szirer205xs napisał(a):Ale mysle ze dobrym pomyslem bylo by wprowadzenie zarowno szutrowych MP jak i asfaltowych, chyba w wiekszosci krajow tak jest...
Chyba nierealne (w Polsce) z powodów finansowo-organizyjnych. Po pierwsze ciężko byłoby zorganizować przynajmniej 12 eliminacji (6 szuter i 6 asfalt). Na automobilkluby spadła by odpowiedzialność zorganizowania większej ilości eliminacji (co już przy obecnym systemie nie zawsze się sprawdza
vide rajd krakowski 2003. To oczywiście pociąga za sobą konieczność zdobycia nowych sponsorów (bo z kasą w automobilklubach nie za bardzo) a z tym tez nie jest najlepiej. Tu można upatrywać różnych przyczyn: od chęci organizatorów na regulacjach prawnych skończywszy, ale to zupełnie inna historia. Po drugie (dlatego wybrałem 6 eliminacji) ilość eliminacji np. 4 w cyklu mistrzostw jest raczej średnio oplacalna i wymusza dojechanie każdej eliminacji (nie można stracić punktu bo nie ma kiedy odrobić). Średnio opłacalna również dlatego, że aby ukończyć wszystkie 4 eliminacje (wyłączając czynnik ludzki) trzeba zainwestować w sprzęt, który umożliwi bezawaryjne ukończenie wszystkich eliminacji w cyklu (czytaj: drogi sprzęt). Oczywiście w przypadku, gdyby terminy eliminacji nie pokrywały się, zawodnicy z największym budżetem mogliby wystartować w obu cyklach. Pewnie ci "najbogatsi" woleliby (o ile w ogóle chcieli by cokolwiek zmieniać) układ 4 szutry / 4 asfalty. Tylko że jest ich tak niewielu, że nie ma sensu ustawiać całego systemu rozgrywek pod kilku zawodników (wszak nie chcemy zrobić z rajdów drugiej, elitarnej F1 , chociaż na światowych oesach wszystko zmierza w tym kierunku).
Po trzecie, pewnie najmniej istotne. W przypadku rozbicia mistrzostwa na dwa oddzielne cykle spada ranga czempionatu (nawet w przypadku wyganej), co pewnie przekłada się na relacje ze sponsorami. Bo zupełnie inaczej brzmi np. "Sponsor" Rally Team Rajdowy Mistrz Polski niż "Sponsor" Rally Team Mistrz Polski w Rajdach Asfaltowych. (Brzmi jak Mistrz Polski w rzucie beretem).
Po czwarte w przypadku rozbicia na dwa cykle spada i tak już nikłe zainteresowanie mediów. Nie mogą sobie przecież pozwolić na 10 minutową relację z rajdu raz miesiącu (są przecież inne, chętniej oglądane przez ogół dyscypliny). W przypadku mediów (Polskich) pewnie większe zainteresownie byłoby gdyby rajd był czymś zjawiskowym : np raz do roku (1 eliminacja = puchar polski czy coś w tym stylu)[/u]