Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez woocasch » poniedziałek, 5 gru 2011, 15:26

Moim zdaniem dywagacje co jest lepsze czy zespół fabryczny czy tuner na samym początku rozważań jest nieco nietrafione. Każda strona może znaleźć argumenty przemawiające na swoją korzyść. Tak na szybko:
Prodrive+Subaru - dobre połączenie, pełne sukcesów, później było już nieco gorzej.
MSD+Hyundai - lepiej nie wdawać się w szczegóły tej porażki :)
z drugiej strony:
Citroen - od początku wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku.
Skoda - biorąc pod uwagę tylko WRC - to jakoś nigdy nie mogli dojść do dobrej formy, mimo że potencjał techniczny był, co dobrze widać przy Fabii S2000.
Po stronie niezbyt udanych zespołów fabrycznych można też dorzucić Seata i Suzuki.

Ale teraz takie pytanie: Czy Citroen nie korzysta też z tunera? Przecież za obsługę aut odpowiada Citroen Racing (wcześniej chyba Citroen Sport), a w jednym roku Kronos. Citroen Racing to zapewne na papierze jest samodzielna firma, z własnym budżetem, strukturą i tylko zależność z firmą matką, czyli PSA jest dużo większa niż w przypadku M-Sport (czyli jest to można powiedzieć "fabryczny" tuner) I może właśnie ta zależność i kontrola nad pracą ludzi jest kluczem do sukcesu + do tego odpowiedni budżet i kierowcy. I właśnie szczególnie w rajdach kierowca jest bardzo ważnym składnikiem. Osobiście uważam, że nigdy nie poznaliśmy pełnych możliwości Skody czy Seata w WRC właśnie z powodu braku kierowcy, który był dużo powyżej średniej i dodatkowo umiał by wspomóc zespół w sprawach rozwojowych. Pod koniec "życia" Fabii WRC w MŚ Colin pokazał, że da się tym autem walczyć o pudło. Tak samo Cordobą WRC na naszym podwórku Herba nie błyszczał, a Kulig pokazał na co to auto stać. Ale w ten sposób wchodzimy w nieco inny temat rozważań.

Reasumując wydaje mi się, że najważniejsze aby cele producenta i tunera były zbieżne, i tutaj chyba jest największy problem na linii Ford - M-Sport. Gdyby im bardzo zależało na zwiększeniu szans na tytuł w 2012 to wyłożyliby więcej kasy na Ogiera, ale Wilsonowi chyba bardziej zależy żeby jego biznes się kręcił, a nie żeby Ford zdobył tytuł. Paradoksalnie może się okaząć, że te dwie strategie nie pasują do siebie i ze sobą nie współgrają.
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała


Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » poniedziałek, 5 gru 2011, 15:40

Ale M-Sport chyba nie mógł narzekać na brak funduszy? No chyba że Wilson pchał kase jeszcze gdzie indziej :?:
Bo to że wypożyczał auta kierowcą prywatnym to chyba nie miało znaczenia,ponieważ jak pisze Warmbold nie mieli takiego serwisu itp.jak fabryka(co mnie nie dziwi) i też mieli gorszej jakości materiały. Więc pewnie lepsi ludzie zajmowali się fabrycznymi autami a gorsi prywatnymi. Problem chyba tkwi w kierowcach. Bo nie jeżdżą Ci co mają talent tylko Ci któżi mają kase lub przyciągają sponsora. Bo jak było za czasów Colina McRae i Carlosa Sainza to Ford miał wyniki i potrafił dawać duże wynagrodzenie kierowca. Wtedy Martini,valvoline i telefonica była na Fordach. A teraz było Abhu Dhabi i Castrol więc budżet chyba podobny?
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez Loeb1987 » poniedziałek, 5 gru 2011, 20:23

Jarek55511 napisał(a):Ale M-Sport chyba nie mógł narzekać na brak funduszy? No chyba że Wilson pchał kase jeszcze gdzie indziej :?:

Za piękne oczy Junior nie jeździ w rajdach przez tyle lat ;)
Loeb1987
A6
 
Posty: 1190
Dołączył(a): czwartek, 22 lis 2007, 18:03
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » poniedziałek, 5 gru 2011, 21:33

Loeb1987 napisał(a):
Jarek55511 napisał(a):Ale M-Sport chyba nie mógł narzekać na brak funduszy? No chyba że Wilson pchał kase jeszcze gdzie indziej :?:

Za piękne oczy Junior nie jeździ w rajdach przez tyle lat ;)

Właśnie o tym myślałem pisząc to...
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez deiman » wtorek, 6 gru 2011, 00:17

Nie wiem jak patrzyc na M-sport. W koncu to jest firma i jak kazda inna, musi generowac przychody. Jesli maja zasoby na budowanie wiekszej ilosci aut, ktore chca wypozyczac, to czemu mieliby tego nie robic? Niekoniecznie produkcja dodatkowych kilku auto musi sie odbywac kosztem pierwszego zespolu.
Auto, tak czy siak, rozwijaja wiec co im szkodzi skorzystac z gotowego projektu, na ktory i tak wydaja kase, i zbudowac kilka wiecej? Poza tym, na to, ze jest wiecej Fiest Ford narzekac nei powinien. Problemem jest to, ze dwa ds3 sa caly czas przed nimi.

Nie bronie Wilsona, ale jestem zdania, ze nawet gdyby nie wynajmowali Fiest dla prywatnych kierowcow, nie musieliby byc przed Citroenem.

Szkoda tylko, ze ten caly "spor" Ford-Msport zdazyl sie wlasnie teraz, kiedy byla szansa na posiadanie jednego z najmocniejszych duetow w ich historii, czyli Jari z Ogierem.
Avatar użytkownika
deiman
A5
 
Posty: 616
Dołączył(a): środa, 23 sty 2008, 22:45
Lokalizacja: wroclaw

Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » wtorek, 6 gru 2011, 07:41

Partnerem Ogiera w SWRC będzie Mikelsen. Moim zdaniem w tym sezonie nie błyszczał,a tytuł zdobył dzięki współczyniką. Lepiej jeździli Neuviel i Kopecky.
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez Sylwek_GSi » wtorek, 6 gru 2011, 08:09

Jarek55511 napisał(a):Partnerem Ogiera w SWRC będzie Mikelsen. Moim zdaniem w tym sezonie nie błyszczał,a tytuł zdobył dzięki współczyniką. Lepiej jeździli Neuviel i Kopecky.

jeżeli mnie pamięc nie myli Mikkelsen w tym roku dawał rade, wygrywał oesy w wiekszości rajdów , wygrał te najważniejsze w sezonie i wygrał tytuł. W porownaniu do poprzednich sezonow zrobił duze postępy. Szybko był zawsze , teraz poprawił regularnośc i w koncu wygrywa. Moim zdaniem jest solidnym kandydatem do Polo WRC, podobnie jak Neuville. W tej dwójce chya wszyscy teraz upatrują przyszłość w WRC. Dopisać do tego Tanaka i mamy czołówke na najbliższe lata.

Wracając do teamów fabrycznych. Dobrze zauważył moj stary znajomy z akademika Łukasz :) część zespołów posiada siedzibe bezpośrednio u producenta część kożysta z tumerów.
Mitsubishi - Ralliart - tutaj ciekawe zestawienie. Wszystko ponoc powstawało w japonii i w pudłach transportowano to do GB. Legenda głosiła, że w każdym transporcie, pudle zamknięty był japoniec- tak strzegli swoich tajemnic. Co ciekawe exfabryczne wozy mitsubishi- za czasów A grupy czyli lancery 1-6 były praktycznie niedostępne dla kierowcy prywatnego w przeciwieństwie do Toyota czy subaru, których dziesiątki ścigały się po świecie.

W przypadku Citroena o ile sie nie myle to wszystko powstawało zawsze w fabryce, czy fabryczce należącej do Citroena. Choć w 2006 roku team oficjalnie się wycofał to Loeb i Pons korzystając z xsary Kronosa nadal mieli do dyspozycji ludzi z citroena. Citroen miał jednak inne podejście do przygotowania auta - jako nowy producent w WRC przygotowywał nowe auto chyba 2 albo 3 sezony zanim zaczeli nim startować. To samo robi teraz VW co pozwala sądzić, że będą niesamowicie mocni od samego pczątku.

O skodzie można wiele pisać, niestety w WRC zawsze była na szarym końcu. Ale widać że goście z czech wyciągnęli wnioski z porażek w WRC, w przypadku Skody S2000 przygotowanie prototypu trwało o wiele dłużej niż sobie przypominam jak w przypadku fabii WRC. Testowali auto grubo ponad rok pozatym za silnik odpowiedzialny był francuski tuner zdaje sie ORECA? wiec to co w skodzie jest mocne niekoniecznie było zrobione bezpośrednio przez nich.

Wracając do M-Sportu, nie zapominajmy że Wilson oprócz wystawiania auta dla fabrycznej dwójki a nawet trójki, wystawiania ok 10 fiest dla prywaciarzy zajmuje się również produkcją i sprzedażą fiest S2000 (kilkadziesiąt modeli) oraz fiest R2. Więc roboty mają napewno w brud. Chiciaż fiesta S2000 zdaje się nie jest juz rozwijana i pomalu bedzie kończyć rajdową karierę.
Avatar użytkownika
Sylwek_GSi
A5
 
Posty: 887
Dołączył(a): piątek, 3 paź 2003, 19:32
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » wtorek, 6 gru 2011, 11:52

Neuviel moim zdaniem lepiej sobie radził w IRC. Ale to inny team PSA. Jak zauważyłeś Citroen dużo testował przed wejściem co robi teraz VW. Starty Xsary Kit Car też były testami przed wejściem do WRC ale Skoda też miała Octavie kit car przed wejściem do WRC i nic to nie dało. Dopiero jak Colin McRAE wsiadł do Fabi to dawał rady tylko zespół schrzanił wynik jak wiemy przez szefostwo VW.
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » wtorek, 6 gru 2011, 13:20

Mikkelsen miał w tym roku też trochę pecha, dobrze wykorzystał dwa ostatnie rajdy. Ale jedno jest pewne - talent ma i to duży, a moim zdaniem jest jak najbardziej odpowiednim kandydatem do jazdy w drugim Polo R WRC. Z drugiej strony też patrząc - w IRC wygrał najwięcej oesów.
Nie zgodzę się z Tobą Jarek55511 co do tego, że lepiej jeździli Neuville i Kopecky.
Thierry tak bardzo różnie - potrafił wygrać, popełniał sporo błędów, itd. Kopecky z kolei też znowu tak nie błyszczał. Wygrał u siebie, w Węgrzech, ale były też rajdy gdzie stanowił tylko tło.


Co do zniesienia SupeRally na Monte Carlo - bardzo dobrze. Oby więcej takich rajdów było w przyszłym roku. Jak dla mnie, to SR powinno zostać zniesione całkowicie.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » wtorek, 6 gru 2011, 14:09

Sylwek_GSi

No ja nie do końca podzielam Twój optymizm co do Polo WRC. Zacznijmy od Xsary - owszem, była testowana dość długo, ale od samego początku wykazywała potencjał. Najpierw był rok w starej budzie bez homologacji w Mistrzostwach Francji, ale już kolejne dwa sezony pokazały, że nawet bez pierwszoligowego kierowcy samochód może trochę się psuje, ale jest w stanie wygrywać. Samochody, które w pierwszych swoich sezonach okazywały się wolne takie pozostawały bez względu na to jakie czary później były nad nimi odprawiane. Skoda Octavia WRC - najpierw zbudowali wąskiego Kit Cara (szerokość ówczesnego Wurca, w celu wykorzystania doświadczeń do budowy WRC), testowali, testowali, później zbudowali Wurca, którego też objeżdżali gdzie się dało no i była lipa. Co do VAGa to jak dla mnie wszystkie osiągnięcia marek tej grupy przez ostatnie 20 lat w motorsporcie nie napawają optymizmem. Tak, to prawda, że wygrywają Dakary i Le Mansy, ale tak naprawdę przez brak konkurencji. VW w Dakarze zaczął wygrywać w schyłkowym okresie Miśka, Audi zaś zaczęło wygrywać LM dopiero jak wycofały się wszystkie pozostałe ekipy fabryczne. W końcu pojawił się Peugeot i od razu zaczął mocno deptać Audi po piętach, w zasadzie z marszu.

Wnioski? nie jest ważne jakim trybem buduje się rajdówę (oczywiscie pod warunkiem, że odpowiada on ludziom, którzy ją budują, ale trybsam w sobie nie gwarantuje niczego), na pewno wząne jest za ile się buduje (kasa jest to warunek konieczny, ale nie wystarczający), zaś tym co przesądza o powodzeniu lub nie jest to KTO buduje. Oczywiście nie uważam Niemców za aż tyle głupszych, żeby nie potrafili zbudować wsparci dużą kasą topowej bryczki (co można im zarzucić to zbyt duża schematyczność, co zazwyczaj jest plusem, ale nie koniecznie tam gdzie trzeba produkt stale i szybko udoskonalać, niemniej jednak nie każdy Niemiec to bezmyślny wykonawca poleceń jak sięzwykło sądzić), ale w tym konkretnym przypadku... Willy Rampf... i wszystko jasne. BMW Sauber też miał forsy jak lodu, też miał dużo czasu na dopracowanie bryczki, no, ale jak się ponawymyslało, że samym KERSem wygra się wyścig to się skończyło jak się skończyło. Oczywiscie nie jestem jasnowidzem, może akurat Willy będzie miał jakoś przebłysk, ale mając w pamięci jego dotychczasowe dokonania to jednak nie jestem taki pewien konkurencyjności tej Polówki względem Cytryn czy nawet Fordów o ile się utrzymają w cyklu.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez wrc1600 » wtorek, 6 gru 2011, 15:48

Widze ze pomysl z rajdów bez SP podoba sie wielu kibicom. Zastanawia mnie tylko jak bedzie wygladal 3 dzien wymagajacego rajdu, np.Wilson bedzie walczyl o zwyciestwo z Novikowem? Nie sadze zeby kibice jezdzili na rajdy podniecac sie tymi kierowcami.
SS10 LARDIER ET VALENCA - FAYE (51.70 km)
1. R. Kubica
3. S. Loeb +41.2
9. S. Ogier +1:49.5
wrc1600
N3
 
Posty: 284
Dołączył(a): wtorek, 24 maja 2011, 22:06
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez speedyzxz » wtorek, 6 gru 2011, 15:55

VW ma już lepszego niż kiedykolwiek miała Skoda,
Oby nie było jak w skodzie że to inżyniery będą ustawiać auto a nie kierowca, z takim podejściem skończą jak skoda.
Fabia WRC słaba nie była, nie tylko Colin to pokazał, Kopecky też nieźle szalał tym cackiem w WRC :)
http://rajdy-klasyfikacje.cba.pl - klasyfikacje WRC, ERC, RSMP i WRX!
Avatar użytkownika
speedyzxz
S1600
 
Posty: 2852
Dołączył(a): wtorek, 20 cze 2006, 21:46
Lokalizacja: Wapno/Poznań

Re: Świat WRC

Postprzez Loeb1987 » wtorek, 6 gru 2011, 16:33

Matthias Schmidt napisał(a):Jak dla mnie, to SR powinno zostać zniesione całkowicie.

To byłoby złe ;) są rajdy gdzie mamy poniżej 40 załóg. 15-20 załóg w ostatnim dniu nie brzmi dobrze.
Ludzie z Monte liczą na około setkę załóg. Dlatego znieśli SR.
Loeb1987
A6
 
Posty: 1190
Dołączył(a): czwartek, 22 lis 2007, 18:03
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez marrcus » wtorek, 6 gru 2011, 18:45

Monte Carlo zawsze chciało się czymś szczególnie wyszczególnić.
Dla Monte Carlo w WRC też nie było SupeRally ostatnimi laty może kcą się zemścić powracająć ;p

Miejmy nadzieje że inni nie pójdą w ich ślady będą bardziej przyjazne dla zawodników.

Gdyby Ogier jechał WRC w Monte może byłaby fajna walka Seb vs Seb :/
Avatar użytkownika
marrcus
N3
 
Posty: 492
Dołączył(a): sobota, 14 cze 2008, 17:24
Lokalizacja: Gorzów

Re: Świat WRC

Postprzez ictus » wtorek, 6 gru 2011, 19:24

no i mamy w koncu kwalifikacje w rundach szutrowych
http://www.slubfotki.pl - najszybszy fotograf slubny
http://www.ictus.go.pl - online portfolio
ictus
N3
 
Posty: 352
Dołączył(a): niedziela, 30 sty 2005, 16:25
Lokalizacja: olsztyn

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron