Grupa N po nowemu.

Wszystko co dotyczy rajdowej III ligi

Moderatorzy: SebaSTI, Beret

Grupa N po nowemu.

Postprzez MSG Racing » czwartek, 19 mar 2015, 12:02

Jeszcze sezon się nie zaczął ale o pewnych rzeczach można pomyśleć wcześniej niż w ostatniej chwili jak to ma w zwyczaju pewna "organizacja".
Niedawno w paru rozmowach miałem watek taniego ścigania się w RO a raczej jego już zanikania. Początkowo to była bardzo tania forma poważnego jeżdżenia a dziś jak wiem jest już bardzo poważnie i mamy bardzo fajne maszyny na starcie rajdów. Inna sprawa ze RO nie są już półamatorskimi imprezami od 3lat ale rok 2014 pokazał duży skok w przód. Co jest dobre.
Ale trzeba już robić coś żeby nie stało się to co się stało z dawnym PPZM. Stad idea Grupy N ale po nowemu bo jak wiemy eNki w homologacjach mogą mieć bardzo dużo. A tu by chodziło o eNke taka prawdziwa w stylu lat 90.
Czyli seryjne auto przystosowane do sportu.
Z małymi ewentualnie zmianami.
Tak na przykład. Auto seria+ klatka, fotele, pasy itp rzeczy z zakresu bezpieczeństwa. Ale mechanicznie bez zmian większych żeby nie było wydatków na serwisowanie podzespołów. Czyli bez szper, seryjna skrzynia. Silnik już trudniej będzie upilnować ale można tez ograniczyć. Podobnie hamulce seria/seryjne wymiary. Zawias prosty, tzn bez cudów typu proflex czy protlum z górnej polki.
Takie auta w jednej grupie osobnej Gr.N (coś jak teraz grupa Open czy HR) bez podziału pojemnościowego, a przynajmniej na początku. Jak wiemy takie auto z porobiona eNka nie ma za wielkich szans. Przy podobnych kierowcach.
Może nawet nieco niższe wpisowe np o 100zl.

Tak zdaje sobie sprawę ze już w amatorce jest dużo pogrzebanych aut ale zanim skjs zostanie uwolniony od RO to może jeszcze kilka lat minąć, jeśli w ogóle.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec


Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez pagor » czwartek, 19 mar 2015, 17:17

Tytuł powinien brzmieć "Grupa N po nowemu - powrót do przeszłości"
Jeszcze nie tak dawno bo w 1997 roku (dla niektórych to całe życie...) kiedy przygotowaliśmy naszego maluch do startu w pierwszym rajdzie okręgowym w Łaziskach Górnych, w samochodzie miał być zamontowany pałąk bezpieczeństwa (tak pałąk nie klatka) i gaśnica w dostępnym miejscu. Koniec. Fotele mogły być seryjne, pasy też, kaski dopuszczone do ruchu drogowego, licencja zawodnika, badania lekarskie i tyle. Wpłacałeś wpisowe, zapoznanie bez ograniczenia w wyznaczone 2 dni. Serwis mieścił się w Polonezie mojego taty (2 koła dętkowe, świece, drut, kanister, olej, szkot i parę narzędzi) - miejsce serwisowe - gdzie było miejsce byle bliżej mety odcinka - trzeba się było szukać bo komórki nie były powszechne a CB dużo kosztowało (nie pamiętam czy nie wymagało pozwolenia?).

Wszystkie zmiany które nastąpiły od tego czasu bardzo mnie cieszą, bo podniosły bezpieczeństwo i poziom rywalizacji, ale brakuje tego czegoś, co ciągnęło amatorów do spróbowania. Tak, każdy powie że można startować w sprintach - ale uwierzcie, to nie to samo.
Dlatego jestem jak najbardziej za przywróceniem grupy N - seryjne auto z obowiązkowym wyposażeniem. Nie zgadzam się z jednym punktem, a mianowicie, co do podziału na klasy. Powinien być podział, bo tania grupa N to małe samochody do 1.4ccm. Tanie hamulce, tanie opony itp itd.

Wszyscy "wielcy" tego sportu zaczynali na małych samochodach, i to trzeba promować poprzez niskie koszty, nagrody, tytuły aby sponsorzy mieli promocję. Dzięki temu zawsze jakiś producent wpycha swój puchar markowy najczęściej na małych samochodach (niewiele było pucharówek powyżej 1.6).
Dziwi mnie kierunek PZM w którym zmierzają rajdy. Popatrzcie na puchar Adama w niemczech - prawie 20 zawodników, rajd rozegrany piątek-sobota i do domu (to bardzo ważne, bo kto ma tyle pieniędzy aby poświęcić czas od wtorku wieczorem (aby dojechać na zapoznanie w środę) do poniedziałku (rajd kończy się w niedzielę wieczorem - jak wygram to świętuję a potem powrót), a zarabiać na życie i hobby trzeba - a to hobby nie jest tanie (wpisowe!).

Przypominam, że homologacje producenta niewiele znaczą, wystarczy spojrzeć co PZM zrobił z homologacją Lanosa do pucharu - była potrzeba i się dało!
Tylko trzeba dotrzeć do mentalności zarządu PZM, że rajd to nie wycieczka 4-5 dniowa z dietą, darmowym hotelem i wyżerką.
pagor
 
Posty: 47
Dołączył(a): poniedziałek, 1 sie 2005, 19:51
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez starzyna » piątek, 20 mar 2015, 08:23

pagor napisał(a):Tylko trzeba dotrzeć do mentalności zarządu PZM, że rajd to nie wycieczka 4-5 dniowa z dietą, darmowym hotelem i wyżerką.


Jak będziesz liczył na PZM to się nigdy nie doczekasz, zmiany trzeba zapoczątkować samemu. Jestem z Trójmiasta, u nas na północy w RO w tym sezonie pojedzie pewnie 5 załóg. Gdybyśmy zaostrzyli regulamin do tej "grupy N" to każdy wybrałby inne imprezy. Takie zmiany musi zapoczątkować organizator, z którym zawodnicy się liczą. Gdyby Mistrzostwa Śląska zaproponowały wprowadzenie tego od sezonu 2016 to startujący chciał nie chciał będą musieli się przezbroić, bo wiedzą, że warto.
UPALAJ.PL - blog o rajdach samochodowych, sportowych autach i katowaniu do odcinki.
Avatar użytkownika
starzyna
N2
 
Posty: 139
Dołączył(a): wtorek, 12 mar 2013, 16:13
Lokalizacja: Włocławek

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez MSG Racing » piątek, 20 mar 2015, 09:34

Nie chodzi o to żeby wszyscy musieli tak zrobić a o utworzenie możliwości ścigania się tym których stać tylko na taki "seryjny" samochód.
Tam u Was to lepiej by się pewnie sprawdził wolny skjs.

Co do eNek kiedyś to jak pamiętam to nie można było usuwać tapicerki, boczków czy tylnej kanapy. Musiały zostać w aucie.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez starzyna » piątek, 20 mar 2015, 10:03

MSG Racing napisał(a):Nie chodzi o to żeby wszyscy musieli tak zrobić a o utworzenie możliwości ścigania się tym których stać tylko na taki "seryjny" samochód.
Tam u Was to lepiej by się pewnie sprawdził wolny skjs.

Co do eNek kiedyś to jak pamiętam to nie można było usuwać tapicerki, boczków czy tylnej kanapy. Musiały zostać w aucie.


Jeśli proponujesz klatkę to wnętrza w niej nie będzie, bo i tak trzeba je rozebrać żeby klatkę wyspawać, a poza tym sporo elementów się później nie zmieści.

W Ak Morskim stawiamy tylko na KJS. W tamtym sezonie wystartowało u nas 100 załóg, z czego 50 regularnie, to za mało, żeby jeszcze ich dzielić. Podobnie może być z twoim pomysłem: albo wszyscy się do tego dostosują, albo każdy oleje, bo po KJS kupi gotowe SC za dobre pieniądze i może RO jechać po staremu.
UPALAJ.PL - blog o rajdach samochodowych, sportowych autach i katowaniu do odcinki.
Avatar użytkownika
starzyna
N2
 
Posty: 139
Dołączył(a): wtorek, 12 mar 2013, 16:13
Lokalizacja: Włocławek

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez MSG Racing » piątek, 20 mar 2015, 12:48

Chyba nie miałeś okazji widzieć starych eNek. Ja widziałem rajdowki z kanapa z tylu i złożonym oparciem żeby klatka się mieściła. Ale nie ważne nie chodzi o to żeby auto miało kanapę.

Wiesz u Was jest inna sytuacja. Nikogo dzielić tez nie trzeba szczególnie w KJS. Tego tutaj nie rozumiem skoro ja mowie o rajdach okręgowych.
Generalnie pomysł ma dotyczyć najsilniejszej ligi RO czyli RSMSL. I ogólnie RO a nie kjs.
Sejow tez ubywa z RO bo nie sa wcale takie super tanie. I albo trzeba mieć mocno grzebane auto albo bardzo ryzykować. Z sejami jest tez inny problem bo 1.1 jest coraz mniej nadających się do RO. Tych zgodnych z hom jest coraz mniej a reszta jest niezgodna i trzeba je przerabiać. Niestety.

Skoro jest Grupa Open to czemu nie może powstać gr N bez szper itp wynalazków? Gdzie mogliby rywalizować bez budżetu 30tys na sezon+drugie tyle na auto. Bo takim autem teraz jak przyjedzie to w sumie w żadnej klasie się nie podepnie pod czołówkę. A tak mieli by miejsce do rywalizacji.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez Altarir » piątek, 20 mar 2015, 13:51

Co wy z tą kanapą? W tym pomyśle raczej chodzi o stworzenie klasy z niskimi kosztami przygotowania samochodu. A ile kosztuje wywalenie kanapy? No właśnie - jak się ją jeszcze sprzeda, to koszt może być nawet ujemny ;)
Altarir
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 15:47

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez starzyna » piątek, 20 mar 2015, 14:12

MSG Racing napisał(a):Chyba nie miałeś okazji widzieć starych eNek.

Skoro jest Grupa Open to czemu nie może powstać gr N bez szper itp wynalazków? Gdzie mogliby rywalizować bez budżetu 30tys na sezon+drugie tyle na auto. Bo takim autem teraz jak przyjedzie to w sumie w żadnej klasie się nie podepnie pod czołówkę. A tak mieli by miejsce do rywalizacji.


Masz rację - nigdy nie widziałem :) Zgadzam się, utworzenie osobnej klasy miałoby sens. Ona i tak nie zagroziłaby generalce więc to tylko powinno przyciągnąć nowych zawodników. Najlepiej wobec tego pochwalić się takim pomysłem z kim trzeba. Trzeba też opracować regulamin techniczny żeby miał ręce i nogi http://rsmsl.pl/kontakt
UPALAJ.PL - blog o rajdach samochodowych, sportowych autach i katowaniu do odcinki.
Avatar użytkownika
starzyna
N2
 
Posty: 139
Dołączył(a): wtorek, 12 mar 2013, 16:13
Lokalizacja: Włocławek

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez okun911 » sobota, 21 mar 2015, 19:15

Można by wziąć regulamin techniczny z folkrace z małymi zmianami, tam prawie wszystko jest seryjne chyba oprócz zawieszenia.
Avatar użytkownika
okun911
N2
 
Posty: 151
Dołączył(a): wtorek, 13 kwi 2010, 21:56
Lokalizacja: Iława

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez viper » sobota, 21 mar 2015, 19:49

okun911 napisał(a):Można by wziąć regulamin techniczny z folkrace z małymi zmianami, tam prawie wszystko jest seryjne chyba oprócz zawieszenia.

Nie ma co sie dziwić,ze nie chcą tego zrobic na gorze jak sa opory w praktyce na dole. Znowu przyptocze przykład opel capu. Jak zaproponowałem zeby te ople były seryjne to mnie wyśmiali, bo nie ma fanu jazdy na seryjnej skrzyni. Niestety w Polsce funkcjonuje zasada,albo top albo wcale. Tak wiec w mp startują fury wypasione albo nie ma nic. Ludzie nie moga zrozumieć ze seryjnym lancerem czy subaru rowniez mozna jechac.
viper
S2000
 
Posty: 3003
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez pagor » sobota, 21 mar 2015, 20:09

Z tymi kanapami to prawda. Musieliśmy wozić tylną kanapę ale trzeba było z niej stelarz wyciągnąć bo się przy klatce nie mieściła (mowa o 126p).

Dlatego wszyscy mówią że pucharówka musi mieć sekwencję, bo teraz wokół rajdów kręcą się "topowi" zawodnicy. Kiedy weszła by w życie grupa "N" to wszyscy pochwalą manuala, bo tanio, bo nie jest tak prosto kiedy trzeba deptać lewą nogą zamiast hamulec to sprzęgło a prawą obrobić dwa pedały...
Macie rację, trzeba by nacisnąć organizatorów i wprowadzić grupę "N" z podziałem na dwie klasy od 2016 i po tym sezonie zobaczyć czym by jeździli i dostosować klasy od 2017.
pagor
 
Posty: 47
Dołączył(a): poniedziałek, 1 sie 2005, 19:51
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez starzyna » sobota, 21 mar 2015, 23:45

Najlepiej byłoby, gdyby znalazł się jeden lub kilku członków tamtych klubów gotowych poprzeć ten pomysł. Moje doświadczenie podpowiada mi, że w grupie racjonalnie myślących ludzi wszystko jest możliwe, ale zawsze brakuje rąk do pracy. Co innego podrzucić pomysł i powiedzieć "byłoby fajnie, gdybyście popracowali nad tym i to ogarnęli", a co innego "mam pomysł, chciałbym go wprowadzić w życie, potrzebuję tylko wsparcia".
UPALAJ.PL - blog o rajdach samochodowych, sportowych autach i katowaniu do odcinki.
Avatar użytkownika
starzyna
N2
 
Posty: 139
Dołączył(a): wtorek, 12 mar 2013, 16:13
Lokalizacja: Włocławek

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez Kramar » niedziela, 22 mar 2015, 01:23

viper napisał(a): Znowu przyptocze przykład opel capu. Jak zaproponowałem zeby te ople były seryjne to mnie wyśmiali, bo nie ma fanu jazdy na seryjnej skrzyni.


Poza faktem, że zostałeś wyśmiany, to znowu piszesz nieprawdę. Pojawiło się trzy, może cztery razy jedno auto z kłówką, reszta jeździła na seryjnych skrzyniach. Jeśli miałeś na myśli seryjną skrzynie z krótkim przełożeniem, to z jednym wyjątkiem (nota bene jedno z szybszych aut w stawce opli) mieli je wszyscy, jeszcze przed startem Opel Cup.
No i teraz, jaki jest sens zakazywać i narzucać zmianę na gorsze?
Piszę z perspektywy posiadacza "wygrzebanej" rajdówki. I nie tyczy się to tylko przełożeń ale wszystkiego. Silników, szper zawieszenia.
Wyciągasz element sportowy, musisz kupić seryjny. Tańszy ale nie darmowy.
Używane przełożenie sprzedasz za pół ceny. Chyba, że nagle regulamin zmusi dziesięciu zawodników do sprzedaży. Wtedy pójdą dwa (bo kto ma kupować jak regulamin zabrania). Za 30% wartości nowych. Do tego rozgrzebywanie auta, oleje, uszczelki, geometria, kurierzy, cykliści i masoni. Kończysz z autem gorszym niż w punkcie wyjścia i luźną kasą na "dwa browary".

Także pomysłodawcy, musicie skalkulować ile aut obecnie spełnia wasze założenia i ile nowych, tanich rajdówek mogło by powstać.
Na to, że ludzie na masową skalę zaczną wyrzucać ze swoich rajdówek szpery czy zmieniać proflexa na bilsteina bym nie liczył.

Idea mi się podoba ale, tylko pomysł to jedno a prawdziwe życie drugie.

viper napisał(a): Niestety w Polsce funkcjonuje zasada,albo top albo wcale.


Żeby choć 10% ludzi, powtarzających tę formułkę, miało większe ambicje niż wytykanie błędów innym i pokazało, że zasady są po to by je łamać.

viper napisał(a): Ludzie nie moga zrozumieć ze seryjnym lancerem czy subaru rowniez mozna jechac.


A hamować można?
Kramar
N1
 
Posty: 89
Dołączył(a): środa, 27 gru 2006, 12:44

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez starzyna » niedziela, 22 mar 2015, 08:35

Kramar napisał(a):
No i teraz, jaki jest sens zakazywać i narzucać zmianę na gorsze?
Piszę z perspektywy posiadacza "wygrzebanej" rajdówki. I nie tyczy się to tylko przełożeń ale wszystkiego. Silników, szper zawieszenia.
Wyciągasz element sportowy, musisz kupić seryjny. Tańszy ale nie darmowy.
Używane przełożenie sprzedasz za pół ceny. Chyba, że nagle regulamin zmusi dziesięciu zawodników do sprzedaży. Wtedy pójdą dwa (bo kto ma kupować jak regulamin zabrania). Za 30% wartości nowych. Do tego rozgrzebywanie auta, oleje, uszczelki, geometria, kurierzy, cykliści i masoni. Kończysz z autem gorszym niż w punkcie wyjścia i luźną kasą na "dwa browary".

Także pomysłodawcy, musicie skalkulować ile aut obecnie spełnia wasze założenia i ile nowych, tanich rajdówek mogło by powstać.
Na to, że ludzie na masową skalę zaczną wyrzucać ze swoich rajdówek szpery czy zmieniać proflexa na bilsteina bym nie liczył.

Idea mi się podoba ale, tylko pomysł to jedno a prawdziwe życie drugie.


Tu wciąż toczy się dyskusja o utworzeniu nowej klasy, nie zastępowaniu starych, bo to ze względów o których wspomniałeś nie ma sensu. Pewnie, że najważniejszy jest dialog z zawodnikami, jakaś sonda. Jeśli nie będzie zainteresowania to nie ma sensu marnować na to czasu. Tylko trzeba się wziąć i to zrobić - to największa wada wszelkich inicjatyw :mrgreen:
UPALAJ.PL - blog o rajdach samochodowych, sportowych autach i katowaniu do odcinki.
Avatar użytkownika
starzyna
N2
 
Posty: 139
Dołączył(a): wtorek, 12 mar 2013, 16:13
Lokalizacja: Włocławek

Re: Grupa N po nowemu.

Postprzez viper » niedziela, 22 mar 2015, 09:55

Kramar napisał(a):
viper napisał(a):
Poza faktem, że zostałeś wyśmiany, to znowu piszesz nieprawdę. Pojawiło się trzy, może cztery razy jedno auto z kłówką, reszta jeździła na seryjnych skrzyniach. Jeśli miałeś na myśli seryjną skrzynie z krótkim przełożeniem, to z jednym wyjątkiem (nota bene jedno z szybszych aut w stawce opli) mieli je wszyscy, jeszcze przed startem Opel Cup.
No i teraz, jaki jest sens zakazywać i narzucać zmianę na gorsze?
Piszę z perspektywy posiadacza "wygrzebanej" rajdówki. I nie tyczy się to tylko przełożeń ale wszystkiego. Silników, szper zawieszenia.
Wyciągasz element sportowy, musisz kupić seryjny. Tańszy ale nie darmowy.
Używane przełożenie sprzedasz za pół ceny. Chyba, że nagle regulamin zmusi dziesięciu zawodników do sprzedaży. Wtedy pójdą dwa (bo kto ma kupować jak regulamin zabrania). Za 30% wartości nowych. Do tego rozgrzebywanie auta, oleje, uszczelki, geometria, kurierzy, cykliści i masoni. Kończysz z autem gorszym niż w punkcie wyjścia i luźną kasą na "dwa browary".

Oj Kramar ty cały czas żyjesz w świecie astry zapomnij juz o tym.
Z powodzenie za tanie pieniadze mozna jeździc seryjnym type r gdzie jak juz powiedziałeś o skrzyni wszyscy akurat używają krótkie ktore w tym aucie jest najgorsze z możliwych bo drogie i awaryjne.
Koszt od 3,5 do 7. Widzisz różnice porównujac tylko do astry. W tej samej klasie jest clio czy rc gdzie seryjne auto to świętość a klowka to obowiązek w wielu autach tej klasy. Jak bys zmusił regulaminem do seryjnej skrzyni to nagle sie okaze ze wszyscy jeżdżą taniej i dokładnie na tych samych zasadach. Kazdy kto bedzie budował clio typer itd ma seryjne przełożenie i nie musi go kupować a jak bedzie musiał to używane 500 zł ( a cała skrzynia 2000)do type r,a wiec 500 a 4000 to roznica, bo to nie astra. Po za tym to za 4000 nie wytrzyma dwoch rajdow a seria 3 lata bedzie jezdzic. To nie astra ze sie dobiera z lanosa itd. Musisz zrobic krok do przodu w kwesti myslenia bo żyjesz latami i samochodami ktorych wprowadzenie nie ma juz racji bytu.
Chłopaki dobrze kombinują z ta N. Seryjny samochod ewentualnie wydech komputer i szpera ( nawet z ta kanapa niech zostanie :) ), bo to praktycznie wydatek jednorazowy. Kwestia uzgodnienia
Po za tym pamiętaj kupic to jedno a utrzymać drugie. Przy krótkim przełożeniu lecą rowniez np.półosie itd.
O klowce nie wspomnę, bo za sama klowce mozna pojechac kilka rajdow a za jej serwis jak sie zgluci kolejny rajd.
Tak wiec twoja teoria ( tańsze a gorsze oprócz astry w autach po 2000 r nie ma racji bytu bo to inne koszty i inny świat ) owszem moze byc wolniej ale z pewnoscia taniej i jednakowo, a to było by wazneiejsze w tej klasie N
Kramar napisał(a):A hamować można?

No a dlaczego nie mozna bo nie rozumiem troche aluzji
viper
S2000
 
Posty: 3003
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Następna strona

Powrót do III LIGA - RD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron