martenzyt napisał(a): No właśnie niech ktoś w temacie powie jak są rozwiązywane takie sprawy gdzie są szkody. Czy odszkodowanie organizuje i pokrywa zespół kierowcy, organizator rajdu? Czy jeszcze ktoś inny?
W Polsce od kilku lat, praktycznie zawsze szkody pokrywane są z ubezpieczenia zawodnika, pomimo tego, że przepisy nadrzędne, tj. na dzień dzisiejszy Regulamin Sportowy Rajdów Regionalnych 2015 mówi:
UBEZPIECZENIE
16. ZAKRES UBEZPIECZENIA
16.1. OPIS ZAKRESU UBEZPIECZENIA
Regulamin uzupełniający musi zawierać wszystkie szczegóły dotyczące zakresu ubezpieczenia
zawartego przez organizatorów. W polisie muszą znaleźć się nazwy/nazwiska zawodników i
członków załóg, oraz osób oficjalnych nominowanych przez FIA i organizatora rajdu i FIA (oraz
wyszczególnienie ryzyka i sum, które obejmuje ubezpieczenie). Kwota ubezpieczenia powinna
być podana w USD lub EUR.
16.2. ZAKRES UBEZPIECZENIA OC
16.2.1.
Składka ubezpieczeniowa wliczona w wysokość wpisowego musi zapewniać pokrycie
odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich (odpowiedzialność cywilna).
16.2.2.
Suma gwarancyjna ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej jest zawarta ponad i
bez uszczerbku dla innych osobistych polis zawartych przez zawodnika lub każdą inną osobę
fizyczną lub prawną uczestniczącą w rajdzie.
16.2.3.
Ubezpieczenie musi obowiązywać co najmniej od odcinka testowego lub wolnego
treningu lub odcinka kwalifikacyjnego i dla załóg przejeżdżających trasę rajdu od rozpoczęcia
części sportowej rajdu do jego zakończenia, lub momentu ostatecznego wycofania się, lub
wykluczenia. Samochody, które wycofały się i ponownie wystartowały nie są uważane jako
ostatecznie wycofane z rajdu.
16.3. WYŁĄCZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI
Pojazdy serwisowe i pojazdy wykorzystywane do zapoznania z trasą, nawet oznaczone
specjalnymi tablicami wydanymi przez organizatora nie są, objęte polisą ubezpieczeniową
rajdu.
U nas ten przepis interpretuje się tak - cytat z Regulaminu Ramowego RSMP 2015:
9. Ubezpieczenia
9.1.
Każdy zawodnik i/lub kierowca bierze udział w rajdzie na własną
odpowiedzialność. Kierowca musi posiadać dokument stwierdzający zawarcie
(posiadanie) umowy OC właściciela pojazdu zarejestrowanego w kraju lub za
granicą, zawartej i ważnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Organizator
nie ponosi żadnej odpowiedzialności za straty zawodników oraz osób trzecich
powstałe z ich winy podczas rajdu.
Przez kilka lat forsował to między innymi Andrzej Górski, co roku wprowadzając do regulaminów RSMP i RPP zapis krzywdzący zawodników. Przez kilka lat było tak, że pierwszy komunikat GKSS w danym roku usuwał ten zapis i wprowadzał zapis zgodny z obowiązującym regulaminem rajdów regionalnych jeszcze przed rozpoczęciem cyklów RSMP i RPP w danym roku. Jednak, o ile pamiętam, dla RPP od 2009 roku, a dla RSMP od 2010 roku, jesteśmy jedynym krajem (przynajmniej w okolicy), w którym wpisowe na imprezy organizowane pod krajowym ASN (czyli u nas PZM), nie zawiera ubezpieczenia OC zawodników wobec osób trzecich. Pomimo tego, że jest to w sprzeczności z regulaminem nadrzędnym.