Zawieszenie szutrowe

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Zawieszenie szutrowe

Postprzez GregHGT » czwartek, 23 paź 2003, 10:47

Witam

mam pytanie do osob zorientowanych w zawieszeniach, niekoniecznie rajdowych...

Przed rajdami szutrowymi zawodnicy np. w RPP montuja tzw. zawieszenia szutrowe. Co wchodzi w sklad tego kompletu? Rozsadek podpowiada, ze sa to wyzsze sprezyny i amortyzatory o innej dlugosci i sile tlumienia. Czy cos jeszcze? O ile podnosi sie mniej wiecej nadowzie na takim zawieszeniu?

Z tylnym zawieszeniem jest maly klopot jesli sa tam podluzne wahacze wleczone albo belka skretna. Nie moge skapowac jak jest z przodem. Jesli przy kolumnach McPhersona podniesiemy nadwozie, to przeciez zmieni sie kat pochylenia kola? Tzn na lekki pozytyw. Czy mam racje? Czy te zmiany sa tak niewielkie, ze sie je pomija, czy np nalezy zamontowac nieco dluzszy wahacz?

I ostatnia sprawa. Powiedzmy, ze chcialbym na bazie Peugeota 206 zbudowac sobie samochod do poruszania sie po szutrach - nie rajdowego, ale cywilnego bez stresu ze na jakiejs glebszej nierownosci cos mi dobije albo przytre na koleinach miska olejowa...
Jak powinienem dobrac wtedy charakterystyke zawieszenia zeby jazda po nierownosciach byla przede wszystkim komfortowa?

Troche duzo pytan na pierwszy raz, ale mam nadzieje, ze dyskuja sie rozwinie, bo wg mnie zawieszenie to baaardzo ciekawy temat :wink:

pzdr
Avatar użytkownika
GregHGT
N2
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 20 sty 2003, 21:12
Lokalizacja: Ursynów koło Warszawy


Postprzez luks » sobota, 25 paź 2003, 02:28

z tym mcphersonem to tym tokiem rozumowania przy nierównościach nonstop byłaby zmieniana geometria z pozytywu na negatyw hheehe więc na bank aż tak źle nie jest..
tam jest czworobok przegubowy i bez rysunku ciężko to mi wytłumaczyć :P zresztą sam jestem w tym newbie :)
a z tym komfortem, to myślę, że wszystko miększe (i mneij wytrzymałe) od jakiegoś bilsteina szybko wylałoby na dziurach..
rajdy
rajdy
rajdy
Avatar użytkownika
luks
N3
 
Posty: 452
Dołączył(a): sobota, 22 mar 2003, 22:13
Lokalizacja: 71

Re: Zawieszenie szutrowe

Postprzez rav » sobota, 1 lis 2003, 23:20

Przeróbek nie zaczynałbym od zawiasu, ale od płyty pod silnik.
Avatar użytkownika
rav
A6
 
Posty: 1396
Dołączył(a): poniedziałek, 4 lis 2002, 00:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez rav » sobota, 1 lis 2003, 23:22

A swoją drogą to na mój gust wszystkie seryjne samochody mają zawieszenie szutrowe.
Avatar użytkownika
rav
A6
 
Posty: 1396
Dołączył(a): poniedziałek, 4 lis 2002, 00:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez żółtodziób » niedziela, 2 lis 2003, 15:56

McPherson własnie tym się różni od starszych rozwiązań że utrzymuje koło zawsze w tej samej pozycji, pozwalając mu się poruszać tylko w pionie. Można śmiało zakładać wyższe kolumny. Ale tylko w pewnym zakresie. Jeśli zastosujesz dedykowany produkt to żadnych problemów ne będzie.

Podłużne wahacze wleczone na ogół występują razem z belką skrętną, belka łączy ze soba wahacze pozwalając im na prawie niezależną pracę. Nie wiedzę problemu, tutaj także wynieniamy sprżyny i amortyzatory.

Jeśli szukasz połączenia komfortu i zadziornej charakterystyki to Pug 206 oferuje to w serii. Bardzo lubię to auto, mimo że ciutkę trąci myszą wewnątrz prowadzi się bardzo fajnie a przy tym zapewnia niezły komfort. Przygotowując cywila do poruszania się po szturze zrobiłbym tak:

- płyta pod silnik
- rozpórka przednich kielichów
- jeśli to możliwe to także tylnych
- wzmocnić punkty mocowania zawieszenia
- twardsze silentblocki (seryjne szybko się wytłuką)ale tylko w przypadku możliwości wzmocnienia punktów mocowania zawieszenia i założenia rozpórek (w innym przypadku na karoserię będą się przenosić większe siły i może dojść do zwichrowania się karoserii lub do odkształcenia się punktów mocowań, w skrajnym przypadku może dojśc nawet do ich wyrwania)
- jeśli są dostępne wzmocnione wahacze to założyć
- szpera
- zabezpieczyć jakoś podwozie przed obiciem kamieniami, dobry byłby natrysk grubej warstwy PCV ale nie wiem czy ktoś gdzieś coś takiego wykonuje...

i to właściwie wszystko, reszta bez zmian. Trzeba to tylko będzie częściej przeglądać niż wóz kórysię normalnie eksploatuje, trzeba się liczyć z częstszą wymianą elementów zawieszenia.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez poohdrummer » czwartek, 4 sty 2007, 11:54

żółtodziób napisał(a):McPherson własnie tym się różni od starszych rozwiązań że utrzymuje koło zawsze w tej samej pozycji, pozwalając mu się poruszać tylko w pionie...


No sorki ale z teorii zawieszen to jestes noga 8)
Proszę nie bić nowego :)
poohdrummer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 11 gru 2006, 13:21

Postprzez LuiG » czwartek, 4 sty 2007, 22:39

rav napisał(a):A swoją drogą to na mój gust wszystkie seryjne samochody mają zawieszenie szutrowe.


dokładnie szutrowy zawias - seryjny zawias , tak w przypadku gdy nie dysponuje się jakimś budżetem żeby zamówić full profi zawias na szuter :)

ewentualnie w zależności od zastosowania, kombinacje amorki seria+ sprężyny seria, albo bilstein + seria, albo na równiejszy szuter sprężyny -30 ( a na asfalt -60)
Avatar użytkownika
LuiG
N3
 
Posty: 230
Dołączył(a): niedziela, 10 paź 2004, 21:12
Lokalizacja: Opole

Postprzez nick555 » czwartek, 4 sty 2007, 22:42

co was tak ruszyło na ten zawias? i wypominacie żółtodziobowi niewiedzę sprzed 4 lat?:) a z tym że seryjne równa się szutrowe... no cóż nie zawsze...
Skupuję stare radzieckie zegarki. Jak coś masz niepotrzebnego, zapraszam, może się dogadamy.
Avatar użytkownika
nick555
A6
 
Posty: 1530
Dołączył(a): wtorek, 14 wrz 2004, 22:19
Lokalizacja: Lublin


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość