przez darekH » środa, 2 sty 2008, 01:24
Widzę, że troszkę się namieszało...
Kłowa skrzynia, to taka o prostych zębach, bez synchronizacji, pozwalająca na wbijanie biegów bez sprzęgła. Stosowana powszechnie w autach A-grupowych.
Skrzynia sekwencyjna, jest też kłowa, ale inny jest mechanizm zmiany biegów, wzorowany na systemie z motocykli, gdzie dźwignia porusza się w jednej płaszczyźnie. Dodatkowo takie skrzynie, nie zawsze, ale w większości są wyposażane w sytem cut-off (odcina dopływ paliwa )pozwalający przy zmianie biegu nie zdejmować nogi z gazu, a tym samym nie nadwyręża mechanizmów wewnątrz skrzyni.
Pierwsze Subaryny WRC miały skrzynie kłowe ale w standardowym układzie H, choć w literaturze często pisali że była to skrzynia sterowana elektrohydraulicznie. Subaru bardzo wcześnie testowała system z łopatkami i sterowaniem elektronicznym ale ś.p. Colin nie za bardzo to polubił i zażyczył sobie machania lewarkiem w tradycyjnym układzie. I teraz nie do końca wiem, czy te lewarek w tej skrzyni mimo że wodzony był po drodze litery H, miał sterowanie hydrauliczne czy była to zwykłą kłówka. Dopiero chyba w 99r w rajdzie Katalonii także ś.p. Rysiu i Juha dostali WRC z łopatką przy kole kierownicy i pełni elektronicznym sterowaniem biegami.
gg:3048339