przez żółtodziób » niedziela, 4 maja 2003, 10:11
!ADI! :
Podaję rozstawy osi i długości wszystkich WRC:
Corolla: rozstaw osi: 2465mm, długość: 4100
Octavia: r.o. 2597 dł. 4511
Focus (stary): r.o. 2635 dł. 4152 (nowy jest sporo dłuższy)
206: r.o. 2445 dł. 4025
Cordoba: r.o. 2443 dł. 4151
Accent: r.o. 2440 (najkrótszy dozwolony przepisami) dł. 4200
Impreza (P2000) r.o. 2520, dł. 4350
Impreza (S8) r.o. 2525 dł. 4405 (najnowsza jest jeszcze dłuższa)
Evo 6 : r.o. 2510 dł 4350.
Evo7: r.o. 2625, dł. 4455
Xsara: r.o. 2555 dł. 4150
Tak więc Seat wcale nie jest duży, Ford wcale nie jest krótki (rozstaw osi większy niż w Evo7), mały jest za to Hyundai, , Xsara stanowi pod każdym względem średnią klasową, Octavia wcale nie ma większego rozstawu osi niż Focus i Evo 7... Nie ma więc zależności między długością i/lub rozstawem osi a szybkością rajdówki w zakrętach. Z tej statystyki może wynikać za to co innego :krótkie nawisy są lepsze, ale daleki byłbym i w tej materii do uogólnień. Moim zdaniem gabaryty to sprawa drugorzędna, róznica polega na tym że długie auto należy inaczej zbalansować i trzeba też agresywniej takim jeździć. Nie wszyscy sobie z tym radzą. Skoda wymyśliła że zbudująmniejszy wóz więc od razu zapanowała powrzechna opinia że krótsze jest lepsze. Może jest łatwiejsze do zbudowania i zbalansowania bo bardziej zwarte, ale długość nie jest czymś co ogranicza inżynierów... Nawet historia uczy że krótkie wcale nie jest lepsze, Toyka GTFour miała około 4,5 metra długości, Delta Integtrale była mniejsza od 206 WRC i oba wozy były świetne swego czasu, Audi Sport Quattro było dłuższe od Delty S4 i 205 T16 i jakoś z nimi rywaliowało, fakt że S1 Quattro było skrócone, ale głównie jeśli chodzi o roztaw osi, buda była niewiele krótsza a już na pewno dłuższa niż u konkurencji, krótki za to był MG Metro 6R4 i odstawał od całej reszty na kilometr...Dobre zawsze były te wozy które były dobrze zrobione a nie te którebyły krótsze czy dłuższe...
rav: Swego czasu wystarczyło kupić dowolne pismo motoryzacyjne i były tam wszystkie informacje dotyczące evo 8...
Poza tym albo nigdy nie zmieniałeś koła albo masz za dużo siły... 5 kg to waży koło od roweru... Koło samochodowe waży 15 - 25 kg, wszystkie koła waża więc 50-100 kg, jak jest w rajdwce to nie wiem, ale chyba poniżej 10 kg cieżko zejść... Do tego hamulce, piasty, jarzma, wahacze, ruchome części amortyzatorów, masy nieresorowane spokojnie w Lancerze wyniesć mogą nawet 150 kg albo więcej (z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, olbrzymie hamulce) jest więc z czego schodzić... można dać tarcze hamulcowe z lżejszych stopów, można dać lżejszy stop na wahacze, samą felgę można odchudzić, 5 kg na jedno koło to nie jest jakieś niemozliwe do zrealizowania odchudzenie. Dla ciekawości mogę podać że kiedy Porsche przeprowadziło facelifting 996stki to dało nowe felgi z których każda była lżejsza o 6 kg... 20 kg to nic niezwykłego...