Masy nieresorowane

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Masy nieresorowane

Postprzez Gokart » środa, 3 lis 2004, 14:48

Witam

Czy ktoś może podpowiedzieć, w jaki sposób wielkość mas nieresorowanych wpływa na prowadzenie samochodu? oczywiście nie chodzi mi o wytłumaczenie "im mniejsze masy nieresorowane, tym samochód lepiej się prowadzi". Dokładnie: w jaki sposób te masy wpływają na pracę zawieszenia, jaki jest mechanizm tego wpływu?

pozdr
Avatar użytkownika
Gokart
N3
 
Posty: 236
Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2002, 13:33
Lokalizacja: Kraków


Postprzez schwepes » środa, 3 lis 2004, 21:16

Mniejszą masę łatwiej rozpędzić, ale też łatwiej zatrzymać. W związku z tym nierowności drogi są lepiej "wybierane" przez zawieszenie (szybsza reakcja amortyzatora itd.).
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Gokart » piątek, 5 lis 2004, 10:08

oki - to już jakaś informacja :-)
dzieki
Avatar użytkownika
Gokart
N3
 
Posty: 236
Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2002, 13:33
Lokalizacja: Kraków

Postprzez LuiG » piątek, 5 lis 2004, 10:15

schwepes napisał(a):Mniejszą masę łatwiej rozpędzić, ale też łatwiej zatrzymać. W związku z tym nierowności drogi są lepiej "wybierane" przez zawieszenie (szybsza reakcja amortyzatora itd.).


Krótko: Maja mniejsza bezwładność.
Avatar użytkownika
LuiG
N3
 
Posty: 230
Dołączył(a): niedziela, 10 paź 2004, 21:12
Lokalizacja: Opole

Postprzez Gokart » środa, 10 lis 2004, 10:17

czy w związku z tym jeśli masa nieresorowana jest duża, to np. sprężyny w zawieszeniu muszą być twardsze albo amortyzatory mieć większe tłumienie, żeby "utrzymać w ryzach" tę zbyt dużą masę? Np. po najechaniu na nierówność duża bezwładność zawieszenia może spowodować, że w najwyższym punkcie nierówności koło oderwie się od nawierzchni, bo sprężyny/amortyzatory nie zdołają wyhamować tej masy, czy tak?

Więc: mniejsze masy nieresorowane umożliwiają zastosowanie bardziej miękkiego zawieszenia, lepiej wybierającego nierówności?
Avatar użytkownika
Gokart
N3
 
Posty: 236
Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2002, 13:33
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Kuba M. » środa, 10 lis 2004, 17:04

Może powiem tak, czym większa masza nieresorowana tym mniejszy komfort. Stąd próby producentów redukowania tej masy poprzez stosowanie na przykład jak najmiejszej średnicy tarcz hamulcowych.
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez Gokart » środa, 10 lis 2004, 17:54

OK, ale dlaczego ten komfort jest mniejszy? :-)
Avatar użytkownika
Gokart
N3
 
Posty: 236
Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2002, 13:33
Lokalizacja: Kraków

Postprzez nhw220t » piątek, 12 lis 2004, 11:03

Oto moje "trzy grosze" do tematu:
Wazny jest stosunek mas, tj. masy nieresorowanej do masy calego pojazdu. Jezeli buda bedzie lekka w stosunku do kol to caly samochod bedzie odbijal sie do gory na nierownosciach. Jezeli dociazymy bude (np. wieziemy trzech pasazerow) to masy nieresorowane sa nadal lekkie a te resorowane beda sporo wieksze. Efekt jest taki, buda bedzie jechac na jednym poziomie a tylko kolka zaczna pracowac wybierajac nierownosci. Oczywiscie upraszczam, ale chodzi mi tylko o wyjasnienie mechanizmu "wplywu na komfort" i generalnie prowadzenie pojazdu. Mysle ze ten opisany przeze mnie przyklad kazdy kto jezdzi poznal na wlasnej skorze.
Pozdr!
WUY3902
Avatar użytkownika
nhw220t
N2
 
Posty: 105
Dołączył(a): sobota, 24 maja 2003, 22:30
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Gokart » poniedziałek, 15 lis 2004, 18:29

Ciekawe, o zawieszeniu Imprezy WRX STI (a także chyba nowego Legacy):

http://www.subaru.pl/nowosci_arch.php

"Bazujący na rajdowych doświadczeniach system zawieszenia Imprezy WRX został dostosowany do jeszcze wyższych wymagań. Sportowe amortyzatory "upside-down" japońskiej firmy Kayaba charakteryzują się umieszczeniem zbiorników płynu hydraulicznego w ich górnej części : dzięki temu zabiegowi zmniejszono masę nieresorowaną poprawiając tym samym szybkość reakcji zawieszenia na zmienne warunki drogowe i udoskonalając zachowanie samochodu. "
Avatar użytkownika
Gokart
N3
 
Posty: 236
Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2002, 13:33
Lokalizacja: Kraków


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość