolałbym szczerze mówiąc sam napęd na przód z jakąś 50% szperą. No i nie porównywałbym działania tego typu napędu do Porsche czy Lambo. Z prostego względu - w tych samochodach dołączany jest przód. Jak wiemy skierowanie mocy na przód w wypadku poślizgu kół tylnych może tylko pomóc, zabija wprawdzie poślizg ale jest jednak bezpieczne. Natomiast dołączenie tyłu w przypadku poślizgu przodu to trochę inna sprawa. Nie oszukujmy się, nie są to jakieś super systemy transmisji napędu, żadna elektronika nie zastąpi normalnego mechanicznego dyfra o ograniczonym poślizgu, może mu co najwyżej pomóc w rożdzielaniu napędu, ale nigdy nie zastąpić.
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez stein911 » poniedziałek, 21 lut 2005, 12:22

Haldex w grupie VW nie byłby zły gdyby zmieniono rozdzielanie mocy między osie. Teraz w momencie poślizgu może zdarzyć się, że cała moc nagle pójdzie na tył. Zmienia to diametralnie zachowanie samochodu i nie jest to zbyt bezpieczne; nagle w największej opresji okazuje się że mamy tylnionapędówkę :? . Ale już na przykład w renualt kangoo tylnie koła mogą otrzymać maksymalnie chyba tylko 50 % mocy. Dlatego ten dość wysoki dostawczak w teście łosia spisywał się lepiej niż skoda octavia.
"Skoro Rosjanie robią kulki łożyskowe puste w środku, to wszystko się da zrobić!"
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 21 lut 2005, 12:36

Kuba: Odpowiednio szybka elektronika może zastąpić dyfer. Ale odpowiednio szybka. Poza tym Haldex to właśnie płytki, tyle że spinane elektronicznie. Sama idea nie jest zła, myślę ze z czasem Haldexy mogą zastąpić tradycyjne centralne dyfry, jednak zanim to nastąpi...

stein 911: niezależnie od tego co piszą w materiałach reklamowychżaden Haldex nie jest w stanie na dołącvzaną oś puścić więcej niż 50%. Z prostej przyczyny, żeby w takim Golfie móc puścić więcej niż połowę siły na tył trzeba w pewnym stopniu odłączyć przód, a w takiej konstrukcji przód jest nieodłączany, absolutnie stały. W momenciue kiedy Haldex lub wiskoza zepną tylny napęd na 100% wówczas moc rozdziela się po połowie na obie osie i to jest max co może iść w takiej konstrukcji na tylne koła.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez krzychd » poniedziałek, 21 lut 2005, 12:58

W TV widziałem jak na honda jezdziła po sniegu, najpierw buksował przód, potem tył i tak na zmianę, to samo występuje w tych dostawczakach(chyba transporter) od VW, tylna oś z przednia buksują na zmianę, więc jaki tam jest system???
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa

Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 20:57

Kuba M. napisał(a):
Zepter napisał(a):Wszystkie silniki w Passacie są ułożone wzdłużnie zarówno 1,9 TDI czy 1.8T poprzez 2,5 V6 TDI i 2,8 V6, że o 4,0 W8 nie wspomnę... :?


Nie wiem czy coś Ci się nie pomyliło. Nie wyobrażam sobie żeby w FWD silnik był ułożony wzdłużnie - tylko poprzecznie. Jak mówiłem tylko wersję 4motion maja silnik umieszczony wzdłużnie. Mówimy o Passacie cały czas oczywiście.


Sprawdź najpierw dobrze sam zanim komuś zarzucisz pomyłkę :!: :? Jeszcze raz powtarzam, że wszystkie Passaty mają silniki ułożone wzdłużnie. Zarówno przednio jak i czteronapędowe. To samo dotyczy Audi A4 wszystkie silniki są ustawione wzdłużnie zarówno w wersjach FWD jak i quatro. A co ma wzdłużne ułożenie silnika do napędu na przednie koła? Zapewniam cię że na początku wszystkie samochody z napędem na przednie koła miały silniki ustawione wzdłużnie. O ile mnie skleroza nie myli to poprzecznie ułożony silnik z przodu i z napędem na przednie koła po raz pierwszy zastosowano w słynnym Mini. Ale tego już nie jestem pewien na 101 % tak jak tego o czym napisałem wcześniej.
Co do Passatów sprawdż w salonie VW, w jakimś prospekcie albo poproś właściciela Passata (obecny model) o to by dał ci zajrzeć pod maskę. 8)
Ostatnio edytowano poniedziałek, 21 lut 2005, 22:03 przez Zepter, łącznie edytowano 1 raz
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 21:01

krzychd napisał(a):W TV widziałem jak na honda jezdziła po sniegu, najpierw buksował przód, potem tył i tak na zmianę, to samo występuje w tych dostawczakach(chyba transporter) od VW, tylna oś z przednia buksują na zmianę, więc jaki tam jest system???


Ten system nazywał się syncro i oparty był o sprzęgło wiskotyczne (plus dodatkowo blokada 100% tylnego mostu). (tak było do poprzedniego modelu) Najnowszy VW Transporter ma już oznaczenie 4 motion co by sugerowało zastosowanie haldexa.
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez żółtodziób » wtorek, 22 lut 2005, 00:33

Pozostaje mi potwierdzić że wszystkie passaty mają silniki umieszczone wzdłużnie. To samo dotyczy zresztą wielu starszych Audików, silnik jest w takich przypadkach umieszczony przed przednią osią. Takie rozwiązanie nie jst niczym nowym, wszystkie pierwsze przednionapędówki tak miały, dopiero w Mini Morrisie zastosowano silnik umieszczoy poprzecznie w celu zaoszczędzenia miejsca.

Umieszczenie silnika na dwa sposoby pod maską byłoby nieracjonalne, przedrożyłoby sprawę.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Zepter » wtorek, 22 lut 2005, 01:49

A więc wyszło na moje :!: :twisted: Ze mną się spierali ale autorytetu żółtodzioba podważyć się nie ośmielą .......co by było zresztą głupie ponieważ mamy rację :lol:
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez Kuba M. » czwartek, 24 lut 2005, 15:27

Nie sprawdziłem jak było z tymi silnikami, ok, mea kupa.

Zepter napisał(a):Passat, Phaeton mają silniki ustawione wzdłużnie i też mają Haldexa :?


Tutaj jednek chyba Ty nie sprawdziłeś. Skoro VW na swojej stronie ma napisane, że: On cars with longitudinally installed engines, a Torsen® differential distributes power and compensates for differences in wheel rotation when cornering; if the car has a transverse engine, these tasks are performed by a Haldex® clutch.

To jak to jest?
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Zepter » piątek, 25 lut 2005, 01:21

Zaprawdę powiadam ci, że koncern VW to także Audi (czego na pewno jesteś świadom) i to może się odnosić do tej marki. A wzdłużne ułożenie silnika wcale nie wyklucza zastosowanie sprzęgła wielopłytkowego haldex wymaga to tylko innej skrzyni rozdzielczej doprowadzającej moment obrotowy wałem do tylnej osi. Van VW Sharan też ma silnik umieszczony wzdłużnie i tak samo ja VW Passat ma system napędu 4x4 za pośrednictwem systemu haldex. :?
Zresztą w programie motoryzacyjnym na DSFie sam widziałem jak to działa, był to cały program poświęcony autom 4x4 oraz AWD i działanie haldexa było pokazane na przykładzie VW Passata Varianta czyli kombi. :wink: Haldex to znak rozpoznawczy VW z napędem dwóch osi....może z wyjątkiem Touarega ktory ma całkiem inny system napędu z centralnym symetrycznym mechanizmem różnicowym z blokadą(sterowane elektronicznie sprzegło wielopłytkowe plus pełna blokada mechaniczna) - dane: OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 nr 1-2 (45) 2004
Haldex stosuje też Volvo w kilku modelach w tym w XC 90 a BMW stosuje bardzo podobny system: "xDrive" w np: X3 i X5 (nowa wersja) który zastąpił stosowany przez BMW od kilkunastu lat układ firmy ZF z niesymetrycznym centralnym mechanizmem rożnicowym i blokadą wiskotyczną. :?

Zresztą sam zobacz: http://ciksoft.republika.pl/naped.html :arrow:
Ostatnio edytowano piątek, 25 lut 2005, 02:04 przez Zepter, łącznie edytowano 1 raz
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez żółtodziób » piątek, 25 lut 2005, 01:54

Zepter ma rację, wzdłużne ułożenie silnika nie wyklucza możliwości zastosowania Haldexa, zaś poprzeczne ZNACZNIE UTRUDNIA możliwość zastosowania Torsena. W układzie wzdłużnym nie ma problemu żeby dyfer centralny umieścić za dyfrem przednim, zchowując sam dyfer przedni i pólosie naędowe przednie identyczne jak w modelu przednionapędowym. W poprzecznym układzie sprawa jest bardziej złożona, bo zaraz okazałoby się ze wał napędowy krzyżuje się z jedna z półosi, trzebaby więc dać zupełnie inną skrzynię biegów, mieszczącą dwa dyferencjały, mało prawdopodobne też, że udałoby się zachować te same półosie co w przednionapedówce. W tej sytuacji łatwiej jest zrezygnować z centralnego dyfra a napęd tylny zrobić dołączany.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Zepter » piątek, 25 lut 2005, 02:24

Teraz możemy chylić czoła przed konstruktorami Lanci Delty HF Integrale, którym połączenie silnika ułożonego poprzecznie i centralnego mechanizmu rożnicowego Torsena jednak się udało. :?
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron