Aku w bagażniku.

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Aku w bagażniku.

Postprzez MSG Racing » poniedziałek, 4 maja 2009, 23:41

Zastanawiam się nad przeniesieniem akumulatora do bagażnika. Min przenieść ciężar dodatkowy na tył auta. Zmniejszyć ryzyko uszkodzenia aku przy dzwonie przodem. Jest jednak kilka ale.
Czy ktoś się z takim rozwiązaniem spotkał?
Czy aku musi być zamknięty? Właściwie powinien być tak na zdrowy rozsądek.
Czy obudowa może być z plastiku?
Ogólnie co i jak miałoby wyglądać jeśli ktoś wie czy zechciałby się podzielić szczegółami :)
Z góry dzięki za podpowiedzi.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec


Postprzez CZUCZU » niedziela, 17 maja 2009, 09:52

Akumulator musi byc szczelnie zabudowany.
Sparco robi obudowy metalowe, karbonowe i zwykłę plastikowe.
Ja zrobiłem to tak:
podstawka fabryczna z cinquecento.
Do tego 2 mocne szpilki trzymają akumulator.
Masa przykrecona koło akumulatora do budy, kabel plusowy musi iść przez całe auto i własnie - szukam opisu jak musi iść tzn czy w jakiejs otulinie, peszlu itp wiec tego nie podpiąłem jeszcze.
Cały akumulator zabudowany metalową pokrywą z blachy 0,8 - mocowany na 4 sruby do budy.
Dzięki temu nie ma mowy o wycieku i przejdzie bk.
Ten plastikowy sparco za 50 funtów to zwykły plastikowy pojemnik z otworem na kable i tyle - sporo roboty z nim jest
http://www.czuczu.estrefa.pl

Głośno i bokiem na przednich łapach..
Avatar użytkownika
CZUCZU
N3
 
Posty: 425
Dołączył(a): wtorek, 29 sie 2006, 10:03
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez barylax » niedziela, 17 maja 2009, 10:14

a jakiego kabla używacie na +?? bo sie zastanawiam czy 16mm2 nie bedzie za mało
Flokowanie , deski rozdzielcze , słupki , boczki inne gg 1456575 tel . 0-502-361-739
Avatar użytkownika
barylax
N2
 
Posty: 128
Dołączył(a): poniedziałek, 5 mar 2007, 01:05
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez nick555 » niedziela, 17 maja 2009, 10:40

My w integrze mamy pudło z profili aluminiowych wypełnione płytą karbonową.
A tak w ogóle to są do tego odpowiednie regulacje:
Punkt 5.8.3 załącznika J dla Aut turystycznych A grupy. W N chyba aku musi pozostać na miejscu.
Skupuję stare radzieckie zegarki. Jak coś masz niepotrzebnego, zapraszam, może się dogadamy.
Avatar użytkownika
nick555
A6
 
Posty: 1530
Dołączył(a): wtorek, 14 wrz 2004, 22:19
Lokalizacja: Lublin

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez skan » czwartek, 10 maja 2018, 10:41

Stary temat, ale chyba nie do końca wyjaśniony, a nie chcę zakładać nowego.

Wg załącznika "J" dla gr. A (Art. 255, pkt. 5.8.3) jeśli akumulator jest umieszczony poza komorą silnika, to musi być "typu suchego". Czyli jaki? Li-Ion? Wszelkie AGM, czy GEL-e nie są akumulatorami z suchym elektrolitem.

Dalej w tym samym punkcie jest informacja, że akumulatory "mokre" muszą być przykryte plastikową obudową, zabezpieczającą przed wyciekiem. Czyli jednak może być "mokry" akumulator w kabinie? Przecież chyba obowiązek plastikowej obudowy nie dotyczy akumulatora w komorze silnika.

I jak to się ma do sytuacji, gdzie "mokry" akumulator (AGM), jest fabrycznie umieszczony poza komorą silnika - w bagażniku?

Pozdrowienia,
skan
skan
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek, 15 mar 2018, 22:53

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez Altarir » czwartek, 10 maja 2018, 12:01

Ja mam aku motocyklowy (ale nie żelowy) za fotelem kierowcy. Siedzi w pudle od łodzi motorowej. Oczywiście przymocowany przez dno pudła solidnie do podłogi. BK na KJS przechodzi. Sędzia właśnie mówił, że może nie być suchy, ale wtedy ma być zamknięty.

Ciekawostka co do tych pudeł na akumulator. Sklepy rajdowe żądają sobie za takie pudło ~100 PLN. Absolutnie identyczne pudło (nawet te same zdjęcia w ofercie) w sklepach z akcesoriami do łodzi kosztuje ~50-60 PLN :D
Altarir
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 15:47

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez skan » czwartek, 10 maja 2018, 12:14

Dzięki za info! Właśnie idę dokładnie tą drogą. Tylko szukam jeszcze odpowiedniego AGM-a. Typowe na rynku są za duże. A małe na tyle "egzotyczne", że za drogie. :wink:

Z cenami box-ów na aku, jak prawie ze wszystkim "do rajdów". To samo w sklepach innych branż co najmniej połowę tańsze. Też upatrzyłem już pudło w sklepie "dla wodniaków" ;) , ale najpierw chcę kupić aku.

Jaką masz u siebie pojemność? I ewentualnie jakiej marki aku?
skan
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek, 15 mar 2018, 22:53

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez Altarir » czwartek, 10 maja 2018, 12:25

Akumulator mam ten: https://e-katalog.intercars.com.pl/#/pr ... Items.html

Moją Astrę odpala bez problemu. Słyszałem też o jednym Evo co na tym aku śmiga :)
Altarir
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 15:47

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez skan » czwartek, 10 maja 2018, 14:40

Jak masz rozwiązane mocowanie samego akumulatora wewnątrz pudła? Szpilki i jakaś obejma? Od spodu dawałeś jakąś metalową podstawę, czy stoi bezpośrednio w pudle?
skan
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek, 15 mar 2018, 22:53

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez Szeszkin » czwartek, 10 maja 2018, 15:07

Zał J definiuje wszystkie sprawy związane z aku,ze sposobem mocowania obejmami i odpowietrzeniem przy mokrych aku...
Szeszkin
Szeszkin
N2
 
Posty: 107
Dołączył(a): środa, 20 lut 2008, 22:42
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez Altarir » czwartek, 10 maja 2018, 15:10

Jest pas trzymający akumulator od góry. Do tego małe kątowniki trzymajace aku na boki. Wszystko śrubami przykręcone do podłogi, na wylot przez dno pudła :) I na to wieko pudła :)
Altarir
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 15:47

Re: Aku w bagażniku.

Postprzez skan » czwartek, 10 maja 2018, 17:03

Szeszkin napisał(a):Zał J definiuje wszystkie sprawy związane z aku,ze sposobem mocowania obejmami i odpowietrzeniem przy mokrych aku...


A możesz naprowadzić bardziej konkretnie w którym miejscu to mogę znaleźć??

Znalazłem tylko to:

APPENDIX J (2018) - ARTICLE 255 - Specific Regulations for Touring Cars (Group A)

ART. 5 - MODIFICATIONS AND ADJUNCTIONS ALLOWED GENERAL CONDITIONS

5.8.3 Battery

Make and type of battery
The make, capacity and cables of the battery(ies) are free.
The nominal voltage must be the same or lower than that of the
standard production car.
The number of batteries laid down by the manufacturer must be retained.

Location of the battery(ies)
Its location is free.
The battery must be of the dry type if it is not in the engine compartment.
If installed in the cockpit:
The battery must be situated behind the base of the driver’s or codriver’s seat.

Battery fixing
Each battery must be securely fixed and the positive terminal must be protected.
Should the battery be moved from its original position, it must be attached to the body using a metal seat and two metal clamps with an insulating covering, fixed to the floor by bolts and nuts.
For attaching these clamps, metallic bolts with a diameter of at least 10 mm must be used, and under each bolt, a counterplate at least 3 mm thick and with a surface of at least 20 cm2 beneath the metal of the bodywork.

Wet battery
A wet battery must be covered by a leak proof plastic box, attached independently of the battery.


Wszystko niby jasne, poza jednym. Dla mnie stwierdzenie: "The battery must be of the dry type if it is not in the engine compartment." wyklucza możliwość zastosowania mokrego aku w kabinie. Chociaż na logikę, opis w punkcie "Wet battery" sugeruje, że jednak można, jeśli jest odpowiednio zabezpieczony.
Ale już o kwestii odpowietrzenia nic nie widzę.
skan
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek, 15 mar 2018, 22:53


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość