Starty Kubicy w Rajdach

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez eRADe » środa, 11 mar 2015, 23:49

Mariusz napisał(a):wiechu100, dostajesz ostrzeżenie za rozmowę z viperem dłuższą niż 4 posty i drugie ostrzeżenie za próbę wyprowadzenia go z błędu. Moje ostrzeżenia są właściwie nic nie warte, ale wcześniej chciałeś i nie doczekałeś się, więc probuje ratować sytuację ;)


co ????

"drugie ostrzeżenie za próbę wyprowadzenia go z błędu "

keee???
eRADe
 
Posty: 47
Dołączył(a): poniedziałek, 29 wrz 2014, 20:50


Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez wiechu100 » środa, 11 mar 2015, 23:50

Przecie to ironia jest ;)
Chyba, ze chodzi Ci o to, ze viper sie nie myli? W takim razie tym bardziej mi sie nalezy :mrgreen:
Avatar użytkownika
wiechu100
N3
 
Posty: 399
Dołączył(a): niedziela, 25 kwi 2010, 12:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez kij » czwartek, 12 mar 2015, 00:15

ZbyszekChaosu napisał(a):Szczerze powiem, że również jestem ciekaw skąd się te 5% wzięło. W jaki sposób niby uślizg kół pomaga w efektywniejszym przyśpieszaniu? Nie chodzi mi już nawet czemu 5% a nie np 3% lub 12% tylko o samą zasadę. Co takiego dzieje się z oponą podczas minimalnego poślizgu, że lepiej przekazuje ona moment obrotowy? Jest mi to ktoś w stanie wyjaśnić?
Póki co jedyne co mi przychodzi do głowy to rozgrzanie opony. Przy uślizgu mamy większe tarcie i wyższą temperaturę a jak wiadomo rozgrzana guma lepiej klei. Te 5% może być wówczas balansem między przyczepnością opony a jej dogrzewaniem.


Szczerze się przyznaję, że nie czytałem i nie oglądałem tego co w linkach podawaliście, ale może chodzić nie o to, że celowo na te parę procent uślizgu pozwalają systemy, czy kierowca i wtedy jest najefektywniej, ale bardziej tenże poślizg musi wystąpić, żeby można go skontrolować.

We wielu dziedzinach jest tak, że żeby mogła nastąpić reakcja (np. żeby zaczął działać ABS, ASR, itp. itd.) to musi wystąpić akcja (np. poślizg przy hamowaniu, przyspieszaniu).

Czy to kierowca, czy system wspomagający, nieważne, nie jest w stanie określić, wyczuć punktu maksymalnej przyczepności, może jedynie maksymalnie szybko zareagować po jego wystąpieniu, im szybciej tym lepiej.

Oczywiście bez jakiegokolwiek poślizgu, przy wykorzystaniu maksymalnej przyczepności opon zawsze będzie najefektywniej, ale w przypadku rajdów, gdzie nawierzchnie są mniej lub bardziej zmienne, ciężko, czy też praktycznie wydaje się to niemożliwe, by zawsze trafić w punkt, więc albo jedzie się poniżej limitu przyczepności (ciężko określić jak daleko do tego limitu jest), albo poza limitem, mniej lub bardziej.

Ale to tylko moje zdanie, nie musi być wcale do końca słuszne.
Avatar użytkownika
kij
N3
 
Posty: 307
Dołączył(a): piątek, 22 mar 2013, 21:24

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez wiechu100 » czwartek, 12 mar 2015, 00:21

Dokladnie o tym samym wspominalem wczoraj. Zeby wiedziec, ze sie wykorzystuje opone w 100% trzeba przekroczyc ten limit o te pare procent gdzie jeszcze nie tracimy z powodu zbytniego uslizgu ale za to wiemy, ze wykorzystalismy przyczepnosc opony w 100% . Tak jak mowisz, czlowiek nie jest w stanie trafic idealnie w punkt a nawet komputer (Twoje przyklady) potrzebuje akcji do reakcji. Tak wiec ja sie podpisuje ;)
Avatar użytkownika
wiechu100
N3
 
Posty: 399
Dołączył(a): niedziela, 25 kwi 2010, 12:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez eRADe » czwartek, 12 mar 2015, 00:25

wiechu100 napisał(a):Przecie to ironia jest ;)
Chyba, ze chodzi Ci o to, ze viper sie nie myli? W takim razie tym bardziej mi sie nalezy :mrgreen:


Viper przeszedł na takie wyżyny absurdu że już sam nie byłem pewien
jak ktoś od paru dni Ci tłucze że ziemia jest płaska to już nie wiesz czy jesteś psem czy kotem

Przepraszam po prostu w pewnym momencie zgłupiałem
eRADe
 
Posty: 47
Dołączył(a): poniedziałek, 29 wrz 2014, 20:50

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez wiechu100 » czwartek, 12 mar 2015, 00:30

Szczerze? Ja tez troche zglupialem, ale nie udalo mu sie tak pokrecic zeby calkowicie zakrecic a tym samym sie wykrecic :) ale to pokrecone heh. Wiec Ziemia jest dalej plaska tfuuu okragla :mrgreen:
Avatar użytkownika
wiechu100
N3
 
Posty: 399
Dołączył(a): niedziela, 25 kwi 2010, 12:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Siadły » czwartek, 12 mar 2015, 00:59

Cały czas krążycie wokół tematu... Spójrzcie na to co wkleiłem. 100% możiwości opony jest osiągane przy poslizgu względnym POWIEDZMY 5% (wartosc przyblizona, zmienna dla podłoża opony itd). Nikt nie pisze, że należy przekraczać możliwości opony, bo to jest strata. Ale poślizgu nie ma TYLKO kiedy auto stoi lub porusza się ze stałą prędkością, bez skręcania. Siły generowane przez oponę wynikają z poślizgów! Więc rozróżnijmy poślizg od możliwości opony, a dopiero używajmy liczb :)

Bez zrozumienia tego będziecie krążyć, krzyczeć i wyzywać się jako argumenty podając slajdy, ślady hamowań i inne...
Avatar użytkownika
Siadły
N2
 
Posty: 184
Dołączył(a): niedziela, 24 wrz 2006, 21:31

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez ZbyszekChaosu » czwartek, 12 mar 2015, 01:13

wiechu100 napisał(a):
ZbyszekChaosu napisał(a):Szczerze powiem, że również jestem ciekaw skąd się te 5% wzięło. W jaki sposób niby uślizg kół pomaga w efektywniejszym przyśpieszaniu? Nie chodzi mi już nawet czemu 5% a nie np 3% lub 12% tylko o samą zasadę. Co takiego dzieje się z oponą podczas minimalnego poślizgu, że lepiej przekazuje ona moment obrotowy? Jest mi to ktoś w stanie wyjaśnić?
Póki co jedyne co mi przychodzi do głowy to rozgrzanie opony. Przy uślizgu mamy większe tarcie i wyższą temperaturę a jak wiadomo rozgrzana guma lepiej klei. Te 5% może być wówczas balansem między przyczepnością opony a jej dogrzewaniem.

Tematem rozmowy bylo skrecanie, viper zmienil tor na hamowanie i przyspieszanie, a dlaczego to sie pewnie wiekszosc domysla. Co do Twojego pytania to tu masz cytat z linku ktory wrzucil jeden z kolegow. Niestety nie jestem inzynierem zeby to policzyc jeszcze raz a tym samym uzasadnic jakims obliczeniem. "Zeby bolid mogl poruszac sie tak szybko, jak to mozliwe, opony musza miec jak najmniejszy stopien poslizgu w stosunku do podloza. W takich warunkach pojazd przekazuje wiecej mocy, niz gdy wystepuje poslizg, lub gdy nie wystepuje w ogole. Stosunek wynosi ok. 5 do 6%. Podsumowujac - gdy bolid porusza sie z predkoscia 100 km/h, jegotylne kola kreca sie z predkoscia 105 km/h, by wygenerowac jak najwieksza wydajnosc."
viper, Ty nie rozuniesz o co mnie chodzi? To chyba ja nie rozumiem o co Tobie chodzi. Rozmaeialisny o poslizgu w zakrecie, ale Ty zqczales pisac o przyspieszaniu i hamowaniu bo w temacie o ktprym rozmawialisny nie potrafiles sie juz bronic i "Twoje" zaczelo tonac, woec zmieniles temat a teraz probujesz ze mnie idiote robic, ze nie wiesz o co mi chodzi. Polecam psychiatre.

@Wiechu100 czytałem podlinkowany artykuł. Cytat który wkleiłeś mówi o tym, że aby uzyskać maksymalną wydajność opony należy uzyskać 5% poślizg. Jednak w żaden sposób nie tłumaczy dlaczego tak się dzieje, dlatego żaden inżynier nic z tego nie policzy.

@McLfan dzięki za poparcie mojej teorii o podgrzewaniu opon.

@kij gdyby uślizg był tylko po to by zadziałały systemy to wystarczył by 1% (albo mniej) i czuła aparatura. Może w przypadku reakcji człowieka faktycznie te 5% to minimum ale elektronika jest dużo dokładniejsza. W takim razie inżynierowie w F1 nie ustawiali by kontroli trakcji na 5%. W artykule wyraźnie było napisane, że uślizg jest konieczny do lepszego przekazania przyśpieszenia a nie do kontroli auta.

@Siadły piszesz że opona nie ma poślizgu podczas przyśpieszania, trochę kłóci się to z cytowanym wcześniej artykułem: http://www.f1ultra.pl/index.php/technika-f1/109148-sezon-2008-bez-kontroli-trakcji-kolejna-rewolucja.html
Gdy bolid przyspieszał, elektronika pokładowa pozwalała silnikowi osiągać pełną moc, dopóki sensory nie wykryły pierwszych oznak poślizgu (101% w porównaniu do opon przednich).
Ostatnio edytowano czwartek, 12 mar 2015, 01:18 przez ZbyszekChaosu, łącznie edytowano 1 raz
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1101
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez wiechu100 » czwartek, 12 mar 2015, 01:16

Mialem na mysli, ze osoby ktore to stwierdzily napewno to obliczyly/sprawdzily a nie zeby teraz tu ktos to liczyl ;) Poprostu viper wymaga by wyliczac wszystko gdzie pojawiaja sie cyfry, jemu wiara w wyliczenia inzynierow Renault nie wystarcza. Z tym podgrzewaniem opon w ten sposob tez cos napewno jest wiec i ja Ci racje przyznam, chociaz dowodami poprzec tego nie potrafie, jedynie logika.
Avatar użytkownika
wiechu100
N3
 
Posty: 399
Dołączył(a): niedziela, 25 kwi 2010, 12:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez żółtodziób » czwartek, 12 mar 2015, 03:40

eRADe napisał(a):
Mariusz napisał(a):wiechu100, dostajesz ostrzeżenie za rozmowę z viperem dłuższą niż 4 posty i drugie ostrzeżenie za próbę wyprowadzenia go z błędu. Moje ostrzeżenia są właściwie nic nie warte, ale wcześniej chciałeś i nie doczekałeś się, więc probuje ratować sytuację ;)


co ????

"drugie ostrzeżenie za próbę wyprowadzenia go z błędu "

keee???


Ironia czytelna na kilometr. Pisałem już nieraz, tylko co niektórzy nie chcieli tego przyjąć do wiadomości. O tym czy chce ktoś polemizować z viperem czy nie to decyduje każdy sam i na własną odpowiedzialność. Mnie obchodzi tylko i wyłącznie , żeby nie było wycieczek osobistych i awantur. Zakaz odzywania się do vipera miały tylko niektóre osoby (zresztą zakaz działał w obie strony, viper też takowy dostał) i wynikał on z tego, że każda jedna wymiana zdań kończyła się zawsze tak samo. Prośby nie pomagały, nie pomagały kolejne dawane szanse, no to nie było innego wyjścia jak wprowadzić zakaz i kary za jego nieprzestrzeganie. Sytuacja chora i nienormalna, ale skuteczna, przez cały Rajd Meksyku był spokój, nie musiałem usuwać żadnych postów. Jak to powiedział niejaki Konfucjusz - prawo pojawia się tam, gdzie zanikły dobre obyczaje. Coś w tym jest. Niezależnie jednak czy ironia dotyczyła mojej osoby, czy ogólnie sytuacji jaka ma miejsce to akurat średnio to zabawne. Mnie to nie dotyka w żaden sposób osobiści, ale ogólnie to przykre, że trzeba było załatwić sprawę w taki a nie inny sposób. Żeby się podobne sytuacje nie powtarzały proszę jeszcze o jedną rzecz - darowanie sobie stwierdzeń o wyżynach absurdu czy betonie. To niczego nie wnosi do tematu. a swoimi postami każdy i tak sam sobie wystawia świadectwo. Całkowicie prywatnie to nie raz zrobiłem wielkie oczy jak czytałem co pisze viper, ale dopóki nikogo nie obraża ma prawo napisać nawet, że ziemia jest płaska. Na tym polega pluralizm.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez wiechu100 » czwartek, 12 mar 2015, 04:58

żółtodziób, w gwoli wyjasnienia. To zdanie o ostrzezeniach w zaden sposob nie tyczylo sie Twojej osoby :) Pare postow wczesniej "prosilem" o ostrzezenie, zebym juz nie kontynuowal tej dyskusji bo to kompletnie nie mialo sensu (moja prawda jest najmojsza), i zebym tez nastepnym razem sie dwa razy zastanowil czy chce wchodzuc w dyskusje z viperem ;) To byl zart i ostrzezenie od kolegi to rowniez byl zart w odpowiedzi na moja "prosbe" :) To nic wspolnego z Toba nie mialo. Pzdr
Avatar użytkownika
wiechu100
N3
 
Posty: 399
Dołączył(a): niedziela, 25 kwi 2010, 12:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez gregortest » czwartek, 12 mar 2015, 09:25

Owszem wyjście z zakrętu czasami jest w poślizgu,ale to jest konsekwenją prędkości, a nie bezpośredniego przyspieszania samochodu ( taka zasada bedzie jednak na każdej oponie nawet seryjnie tylko ten margines bedzie latwiej przekroczyć )i sztuka jest zrobic to tak zeby wykorzystać cała szerokość drogi, ale nie przyspiesza sie w poślizgu.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Spadłem z krzesła :):):):):)
Kabaret - w wykonaniu '" zawodnika " teoretyka ....
gregortest
A5
 
Posty: 820
Dołączył(a): piątek, 15 cze 2012, 12:10

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez żółtodziób » czwartek, 12 mar 2015, 09:53

@ wiechu100 - Nawet jak by to był żart ze mnie to mnie to nie rusza, jeśli zaś chodzi o sytuację jaka zaszła to przynajmniej dla mnie to powód do rozpaczy a nie żartów.

@ gregortest - Twój wpis nie zawiera niczego merytorycznego, za to przynajmniej jedną kpinę z adwersarza i właśnie między innymi o tym pisałem, żeby tego nie robić. Za to właśnie sypią się kary, a nie za inne niż viperowe zdanie na jakiś temat. Nie pozostawiasz mi wyboru - dostajesz ostrzeżenie. Ja również mocno się dziwię temu co viper wypisuje, ale... jakoś wszyscy inni potrafią się do tej pory odnosić do tego albo merytorycznie albo wcale.

@ viper - przed chwilą napisałem,że masz prawo napisać że ziemia jest płaska, ale pisałem wiele razy i powtórzę po raz kolejny - patrząc po tym ile osób się z Tobą nie zgadza to albo przemyśl sobie dokładnie słuszność swoich poglądów albo staranniej formułuj swoje wpisy. Twoi oponenci to nie są to osoby, które się w jakiś sposób na Ciebie uwzięły i szukają pretekstu do zwady, próbują z Tobą gadać, ale nie są w stanie. Ja również czytam to i kompletnie nie rozumiem o co w tym chodzi, jakieś totalne pomieszanie kwestii, a do tego jakieś przepytywanie, które nie wiadomo co ma na celu. To, że bronię Twojego prawa do wypowiedzi nie znaczy, ze i mnie nie irytuje sposób w jaki z tego prawa korzystasz i jeśli taka sytuacja będzie sie utrzymywać będę musiał coś z tym zrobić, po jakimś czasie będę musiał uznać, że to albo celowe działanie z Twojej strony albo jakiegoś rodzaju niezdolność do funkcjonowania w szerszej grupie. Paru gostków rzeczywiście miało na Ciebie alergię wykraczającą ponad zdrowy rozsądek, ale odkąd skutecznie Was odizolowałem z nimi nie ma problemów. Z Tobą też nie było - do teraz.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Siadły » czwartek, 12 mar 2015, 09:54

ZbyszekChaosu napisał(a):
@Siadły piszesz że opona nie ma poślizgu podczas przyśpieszania, trochę kłóci się to z cytowanym wcześniej artykułem: http://www.f1ultra.pl/index.php/technika-f1/109148-sezon-2008-bez-kontroli-trakcji-kolejna-rewolucja.html
Gdy bolid przyspieszał, elektronika pokładowa pozwalała silnikowi osiągać pełną moc, dopóki sensory nie wykryły pierwszych oznak poślizgu (101% w porównaniu do opon przednich).


Napisałem dokładnie na odwrót - poślizg jest zawsze kiedy chcemy przyspieszyć/hamować/skręcać. Zawsze.
Avatar użytkownika
Siadły
N2
 
Posty: 184
Dołączył(a): niedziela, 24 wrz 2006, 21:31

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Carloz » czwartek, 12 mar 2015, 10:06

Może by tak całego tego offtopa przesunąć do nowego tematu pt. "Nasze rozprawy doktorskie na temat fizyki w samochodach sportowych".

Opisanie pracy opon jako modelu matematycznego jest wybitnie skomplikowane i wymaga ogromnych ilości mocy i pamięci, żeby to zrobić dobrze. Symulatory prawdziwe pól z mocy obliczeniowej zużywają właśnie na modelowanie pracy opon. Nikt do dzisiaj nie wymyślił idealnego rozwiązania i jest wiele różnych koncepcji. Najpopularniejszy jest model Hansa B. Pacejka, jednak to i tak ogromne uproszczenie. Zatem dyskutowanie o tym, jak w rzeczywistości pracują opony na forum internetowym będzie raczej bez sensu, bo sprawy nie da się opisać nawet w 10 postach. Ponadto fizyka opon do dziś nie jest dokładnie znana, dlatego podstawą do rozwoju są testy prowadzone przez ludzi.

A to, że KUB jechał o 10 sekund szybciej od Ogra po 10 kilometrach pokazuje, że trudno jest dojechać kładąc bezsprzecznie najlepszemu zawodnikowi na świecie w najlepszym samochodzie po sekundzie na kilometr.
Karol Moździerz

http://www.PowrotRoberta.pl - Wyniki Rajdowe i Powrót Roberta Kubicy do Formuły 1 - Wszystko związane z RK i jego aktywnością sportową
Carloz
N2
 
Posty: 188
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 15:50
Lokalizacja: z internetów

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

cron