Rajdowy slang

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Postprzez stachniak14 » niedziela, 30 gru 2007, 17:24

Karol napisał(a):Cut off jest to system pozwalający na zmiane biegu bez konieczności zdejmowania gazu, po prostu w chwili zmiany przełożenia elektronika odcina gaz (zapłon?).


Właśnie o tym mówiłem :wink:

[quote="FanGrzyb]Wydaje mi się że kłowa skrzynia to taka w układzie H, tylko że nie wymaga sprzęgła, jeśli ma też takie system (nie pamiętam nazwy) to nie trzeba odejmować gazu przy zmianie biegu. (N4 i ogólnie eNki raczej Smile)[/quote]
Paweł Stachniuk
stachniak14
A6
 
Posty: 1253
Dołączył(a): czwartek, 24 mar 2005, 13:19
Lokalizacja: Złoty Stok


Postprzez Świder » niedziela, 30 gru 2007, 17:35

wrc_krakow napisał(a):witam :wink: a prosiłbym o wytłumaczenie mi sekwencyjnej skrzyni i kłowej.Wiem że ''kłówka'' była opisana w WRC ale jakoś tak nie zrozumiałem albo niechciałem zrozumieć :P pozdrawiam :)



Jeszcze w sekwencyjnej przekładnia znajduje się tuż za kierownicą, kierowca więc nie musi sięgać "po gałkę", aby zmienić bieg:) Po lewej i po prrawej str. kierownicy są przekładnie, jeśli dobrze kojarzę: prawa bieg do góry, lewa w dół. Przy takiej zmianie biegów "gałka" od normalnej skrzyni też się porusza:P chyba..
Avatar użytkownika
Świder
N3
 
Posty: 359
Dołączył(a): sobota, 30 cze 2007, 12:38

Postprzez niechwia » niedziela, 30 gru 2007, 20:18

Świder napisał(a):
wrc_krakow napisał(a):witam :wink: a prosiłbym o wytłumaczenie mi sekwencyjnej skrzyni i kłowej.Wiem że ''kłówka'' była opisana w WRC ale jakoś tak nie zrozumiałem albo niechciałem zrozumieć :P pozdrawiam :)



Jeszcze w sekwencyjnej przekładnia znajduje się tuż za kierownicą, kierowca więc nie musi sięgać "po gałkę", aby zmienić bieg:) Po lewej i po prrawej str. kierownicy są przekładnie, jeśli dobrze kojarzę: prawa bieg do góry, lewa w dół. Przy takiej zmianie biegów "gałka" od normalnej skrzyni też się porusza:P chyba..


A sekwencje KAPS-a które testował kuzaj albo w S1600 ? to trzeba siegac po gałke :roll: a pozatym np. Loeb ma tylko jedna "wajche" przy kierownicy...
Avatar użytkownika
niechwia
N3
 
Posty: 292
Dołączył(a): wtorek, 11 paź 2005, 20:10

Postprzez FanGrzyb » niedziela, 30 gru 2007, 20:32

A Czoper w 2003r. w swoim WuRCu (Impreza z roku 2000 - wiadomo jaka :)) miał chyba kłową albo sekwencję w układzie H - nie wiem jak to nazwać :)
Avatar użytkownika
FanGrzyb
A5
 
Posty: 502
Dołączył(a): sobota, 20 sie 2005, 17:51
Lokalizacja: Babica k/ Rzeszowa

Postprzez Superleggera » niedziela, 30 gru 2007, 23:18

Skrzynia, o której mówi Świder jest to sekwencja, która zmienia biegi w sposób hydrauliczny, a skrzynia np. KAPSa jest to sekwencja, w której biegi zmieniane są mechanicznie
SZYMON OGNIA!!!
Obrazek Zapraszam na swój fanpage: https://www.facebook.com/pages/SnopkowskiArt/190517284345841
Superleggera
A5
 
Posty: 942
Dołączył(a): niedziela, 24 kwi 2005, 19:48
Lokalizacja: Lądek Zdrój

Postprzez koyack » niedziela, 30 gru 2007, 23:42

Karol napisał(a):Cut off jest to system pozwalający na zmiane biegu bez konieczności zdejmowania gazu, po prostu w chwili zmiany przełożenia elektronika odcina gaz (zapłon?).


absolutnie
cut off - odciecie zaplonu
flat shift - zmiana biegu bez odejmowania gazu
koyack
N1
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 9 maja 2006, 21:18

Postprzez zbik » poniedziałek, 31 gru 2007, 12:36

oj sie zrobil maly OT

isc pelnym slajdem- pokonac zakret pieknym bokiem
ciagnij lape/rekaw- zaciagnac hamulec reczny
Avatar użytkownika
zbik
N1
 
Posty: 59
Dołączył(a): czwartek, 5 sty 2006, 18:11
Lokalizacja: Gryfino

Postprzez Gucio » poniedziałek, 31 gru 2007, 12:55

os - Odcinek specjalny :mrgreen:
EOS 7D,400D/50 1.8/17-50 2.8/70-200 F4 L/580EX II :mrgreen:
http://www.image-sport.net moja stronka :)
Leszek!!
Avatar użytkownika
Gucio
S2000
 
Posty: 3508
Dołączył(a): poniedziałek, 2 maja 2005, 23:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Karol » poniedziałek, 31 gru 2007, 15:09

koyack napisał(a):
Karol napisał(a):Cut off jest to system pozwalający na zmiane biegu bez konieczności zdejmowania gazu, po prostu w chwili zmiany przełożenia elektronika odcina gaz (zapłon?).


absolutnie
cut off - odciecie zaplonu
flat shift - zmiana biegu bez odejmowania gazu


Hmm wydaję mi się, że obydwoje nie mamy pełnej racji.

Cytuję "WRC" nr. 69, str 57 :

Kod: Zaznacz cały
(...) Kierowca przed odcinkiem włącza tylko system cut-off, który pozwala na zmianę biegów bez sprzęgła.(..)


Nie mniej efekt końcowy jest taki sam ;)
https://www.facebook.com/10tonsband?fref=ts
Avatar użytkownika
Karol
A6
 
Posty: 1965
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2005, 12:18
Lokalizacja: Radomyśl Wielki/Kraków

Postprzez kuba_k » wtorek, 1 sty 2008, 19:54

1.

miał chyba kłową albo sekwencję w układzie H - nie wiem jak to nazwać


w starych imprezach wrc były kłówki z tego co pamiętam.
"sekwencja w układzie H" - to sprzeczność jest :) układ H to zwykłe skrzynie biegów gdzie lewarek porusza się właśnie w sposób przypominający literę H. w sekwencji lewarek porusza się tylko w jednej osi - przód-tył. wszelkie ułatwienia typu łopatki/a przy kierownicy, obręcz za kierownicą, (w Peugeotach i Skodach chyba tak było), joystick (Corolla WRC) są tylko dodatkiem do standardowego lewarka.

2. system cut-off odcina zapłon. jest potrzebny przy zmianie biegu na wyższy bez użycia sprzęgła. przy maksymalnym obciążeniu (czyli maksymalnej mocy przekazywanej z silnika na skrzynię) ciężko jest rozpiąć bieg i wpiąć kolejny. jest to możliwe, ale bardzo szkodzi skrzyni. cut-off odcina zapłon, obciążenie się zmniejsza i bieg wychodzi "luźniej", tak samo "luźniej" wpina się kolejny bieg. cut-off stosuje się w sekwencyjnych skrzyniach. w N-ce z kłówką trzeba odjąć gazu przy zmianie biegu na wyższy. albo wcisnąć sprzęgło :)
Pozdrawiam
Kuba Kozal
kuba_k
N2
 
Posty: 190
Dołączył(a): sobota, 26 mar 2005, 01:49
Lokalizacja: Katowice

Postprzez THIM » wtorek, 1 sty 2008, 21:38

Nie w każdej sekwencji jest cut off, czasem trzeba odjąć gazu lub sprzęgło wdusić.
Timon

http://blmotors.blog.pl/
http://www.facebook.com/BLmotors
Avatar użytkownika
THIM
A6
 
Posty: 1493
Dołączył(a): niedziela, 21 maja 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez darekH » środa, 2 sty 2008, 01:24

Widzę, że troszkę się namieszało...
Kłowa skrzynia, to taka o prostych zębach, bez synchronizacji, pozwalająca na wbijanie biegów bez sprzęgła. Stosowana powszechnie w autach A-grupowych.

Skrzynia sekwencyjna, jest też kłowa, ale inny jest mechanizm zmiany biegów, wzorowany na systemie z motocykli, gdzie dźwignia porusza się w jednej płaszczyźnie. Dodatkowo takie skrzynie, nie zawsze, ale w większości są wyposażane w sytem cut-off (odcina dopływ paliwa )pozwalający przy zmianie biegu nie zdejmować nogi z gazu, a tym samym nie nadwyręża mechanizmów wewnątrz skrzyni.

Pierwsze Subaryny WRC miały skrzynie kłowe ale w standardowym układzie H, choć w literaturze często pisali że była to skrzynia sterowana elektrohydraulicznie. Subaru bardzo wcześnie testowała system z łopatkami i sterowaniem elektronicznym ale ś.p. Colin nie za bardzo to polubił i zażyczył sobie machania lewarkiem w tradycyjnym układzie. I teraz nie do końca wiem, czy te lewarek w tej skrzyni mimo że wodzony był po drodze litery H, miał sterowanie hydrauliczne czy była to zwykłą kłówka. Dopiero chyba w 99r w rajdzie Katalonii także ś.p. Rysiu i Juha dostali WRC z łopatką przy kole kierownicy i pełni elektronicznym sterowaniem biegami.
gg:3048339
Avatar użytkownika
darekH
N2
 
Posty: 199
Dołączył(a): czwartek, 1 sie 2002, 11:28
Lokalizacja: Gdansk

Postprzez martin.h » środa, 2 sty 2008, 11:04

darekH napisał(a):(...)Kłowa skrzynia, to taka o prostych zębach, bez synchronizacji, pozwalająca na wbijanie biegów bez sprzęgła.(...)


Niekoniecznie, kłówka może też mieć koła o zębach skośnych.
Avatar użytkownika
martin.h
A6
 
Posty: 1109
Dołączył(a): środa, 4 sty 2006, 22:45
Lokalizacja: Chorzów

Postprzez Albert(Zambrów) » środa, 2 sty 2008, 16:05

Widziałeś Typa, ale cioł - komentarz jak ktos ladnie zakret zetnie, lub gdy szybko przleci obok nas Radek Typa :)

zajebiscie niewypusc - Grzyba komenda, prawdopodobnie nakazująca trzymac się wewnętrznej strony drogi przy wyjściu,

Rajdy wporzO! - Rajdy wporzO! :D

przekładka - jak nazwa mówi, kontrolowane przekładanie auta bokiem z jednej strony w drugą(nie mylic z rybą :) )

flak - opona bez powietrza

dupa - jak coś pójdzie nie tak :D np. "no i dupa"
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez niechwia » środa, 2 sty 2008, 16:51

Albert(Zambrów) napisał(a):
przekładka - jak nazwa mówi, kontrolowane przekładanie auta bokiem z jednej strony w drugą(nie mylic z rybą :) )

To sie chyba nazywa Skandynawian Flick
Avatar użytkownika
niechwia
N3
 
Posty: 292
Dołączył(a): wtorek, 11 paź 2005, 20:10

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron