a na szkoleniu sędziowskim mówili że w rzadnych rajdach nie można jezdzić na slickach

, tylko w wyścigach
to się nazywa slick to poprostu jest zwykła opona tylko że z przeznaczeniem na suchy asfalt mimo iż mówi się na to slick
slick rzadnego bierznika nie ma
pozatym wystarczy ruszyć myszką kilknąć tu i tam i zerknąć na zapisy w regulaminie
jest np. taki zapis "Opony nie posiadające znaku "E" muszą być zgodne z regulaminem ogumienia" - załącznik V do przepisów ogólnych (na stronie PZM zał IV)
http://pzm.pl/tabele_rozne/k_2/Zalaczniki_IV_2006.pdf
Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
53
ZAŁCZNIK IV
REGULAMIN OGUMIENIA
1. Rajdowe Mistrzostwa wiata i Mistrzostwa wiata Samochodów.
Wszystkie opony musz by wykonane przez formowanie.
2. Definicja opon formowanych.
2.1. Okrelenie powierzchni kontrolnej.
Rzeba bienika o szerokoci 170 mm (85 mm z kadej strony osi bienika
opony), na obwodzie 140 mm. W tym polu powierzchnia zajta przez rowki
o głbokoci co najmniej 5,5 mm, kcie pochylenia 60º (rysunek 1) i szeroko-
ci 2 mm musi zajmowa co najmniej 17 % powierzchni całkowitej.
Rzeba bienika musi by wykonana przez formowanie.
Wysoko/szeroko Powierzchnia bienika Wskanik 17 %
9" 170 x 140 23800 4046
8,5" 161 x 140 22540 3832
8" 148 x 140 20720 3522
7,5" 142 x 140 19880 3380
7" 133 x 140 18620 3165
6,5" 124 x 140 17360 2951
2.2. Suma szerokoci rowków wzdłu obwodu w opisanym powyej polu musi
wynosi co najmniej 4 mm.
2.3. Suma szerokoci rowków w poprzek obwodu musi wynosi co najmniej
16 mm.
2.4. Łczenia kostkowe musz by uznane za cz rzeby bienika, jeeli
s mniejsze ni 2 mm.
2.5. Rczne nacinanie opon homologowanych jest dozwolone.
3. Homologacja opon
Co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczciem badania kontrolnego danej imprezy
producent opon dostarczy do FIA rysunek (rysunki) rzeby bienika
(bieników), które bd uywane w tej imprezie w celu uzyskania homologacji
zgodnie z punktem 2. Uzyskana homologacja pozostaje wana bez daty wyga
nicia.
Dla kadego wzoru bienika FIA wyda dokument z obliczonymi parametrami
zgodnie z punktem 2.1.
Kady producent opon dostarczy do FIA rysunek wzoru bienika w skali 1:1
oraz wymiar najmniejszego rowka, zgodnie z punktem 2.
Na rysunku homologacyjnym producent musi okreli rozmiar obrczy
i wymiary w celu okrelenia odpowiedniej powierzchni kontrolnej.
Niniejszy artykuł dotyczy tylko opon o łcznym wskaniku powierzchni rowków
mniejszym ni 25 %.
Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
54
4. Podczas imprezy
4.1. Zgodno z punktem 2.1 bdzie sprawdzana starcie kadego rajdu, a take
kadorazowo po wymianie przez zawodnika uywanej opony na now.
4.2. Przez cały czas trwania zawodów głboko bienika opon zamontowanych
na samochodzie nie moe by mniejsza, ni 1,6 mm na co najmniej 3/4
wzoru bienika. Zaleca si producentom, aby był przewidziany sposób pokazania
zuycia.
4.3. Koła zapasowe mog by ponownie uyte tylko w przypadku, gdy minimalna
głboko bienika wynosi 1,6 mm, ale musz one zawsze pozostawa
w samochodzie.
Kade koło kompletne zamontowane w samochodzie lub umieszczone we
wntrzu pojazdu podczas serwisowania musi osign nastpny park serwisowy
lub nastpny obszar serwisowy, w którym dozwolona jest wymiana kół.
adne koło kompletne nie moe by umieszczone w samochodzie, ani z niego
usunite poza parkami serwisowymi oraz poza obszarami, w których dozwolona
jest wymiana kół.
5. Inne mistrzostwa FIA
Wszystkie samochody biorce udział w mistrzostwach FIA musz uywa
opon formowanych (patrz definicja w punkcie 2 powyej).
6. Procedura znakowania opon
Znakowanie opon jest obowizkowe dla wszystkich zawodników zgłoszonych
do Rajdowych Mistrzostw i Pucharów FIA, z wyjtkiem Rajdowych Mistrzostw
Afryki oraz Azji i Pacyfiku.
Przepisy dotyczce ogumienia wyłcznie w Rajdowych Mistrzostwach wiata
wymagaj pewnego uszczegółowienia to znaczy:
- Opony s znakowane podczas rajdu zgodnie z wytycznymi FIA.
- Na starcie kadego etapu cztery opony zamontowane w samochodzie oraz
ewentualne opona zapasowa bd oznakowane przy pomocy specjalnego
atramentu, w tym samym kolorze dla wszystkich zawodników.
- Na starcie z kadego parku serwisowego lub strefy serwisowej taka sama
operacja znakowania bdzie przeprowadzona przy uyciu innego koloru.
- Opony, które nie zostały uyte na poprzednim odcinku specjalnym lub które,
nawet jeeli ju zostały uyte, s zgodne z regulaminem, mog zosta
oznakowane ponownie.
Strefa specjalnie stworzona do znakowania opon musi by przewidziana
w strefie serwisowej, a jej zasygnalizowanie przy wjedzie i wyjedzie przy
pomocy znaku wskazujcego znakowanie opon.
W jedynym celu pomocy przy procedurze znakowania opon i jedynie gdy samochód
znajduje si w strefie jeden członek zespołu kadej załogi moe mie
dostp do tej strefy.
Organizatorzy musz bra pod uwag ten element w momencie tworzenia
programu rajdu.
Przepisy Ogólne Rajdów Mistrzowskich FIA 2006
55
Kontrola
W kadym momencie trwania imprezy mog by przeprowadzone kontrole
majce na celu sprawdzenie zgodnoci opon.
Kada opona, która bdzie niezgodna z regulaminem zostanie oznakowana
specjalnym stemplem i nie moe by uyta.
Jeeli na punkcie kontroli czasu przed startem do odcinka specjalnego sdzia
techniczny stwierdzi, e opona zamontowana na samochodzie nie spełnia
warunku minimum głbokoci (patrz punkt 4.4.2 regulaminu ogumienia), zawodnik
musi wymieni j przed startem do odcinka na zapasow, znajdujc
si w samochodzie, pod warunkiem, e jest ona zgodna z regulaminem.
Kierownik punktu wyznaczy nastpnie zawodnikowi nowy czas startu do odcinka.
Kady przypadek naruszenia regulaminu ogumienia bdzie zasygnalizowany
Zespołowi Sdziów Sportowych, który moe nałoy kar przewidzian w artykułach
152 i 153 Kodeksu.