ZbyszekChaosu napisał(a):1. Promień dynamiczny nie jest wprost odległością między środkiem koła a nawierzchnią. Jest to fikcyjna wartość wyznaczona doświadczalnie mieszcząca się gdzieś pomiędzy minimalnym a maksymalnym promieniem koła.
Dokladnie tak. Wg ksiazki "Fahrzeugdynamik Mechanik des bewegten Fahrzeugs" ISBN 978-3-658-09475-1 str. 8 promien dynamiczny R_dyn wynosi R_dyn = R_Stat+2/3*f, gdzie R_stat to statyczy promien (ordleglosc srodek kola - podloze) obciazonej opony, R_0 to promien nieobciazonej opony a f = R_0 - R_stat.
ZbyszekChaosu napisał(a):2. Wpływ ciśnienia opon na wskazania prędkościomierza ma marginalne znaczenie (czyli biorąc pod uwagę dużą niedokładność prędkościomierzy samochodowych do pominięcia).
Wg przytoczonego atrykulu w Wikipedii cisnienie na obwod toczny (nie wiem jak to nazwac... w kadzym razie ten od R_dyn) ma duzo mniejszy ("deutlich geringer") wplyw niz zmiana wysokosci profilu bieznika. W dalszej czesci artykulu mowa jest o tym, ze zarowno zmiana wysokosci bieznika jak i zmiana cisnienia w oponie ma niewielki ("geringfügig") wplyw na zmiane obodu tocznego a zatem i R_dyn. Niestety, autor nie byl laskaw podac zrodla, tak wiec ciezko powiedziec czy tak jest na prawde.