(F.O.) Slicki a dojazdowki

Archiwum

Moderator: SebaSTI

Postprzez Shiro » sobota, 27 maja 2006, 18:32

Obrazek
Wiecie moze, jak jest u nas z oponami typu zwanego bodajże R-compound, czyli wygladajacymi w ten sposob? Teoretycznie maja nacięcia otwarte. Zna ktos przypadek, by za cos takiego polecial dowod?
Avatar użytkownika
Shiro
N1
 
Posty: 60
Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2006, 01:11
Lokalizacja: że znowu!


Postprzez schwepes » sobota, 27 maja 2006, 19:47

Toyo ma homologację, więc nie mają prawa ci odebrać za to dowodu. A czy mogą? Mogą ;). Tak samo jak za głośny wydech, mimo że zazwyczaj nie mają przy sobie aparatury do pomiaru, mogą założyć że nie spełnia norm i zabrać dowód.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez kolo115 » sobota, 27 maja 2006, 21:22

schwepes napisał(a):Toyo ma homologację, więc nie mają prawa ci odebrać za to dowodu. A czy mogą? Mogą ;). Tak samo jak za głośny wydech, mimo że zazwyczaj nie mają przy sobie aparatury do pomiaru, mogą założyć że nie spełnia norm i zabrać dowód.

Zawsze mnie to ciekawilo... Jak to jest mozliwe, ze policjant "moze zalozyc", ze wydech jest za glosny? No totalny bezsens! Tak samo jakby zakladal ze spaliny twojego samochodu zawieraja za duzo CO2 sprawdzajac to na węch...
Kiedys na TVN Turbo, chyba w programie "Gararz", bylo wlasnie o zabieraniu dowodu rejestracyjnego z powodu zlego stanu pojazdu... I mowili ze masz prawo niezgodzic sie z decycja policjanta i wtedy razem udajecie sie do najblizszej stacji kontroli pojazdow. Jezeli racja bedzie po twojej stronie za usluge placi policjant :).
A zeby nie bylo OT to pamietam ze T. Czopik w WRC narzekal, ze podczas zapoznania z trasa niemozna jechac na slicku i musza uzywac normalnych opon. Co by swiadczylo o tym ze, sprawa ma sie podobnie jak z kolcami. Czyli ktos wydaje czasowe pozwolenie na uzycie slickow.
Obrazek
"Nigdy nie bądz pewny siebie i swoich sukcesów, nigdy nie mów, że wygrasz..."
Janusz Kulig
Avatar użytkownika
kolo115
N3
 
Posty: 405
Dołączył(a): piątek, 5 gru 2003, 14:56
Lokalizacja: Katowice GG:6553220

Postprzez Shiro » sobota, 27 maja 2006, 22:02

Niestety w przepisach jest zapis mowiacy mniej wiecej, ze policjant moze zatrzymac dowod na podstawie podejrzeń (np. za glosny wydech). Tyle tylko, ze w stacji kontroli pojazdow nie maja raczej mikrofonu do pomiaru glosnosci. Generalnie funkcjonariusz w zlym humorze zabrac moze dowod za wiele rzeczy- chociazby za brak tylniej kanapy, jesli auto jest zarejestrowane jako pięciomiejscowe (tak mi oznajmil pan w stacji diagnostycznej) :)
Avatar użytkownika
Shiro
N1
 
Posty: 60
Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2006, 01:11
Lokalizacja: że znowu!

Postprzez nick555 » sobota, 27 maja 2006, 22:20

kolo115 napisał(a):...A zeby nie bylo OT to pamietam ze T. Czopik w WRC narzekal, ze podczas zapoznania z trasa niemozna jechac na slicku i musza uzywac normalnych opon. Co by swiadczylo o tym ze, sprawa ma sie podobnie jak z kolcami. Czyli ktos wydaje czasowe pozwolenie na uzycie slickow.


co innego zapoznanie co innego dojazdówka...
Skupuję stare radzieckie zegarki. Jak coś masz niepotrzebnego, zapraszam, może się dogadamy.
Avatar użytkownika
nick555
A6
 
Posty: 1530
Dołączył(a): wtorek, 14 wrz 2004, 22:19
Lokalizacja: Lublin

Postprzez cycu » sobota, 27 maja 2006, 23:27

Wszystkie samochody poruszające się po drogach publicznych obowiązują te same przepisy ruchu drogowego.
Opony muszą być więc dopuszczone do użytku i posiadać odpowiednią głębokość bieżnika (co najmniej 1,6 mm). Zgodnie z prawem tak to powinno wyglądać. Ale wiadomo, policjant raczej nie powinien się czepiać, wiedząc, że zawodnik bierze udział w rajdzie :wink: Mimo wszystko nie jest to zgodne z przepisami.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :D :D :D
Avatar użytkownika
cycu
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): sobota, 17 wrz 2005, 10:41
Lokalizacja: Kielce/Warszawa

Postprzez szirer205xs » niedziela, 28 maja 2006, 00:24

nick555 napisał(a):
kolo115 napisał(a):...A zeby nie bylo OT to pamietam ze T. Czopik w WRC narzekal, ze podczas zapoznania z trasa niemozna jechac na slicku i musza uzywac normalnych opon. Co by swiadczylo o tym ze, sprawa ma sie podobnie jak z kolcami. Czyli ktos wydaje czasowe pozwolenie na uzycie slickow.


co innego zapoznanie co innego dojazdówka...


Niom rzeczywiscie ja tez pamietam, ze swego czasu czopik cos wlasnie mowil ze starali sie by zawodnicy mieli mozliwosc robeinia zapoznania na starych slikach, ale nie zgodzono sie na to. Wiec problem poruszania sie po publicznych drogach normalnie mamy z glowy (choc nei moga sie na nich poruszac nie ze wzgledu na bierznik tylko na brak homologacji drogowej), a skoro zawodnicy od zawsze poruszaja sie na dojazdowkach na slikach to widocznie moga i chyab niczego madrego, ani odkrywczego tu nie wymyslimy :)

zreszta kto by przy zdrowych zmyslach jezdzil by w normalnym ruchu na tak szybko zuzywajacych sie oponach ;)
jaskiniatrolla.eu
Avatar użytkownika
szirer205xs
A5
 
Posty: 727
Dołączył(a): poniedziałek, 10 lis 2003, 12:28
Lokalizacja: Skoczów

Postprzez Jucek » niedziela, 28 maja 2006, 12:53

Nie zgodze sie z żółtodziobem ze slicki sa dopuszczone bo maja naciecia - te naciecia musialy by byc "otwarte" czyli dochodzic do krawedzi opony a tak nie jest - chyba ze sie opone odpowiednio dotnie.


to jest markgum, ktory ma znaczek E i wcale nie ma otwartych naciec.
Obrazek

w takim razie co decyduje o tym ze jeden slick ma dopuszczenie do ruchu a drugi nie ?
gdzies kiedys czytalem ze slick markguma ma E bo suma wszystkich naciec i ich powierzchnia spelniaja normy ktore dopuszczaja opone do ruchu.
w takim razie dlaczego slicki innych firm nie maja znaczka E, tylko For Competition Use Only ?
to jest michelin
Obrazek
i widzimy ze czolo opony (chodzi mi o liczbe naciec i ich ulozenie - jodelka) jest takie samo jak w markgumie.
wydaje mi sie ze napis For Competition Use Only to jest dupochron dla michelina,pirelli itp zeby przypadkiem nikt nie jezdzil na ich oponach w normalnym ruchu ulicznym, poniewaz w przypadku jakiegos dzwona np na slicku podczas deszczu te firmy moglyby miec problemy.
GG 3389645
Jucek
N3
 
Posty: 396
Dołączył(a): niedziela, 24 sie 2003, 19:59
Lokalizacja: Legnica

Postprzez Albert(Zambrów) » niedziela, 28 maja 2006, 15:08

Aby móc poruszac sie po drogach publicznych na oponach jakich kolwiek, musza miec homologacje drogową. Jakie by nei byly, jesli sa gładkimi slickami a maja homologacje w mysl przepisów moga jaknajbardziej chodzi po drogach. Swoja droga taka sytuacja jest absurfalna.

SPrawa Markguma poruszana byla juz chyba z milion razy. Markum ma 17% nacic bieznika, tak samo jak Matador, Michelin czy Pirelli. Ale Markgum ma homologacje E20, pozostale slicki nie. DLatego na Markgumach mozna jeździc w kjsach i na codzien. W mysl przpisow na slickach nie homologowanych w kjsach mogo jeździc tylko goście, poniewaz psiadaja licencje.

Co do dojazdowek, mi sie wydjae ze opony stricte radjowe nie maja homologacji drogowej, ale policja sie po prostu nie czepia do tego.
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez LuiG » niedziela, 28 maja 2006, 17:28

a na szkoleniu sędziowskim mówili że w rzadnych rajdach nie można jezdzić na slickach :P , tylko w wyścigach

to się nazywa slick to poprostu jest zwykła opona tylko że z przeznaczeniem na suchy asfalt mimo iż mówi się na to slick

slick rzadnego bierznika nie ma

pozatym wystarczy ruszyć myszką kilknąć tu i tam i zerknąć na zapisy w regulaminie :)

jest np. taki zapis "Opony nie posiadające znaku "E" muszą być zgodne z regulaminem ogumienia" - załącznik V do przepisów ogólnych (na stronie PZM zał IV)

http://pzm.pl/tabele_rozne/k_2/Zalaczniki_IV_2006.pdf 8)


Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
53
ZAŁCZNIK IV
REGULAMIN OGUMIENIA
1. Rajdowe Mistrzostwa wiata i Mistrzostwa wiata Samochodów.
Wszystkie opony musz by wykonane przez formowanie.
2. Definicja opon formowanych.
2.1. Okrelenie powierzchni kontrolnej.
Rzeba bienika o szerokoci 170 mm (85 mm z kadej strony osi bienika
opony), na obwodzie 140 mm. W tym polu powierzchnia zajta przez rowki
o głbokoci co najmniej 5,5 mm, kcie pochylenia 60º (rysunek 1) i szeroko-
ci 2 mm musi zajmowa co najmniej 17 % powierzchni całkowitej.
Rzeba bienika musi by wykonana przez formowanie.
Wysoko/szeroko Powierzchnia bienika Wskanik 17 %
9" 170 x 140 23800 4046
8,5" 161 x 140 22540 3832
8" 148 x 140 20720 3522
7,5" 142 x 140 19880 3380
7" 133 x 140 18620 3165
6,5" 124 x 140 17360 2951
2.2. Suma szerokoci rowków wzdłu obwodu w opisanym powyej polu musi
wynosi co najmniej 4 mm.
2.3. Suma szerokoci rowków w poprzek obwodu musi wynosi co najmniej
16 mm.
2.4. Łczenia kostkowe musz by uznane za cz rzeby bienika, jeeli
s mniejsze ni 2 mm.
2.5. Rczne nacinanie opon homologowanych jest dozwolone.
3. Homologacja opon
Co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczciem badania kontrolnego danej imprezy
producent opon dostarczy do FIA rysunek (rysunki) rzeby bienika
(bieników), które bd uywane w tej imprezie w celu uzyskania homologacji
zgodnie z punktem 2. Uzyskana homologacja pozostaje wana bez daty wyga
nicia.
Dla kadego wzoru bienika FIA wyda dokument z obliczonymi parametrami
zgodnie z punktem 2.1.
Kady producent opon dostarczy do FIA rysunek wzoru bienika w skali 1:1
oraz wymiar najmniejszego rowka, zgodnie z punktem 2.
Na rysunku homologacyjnym producent musi okreli rozmiar obrczy
i wymiary w celu okrelenia odpowiedniej powierzchni kontrolnej.
Niniejszy artykuł dotyczy tylko opon o łcznym wskaniku powierzchni rowków
mniejszym ni 25 %.
Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
54
4. Podczas imprezy
4.1. Zgodno z punktem 2.1 bdzie sprawdzana starcie kadego rajdu, a take
kadorazowo po wymianie przez zawodnika uywanej opony na now.
4.2. Przez cały czas trwania zawodów głboko bienika opon zamontowanych
na samochodzie nie moe by mniejsza, ni 1,6 mm na co najmniej 3/4
wzoru bienika. Zaleca si producentom, aby był przewidziany sposób pokazania
zuycia.
4.3. Koła zapasowe mog by ponownie uyte tylko w przypadku, gdy minimalna
głboko bienika wynosi 1,6 mm, ale musz one zawsze pozostawa
 w samochodzie.
Kade koło kompletne zamontowane w samochodzie lub umieszczone we
wntrzu pojazdu podczas serwisowania musi osign nastpny park serwisowy
lub nastpny obszar serwisowy, w którym dozwolona jest wymiana kół.
adne koło kompletne nie moe by umieszczone w samochodzie, ani z niego
usunite poza parkami serwisowymi oraz poza obszarami, w których dozwolona
jest wymiana kół.
5. Inne mistrzostwa FIA
Wszystkie samochody biorce udział w mistrzostwach FIA musz uywa
opon formowanych (patrz definicja w punkcie 2 powyej).
6. Procedura znakowania opon
Znakowanie opon jest obowizkowe dla wszystkich zawodników zgłoszonych
do Rajdowych Mistrzostw i Pucharów FIA, z wyjtkiem Rajdowych Mistrzostw
Afryki oraz Azji i Pacyfiku.
Przepisy dotyczce ogumienia wyłcznie w Rajdowych Mistrzostwach wiata
wymagaj pewnego uszczegółowienia to znaczy:
- Opony s znakowane podczas rajdu zgodnie z wytycznymi FIA.
- Na starcie kadego etapu cztery opony zamontowane w samochodzie oraz
ewentualne opona zapasowa bd oznakowane przy pomocy specjalnego
atramentu, w tym samym kolorze dla wszystkich zawodników.
- Na starcie z kadego parku serwisowego lub strefy serwisowej taka sama
operacja znakowania bdzie przeprowadzona przy uyciu innego koloru.
- Opony, które nie zostały uyte na poprzednim odcinku specjalnym lub które,
nawet jeeli ju zostały uyte, s zgodne z regulaminem, mog zosta
oznakowane ponownie.
Strefa specjalnie stworzona do znakowania opon musi by przewidziana
w strefie serwisowej, a jej zasygnalizowanie przy wjedzie i wyjedzie przy
pomocy znaku wskazujcego znakowanie opon.
W jedynym celu pomocy przy procedurze znakowania opon i jedynie gdy samochód
znajduje si w strefie jeden członek zespołu kadej załogi moe mie
dostp do tej strefy.
Organizatorzy musz bra pod uwag ten element w momencie tworzenia
programu rajdu.
Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
55
Kontrola
W kadym momencie trwania imprezy mog by przeprowadzone kontrole
majce na celu sprawdzenie zgodnoci opon.
Kada opona, która bdzie niezgodna z regulaminem zostanie oznakowana
specjalnym stemplem i nie moe by uyta.
Jeeli na punkcie kontroli czasu przed startem do odcinka specjalnego sdzia
techniczny stwierdzi, e opona zamontowana na samochodzie nie spełnia
warunku minimum głbokoci (patrz punkt 4.4.2 regulaminu ogumienia), zawodnik
musi wymieni j przed startem do odcinka na zapasow, znajdujc
si w samochodzie, pod warunkiem, e jest ona zgodna z regulaminem.
Kierownik punktu wyznaczy nastpnie zawodnikowi nowy czas startu do odcinka.
Kady przypadek naruszenia regulaminu ogumienia bdzie zasygnalizowany
Zespołowi Sdziów Sportowych, który moe nałoy kar przewidzian w artykułach
152 i 153 Kodeksu.
Avatar użytkownika
LuiG
N3
 
Posty: 230
Dołączył(a): niedziela, 10 paź 2004, 21:12
Lokalizacja: Opole

Postprzez bzyq » niedziela, 28 maja 2006, 17:41

Niom rzeczywiscie ja tez pamietam, ze swego czasu czopik cos wlasnie mowil ze starali sie by zawodnicy mieli mozliwosc robeinia zapoznania na starych slikach, ale nie zgodzono sie na to

No to teraz jest pytanie po co. przy 50 ( ew. 90 ) km/h ( bo przeciez na zapoznaniu zawodnika obowiazuja prawa kodeksu drogowego ) to co to zmienia ? przy takich predkosciach niewiele daje zmiana charakterystyki zwyklego kapcia do slicka. Generalnie, bolaczka polskich rajdow jest naparzanie na zapoznaniu ile wlezie.
Spojrzmy na rajdy za granica : Sordo bodajze na zapoznaniu dostal chyba lacznie 12 tysiecy ojro kary, i sie nauczyl jezdzic wolno. W dziale ciekawe filmy jest onboard Hirvonena, na ktorym mozna zobaczyc z jaka predkoscia sie zapoznaje. A u nas ??
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez _misiek055_ » niedziela, 28 maja 2006, 21:25

bzyq napisał(a):
Niom rzeczywiscie ja tez pamietam, ze swego czasu czopik cos wlasnie mowil ze starali sie by zawodnicy mieli mozliwosc robeinia zapoznania na starych slikach, ale nie zgodzono sie na to

No to teraz jest pytanie po co. przy 50 ( ew. 90 ) km/h ( bo przeciez na zapoznaniu zawodnika obowiazuja prawa kodeksu drogowego ) to co to zmienia ? przy takich predkosciach niewiele daje zmiana charakterystyki zwyklego kapcia do slicka. Generalnie, bolaczka polskich rajdow jest naparzanie na zapoznaniu ile wlezie.
Spojrzmy na rajdy za granica : Sordo bodajze na zapoznaniu dostal chyba lacznie 12 tysiecy ojro kary, i sie nauczyl jezdzic wolno. W dziale ciekawe filmy jest onboard Hirvonena, na ktorym mozna zobaczyc z jaka predkoscia sie zapoznaje. A u nas ??

Czopikowi nie chodziło o lepsze własności slicka tylko o pieniądze. Jeśli zawodnik zapoznaje się swoją rajdówką to dodatkowy komplet seryjnych opon poczuje w kieszeni. Wprawdzie każdy rajdowiec ma w garażu całe tony nie do końca zużytych slicków i nie musi za nie dodatkowo płacić, no ale kogo to interesuje?
Zresztą upalacze i tak jeźdżą na slickach. Weź w ogóle pomyśl, skoro mają gdzieś zakaz upalania to co ich boli zakaz zapoznawania się na slickach?
Avatar użytkownika
_misiek055_
N3
 
Posty: 355
Dołączył(a): sobota, 10 gru 2005, 19:42
Lokalizacja: Ostrołęka

Postprzez nick555 » niedziela, 28 maja 2006, 21:40

pamietajcie też że markgum jest nalewka... i może dlatego ma homologacje drogową...
Skupuję stare radzieckie zegarki. Jak coś masz niepotrzebnego, zapraszam, może się dogadamy.
Avatar użytkownika
nick555
A6
 
Posty: 1530
Dołączył(a): wtorek, 14 wrz 2004, 22:19
Lokalizacja: Lublin

Postprzez bzyq » niedziela, 28 maja 2006, 22:44

nie spotkalem sie jeszcze z zawodnikiem, ktory zapoznaje sie z trasa swoja rajdowka. Wyjatek : Tomek Kuchar na Magurskim - N9 ( pewnie o trakcje chodzilo, a nie mieli nic innego w czterolapie ),Kajtki, bo mieli dwa takie Pugi i Lubiak - treningowy Misiek evo5. ( ostatnie rajdy - Toyka Corolla w kombi ) Zapominasz Kolego o tym, ze na zapoznaniu auto nie moze byc oklejone, a poza tym koszty przejazdu wiekszej ilosci kilometrow samochodem typowo rajdowym ( samo spalanie, plus fakt, ze moze cos pasc zaraz przed rajdem ) sa o niebo wieksze od jazdy zwyklym samochodem.
Jezeli o to Ci chodzi, to Czoper zapoznaje sie niebieskim Fordem Focusem.
Jak kogos interesuje, to moge powiedziec kto sie czym zapoznaje, bo sie dosc osiedzialem ;]
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez Buncol » niedziela, 28 maja 2006, 23:05

JA bym byl zainteresowany kazdym zawodnikiem, kto czym sie zapoznaje, ale to nie jest wlasciwy temat :wink:
Obrazek
Buncol
A6
 
Posty: 1151
Dołączył(a): wtorek, 5 paź 2004, 16:49
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Archiwum

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron