Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez woocasch » czwartek, 5 sty 2012, 08:22

Apropos Crowne Plaza to z tego co kojarzę to w WTCC ich reklamy były tylko na autach Andy Priaulx i być może sponsor ten związany jest bardziej z nim niż z BMW i dlatego podąża za Andy z WTCC do GT, a teraz do DTM ? Więc chyba nie mamy co liczyć na ich zaangażowanie w WRC.
Niech Prodrive skusi czymś Blocka i może dzięki temu może uda się ściągnąć Monstera, w Dakarze już obie marki ze sobą współpracują, więc jakieś podstawy są :)
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała


Re: Świat WRC

Postprzez Sylwek_GSi » czwartek, 5 sty 2012, 09:22

żółtodziób napisał(a):Zresztą cała klasa GT jest typowo prywatna i to jest własnie w niej fajne. Są prywatne zespoły, które kupują Prosiaki czy Ferrarki i za rozsądną kasę mogą rywalizować między sobą na wysokim poziomie. Prywaciarze są zadowoleni, bo to o wiele tańsza zabawa niż prototypy. Producenci nie muszą się oglądać na to jaką to niesie ze sobą promocję marki, bo nie są zbyt wiele w plecy na takich projektach, a może nawet są lekko do przodu. Zespoły prywatne nie dostają przecież tych bryczek za darmo. Taki układ jest moim zdaniem zdrowy i naturalny. Pakowanie się w takie miejsce z fabrycznym zespołem to jakiś absurd, raz że rozwala rywalizację sportową, dwa że zmusza team do ponoszenia znacznie większych kosztów niż mógłby ponosić angażując się w ten sport w taki sam sposób jak robią to wszyscy, a trzy - przynajmniej moim zdaniem - klepanie prywaciarzy splendoru nie dodaje. Dlatego własnie BMW powinno sobie ten projet odpuścić w pierwszej kolejności, albo przynajmniej go skomercjalizować.


Właśnie, i podobna sytuacja powinna nastąpić w WRC. W czasach wmawianego nam zewsząd kryzysu przy istniejących 2 może wkrótce 3 teamach fabrycznych ich istnienie jest dla mnie nieporozumieniem. Co innego w czasach kiedy tych teamów było 8, a co innego teraz. Moim zdaniem wogole nie powinno być zespołów fabrycznych. Producent powinien homologować auto WRC i sprzedawać je zespołom, które były by prywatne i niezalezne. To wyeliminowało by zagrywki taktyczne jakie oglądamy ciągle, wypuszczania jednego zadownika przed drugiego (mikko - jarri). Każdy kierowca miałby swój zespoł, samochód byłby nie zależny, walka był by bardziej wyrównana a nie ustalana z góry przez bosa. Ktoś zaraz powie że było by mniej kierowców bo fabyczni nie mieli by czym jezdzić a wcale nie, ile tych fabrycznych jest na całym świecie 5-6? :lol: myśle że skoro słabsi znajdują sponsorów to i kierowcy fabryczni bez problemu znaleźli by sponsora na taki projekt, tym bardziej ze to najszybsi kierowcy świata i to ich najczęsciej pokazuje sie w telewizji:) Może w tym wypadku przemawia przezemnie idealizm, ale twierdze że bez zespołów fabrycznym ten sport by odżył. Dalej fabryki produkowały by auta WRC ale zwolnione były by z wystawiania swojego zespolu, a to straszne koszty. Te koszty rozbijały by sie na kilku-kilkunastu prywatnych kierowców i interes by się kręcił. Możliwe nawet że prędzej pojawili by się nowi producenci. Coś w rodzaju tego co robi się z autami S2000, bo tam poza skodą i paroma 207 90% aut to auta prywatne. To ma sens tymbardziej że obecnie w klasyfikacji producentów punktować mogą zespoły prywatne i to z jednym kierowcą, który nie musi zaliczać pełnego cyklu. Jeszcze pare lat temu było to nie do pomyślenia, były klasyfikowane tylko zespoly fabryczne typu citroen, skoda, ford. Więc skoro teraz punktują prywatni typu Munchis, Stoart czy PSWRT to dlaczego nie iśc krok do przodu i całkiem zlikwidować fabryki? Tak naprawde nic się nie straci a wiele zyska, tymbardziej że można zrobić klasyfikację producentów i marki będą nadal widoczne w odrębnej tabeli.
Avatar użytkownika
Sylwek_GSi
A5
 
Posty: 887
Dołączył(a): piątek, 3 paź 2003, 19:32
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez Sebekrally » czwartek, 5 sty 2012, 12:30

Sylwek_GSi napisał(a):Właśnie, i podobna sytuacja powinna nastąpić w WRC. W czasach wmawianego nam zewsząd kryzysu przy istniejących 2 może wkrótce 3 teamach fabrycznych ich istnienie jest dla mnie nieporozumieniem. Co innego w czasach kiedy tych teamów było 8, a co innego teraz. Moim zdaniem wogole nie powinno być zespołów fabrycznych. Producent powinien homologować auto WRC i sprzedawać je zespołom, które były by prywatne i niezalezne. To wyeliminowało by zagrywki taktyczne jakie oglądamy ciągle, wypuszczania jednego zadownika przed drugiego (mikko - jarri).

To jest utopia nikt nie wyda kasy na homologację nowego auta nie mając wpływu kto tym będzie jeździł i jakie będą wyniki.
Sylwek_GSi napisał(a):Możliwe nawet że prędzej pojawili by się nowi producenci. Coś w rodzaju tego co robi się z autami S2000, bo tam poza skodą i paroma 207 90% aut to auta prywatne.

Taa a zapomniałeś o Protonie, Abarcie, Subaru. Ford się nie angażował w IRC wiec praktycznie nie istniał w tym cyklu...
Sebekrally
A5
 
Posty: 534
Dołączył(a): wtorek, 30 cze 2009, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » czwartek, 5 sty 2012, 14:47

żółtodziób - no więc właśnie. BMW bardzo możliwe, że nie ma tej motywacji by utrzymywać projekt Mini WRC, skoro była to inicjatywa "jakiegoś tam Richardsa", ale właśnie jest tak jak piszesz - powinni do sprawy podejść bardziej obiektywnie. Skoro już zaakceptowali projekt Mini WRC, zgodzili się na to wszystko, to później albo nie angażować się w DTM, skoro wiedzą ile to dla nich problemu, albo rozkładać wszystko 50:50. Tego niestety im brakuje, ale FIA naciska, Mini jest dobre, więc liczę na to, że to wszystko po prostu się obroni. Jedynym wyjściem jest, aby BMW połączyło siły z Prodrivem i razem rozglądali się za sensownymi sponsorami, oraz żeby wszelkie luki wypełniał zarząd. Bo przecież jak nie w 2012, to w 2013 MINI WRC Team musi już funkcjonować normalnie, to znaczy:
- pełny program,
- dwóch stałych kierowców,
- zapewnione zaplecze finansowe (bez obaw o jutro),
- sponsorzy.
Na szczęście do 2013 roku pozostało jeszcze 361 dni, więc w ciągu tego czasu sponsorzy mogą się znaleźć. Podczas pierwszego, niepełnego w dodatku sezonu, gdy BMW obawiało się o przyszłość WRC, ciężko było znaleźć sponsora. Teraz, gdy będzie to już drugi sezon, a Mini ma wprowadzone jakieś poprawki, powinno być lepiej. I najlepszą opcją byłoby też, gdyby BMW mocniej zaangażowało się w Mini. Nie mówię, żeby rezygnowali z DTM, bo dobrze że wchodzą, ale przecież można to jakoś wypośrodkować. Niestety, nie da się zmienić ludzi, gdybym zastąpił Jensa Marquardt, sytuacja by się zmieniła. Nie jestem jednak związany z BMW, więc sprawa zmianie nie ulegnie :)

woocasch - słuszna uwaga, w WTCC Crowne Plaza sponsorowało tylko Andyego, który reprezentował BMW UK. Być może rzeczywiście Crowne Plaza jest bardziej związany z Andy, ale jak pomyślimy, może okazać się, że nie jest to możliwość jedyna. W DTM przykładowo Red Bull też był w 2011 tylko na autach Mattiasa Ekstrom i Miguela Moliny. Autotest tylko na aucie Timo Scheidera, a Playboy tylko na aucie Edoardo Mortary. Ale są to sponsorzy, którzy niezależnie od kierowcy sponsorują Audi w DTM (dla przykładu Playboyem jeździł w 2010 Markus Winkelhock) Być może tak samo było w przypadku WTCC, ale pewności nie mam.

Sylwek_GSi - rzecz o której wspominasz być może uzdrowiłaby sytuację w WRC, ale z drugiej strony zastanówmy się czy byłaby możliwa. Jak Sebekrally słusznie zauważył mało która firma (jeżeli w ogóle którakolwiek) zechciałaby stworzyć samochód i nie mieć już dalszego wpływu na wyniki, na kierowców, etc. Poza tym, World Rally Championship nie byłyby prestiżowe bez tego. Nie twierdzę, że to jest najważniejsze, ale skoro WRC patronuje FIA, na pewno dążą do prestiżu. Przecież mogłaby być sytuacja taka, jaka jest w IRC, gdzie fabrycznych kierowców jest w zasadzie dwóch. Ale WRC mają być WRC i chyba niemożliwe byłyby takie zmiany. Zresztą nawet jeśli byłyby - nie opowiadałbym się za czymś takim. Większość producentów, która angażuje się do WRC, podchodzi do sprawy powaznie. Chyba jeszcze nigdy nie było takiej sytuacji, jaka zaistniała w przypadku BMW- Mini.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez wrc1600 » czwartek, 5 sty 2012, 22:18

Podzielam zdanie ze bez teamów fabrycznych a przynajmniej angazowania sie w strategiczne decyzje WRC nie ma przyszlosci. Jaka jest ranga i pestiz takich mistrzostw widac najlepiej na przykladzie RME. Powiem wiecej srednio zorientowani w temacie ledwo kojarza IRC.
Obserwujac relacje z Dakaru zaczynam rozumiec decyzje BMW, przeciez przez te kilka dni MINI bedzie mialo wieksza ogladalnosc niz przez wszystkie OSy tego sezonu WRC. Przy niejasnej sytuacji z North One i ogólnie rzecz biorac miernej medialnosci WRC to wyrzucanie pieniedzy w bloto niestety. Oczywiscie chcialbym sie mylic ale mysle ze taki jest punkt widzenia decydentów BMW.
WRC samo strzelilo sobie w stope nieprzedluzajac kontraktu z eurosportem, pewnie chwilowe korzysci byly wymierne ale dlugofalowo projekt polegl. Czaru goryczy dolalo North One sprzedajac prawa do platnych telewizji ograniczajac ogladalnosc (w Polsce zerowa poza highlightsami z Kosciuszka). Nikt powaznie nie zaangazuje pieniedzy w WRC w takich warunkach poza markami które sa od "zawsze" w rajdach ale póki co widac nawet odwrót.
SS10 LARDIER ET VALENCA - FAYE (51.70 km)
1. R. Kubica
3. S. Loeb +41.2
9. S. Ogier +1:49.5
wrc1600
N3
 
Posty: 284
Dołączył(a): wtorek, 24 maja 2011, 22:06
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez kpawel » piątek, 6 sty 2012, 14:42

Autosport wlasnie napisal, ze jest szansa by promocją WRC znowu zajął się Eurosport.
http://www.motosp.pl - MotoGP, F1, WRC, Superbike, NASCAR...
kpawel
N1
 
Posty: 81
Dołączył(a): poniedziałek, 21 cze 2010, 15:42

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » piątek, 6 sty 2012, 16:26

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96906


No, to świetna informacja. Oby tylko była prawdziwa. Mam nadzieję, że Eurosport znów przywróciłby lepsze czasy dla WRC pod kątem medialnym. To będzie dobre dla potencjalnych nowych producentów i dla BMW, które może zdoła przekonać fakt, że promocja Mini będzie lepsza...
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » piątek, 6 sty 2012, 19:00

To oczywiście świetna wiadomość, ze WRC powróci do Eurosportu, jednak nie widzę sprawy tak jak kolega wrc1600. Oczywiście płatne oglądanie WRC zmniejsza widownię, ale to nie fani rajdów sa targetem firm które się promują poprzez WRC. Oczywiscie nie chcę przez to powiedzieć, ze oni są całkowicie nieistotni, bo tak nie jest, ale to co jest główną atrakcją to po pierwsze możliwość pokazania się w migawce we wiadomościach sportowych, a po drugie możliwość wykorzystania gwiazd tego sportu w przekazach reklamowych. Reklamę typu "Leszek Kuzaj poleca Castrol Edge" można dać tylko w Polsce. Reklamę typu "Martin Tomczyk poleca siec Crowne Plaza" będzie można puscić max w kilku krajach, w zdecydowanej większości państw przekaz będzie niezrozumiały. Reklama typu "Welcome to my world, world of Red Bull" z Vettelem może być spokojnie puszczana na całym swiecie, podobnież jak reklamy z fabrycznym Citroenem DS3 WRC czy Loebem. Fakt, nie specjalnie się takie puszcza akurat w TV, ale np. w gazetach czy w sieci była masa wrzutek wykorzystujących fakt współpracy ze zwycięskimi teamami rajdowymi. Citroen nawet wypuścił kilka samochodów w wersji "by Loeb". I nie ma co tutaj rozprawiać,że były to takie same dupowozy jak seryjne i że nie było tego dużo, ważne jest to, że dzięki temu lepiej się saprzedawały wszystkie Cytryny. I uprzedzając kręcenie nosami - nie oceniajcie rynku według siebie. My się ogólnie interesujemy motoryzacją, ale cała masa ludzi kupuje wozy z całkowicie nieracjonalnych pobudek, bo ładny, bo ładny kolor, powód "bo Loeb wygrał C4 WRC mistrzostwa to ja sobie kupię C4 w dieslu" też jest dosyć częstym powodem zakupu takiego a nie innego modelu. Zresztą nawet kiedyś widziałem ogłoszenie w jakimś z pism tematycznych, "kupię Subaru WRX, koniecznie niebieskie". Kolor był dla kogoś ważniejszy od stanu technicznego.


Pod względem mozliwości promowania się WRC ciągle jest tak samo atrakcyjne jak było. Znacznie większym problemem jest to, że mistrz i twarz tego sportu jest tylko jedna - Seb. Ale kariera Seba się kończy, zbliża się nowe rozdanie. Koniec ery Loeba prawdopodobnie będzie wyglądał jak koniec ery Schumachera w F1. Nie ma jednego "spadkobiercy" po Schumacherze, pojawiło się kilka równorzędnych gwiazd. Dlatego szczytem głupoty jest,że BMW mając podane na tacy bardzo dobrze rokujące auto olało temat. Żaden DTM nie da im takiej promocji jak WRC, bez względu na to czy będą emisje w Eurosporcie czy nie.

Druga sprawa - czy WRC powinno się opierać na zespołach fabrycznych czy na prywatnych? Oczywiście, że na fabrycznych. Moja pochwała GT jako prywaciarskiej klasy odnosi się tylko do GT a nie do całych wyścigów. Żaden prywaciarz nie zbuduje szuflady z prawdziwego zdarzenia. Nawet takie prężne teamy jak Pescarolo wymiękają przy fabrycznych. Z podobnych względów WRC też powinno zostać "fabryczne". Prywaciary mogą się pokazać w niższych klasach. Ale też nie powinno się robić rzeczy odwrotnych. Gdyby Subaru albo Mitsubishi nagle stwierdziło, że wchodzi z fabrycznym zespołem do R4 to by była jakaś kpina. Sklepanie konkurencji to by nie było żadne wyzwanie, a wymiar promocyjny tego typu "sukcesu" na pewno nie wart koniecznych do poniesienia wydatków. Taką samą paranoją jest dla mnie udział fabrycznego zespołu BMW w GT.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » piątek, 6 sty 2012, 20:19

Reklamę typu "Martin Tomczyk poleca siec Crowne Plaza" będzie można puscić max w kilku krajach


Akurat Tomczyk prędzej reklamowałby Schaeffler Group :P

Dlatego szczytem głupoty jest,że BMW mając podane na tacy bardzo dobrze rokujące auto olało temat. Żaden DTM nie da im takiej promocji jak WRC, bez względu na to czy będą emisje w Eurosporcie czy nie.


Obawy BMW na pewno dotyczyły między innymi promotora. To, że sprawę zawalili nie zależy tylko i wyłącznie od tego, ale miedzy innymi. Jakby Eurosport miał się faktycznie wziąć za WRC, byliby na pewno spokojniejsi o WRC, co za tym idzie znaleźliby większy sens w programie Mini WRC. DTM daje promocję w całej Europie, z Niemcami na czele, a to nie jest byle co. Z jakiegoś powodu zależy im na obecności w DTM i nam nic do tego. Pewną rzeczą jest fakt, o ktorym już pisałem - powinni podchodzić obiektywnie i do Mini i do BMW w DTM. Tego na tą chwilę nie ma.

Druga sprawa - czy WRC powinno się opierać na zespołach fabrycznych czy na prywatnych? Oczywiście, że na fabrycznych. Moja pochwała GT jako prywaciarskiej klasy odnosi się tylko do GT a nie do całych wyścigów


Zgadzam się w stu procentach.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez Sylwek_GSi » piątek, 6 sty 2012, 21:37

Sebekrally napisał(a):
Sylwek_GSi napisał(a):Możliwe nawet że prędzej pojawili by się nowi producenci. Coś w rodzaju tego co robi się z autami S2000, bo tam poza skodą i paroma 207 90% aut to auta prywatne.

Taa a zapomniałeś o Protonie, Abarcie, Subaru. Ford się nie angażował w IRC wiec praktycznie nie istniał w tym cyklu...


bez kitu, Abarth to może był teamem fabrycznym w pełni tego słowa znaczeniu w 2006 czy 2007 roku, teraz to ledwo widoczny cień tego zespołu. Subaru ? jaki to team fabryczny nie żartujmy a Proton? ta egzotyczna rajdówka więcej sie psuje niz dojeżdza do mety. Jedyny mocny zespół fabryczny to skoda.

Może nie do konca zrozumieliście co miałem na myśli, pisząc o zespołach prywatnych. Mogło by to wyglądać na zasadzie tego co widzimy w M-Sporcie, Jest oficjalny zespół (Hirvonen i Latvala) i prywatni. W tej chwili jest oficjalna dwójka fabryczna i kilku prywaciarzy, podobnie jest w Citrenie i Mini. Gdyby tych oficjalnych dwójek nie było, w zamian każdy producent wynajmował swoje auta prywatnym kierowcom, myśle że nie stracilibyśmy żadnego prestiżu bo marka była by reprezentowana przez każdego prywatnego kierowcę. Co za różnica czy mamy 2 fiesty fabryczne i 8 prywatnych w jednym rajdzie? Skoro wszystkie te fiesty powstają w jednym garażu i praktycznie nie wiele różnią się między sobą. Równie dobrze moglibyśmy mieć 10 fiest prywatnych, latvala i horvonen mieli by tylko inne naklejki na aucie w zamian tego nie było by tych cholernych przepuszczań. Chociaż cholera ich wie :roll: Podobnie jest w Citroenie, Loeb i Ogier to fabryka ale już holendrzy czy Raikkonen są prywatnymi kierowcami ale co z tego skoro ich auta obsługują francuzi a samochody są własnością Citroena? Równie dobrze Citroen może wyrpodukować 10 DS3 i wynajmować tylko kierowcom prywatnym, bez fabrycznej dwójki, taki Loeb bez problemu znalazłby sponsorów i jeździł niczym nie rożniącym się prywatnym wozem. Teoretycznie wygląda to ciekawie. Ja nie widzę tu żadnej utraty prestiżu.
A jaka jest różnica między fabrycznym Pierrem Campaną w Mini a prywatnym Pierem Campaną w Mini? chyba tylko umowna. Prywatny powinien robić punkty dla producenta i tyle a producent byłby reprezentowany tylko przez prywatnych.
Avatar użytkownika
Sylwek_GSi
A5
 
Posty: 887
Dołączył(a): piątek, 3 paź 2003, 19:32
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » piątek, 6 sty 2012, 22:35

No, ok, ale prestiż oznacza zaangażowanie producentów. Owszem, Mini zajmuje się Prodrive, Fordem M - Sport, ale w to wszystko zaangażowane są fabryki. I dlatego jest prestiżowo, dlatego jest to poziom światowy. A z Twojej wypowiedzi wynikło, że najlepiej by było jakby firma stworzyła auto, podrzuciła jakimś kierowcom i ci jeździliby sobie. To na pewno nie byłby prestiż, zwłaszcza że to co już pisałem - producent angażując się w mistrzostwa chce coś z tego mieć. Chce mieć wpływ na działanie zespołu, na wybór kierowców, etc.

w zamian każdy producent wynajmował swoje auta prywatnym kierowcom, myśle że nie stracilibyśmy żadnego prestiżu bo marka była by reprezentowana przez każdego prywatnego kierowcę


Dobrze, ale byłby to prywatny kierowca niezwiązany z firmą. Żaden producent nie zdecydowałby się na coś takiego.

Co za różnica czy mamy 2 fiesty fabryczne i 8 prywatnych w jednym rajdzie? Skoro wszystkie te fiesty powstają w jednym garażu i praktycznie nie wiele różnią się między sobą. Równie dobrze moglibyśmy mieć 10 fiest prywatnych, latvala i horvonen mieli by tylko inne naklejki na aucie


No wiesz, może to się specjalnie nie różni, bo Kuipers sobie płaci za swoje, Block za swoje, ale wszyscy jeżdżą Fiestami. Ale różnica tkwi w bardziej "biznesowej" stronie. Mikko, czy Jari są wspierani przez Forda. Oni (teoretycznie) nie płacą za starty, bo to Ford wystawia zespół i za to płaci. Ford reklamuje się, widzimy naklejki na karoserii, a Abu Dhabi, czy BP, czy cokolwiek innego to sponsorzy FORDA. I tutaj jest ta różnica. Prywaciarze mają "swoje" auta, za które muszą sobie płacić, a fabryczni zaangazowani są w oficjalny zespoł marki. Gdyby Hirvo miał na swoim aucie naklejki PONSSE (czy jakoś tak), Latvala Talvivaara, Al Quassimi Abu Dhabi, Kuipers FERM, etc, to zaangażowania Forda w projekt praktycznie by nie było widać. Bo stworzyliby samochód i wynajmowali prywaciarzom. To tak jak w BTCC. Jeździ Frank Wrathall, reprezentuje Dynojet. Oni jeżdżą Toyotą, ale tak naprawdę to Toyota nie ma zadnego związku z tym samochodem, z tym kierowcą, czy zespołem. O prestiżu mówić się nie da. No a poza tym zauważmy - każdy, absolutnie każdy kierowca w stawce musiałby mieć sponsora żeby startować w WRC. A tak, Citroen wystawia swój zespół, Ford swój, Mini swój. Oferują samochody klientom, którzy sobie płacą, ale tymi najważniejszymi są Loeb, Hirvonen, Latvala, Solberg, Sordo, ... Meeke(??)

A jaka jest różnica między fabrycznym Pierrem Campaną w Mini a prywatnym Pierem Campaną w Mini?


Teoretycznie Pierre Campana pojedzie samochodem w takich barwach, jak Dani Sordo ;)
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez orange » sobota, 7 sty 2012, 00:38

Ktos zyczyl Nam fajnej dyskusji na forum, a ja zyczylem Wam wycofania sie z WRC producentow, i widze, ze dyskusja sie toczy. Sylwek rozumiem, ze wyobraza sobie sytuacje, w ktorej to prywatne stajnie lub tunerzy przygotowuja auta. Sebekrally - pytanie : dlaczego firma ma tworzyc rajdowe auto i wydawac kase na homologacje, a nie prywatna stajnia. I czy koszt homologacji nie wynika z ukladu producentow z FIA. A teraz Matthias - pytania : dlaczego producent ma miec prawo do decydowania kto moze uprawiac ten sport, a kto nie i dlaczego ma cos z tego miec ( jezeli chce miec wplyw na przygotowanie auta to sie doklada do interesu, ale nie monopol, albo firma albo nikt). I pytanie o prestiz WRC : czy wynika z tego, ze startuja auta producentow, czy na poziomie rywalizacji i na tym, ze ta rywalizacja toczy sie w najtrudniejszych i najslawniejszych rajdach swiata, a nie w Abu Dhabi. Ktos napisal, ze po wycofaniu sie VW z Dakaru poziom rywalizacji jest wyzszy, czy to nie racja ?. Moze jezeli w WRC bedzie walczylo kilkanascie marek, a nie dwie, tyle ze wystawionych przez prywatne stajnie, bedzie ciekawiej a i wygrana bedzie bardziej prestizowa. Dobra, to tyle na razie. Chyba chcialbym sie dowiedziec czy Matthias potrafi wyobrazic sobie scenariusz po odejsciu z WRC ostatniego producenta. Pozdrawiam.
orange
 
Posty: 3
Dołączył(a): środa, 30 lis 2011, 21:42

Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » sobota, 7 sty 2012, 01:56

Ja tego nie widzę bez fabryk. Rozumiem powrót do korzeni. Ale mamy ERC takie i co jest tam kolorowo? Nie zabardzo. Producenci nie pakowali by kasy na homologacje tylko dla tego żeby wypożyczać auta,bo to nie jest dla nich interes. Interes mają z reklamy i testowaniu wielu rzeczy które potem wejdą lub nie do seryjnej produkcji. Kierowcy prywatni nie dadzą prestiżu marce. Bo jak miałby jeździć w fabryce taki Ken Block to wybacz ale wyników by nie robił i zainteresowanie tym sportem byłoby mniejsze. Bo liczyłaby się tylko i wyłącznie kasa a nie talent. Dla mnie fabryczny zespół to kierowcy któżi mają talent a nie kase. I nie mówcie że takiego Loeba czy innego nie bogatego kierowcę byłoby stać startować prywatnie w cyklu WRC na najwyższym poziomie na początku jego kariery? I pamiętajcie jedno fabryka np. Ford a prywatny zespół satelicki np. Stobart to dwa inne auta. W sezonie 2011 na początku pewnie były podobne bo weszły nowe auta ale później już się różniły. Najlepiej jak za relacje będzie odpowiedzialne Eurosport bo NOS puszcza relacje w płatnej tv.a Eurosport jest dostępny normalnie. Jak to się rozwiąże to myślę że znajdzie się sponsor dla Mini. Wkońcu będą relacje ogólnodostępne. Tylko żeby Mini wytrzymało do tego czasu. A może BMW w taki sposób chciało naciskać na FIA żeby były relacje w Eurosporcie?
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez Sebekrally » sobota, 7 sty 2012, 02:30

orange napisał(a):Sebekrally - pytanie : dlaczego firma ma tworzyc rajdowe auto i wydawac kase na homologacje, a nie prywatna stajnia. I czy koszt homologacji nie wynika z ukladu producentow z FIA.

Układ układem ale przyjrzyj się tym rajdówkom które były przygotowywane przy mniejszych budżetach, lub nawet porównaj auta przygotowywane przez działy sportu danego koncernu, a takie które robi firma zewnętrzna, jest kolosalna różnica osiągach. Inwestując kasę w nową rajdówkę zaczynasz się rozmieniać jak M-Sport byle tylko pozyskać jak najwięcej prywaciarzy którzy zapewnią zwrot z inwestycji.
Sebekrally
A5
 
Posty: 534
Dołączył(a): wtorek, 30 cze 2009, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » sobota, 7 sty 2012, 10:40

orange napisał(a): dlaczego producent ma miec prawo do decydowania kto moze uprawiac ten sport, a kto nie i dlaczego ma cos z tego miec ( jezeli chce miec wplyw na przygotowanie auta to sie doklada do interesu, ale nie monopol, albo firma albo nikt)


Nooo... Kolego. To jest właśnie biznes, polityka. Pomyśl dobrze - jesteś szefem na przykład BMW Motorsport. Budujecie samochód, kosztuje to dużo pieniędzy, dużo wysiłku. Potem "rozdajecie" samochody klientom. I co? Wszystko? Jesteś zadowolony? Bo wydaje mi się, że czegoś tutaj brakuje. Wydałeś na to wszystko kasę więc chcesz mieć jakiś zwrot, jakiś zysk, prawda? Producent będzie przejmował się tym, bo nikt niczego nie zrobi "tak po prostu", albo "żeby jacyś tam kierowcy mieli czym jeździć". Bo to byłoby kompletnie pozbawione sensu. Producent angazuje się w WRC, ale nie tylko dla sukcesów. Taka jest prawda. Owszem, chce osiągnąć jakiś tam sukces i do tego dąży, ale miedzy innymi po to, by dobrze wypromować swoją markę, żeby ją rozreklamować. Więc chce mieć wpływ na to kto pojedzie jego samochodem, w barwy jego firmy. Musi wiedzieć kto będzie w jakiś tam sposób tworzyć, czy reklamować wizerunek jego marki. Czy nie tak? Dlaczego - znów zakładając, że jesteś szefem takiego np. BMW Motorsport - dlaczego miałbyś dokładać do interesu, skoro tak naprawdę nic byś z tego nie miał? Albo przynajmniej niewiele, bo jeździłby tam sobie jakiś Sordo autem z naklejkami Santander, jakiś tam Campana z naklejkami FFSA, Oliveira z naklejkami BWRT, etc. W klasyfikacji teamów nie byłoby Twojej marki, byłyby tylko prywatne zespoły. Jak patrzymy na to oczami kibica, to może wydawać nam się to łatwe, ale wystarczy pomyśleć racjonalnie i postawić się na miejscu producenta. Skoro angażuje swoje pieniądze w zbudowanie samochodu, to potem chce coś z tego mieć.

I pytanie o prestiz WRC : czy wynika z tego, ze startuja auta producentow, czy na poziomie rywalizacji i na tym, ze ta rywalizacja toczy sie w najtrudniejszych i najslawniejszych rajdach swiata, a nie w Abu Dhabi


Moim zdaniem, prestiż jest prestiżem, rywalizacja rywalizacją. Ok, może być rywalizacja, która będzie nas w dużym stopniu interesować i ekscytować, ale to nie ma żadnego związku z prestiżem. Bo ten jest, gdy startuje marka, która potem może się reklamować, pokazując swój samochód na trasach WRC i ogłaszając "Ford wygrał MŚ producentów po raz drugi z rzędu. Powoli wchodzi nam to w nawyk". Gdy wśród "teamów" wygra jakiś Ponsse Hirvonen WRT, to naturalnie nie bedzie z tego żadnej promocji ani dla teamu, ani producenta, pomimo, że ten Hirvonen pojedzie na przykład Fiestą. Jak dla mnie prestiż wiąże się po prostu z zaangażowaniem w sport firm.

Zresztą całą sytuację bardzo dobrze opisuje Jarek55511 - widzę, że w tej kwestii mamy bardzo podobne zdanie :)

orange napisał(a): Moze jezeli w WRC bedzie walczylo kilkanascie marek, a nie dwie, tyle ze wystawionych przez prywatne stajnie, bedzie ciekawiej a i wygrana bedzie bardziej prestizowa


Ciekawiej może być, ale jeśli tych kilkanaście producentów nie będzie mieć w to żadnego wkładu, prestiżu na pewno nie będzie.

orange napisał(a):Chyba chcialbym sie dowiedziec czy Matthias potrafi wyobrazic sobie scenariusz po odejsciu z WRC ostatniego producenta.


Prosze bardzo :)
Szczerze powiedziawszy ciężko wyobrazić mi sobie taki scenariusz. FIA na pewno dążyć będzie do utrzymania producentów, ale jesli miałby się wycofać ostatni producent... Na pewno WRC byłoby mniej prestiżowe. Kiedyś, kiedyś w WRC też nie było fabryk, ale nie było też prestiżu, pieniędzy, etc. Jak więc pisze Jarek byłby to pewnego rodzaju powrót do korzeni. Nie sądzę, by WRC wtedy upadło, ale z drugiej strony - poza tymi autami, które w WRC już by były (załózmy że to rok 2014, gdy był Ford, Citroen, Mini, Volkswagen) raczej żaden nowy samochód by nie powstał, bo z jakiej racji? Koszt zbudowania auta WRC jest wysoki, więc mało której firmie by się to kalkulowało. Być może zmieniliby przepisy na S2000... sam już nie wiem. Tak czy inaczej - pewnie nie byłoby promocji i medialności, nie byłoby prestiżu, nie byłoby też kolorowo, a do WRC mogłoby się zgłaszać coraz mniej kierowców i mielibyśmy podobną sytuację do tej, która jest w ERC.
Ale to tylko moja wizja, może być dla Was dziwna, albo nierealna, czy jeszcze coś w tym rodzaju.
Prawdę mówiąc orange - zaskoczyłeś mnie tym pytaniem. Do tej pory nigdy się nad tym nie zastanawiałem ;)

Ktos zyczyl Nam fajnej dyskusji na forum


To byłem ja ;)

Jarek55511 napisał(a):A może BMW w taki sposób chciało naciskać na FIA żeby były relacje w Eurosporcie?


Sądzę, że coś w tym może być. BMW bardzo obawiało się o pozycję WRC po aresztowaniu Antonowa i to na pewno też nie nastawiało ich pozytywnie pod kątem projektu Mini WRC.

Swoją drogą - powie mi ktoś co w końcu z tym Antonowem? Wyszedł za zapłaceniem kaucji, czy siedzi dalej?
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron