Skrzynie biegów i ich stopniowanie.

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Skrzynie biegów i ich stopniowanie.

Postprzez krzychd » czwartek, 23 lut 2006, 10:45

Witam,

mam pytanko, jak we współczesnych autkach ustawiane są skrzynie biegów, czy stosuje się nadal nadbieg?[/url]
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa


Postprzez ŁukaszWRC » czwartek, 23 lut 2006, 14:16

Ba, nawet dwa. O nadbiegi mówimy wtedy, gdy przełożenie owego biegu jest mniejsze od 1. Ostatnio zauważyłem, że w pięciobiegowych autach już czwarty bieg jest nadbiegiem i ma przełożenie około 0.95(zależy od auta). Nie jest to regułą, ale obecna tendencja zmniejszania zużycia paliwa za wszelką cenę, pociągneła za sobą wydłużenie przełożenia piątki, nie wspominając o szóstce. Dlatego też względnie mocne auta mają kiepską elastyczność na ostatnich biegach, za to niwiele palą na trasie i pracując na niskich obrotach są bardzo ciche.
Avatar użytkownika
ŁukaszWRC
A5
 
Posty: 976
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 22:47
Lokalizacja: RKR

Postprzez żółtodziób » czwartek, 23 lut 2006, 22:48

Ja bym raczejnie szukał tak daleko idących reguł, że nadbieg to przełożeniej 1. jeśli przekładnia główna ma większe przełożenie to i skrzynia biegów może być dłuższa. nadbiegiem można nazwać przełożenie, przy którym nie jest możliwe dokręcenie silnika, lub jest ono bardzo trudne, występuje wyraźne pogorszenie przyspieszenia. Tak pojęty nadbieg słuzy do oszczędnej jazdy ze stałą prędkością przy niskich obrotach silnika, nie jest to przełozenie, które by wnosiło cokolwiek do osiągów.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez krzychd » czwartek, 23 lut 2006, 23:35

A jak jest z prędkością maksymalną, zawsze jest osiągana na ostatnim biegu??

Co do nadbiegu to czytałem kiedyś, że to następuje gdy prędkość obrotowa za skrzynią biegów jest większa niż na jej wejściu.
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa

Postprzez qbus » czwartek, 23 lut 2006, 23:44

A jak jest z prędkością maksymalną, zawsze jest osiągana na ostatnim biegu??


W samochodzie jakim ja jezdze odkad mam prawo jazdy to nie. SC 900 wg. ksiazki na 4 = 140 a na 5 =138. Wg. licznika na 4 da sie wiecej(osobiscie nie probowalem ile) a na 5 nie bardzo poniewaz wlasnie jest to typowy nadbieg, auto nie bardzo reaguje na jakiekolwiek zmiany polozenia przepustnicy w kierunku podlogi oczywiscie.
"Janusz żyje wśród nas. My kibice nigdy o Nim nie zapomnimy."
www.racingshop.pl
Avatar użytkownika
qbus
S1600
 
Posty: 2756
Dołączył(a): poniedziałek, 9 cze 2003, 14:49
Lokalizacja: Myślenice

Postprzez ŁukaszWRC » czwartek, 23 lut 2006, 23:46

krzychd napisał(a):A jak jest z prędkością maksymalną, zawsze jest osiągana na ostatnim biegu??

Co do nadbiegu to czytałem kiedyś, że to następuje gdy prędkość obrotowa za skrzynią biegów jest większa niż na jej wejściu.


Niekoniecznie prędkość maksymalna jest osiągana na najwyzszym biegu. Przykład to Cinquecento 900 z pięciobiegową skrzynią. Podejżewam, że w niezbyt mocnych autach z szóstką jest podobnie. A co do nadbiegu, to dobrze słyszałeś.
Avatar użytkownika
ŁukaszWRC
A5
 
Posty: 976
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 22:47
Lokalizacja: RKR

Postprzez Beret » sobota, 25 lut 2006, 03:55

ja sprawdzalem moja hondzie 1.4 w niemczech... na 5 niby taki max jak powiedziala fabryka czyli 170... a na 4 poszla 200...
nindża nie moze byc mientka

MIEJSCE NA TWOJA REKLAME

www.bwyszkowski.pl
www.codrivers.fora.pl

Obrazek
Avatar użytkownika
Beret
A6
 
Posty: 1232
Dołączył(a): sobota, 19 lut 2005, 22:58
Lokalizacja: wawa-piaseczno

Postprzez schwepes » sobota, 25 lut 2006, 11:16

Bero napisał(a):ja sprawdzalem moja hondzie 1.4 w niemczech... na 5 niby taki max jak powiedziala fabryka czyli 170... a na 4 poszla 200...

Jak weźmiesz pod uwagę przekłamania prędkościomierza, fakt że mogłeś jechać z małej górki (nawet minimalnej) i z wiatrem to jest to jak najbardziej możliwe.

Nadbieg to wg ogólnie przyjętej definicji bieg o przełożeniu <1.0, więc jak skrzynia ma taką IV-kę i V-kę to ma 2 nadbiegi. Co nie zmienia faktu że "nadbieg" nic nie mówi o aktualnym całkowitym przełożeniu i zdolności samochodu do przyspieszania.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron