Takie małe kompendium o Krzyśku
Krzysztof Hołowczyc
Data i miejsce urodzenia 04.06.1962 Olsztyn
Rajdowy debiut 1984
Pierwszy sukces Mistrz Polski gr. 1985
Debiut w RSMŚ Rajd Szwecji 1996 (Toyota Celica Turbo 4WD - 15 miejsce)
Piloci Maciej Wisławski, Łukasz Kurzeja, Jean-Marc Fortin
Krzysztof Hołowczyc -
przebieg kariery
1985 - Debiut w Rajdzie Kormoran
- Mistrz Polski w klasie N-02
1986 - II wicemistrz w klasie A-14
- 5-ty w klasyfikacji generalnej
1989 - Mistrz Polski w klasie A-14
- 6-ty w klasyfikacji generalnej
1991 - I wicemistrz w klasie N-04
- 11-ty w klasyfikacji generalnej
1994 - Mistrz Polski w gr. N
- II wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
1995 - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej
- wicemistrz Europy
1996 - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej
- 6-te miejsce w mistrzostwach Europy
1997 - Mistrz Europy
1998 - starty w Mistrzostwach Świata
- 10 miejsce Rajd Portugalii
- 13 miejsce Rajd Katalonii
- 7 miejsce Rajd Argentyny
- 8 miejsce Rajd Wielkiej Brytanii
1999 - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej
2000 - Starty w Mistrzostwach Świata
2001 - I wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej
2002 - Starty w rajdach regionalnych
- 1 miejsce Rajd Moto 2002
- 2 miejsce Rajd Kormoran
2003 - Starty w Mistrzostwach Świata Samochodów Seryjnych (PCWRC)
- 5 miejsce Rajd Szwecji
- 1 miejsce Rajd Agapit
- 3 miejsce Rajd Kormoran
2004 - 1 miejsce Rajd Kormoran
2005 - debiut w Rajdzie Dakar
- 1 miejsce w Rajdzie Polski
- 1 miejsce Kryterium Karowa
Krzysztof Hołowczyc -
samochody
Polski Fiat 125p
Toyota Celica GT4
Ford Escort RS Cosworth
Subaru Impreza 555
Subaru Impreza WRC
Peugeot 206 WRC
Seat Cordoba WRC evo III
Mitsubishi Lancer Evo VI
Ford Focus WRC
Mitsubishi Lancer Evo VII
Subaru Impreza WRX STI N10 (Spec. C)
Mitsubishi Pajero V60 T2 4.0 Fuel SWB
Subaru Impreza WRX STI N11 (Spec. C)
Peugeot 206 WRC
Nissan Pick-up T1 Rally-Raid
Krzysztof Hołowczyc - to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytuły Mistrza Polski, Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw Świata. Sukcesy sportowe w połączeniu z wyjątkową osobowością zaowocowały ogromną popularnością jego postaci oraz przyczyniły się do prawdziwego rozkwitu rajdów samochodowych w Polsce.
Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny Hołek zaczął od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasę swojego pierwszego rajdu wyruszył Fiatem 125p w 1984r. Już w kolejnym sezonie zdobywa tytuł Mistrza Polski gr. N, później do 1987 roku olsztynianin startował w MP - Fiatem 125p, borykając się z licznymi problemami technicznymi i finansowymi.


W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach jedynego wówczas w Polsce zespołu fabrycznego FSO SPORT. Krzysztof właśnie przygotowywał się do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracę w charakterze kaskadera w słynnej wytwórni filmowej Paramount Pictures. Jednak rajdowa pasja zwyciężyła. Hołek zmienia swoje plany, zostaje w kraju i ściga się dalej. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami 'Hołka' była Mazda 323, którą zdobył w 1991r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej na rok 1994.
Sezon '95 okazał się dla Hołowczyca przełomowym w karierze. Startując wraz z Maciejem Wisławskim A-grupową Toyotą Celicą 4WD TURBO w barwach zespołu Stomil Olsztyn - Mobil 1 zdobył tytuł Mistrza Polski, dorzucając do niego, dzięki udanym zagranicznym występom, tytuł Wicemistrza Europy. Drugie miejsce w Rajdzie Polski i wywalczony w pięknym stylu tytuł Wicemistrza Europy były najlepszymi osiągnięciami polskiego kierowcy od czasów Sobiesława Zasady.
Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji. Doświadczenia, zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowały pasmem zwycięstw w pięciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytułem mistrzowskim. Jego supremację podkreśla fakt wygrywania aż 109 ze 112 rozegranych odcinków specjalnych. Krzysztof Hołowczyc zwycięża min. w Rajdzie Polski przełamując trwającą od 20 lat serię zwycięstw kierowców zagranicznych


W 1997 po spektakularnych zwycięstwach odniesionych za kierownicą Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął wraz ze swoim pilotem Maciejem Wisławskim na najwyższym podium Mistrzostw Europy. Po osiągnięciu tak ogromnego sukcesu, jego nazwisko pojawia się na elitarnej liście priorytetowej 'A' Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), wśród największych sław sportu rajdowego. Zdobycie tytułu Mistrza Europy stało się największym sukcesem polskiego sportu samochodowego od ponad 25 lat (!!!), a Krzysztof Hołowczyc staje się prawdziwym idolem kibiców i ulubieńcem mediów.
W sezonie '98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wy-startował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując, bardzo dobre wyniki, a jego 7-ma pozycja w Rajdzie Argentyny jest jak dotychczas najlepszym miejscem wywalczonym przez polskiego kierowcę w historii Rajdowych Mistrzostw Świata...


W roku 1999 'Hołek' skoncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski startując samochodem Subaru Impreza WRC.
W 2000 roku zespół Turning Point, w którym startował Hołowczyc uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a celem jaki sobie wyznaczył, było końcowe zwycięstwo w FIA Teams' Cup (Puchar Zespołów FIA). Sezon rozpoczął udanie, od zwycięstwa w Szwecji. Niestety później na skutek licznych problemów technicznych, 'Hołek', nie ukończył wymaganej ilości rajdów i nie został ostatecznie sklasyfikowany.


W sezonie 2001 startował w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonującej rywalizacji wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001. W sezonie 2002 wystartował tylko w rajdzie Kormorana (2 miejsce). W 2003 r. wystartował w Mistrzostwach Świata Samochodów Seryjnych. Po udanym początku sezonu (5 miejsce w Rajdzie Szwecji) w kolejnych rajdach miał mniej szczęścia (wypadek i awarie techniczne), a w drugiej części sezonu na skutek kłopotów rodzinnych wycofał się z dalszych startów w PCWRC. W 2004 roku wystartował w szutrowym Rajdzie Kormoran, wygrywając go po raz szósty. W tym samym roku został członkiem Orlen Team, grupy sportowej sponsorowanej przez PKN ORLEN S.A. startującej w rajdach terenowych. Zadebiutował w rajdzie Dakar 2005 startując samochodem Mitsubishi Pajero. Pomimo trapiących go poważnych problemów technicznych załoga Hołowczyc/Fortin ukończyła ten legendarny maraton w swoim pierwszym starcie, a ósme miejsce zajęte na przedostatnim etapie jest najlepszym jak dotychczas wynikiem etapowym osiągniętym przez polskiego kierowcę. W czerwcu 2005 Hołowczyc po raz trzeci w swojej karierze triumfuje w Rajdzie Polski, eliminacji Mistrzostw Europy, po raz pierwszy rozegranej na mazurskich trasach. Hołek wystartował też Peugeotem 206 WRC w słynnym warszawskim klasyku 43.Rajdzie Barbórka, wygrywając w widowiskowym, bezapelacyjnym stylu słynne Kryterium Karowa. Sezon 2006 rozpoczął od kolejnego startu w rajdzie Dakar, tym razem za kierownicą Nissana Pick-up. Po znakomitym początku (15-te i 11- te miejsca) załoga Hołowczyc/Fortin, na skutek awarii silnika, zmuszona jest wycofać się z rajdu po czwartym etapie.


Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: 'Im gorzej, tym dla mnie lepiej'. Utarło się przekonanie, że preferuje nawierzchnie szutrowe. Często określany jest mianem „Króla Szutrów”, choć również w rajdach asfaltowych odnosił spore sukcesy. Wraz z debiutem w rajdzie Dakar Hołowczyc rozpoczął nowy etap swojej kariery - starty w rajdach terenowych. Jego marzeniem jest zwycięstwo w tym najtrudniejszym rajdzie świata.
Hołowczyc cieszy się ogromną, niesłabnącą popularnością wśród kibiców. Stał się także osobowością medialną, a potwierdzeniem tego faktu był jego wybór w 1997r. przez telewidzów TVP1 na Najpopularniejszego Sportowca Polski. Od tego czasu pozostaje w czołówce najbardziej znanych i popularnych sportowców w Polsce.
Źródło:
www.rajdy.v10.pl