F1 2008

Wszystko co dotyczy królewskiej kategorii wyścigowej

Moderator: SebaSTI

Postprzez stein911 » czwartek, 5 lip 2007, 23:02

Tak jak pisałem caly problem polega na tym, że wielu elementów nie da się dostrzec z zewnątrz i nawet najdoskonalsze urządzenia pomiarowe nic tutaj nie pomogą.


Ciekawe jak te ukryte elementy mogą mieć wpływ na aerodynamikę, bo o tym mówimy?
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen


Postprzez żółtodziób » piątek, 6 lip 2007, 01:58

wienie o rozbieraniu sopilerów to oczywiscie przesada, ale sa pewne elementy, których nie widać. Ważna jest nie tylko wierzchnia, ale i spodnia część skrzydła, którą cieżko jest obfocić, zwłaszcza w przypdku przodu.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez stein911 » piątek, 6 lip 2007, 11:00

Nie są elementy ściśle strzeżone...
http://picasaweb.google.com/IVIich4eL/I ... 4810356946
http://picasaweb.google.com/IVIich4eL/I ... 7645386034
http://picasaweb.google.com/IVIich4eL/I ... 0027990882
http://picasaweb.google.com/IVIich4eL/I ... 4327162882
takie zdjęcia jak powyżej może zrobić każdy kto ma wstęp do boksów, czyli naprawdę sporo ludzi. Co do tej spodniej powierzchni skrzydeł to też pytanie pozostaje otwarte jaki to element trudny do uchwycenia okiem może mieć tak wielki wpływ na prowadzenie auta?
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez żółtodziób » piątek, 6 lip 2007, 11:31

Nie chodzi o wielki wpływ, przecież w tym sporcie chodzi o ułamki sekund. A nie da się określić przekroju, grubości skrzydla bez obejrzenia go z obu stron, a od tego zależy własnie różnica w szybkosci przepływeu powietrza nad i pod skrzydłem.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez schwepes » piątek, 6 lip 2007, 11:51

Zawsze to co innego jak się ma "gotowca" z wymiarami co do ułamków milimetra, a element wykonany na podstawie zdjęć. Nie wspominając już o fakcie, że ma się go w tym samym czasie co konkurencja, więc nie jest się krok do tyłu.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez rak818 » piątek, 6 lip 2007, 12:55

Zawsze pozostaje kwestia materiału używanego do budowy i jego wewnętrznej struktury czy choćby kwestie lakieru i jego właściwości ilości warst itp. wszystko to ma ogromny wpływ na dynamiczne zachowanie danego elementu i tu są kwestie posiadania lub nie informacji na temat doświadczeń w tunelu czy w konkretnych wyścigach.
Trasa A2 Świecko-Terespol - Najdłuższy w Europie tor wyścigowy ciężarówek
Avatar użytkownika
rak818
A5
 
Posty: 569
Dołączył(a): czwartek, 3 cze 2004, 10:40
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez schwepes » piątek, 6 lip 2007, 13:55

rak818 napisał(a):Zawsze pozostaje kwestia materiału używanego do budowy i jego wewnętrznej struktury czy choćby kwestie lakieru i jego właściwości ilości warst itp. wszystko to ma ogromny wpływ na dynamiczne zachowanie danego elementu i tu są kwestie posiadania lub nie informacji na temat doświadczeń w tunelu czy w konkretnych wyścigach.

Ze względu na przepisy, spojlery są elementami nieodkształcalnymi, więc materiał i jego struktura nie grają tu specjalnie ważnej roli.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Saruto » sobota, 7 lip 2007, 09:54

Ktoś wie czemu RedBull jest centkowany?
Obrazek
GO!!! Loeb & Latvala GO!!!
GO!!! Sandell & Kościuszko GO!!!
GO!!! Al-Attiyah & Hänninen GO!!!
Obrazek
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?Buy/ Zapraszam do gry!
Avatar użytkownika
Saruto
A6
 
Posty: 1677
Dołączył(a): sobota, 21 sty 2006, 20:10
Lokalizacja: Kraków/Swoszowice

Postprzez marcin » sobota, 7 lip 2007, 09:57

Z tego co słyszałem te oklejenie to jest fotka zbiorowa fanów :)
marcin
A5
 
Posty: 982
Dołączył(a): sobota, 5 paź 2002, 12:46
Lokalizacja: Świdnica

Postprzez schwepes » sobota, 7 lip 2007, 10:26

Nie tyle zbiorowa, co pojedyncze zdjęcia osób które wsparły akcję charytatywną Red Bull'a - Wings of Life. Podobno jest tam 30 000 zdjęć.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez żółtodziób » sobota, 7 lip 2007, 12:59

schwepes napisał(a):
rak818 napisał(a):Zawsze pozostaje kwestia materiału używanego do budowy i jego wewnętrznej struktury czy choćby kwestie lakieru i jego właściwości ilości warst itp. wszystko to ma ogromny wpływ na dynamiczne zachowanie danego elementu i tu są kwestie posiadania lub nie informacji na temat doświadczeń w tunelu czy w konkretnych wyścigach.

Ze względu na przepisy, spojlery są elementami nieodkształcalnymi, więc materiał i jego struktura nie grają tu specjalnie ważnej roli.


Pozwolę się nie zgodzić - spoiler muszą się wykazać określoną odpornością na odkształłcanie. Poza tym trzęsą się jak galareta i prawdopodobnie w jakimś tam stopniu odkształcają się wraz ze wzrostem prędkości. Próba odkształcalnosci polega na przyłozeniu określonej siły w określonych miejscach i to pozostawia zawsze pewną dowolność.

Poza tym mam znajomego który robi we Francji w firmie produkującej jachty sportowe. Twierdzi, że duze znaczenie ma zewnętrzna powłoka (żelkot) i stopień jego wypolerowania, jeśli jest zbyt szorstki to woda się do niego "klei" i stawia wyraźny opór. Oczywiście woda to jest o wiele gęstsze środkowisko niż powietrze, ale po wodzie nie pływa sie 300 km/h, i wcale bym się nie zdziwił, gdyby strugi powietrza opływające bolid F1 były modelowane także przy pomocy mniej lub bardziej szorstkiej powłoki. Temat na pewno nie jest tak prosty jak się namwydaje, inaczej nie płaciliby takiej kasy gostkom, którzy opracowuja te zabawki.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez schwepes » sobota, 7 lip 2007, 17:19

żółtodziób napisał(a):Pozwolę się nie zgodzić - spoiler muszą się wykazać określoną odpornością na odkształłcanie. Poza tym trzęsą się jak galareta i prawdopodobnie w jakimś tam stopniu odkształcają się wraz ze wzrostem prędkości. Próba odkształcalnosci polega na przyłozeniu określonej siły w określonych miejscach i to pozostawia zawsze pewną dowolność.

Ja się jednak będę trzymał tego co napisałem. Inżynieria materiałowa w kwestii spojlerów nie jest moim zdaniem dziedziną, która ma mierzalny wpływ na osiągi bolidu. FIA stara się jako tako pilnować, żeby elementy były nieodkształcalne, a na chropowatość skrzydła bolidu, struktura wewnętrzna materiału nie ma kompletnie wpływu, ze względu na pokrycie (lakier).


Co do samego wpływu środowiska opływającego płat. Wg moich szybkich obliczeń prędkość bolidu F1 rzędu 300km/h, odpowiada prędkości jachtu ~9.5km/h (taka sama wartość ciśnienia dynamicznego).

W drugą stronę: prędkości jachtów sportowo-turystycznych to wg producenta okolice 80km/h (pewnie są szybsze, pierwsza strona producenta jaką znalazłem). Ta prędkość będzie odpowiadała bolidowi rozpędzonemu do.... ponad 2500km/h. W tym momencie bolidy chyba nie przekraczają dwukrotnie prędkości dźwięku ;) ?
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Gucio » niedziela, 8 lip 2007, 14:06

No i Robert jest czwarty już przed startem. Massa musiał zjechać do boxu bo coś z bolidem się stało.
Także Robertowi nic tylko dojechać na tym czwartym miejscu :)
EOS 7D,400D/50 1.8/17-50 2.8/70-200 F4 L/580EX II :mrgreen:
http://www.image-sport.net moja stronka :)
Leszek!!
Avatar użytkownika
Gucio
S2000
 
Posty: 3508
Dołączył(a): poniedziałek, 2 maja 2005, 23:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez gabrally » niedziela, 8 lip 2007, 15:32

Mamy roberta na 4 miejscu!!!!! :D Braawwwowooooooo!!!!!
Coraz częściej zastanawiam się, czemu zamiast rajdów nie wybrałem szachów. Na przykład. ;)
gabrally
N4
 
Posty: 2349
Dołączył(a): czwartek, 20 lip 2006, 12:20

Postprzez MatiWrc » niedziela, 8 lip 2007, 15:36

piękna walka Kubicy z Massą, jestem pod wrażeniem :shock: Robert oby tak dalej :!:
Avatar użytkownika
MatiWrc
A5
 
Posty: 616
Dołączył(a): wtorek, 28 mar 2006, 18:40

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Formuła 1

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron