Jedziłem Cuprą po Włodzimierzu Nędzce w PPZM w `07 ,miałem też krótki epizod z Astrą GSi w PPZM w `08
Podam w skrócie róznice na + i - Cupry
+Sporo krótszy rozstaw osi ,auto generalnie jest krótsze ,nie wiele wiekszy rozstaw niż w C2 (plus przynajmniej dlamnie) to daje większe rezerwy na masie
+Wydaje sie ,ze blacha jest mimo wszystko lepiej zabezpieczona i solidniejsza w serii niż w astrze
+Hamulce zdecydowanie wydajniejsze /większe z przodu, jezeli uzyjesz kół 580mm czyli 15 calowych to skutecznosć hamowania /siła jest wieksza niz w seryjnej TypeR ,same tarcze mają małe odsadzenie wiec czesc mocująca tarcze do piasty ma minimalną wage w por. do astry (masa nieresorowana) Hamulec ręczny działa na tarcze ,a nie na bęben wewnątrz tarczy jak w GSi co znowu upraszcza konstrukcje (masa)
+Rozkład masy, silnik pochylony do tyłu, wiec kolektor wydechowy wychodzi do tyłu, mniej wydechu, masa wzgledem osi przedniej bardziej korzystna, zbiornik jest z tworzywa (astra ma blaszany) , przekladnia kierownicza na wózku, czyli prawie 0,4 m nizej niz w astrze.
+dzielona kolumna McPhersona mozliwosc latwej zmiany kąta pochylenia kół z przodu, raczej tansze mozliwosci kupna sportowego powaznego zawieszenia (nie mowie tu o samym amortyzatorze ktorego mozna łatwo zastąpić np B6 w astrze) ale np. Proflex nie ma dodatkowo wspornika dla drazka kierowniczego oraz nie musi byc kupiony wraz z piastą.
+Tylnie zawieszenie sprezyna i amortyzator w jednej osi do kielicha, o wiele lepsze rozwiązanie dla spręzyny, odboje (w astrze przełożenie na oko 1:2 ramienia belki tylniej do punktu mocowania odboju, mozna przy dobiciu wiecej popsuc
)) )
+Wózek przedni dwuczęsciony w razie dzwonu nie tzreba wymieniac całego wózka ,a przedewszsytkim nie tego który jest odpowiedzialny za geometrię (mniejsze ryzyko przestawienia punktów mocucjacych zawieszenie)
+pas przedni nie jest integralna czescia nadwozia jak w astrze (wyciaganie silnika prostrze ,latwiejsza naprawa po dzwonach)
+zdeżaki,maska , tak na prawde niczym sie nie rózni od zywklej ibizy co daje tansze czesci blacharskie (oczywiscie w porównaniu do wersji wyglądowej GSi)Lampy teoretycznie są dzielone w cuprze (szko to samo prawie ,ale maja dwie żarówki) ale kto na to zwraca uwage
+Mozliowosc modyfikacji silnika dla RPP czyli pomijajac VK ze wzgledu na kolektory wydaje sie byc lepsza dla Cupry, chodz wiadomo ,ze w innym przypadku kiedy mozna modyfikować kolektory C20XE jest o wiele lepszy.
+możliwośc wymiany półosi bez rozpinania wahacza (wew. przegub przykrecany po obwodzie do kielicha z wielowypsutem w skrzyni.
+uchylane tylne boczne okienka lepsza wenytlacja w szczegolnych przypadkach (parowanie) i mozliwosc wymiany bez uzycia kleju
+wzmocnienie rurowe w drzwiach (nie pamietam jednak czy jest w astrze ,w kadecie napewno go nie ma) dosc wazne dla bezpieczenstwa niestety regulaminy nie daja nam latwej lekkiej i taniej mozliwosci wzmacncnia drzwi.
+chlodnica oleju - wymiennik olej/plyn chlodzący , akurat w astrze sposob przechodzenia przewodów czesto sprawia problemy
+mocowanie silnika ,punkty zdecydowniae solidniejsze - 2 z tyłu na wózku ,1 na wózku przednim , w astrze masz łape która potrafi sie zerwać z tyłu na wózku a z przodu znacznie przed kielichami dwa mocowania na podłużnicy, generalnie polozenia silnika sprawia ,ze wiekoszc masy jest zawiszona jednak na wysokosci kielichów co wdyaje sie byc bardziej korzystne dla trwałości nadwozia.
+- brak przeplywomierza (w ABF mamy czujnik podcisnienia i temperatury w kolektorze, raczej mniej zawodny schemat)
+Minimalna masa w grupie N , tutaj zostawiam pole dla błedu, bo nie pamietam czy kadett ma 920 kg czy ibiza ,jedno ma 920 a drugie 980
ale wydaje mi sie ,ze ibiza ma 920 ,wiec jak sie dobrze pokombinuje to te 80 kg oplaca sie bardziej niz 30 KM
- Cena, o ile dobrze pamietam homolgoowane Cupry były w wersji po FL czyli mamy tutaj wybór aut 97r. do 99r. co powoduje ,ze Ibiza zawsze bedzie drozsza od Astr, a w tych rocznikach wchodzimy na teren m.in. Renault Clio Sport.
- wielkosc nadkoli ,wydaje sie ,ze ciezko wsadzic z tyłu cos wiecej niz seryjne 16" czy szutowego, ale wiem ,ze da sie to zrobic oczywiscie
)
To tak na szybko prosto z głowy... Jak cos sobie przypomne to napisze
)
Moim zdaniem w prównaniu akurat tych dwóch samochodów przez pryzmat możliwości Ibiza wydaje sie byc znacznie lepszym wyborem.
Pozdrawiam Serdecznie