Pokrętła w C4 WRC, ceramiczne heble, 18" w Nce

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Pokrętła w C4 WRC, ceramiczne heble, 18" w Nce

Postprzez Oxan » sobota, 17 lut 2007, 23:42

Witam,

Zapytały mnie ostatnio dwie osoby zupełnie niezwiązane z rajdami o dwie rzeczy, których objaśnić nie potrafiłem:

1. Do czego służą pokrętła na kierownicy w C4 WRC - jest ich chyba cztery?
Chodzi mi po głowie głównie dyfer, balans hebli, aktywne stabilizatory. A może ktoś wie dokładnie jak to jest?

2. Dlaczego w topowych rajdówkach nie stosuje się ceramicznych tarcz hamulcowych?
Po głowie chodziły mi głównie koszty (teoretycznie FIA zależy na ich redukcji). Również nie jestem pewien.

Przy okazji: w zeszłym roku chodziły słuchy, że od 2007 będzie można w Nkach (tzn. N4) stosować koła 18". Czy to wymaga nowej homologacji, nowszego "specu"? A może pomysł zarzucono?
Kochaj Życie - Niezależny program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
http://kochajzycie.pl
Avatar użytkownika
Oxan
 
Posty: 27
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:31
Lokalizacja: kochajzycie.pl


Postprzez boss » niedziela, 18 lut 2007, 11:43

Z tego co mi wiadomo 18" testował już andreucii w lancerze... więc może będą homologowane... a jak tak to czy znowu będą większe hamulce...?
Avatar użytkownika
boss
A5
 
Posty: 849
Dołączył(a): piątek, 5 maja 2006, 23:06

Postprzez MSG Racing » niedziela, 18 lut 2007, 17:51

1. Sebastien to tłumaczył - pokazywano to w relacji z Monte. jest ich tam dokładnie 4 + 8 przycisków.
Sebastien mówił że są to przyciski których by nie dosięgnął na desce rozdzielczej jak w Xsarze. Pokrętła to na pwno regulacja balansu hamulców, i 3 dyfry. Może być regulacja mieszanki paliwowo powietrznej choć top moga obsługiwać przyciski, podobnie jak mogą sterować kierunkowskazów itp. I oczywiście to co np w Focusie jest na podłodze.
Engine start

2. Ceramiczne są drogie i to jest pewnie powód, że się ich nie stosuje.

18" - ponoć są tańsze opony.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Postprzez skateman » niedziela, 18 lut 2007, 18:41

Słyszałem również, że do N4 będzie w tym roku homologowany pionowy hamulec ręczny taki jak w WRC czy S1600.
skateman
A6
 
Posty: 1468
Dołączył(a): wtorek, 15 mar 2005, 14:16
Lokalizacja: Kłodzko/Podzamek

Postprzez !ADI! » niedziela, 18 lut 2007, 19:06

MSG nie omgę się z Tobą zgodzić. O ile się nie mylę może być tylko jeden aktywny dyfer! Przód i tył to wersje PASYWNE!!
Co do tej mieszanki powietrznej, to bym raczej powiedział, że mogą sobie wybierać mappingi silnika np: road/stage. Albo taki, który pasuje do obecnie panujących na trasie warunków.

Co do tych 18" to kiedyś było coś takiego, że w N możesz mieć: duży hamulec albo 18" albo uniballe. Nie wiem czy to weszło w życie. To jakby kit do wyboru.
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez skateman » niedziela, 18 lut 2007, 20:58

Chyba nie weszło. Przykładowo Kuchar jeździ na Uniballach i dużych hamulcach....
skateman
A6
 
Posty: 1468
Dołączył(a): wtorek, 15 mar 2005, 14:16
Lokalizacja: Kłodzko/Podzamek

Postprzez Oxan » niedziela, 18 lut 2007, 21:29

!ADI! napisał(a):MSG nie omgę się z Tobą zgodzić. O ile się nie mylę może być tylko jeden aktywny dyfer! Przód i tył to wersje PASYWNE!!


No właśnie. A może za pasywny można uznać także dyfer, któremu można ustawić "spięcie" (ciśnienie płynu hydraulicznego) pokrętłem, jednak nie może tego robić komputer na bieżąco - czyli na podstawie obrotów kół i innych takich parametrów :?:
Kochaj Życie - Niezależny program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
http://kochajzycie.pl
Avatar użytkownika
Oxan
 
Posty: 27
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 22:31
Lokalizacja: kochajzycie.pl

Postprzez Shaker » poniedziałek, 19 lut 2007, 17:04

Co to za eNki z rozwiązaniami jak w wrc,na 18 i inne cuda na kiju.To ma wielkie nic wspólnego z eNką,a żeby jeszcze ktoś miał jaja żeby tym sprytnie tym powozić...W złym kierunku to idzie.Ale cóż,pożyjemy zobaczymy 8)
Avatar użytkownika
Shaker
N2
 
Posty: 165
Dołączył(a): wtorek, 2 sty 2007, 18:07

Postprzez Buncol » poniedziałek, 19 lut 2007, 18:15

MSG Racing napisał(a):2. Ceramiczne są drogie i to jest pewnie powód, że się ich nie stosuje.
.


A nie jest przypadkiem tak, że ceramiki są bardziej stosowane do jazdy torowej, po suchej i czystej nawierzchni?
Obrazek
Buncol
A6
 
Posty: 1151
Dołączył(a): wtorek, 5 paź 2004, 16:49
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez darekH » wtorek, 20 lut 2007, 00:48

Panowie hmm, tyle lat siedzicie w tym sporcie i nie wiecie czemu w WRC nie ma hamulców z F1 ?? :shock:
Jak się czegoś nie wie to poradą służy zawsze ZAŁĄCZNIK J:

Art. 252 - Przepisy ogólne:
Art.10 - Hamulce węglowe są zabronione !!!!

Wszystko jasne :)

Edit:
Co do dyfrów w WRC:
Przedni i tylny muszą spełniać warunki:
- dozwolone systemy wyłącznie mechaniczne
- mechanizmy różnicowe muszą być typu koła koronowego lub epicykloidy jednopiętrowej
- mechanizmy samoblokujące muszą być typu krawędziowego lub tarczowego
Oraz uwaga:
Żaden parametr przedniego i tylnego dyfra nie może być modyfikowany, z wyjątkiem użycia narzędzi gdy samochód stoi !!!!
gg:3048339
Avatar użytkownika
darekH
N2
 
Posty: 199
Dołączył(a): czwartek, 1 sie 2002, 11:28
Lokalizacja: Gdansk

Postprzez !ADI! » wtorek, 20 lut 2007, 01:06

Tak mi się coś wydawało, że takie ceramiczne/węglowa hamulce są zabronione ale nie chciałem głupot, bez dowodów, pisać.

Ale trzeba pamiętać, że można mieć 3 aktywne dyfry jeżeli się ni było w pierwszej 10... bla bla bla. Chodzi o to, że Ci słabsi mogą z aktywnymi jeździć, czyli w krajowych zapewne też można.

Z resztą ktoś chyba kiedyś mówił, że z zewnątrz aktywny dyfer od pasywnego rózni się tylko zaspawanymi otworami którymi wchodziły przewody hydrauliczne.
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez Marko84 » sobota, 24 lut 2007, 20:23

Skoro juz takie pytania tu padają dotyczące WRC to i ja się podłącze:)
Otóż dlaczego w "końcówce" wydechu w focusie 2006 tak się "świeci", "żarzy" co widac w niektórych relacjach lub na zdjeciach?
pozdro
Marko84
 
Posty: 23
Dołączył(a): wtorek, 31 maja 2005, 17:30
Lokalizacja: Poznan

Postprzez darekH » sobota, 24 lut 2007, 22:45

No hmm, wiesz sama temperatura gazów wylotowych jest bardzo wysoka, dodatkowo ALS poprzez opóźnianie zapłonu powoduje zapłon mieszanki w kolektorze wydechowym co w konsekwencji powoduje nagrzewanie się wydechu (lub jego elementów ) do czerwoności.

To świecenie, jest praktycznie w każdym aucie wyczynowym, a akurat Foka to ma wydech jak wiadro to widać to bardzo dobrze w relacjach TV :)
gg:3048339
Avatar użytkownika
darekH
N2
 
Posty: 199
Dołączył(a): czwartek, 1 sie 2002, 11:28
Lokalizacja: Gdansk

Postprzez MSG Racing » niedziela, 25 lut 2007, 22:20

darekH napisał(a):No hmm, wiesz sama temperatura gazów wylotowych jest bardzo wysoka, dodatkowo ALS poprzez opóźnianie zapłonu powoduje zapłon mieszanki w kolektorze wydechowym co w konsekwencji powoduje nagrzewanie się wydechu (lub jego elementów ) do czerwoności.

To świecenie, jest praktycznie w każdym aucie wyczynowym, a akurat Foka to ma wydech jak wiadro to widać to bardzo dobrze w relacjach TV :)


A tak na prawdę to co się tam żarzy to katalizator umieszczony na końcu wydechu :?:
Wydech w przepisach ma ograniczoną średnicę ale kat ma większą średnicę a ze jest na końcu to już go nie zwężali i ma takie wiadro (jak w tuningu :? )
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Postprzez !ADI! » środa, 28 lut 2007, 02:25

Tak, to jest katalizator. Można zaobserwować takie świecenie nawet w SC VK!
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości