Korzystając z chwili wolnego czasu i odkopania części literatury z przeszłości dorzucę jeszcze trochę faktów naukowych do dyskusji, może wystarczy tym razem
Zaczynając od podstaw bo widzę, tu źródło nierozumienia tematu. Prędkość pojazdu jest efektem złożenia dwóch ruchów kół, ruchu postępowego i ruchu obrotowego, żaden z tych dwóch ruchów samodzielnie nie nadaje się do wykorzystania do opisania ruchu, prędkości pojazdu.
Jeśli to zostanie przetrawione to kolejnym punktem zwrotnym będzie zapoznanie się z faktem istnienia chwilowego środka obrotu, czyli punktu wokół, którego odbywa się przemieszczanie bryły, opony. Dla koła w ruchu bez znacznego poślizgu takim punktem w każdym momencie jego obrotu będzie miejsce styku opony z podłożem w rzucie pionowym od środka koła.
Dalej mamy już tylko matematyczny dowód na poprawność powyższego stwierdzenia i wyznaczenie prędkości liniowej środka koła, czyli prędkości pojazdu.
"19.4.1 Rozkład prędkości w ruchu płaskim
Rozpatrzymy ruch płaski bryły jako złożony z postępowego ruchu unoszenia i z obrotowego ruchu względnego (patrz p. 19.1). Prędkość dowolnego punktu figury płaskiej, na przykład punktu A (rys. 19.10a), jest wówczas równa sumie geometrycznej prędkości unoszenia dowolnego punktu przyjętego za biegun, na przykład punktu O oraz prędkości względnej punktu A względem punktu O."
Rys 19.10
Prędkość ta jest równa
Wartość prędkości
wynosi
19.4.2 Analityczne wyznaczenie prędkości
Dla przykładu położenie dowolnego punktu np. A figury płaskiej (rys. 19.10) określono wektorem-promieniem wodzącym:
Różniczkując powyższe równanie względem czasu t, otrzymujemy:
gdzie
jest prędkością punktu O, a
przedstawia prędkość liniową punktu A względem bieguna O. Ponieważ zgodnie z równaniem (19.3):,
więc
Na podstawie wzorów Poissona jest:
zatem:
stąd ostatecznie
Prędkość
jest prostopadła do OA i skierowana w stronę obrotu figury płaskiej. Całkowita prędkość
punktu A jest równa:
Źródło :
http://home.agh.edu.pl/~wslosar/18.htmJako, że Vo dla rozpatrywanego przypadku przyjmujemy za = 0 (brak przemieszczania się chwilowego środka obrotu) to prędkość środka koła jest zależna od prędkości kątowej i odległości środka koła od chwilowego środka prędkości, czyli promienia dynamicznego
Dlaczego w przypadku opony samochodowej nie jest to proste do opisania matematycznie, już pisałem w temacie o K.Hołowczycu
tomeQ_ napisał(a):Ja pisałem o 2-3% możliwych do wystąpienia, nie o wielkościach o rząd mniejszych więc jak już przywołujesz, to przywołuj tak jak to miało miejsce. Jak chcesz to możemy jeszcze sobie skomplikować te analizy o wpływ nacisku na oponę w zależności od masy i jej rozkładu, siły odśrodkowej działającej na ogumienie w zależności od prędkości obrotowej, sztywności ścianek bocznych opony, możliwych do zastosowania runflat'ów, siły docisku generowanego przez aerodynamikę pojazdu i pewnie jeszcze kilku czynników, tylko jaki to ma wpływ na Wasze stwierdzenie, że na wskazanie prędkościomierza nie ma wpływu promień dynamiczny tylko obwód opony ?
Z poniżej lektury możecie się dowiedzieć, jak jest wyznaczany promień dynamiczny i dlaczego jest on brany pod uwagę przy wyznaczaniu prędkości pojazdu, a nie jest uwzględniany obwód statyczny zmierzony na postoju przy pomocy taśmy lub pomiaru promienia statycznego.
Źródło: Automotive Engineering: Powertrain, Chassis System and Vehicle Body by David Crolla ;
The Automotive Chassis: Engineering Principles by Jornsen Reimpell, Helmut Stoll, Jurgen Betzler
Ciągnąc temat konkretów, mamy dane od producentów opon gdzie podają obwód toczny dla 60km/h i nominalnego ciśnienia i tak weźmy pod uwagę oponę 195/65R15 od Continentala
Średnica zewnętrzna bez obciążenia 645mm, promień 322,5mm --> obwód = 2026mm
Promień statyczny 290mm --> obwód 1816 mm
Obwód toczny, dynamiczny --> 1937 mmŹródło:
https://blobs.continental-tires.com/www ... k-data.pdfJak ciśnienie wpływa na promień dynamiczny też już pisałem w temacie o K.H. i przywołane zostały pomiary
tomeQ_ napisał(a):.......
Z poniższych zrzutów można się będzie dowiedzieć, że zmiana promienia dynamicznego w funkcji ciśnienia wynosi dla konkretnej opony ~0,3 cm co obliczeniowo spowoduje zmianę obwodu o ~20mm
Różnice w promieniu dynamicznym, czyli prędkości liniowej w funkcji promienia dynamicznego (ciśnienia) dla tego przypadku dochodzą do 1%, tyle miałem do przekazania
Źródło 2
Do poczytania jeszcze 3 skany z odkopanej ze strychu książki J.Jaworskiego "Ogumienie pojazdów samochodowych" o promieniach, poślizgu i działaniu opon
Podsumowując mam nadzieję, że teraz ciśnienie już będzie mieć wpływ na prędkość pojazdu. Tak samo jak nawet konkretny model opony, błąd pomiaru wykonany wideorejestratorem którego sposób pomiaru jest oparty o pomiar prędkości radiowozu może wynosić nawet kilka procent, zależnie jak był wzorcowany w jakich warunkach i przy jakim wyposażeniu w odniesieniu do tego w jakim stanie dokonał faktycznego pomiaru przewinienia. Sprawa pomiarów 10x km/h i zabierania na tej podstawie PJ jest wątpliwa, bo błąd pomiaru może być większy niż limit dzielący od mieć albo nie mieć PJ co zostało już kilkukrotnie przećwiczone przez sądy.