QUATTRO=HALDEX czy QUATTRO=THORSEN?

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

QUATTRO=HALDEX czy QUATTRO=THORSEN?

Postprzez !ADI! » sobota, 19 lut 2005, 19:39

Zaskoczyło mnie AUDI. Fakt, może byłem niedoinformowany przez 21lat mojego życia. Ale quattro to nie zawsze quattro.
Może ja to źle rozumiem ale w np A3 quattro jest zamontowany haldex.
Nie mam nic do haldexa :), ale jak można się szczycić montowaniem quattro z thorsenem??

Nie ma to jak komercja.
Audi BUUUUUUUUUUU
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków


Re: QUATTRO=HALDEX czy QUATTRO=THORSEN?

Postprzez Kuba M. » sobota, 19 lut 2005, 19:43

!ADI! napisał(a): Ale quattro to nie zawsze quattro. Może ja to źle rozumiem ale w np A3 quattro jest zamontowany haldex.
Nie mam nic do haldexa :)


A ja mam :) Uważam, że to kompletny kibel. Golfy, Leony, A3 mają Haldexy, dopiero od Passata w górę jest montowany Torsen. Można to chyba poznać po ułożeniu silnika, ale za to sobie ręki ani czegokolwiek innego uciąć nie dam. Haldexy mają silnik poprzecznie, Torseny wzdłużnie.
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez !ADI! » sobota, 19 lut 2005, 20:25

ja nie mam nic do haldexa bo sam na takim szalejem czasami.

ale chodzi mi o to, że audi mnie zawiodło[tzn rozwaliło pazernością]
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez krzychd » niedziela, 20 lut 2005, 00:17

a może ktoś wytłumaczyć o co w tym wszystkim chodzi??

Wiem tylko, że haldex się włącza ze zwłoką, że jakis olej się nagrzewa i coś dołancza. Może ktoś to wytłumaczyć??
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa

Postprzez żółtodziób » niedziela, 20 lut 2005, 00:18

e tam pazernością od razu... Taka tendencja zeby oszczędzać, każdy łoi z klientów ile się da. Poza tym Kuba ma rację, na golfie i pochodnych (w tym Audi A3 oraz TT) nie ma za bardzo technicznej możlowości założenia torsena. Oczywiście na upartego można, ale oznaczałoby to znaczne trudności, obecność drugiego dyfra oznacza konieczność zupełnie innego poprowadzenia przednich pólosi napędowych jeśli silnik i skrzynia biegów są zamontowane poprzecznie, to oznacza konieczność wdrożenia nietypowych części specjalnie na potrzeby konkretnej wersji. W dobie unifikacji jest to pozbawione sensu, rynek i tak lyknie taki wózek jako AWD.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Kuba M. » niedziela, 20 lut 2005, 01:31

krzychd napisał(a):a może ktoś wytłumaczyć o co w tym wszystkim chodzi??

Wiem tylko, że haldex się włącza ze zwłoką, że jakis olej się nagrzewa i coś dołancza. Może ktoś to wytłumaczyć??


Napęd na tył w autach z Haldexem jest realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe. To, czy sprzęglo ma dołączać napęd na tył zależy w coraz większym stopniu od elektroniki. Audi się chwali nawet czujnikami przeciążeń i twierdzi, że nawet bez poślizgu przedniej osi część napędu może iść na tył np. podczas przyspieszania. Najbardziej gówniany z Haldexów ma Honda, tam potrzebny jest poślizg przedniej osi do aktywowania tyłu i realizowane to jest z tego co wiem przez sprzęgło wiskotyczne. Działa ta z opóźnieniem i jak napęd jest potrzebny to go nie ma, a jak już nie jest potrzebny to nagle się pojawia.

Żeby nie było, że tylko narzekam to Haldex może być przydatny w niektórych sytuacjach, np. podczas jazdy w błocie, mokrej trawie etc. W moich warunkach oceniam jego przydatność na jakieś 3 dni w roku :) Podczas ostrej jazdy Haldex denerwuje, a samochody weń wyposażone mają tendencję do zmieniania dosyć gwałtownie charakterystyki w czasie pokonywania zakrętu. Moje przygody z Haldexem wskazują, że przy poślizgu przedniej osi dołączenie napędu na tył spowoduje albo jeszcze gorsze wyplucie przodu, albo nagły nadsterowny poślizg - w zależności od kąta skrętu kół, prędkości itp. Właśnie dlatego uważam, że to kibel, proteza i próba zrobienia wody z mózgu potencjalnym klientom. W połączeniu z montowanym w samochodach grupy VAG ESP, który nawet po odłączeniu jak się okazało wcale odłączony do końca nie jest, powoduje, że samochód staje się nieprzewidywalny. Tył się dołącza nie wiadomo kiedy, wyłączone (teoretycznie) ESP nagle postanawia interweniować dezorientując kierowcę - czy projektanci samochodów z grupy VAG to wariaci? Najlepsze jest jednak Audi TT Quattro, który dzięki Haldexowi miał na początku produkcji problemy ze stabilnością przy większych prędkościach, a i po dokonaniu modyfikacji prowadzi się jak Daewoo Lacetti. Haldexom i ESP mówimy NIE!
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez _dookie » niedziela, 20 lut 2005, 02:02

Mi wydaje sie ze Haldex jest do bani. Przecierz jak sie jeździ autem z napedem na cztery koła to to auto powinno miec naped na cztery koła. Jak powiedzial Kuba, jesli podczas podsterownosci włączy sie naped tylej osi, to wtedy dodatkowa siła działająca na przednie koła pozabwi je przyczeonosci wogóle. czysty bezsens. Ale i tak moim zdaniem najlepiej sie prowadzi stare auta, jak to usłyszałem na karowej, bo są wyposarzone w system ABS- Absolutny Brak Czegokolwiek :P :) A idee aut 4x4 powinny pozostac odeami 4x4 a nie 2x4 od czasu do czasu 4x4, dlatego Subaraki i Miśki uwazam za najlepsze cywilne auta z napedem 4x4. :D
BRT rośnie w siłę!! GG:3087599

Narazie prawy fotel:)

GSi rządzi!!

JANUSZ NIGDY CIE NIE ZAPOMNE!!
Avatar użytkownika
_dookie
 
Posty: 16
Dołączył(a): czwartek, 10 lut 2005, 17:16
Lokalizacja: ZAMBRÓW

Postprzez Transformer » niedziela, 20 lut 2005, 02:11

1. Thorsen? to od nazwiska? do tej pory spotykałem się tylko z nazwą TORSEN od TORque SENsing

2. Haldexem w warunkach sportowych nie jezdzilem ale przytocze tutaj tylko jedną wypowiedz:

niejaki Robert Herba ostatnio autorytarnie stwierdzil, ze jego Audi A3 1.8T Quattro (180KM + ingerencja MTM, uklad przeniesiania napedu Haldex) po zdeaktywowaniu ESP jest NAJLEPIEJ prowadzaca sie, znana mu seryjna czteronapedowka, nie wylaczajac z tego zestawienia Imprezy i Evo....


To było dość dawno (ok 2 lata temu) wiec moze nie dotyczyc evo8 i nowych sti

3. Wg Piotra Wróblewskiego (szkoła sportowej jazdy w Wawie) dobrym haldexem w praktyce też się jeździ jak stałym napędem (mimo że jest to wbrew teorii :) te wektory sił wzdłużnych i poprzecznych :)) )
http://www.alfa156.pl/ Alfa 156 | http://photomotive.net/ że niby blog | http://www.flickr.com/photos/airsiwy/ Zdjęcia
Avatar użytkownika
Transformer
N3
 
Posty: 256
Dołączył(a): sobota, 26 paź 2002, 20:38
Lokalizacja: Kraków

Postprzez !ADI! » niedziela, 20 lut 2005, 02:27

czy jest "h" czy go nie ma... są większe problemy a każdy wie o co chodzi.

żółtodziób ale wiesz S3 ma już ponoć tORsena [transformer, nie wstawiłem "h"]
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez stein911 » niedziela, 20 lut 2005, 18:14

Ale quattro to nie zawsze quattro.


Nie bardzo rozumiem, quattro oznacza napęd na 4 koła. To w jaki sposób jest realizowany nie jest chyba ważne. Quattro nie oznacza automatycznie thorsena.
"Skoro Rosjanie robią kulki łożyskowe puste w środku, to wszystko się da zrobić!"
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 21 lut 2005, 01:37

żółtodziób ale wiesz S3 ma już ponoć tORsena


Nie wierzę w cuda i garbate aniołki, uwierzę jak zobaczę.

Wracając do Haldexa to dobrze sterowany nie przcuje źle, dość powiedzieć ze w oparciu o Haldex zrobione sa takie wozy jak Carrera 4, 4S Turbo oraz Lamborrghini Murcielago. Kubie chyba się Haldex pomylił z wiskozą. Obydwie konstrukcje sa podobne, tyle że w pierwszym przypadku płytki blokowane są przez komputer, w drugim zaś za pomoca pasywnych mechanizmów, przez co w drugim przypadku mamy do czynienia z opóźnieniami.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: QUATTRO=HALDEX czy QUATTRO=THORSEN?

Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 01:42

Kuba M. napisał(a):
!ADI! napisał(a): Ale quattro to nie zawsze quattro. Może ja to źle rozumiem ale w np A3 quattro jest zamontowany haldex.
Nie mam nic do haldexa :)


A ja mam :) Uważam, że to kompletny kibel. Golfy, Leony, A3 mają Haldexy, dopiero od Passata w górę jest montowany Torsen. Można to chyba poznać po ułożeniu silnika, ale za to sobie ręki ani czegokolwiek innego uciąć nie dam. Haldexy mają silnik poprzecznie, Torseny wzdłużnie.


Zaprawdę powiadam Ci: Passat, Sharan też ma haldexa.... :?

A ja uważam, że lepszy rydz niż nic.......i lepszy taki napęd na cztery koła niż np taki jak w Hondzie CRV albo żaden. Wiadomo Quatro z centralnym dyfrem rules. :)
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 01:48

_dookie napisał(a):Mi wydaje sie ze Haldex jest do bani. Przecierz jak sie jeździ autem z napedem na cztery koła to to auto powinno miec naped na cztery koła. Jak powiedzial Kuba, jesli podczas podsterownosci włączy sie naped tylej osi, to wtedy dodatkowa siła działająca na przednie koła pozabwi je przyczeonosci wogóle. czysty bezsens. Ale i tak moim zdaniem najlepiej sie prowadzi stare auta, jak to usłyszałem na karowej, bo są wyposarzone w system ABS- Absolutny Brak Czegokolwiek :P :) A idee aut 4x4 powinny pozostac odeami 4x4 a nie 2x4 od czasu do czasu 4x4, dlatego Subaraki i Miśki uwazam za najlepsze cywilne auta z napedem 4x4. :D


Jeśli mówimy o napędzie samochodu czy innego pojazdu to najpierw jest ilość koł a potem na ile kół jest pojazd napędzany a więc czetrokołowy pojazd z napędem na dwa koła ma oznaczenie 4x2. :?
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 21 lut 2005, 02:23

no niestety żółtodziobie póki S3 ma 1.8T ma haldexa.

Kuba M. dobrze stwierdził z tym ułożeniem silnika:
"On the permanent all-wheel drive quattro® power is distributed as needed to all four wheels. This system provides high levels of active safety, and dependable traction on virtually all surfaces as well as excellent road holding, even in cross-winds. It is superior to manual all-wheel-drive systems because of this “permanent safety advantage”. On cars with longitudinally installed engines, a Torsen® differential distributes power and compensates for differences in wheel rotation when cornering; if the car has a transverse engine, these tasks are performed by a Haldex® clutch ."
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez Zepter » poniedziałek, 21 lut 2005, 02:37

Passat, Phaeton mają silniki ustawione wzdłużnie i też mają Haldexa :?
TDI - Ten Dym Ignoruj ;-]
Avatar użytkownika
Zepter
N3
 
Posty: 434
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:00
Lokalizacja: Węgrów

Następna strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron