ŻYWICA

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

ŻYWICA

Postprzez młody » wtorek, 22 lis 2005, 09:17

witam
chcialem zapytac czy ktoś z Was kleił zderzaki żywica epoksydowa lub poliestrową? mógł by mi ktos ten temat przybliżyc jak to zrobic jak to wyglada, czy to sie opłaca? z góry dzieki za odpo :?:
młody
młody
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek, 26 wrz 2005, 14:52
Lokalizacja: Skierniewice


Postprzez Albert(Zambrów) » wtorek, 22 lis 2005, 19:03

Ostatnio miałem okazje łatac w ten spośób zderzaki Scani. I co powiem ze jebania jest z tym od cholery.

Jesli interesuje Cie dokladnie jak przebiuega cały proces przygotowania i obróbki to napisz. W wolnej chwili napisze co i jak.
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

zywica

Postprzez młody » wtorek, 22 lis 2005, 23:21

tak interesuje mnie caly proces jak sie tym "pracuje" jak mozesz to napisz
młody
młody
 
Posty: 9
Dołączył(a): poniedziałek, 26 wrz 2005, 14:52
Lokalizacja: Skierniewice

Postprzez Albert(Zambrów) » środa, 23 lis 2005, 21:48

Wiec tak, zakładam, że jestes totalnym laikiem, wiec bede pisał wszystko :)

Poczatek, uzywam zywicy poliestrowej 103, jest to cyfra wpisana miedzy jakies tam cyferi(oznaczenie produktu), nieistotne sa, wazne jest 103. Jest to zywica ktora , ma przyzwoite własciwosci konstrukcyjne, i takiej uzywalem. Do zywicy potrzebny jest przyspieszacz, ja uwywam Butanoxu.

Proporcje - na 100g zywicy / min 1 - max 2 cm butanoxu z strzykawce:)

Ja zywicy uzywalem nie tyle do kiejenia co do rekonstruowania zderzaków, wiec potrzebna jest mata szklana. Sa równiez maty kewlarowe i tytanowe, ale to zbytek dobroci :) Więc, maty masz rózne, dzieli sie je na 150, 300, 450, 600 itd. Producenci mat oznaczenia podaja jako wage m2, ja poznaje to takze po "gestosci" maty, im bardsziej przezroczysta tym lżejsza.

Teraz konkrety. Jesli chcesz tylko posklejac element uzywaj maty 150, jest lekka, tania i wystarczy. Najpierw musisz zeszlifowac powierzchnie łatania, przygotowac odpowiedni kawałek maty i ilosc zywicy. Potem nakładasz cienka warstwe zywicy na powierzchnie, kładziesz na to mate i nastepnie nasączasz mate. Zywica nie ma płynąć po macie, ale ma ja "zwilzyc", mata musi byc dokładnie pokryta. WAŻNE!! Po nałozeniu zywicy nie moze byc bąbli powietrza, bo wtedy konstruckja traci wytrzymalosc i jest mniej odporna na odkształcenia. Jesli mata wyschnie trzeba ja poszlifowac zeby uzyskac gładkosc, nie jak lustro, ale zeby ostrych zębów nie było, górki mogą byc potem trzeba zaszpachlowac, kiedy szpachla ztwadnieje, zezlifowac ja, to co zostanie po szlifie, wypełni ubytki maty. Szpachlowanie i szlifowanie powtórzyc tyle razy az sie uzyska profil, odpowiedni kształt i chyba zamierzany efekt. Wtedy objekt trzeba polakierowac i bedzie do montarzu. Od lakieroania sa inni ludzie, dlatego tutaj sie nie podziele wiedza, bo jest zwyczajnie nie mam :)

Gorzej sprawa wyglada jak masz cos zrekonstruowac, znaczy jesli sa duze dziury, odłamania itd. Wtedy niezbedna bedzie grubsza mata. Załózmy ze masz jakis tam obszar i w nim dziure. Powierchie dookoła dziury zeszlifowujesz i tutaj zczyna sie zabawa. Ja robiłem to tak, na obszar dookoła dziury i naturalnie tezdziure kładłem 150, nasaczałem zywica, potem TYLKO na obszar ubytku druga warstwe 150 i nasaczalem, Radze poczekac az pierwsze wartwa wyschnie, ja mam juz troche wprawy i nie czekałem, ale zeby zrobic dobrze, radze poczekac :) WAŻNE!! Pierwsza wasrtwa maty moze sie odkształcac pod wpływem grafitacji. Najlepije ubytek jest ustawic prostopadle do ziemi, wtedy pod wpływem ciezaru nie powienien sie odkształcic. Moze sie wydawac ze lepiej dac od razy 300 po całosci i sie nie chrznic, tak tez mozna. Ale potem jest to cięzej wyrównac i trzeba kombinacji zeby było OK. Jesli Obie warstwy maty zesztywnieja, ocinasz nadmiar jest taki, i w srodek ubytku dodajesz szpachle, najlepiej z włokenm szklanym. Jesli jest to płytki ubytek, mozesz napchac tak maty az rowno bedzie, ale o wymaga wprawy:) dalej tak jak poprzednio. Szlif spachla i az bedzie OK.

Napisalem w miare dokładnie, zeby laik sobie poradził. Jesli bedziesz miał jakies pytania, wal na priv albo gg, po pracy odpowiem :)
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez sas » sobota, 24 gru 2005, 22:39

Najpirw to sie przywitam bo to mój pierwszy post wiec siema wszytkim.
Jak masz zderzak w termoplastycznego tworzywa (upłynnia sie w okreslonej temperaturze) np PP albo ABS, to pospawaj to zwykła lutownicą.....
jesłi są ubytki w zderzaku to łataj matą i żywica tak jak kolega napisał wyżej
sas
N2
 
Posty: 178
Dołączył(a): sobota, 24 gru 2005, 21:22
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron