FIA WRX

..dla miłośników rajdowania w kółko i "bezpośrednich " starć ;)

Moderator: SebaSTI

Re: FIA WRX

Postprzez Matthias Schmidt » niedziela, 25 lut 2018, 11:32

Prawde mowiac nie potrafie sobie wyobrazic elektrycznego rallycrossu i uwazam to za chory pomysl. Ale niestety chyba pozostaje nam sie pogodzic z tym, ze motoryzacja zmierza w tym kierunku i za iles lat wszystkie samochody beda elektryczne.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy


Re: FIA WRX

Postprzez woocasch » poniedziałek, 26 lut 2018, 10:26

Skąd u was taka "nienawiść" do elektryków w rallycrossie? Jeżeli będzie to zrobione z głową to akurat rallycross jest bardzo dobrym miejscem do wprowadzenia elektryków. Po pierwsze wyścigi są bardzo krótkie, około 5minut, więc nie będzie trzeba "oszczędzać" energii. Jeżeli moc pozostanie na obecnym poziomie, to nie licząc dźwięku może dla widzów nie być większej różnicy. Wszystko to jest gdybanie, ale ja osobiście jestem daleki od jakiś katastroficznych wizji.
Elektryczna rewolucja nie ominie nas ani w życiu codziennym ani w sporcie i im szybciej się z tym pogodzicie i do tego zaczniecie się przyzwyczajać tym lepiej dla naszego zdrowia psychicznego. Wiadomo, że w Polsce te procesy będą następować z opóźnieniem, ale Matthias w Niemczech jest to chyba bardziej widoczne. Już nie wspominam o Skandynawii, gdzie pełne elektryki i różnego rodzaju hybrydy rozpychają się bardzo mocno i są coraz popularniejsze. Zresztą dla większości użytkowników idealnym rozwiązaniem jest hybryda plug-in. Na co dzień jeździsz po mieście na prąd, a jak chcesz pojechać w trasę to masz zwykłą, najczęściej dosyć prostą, benzynkę pod maską.
Wiadomo, że jak się ogląda filmy z czasów gruby B, gdy auta buchały ogniem i przebijały się między tłumami ludzi to wywołuje to efekt WOW, ale czy ilość wypadków i ginących zawodników i kibiców też budzi taki efekt? No chyba raczej nie, świat idzie do przodu i mimo, że do dziś pamiętam piękny ryk silników V10 w F1, to wiem, że to jest już przeszłość. Tak samo w MotoGP przez lata królowały dwusuwy, aż zmieniono regulaminy i czy ktoś dziś za nimi tęskni? Czy ucierpiało na tym widowisko? Czy ubyło producentów? Wszystko zależy jak zostaną skonstruowane regulaminy i dlatego akurat w rallycrossie elektryki powinny dać radę :) Przekonamy się o tym za dwa lata :)
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: FIA WRX

Postprzez speedyzxz » poniedziałek, 26 lut 2018, 10:55

Zależy jak ktoś podchodzi do dźwięku w motorsporcie, mi będzie brakować łututut i bangów. Szczególnie że w wrx są niezłe dzikusy.
Pewnie przyjdzie czas że nie będzie w ogóle silników spalinowych w motorsporcie, czy będę śledził wtedy zawody? Pewnie tak, ale raczej z braku alternatywny :)
http://rajdy-klasyfikacje.cba.pl - klasyfikacje WRC, ERC, RSMP i WRX!
Avatar użytkownika
speedyzxz
S1600
 
Posty: 2852
Dołączył(a): wtorek, 20 cze 2006, 21:46
Lokalizacja: Wapno/Poznań

Re: FIA WRX

Postprzez iceman150 » poniedziałek, 26 lut 2018, 11:55

No ja myślę że akurat aspekt audio-wizualny jest dość istotny. Bo sporo osób idzie właśnie po to aby ziemia drżała od ryku koni mechanicznych a z rur lecialy soczyste marchewy. Dlaczego oglądalność rajdów spadła? Bo większość aut jest znacznie mniej widowiskowa niż kiedyś. Co z tego że są szybsze niż kiedyś skoro tego się po prostu nie czuje. Aut klas R5,R3, idą jak po sznurku i zbytnio nie brzmią.
Z tego schematu wyłamują się tylko nowe auta WRC które są głośniejsze, szybsze i efektowniejsze niż starsi bracia i to właśnie one zbierają bardzo pochlebną opinię.
To samo z F1 zobacz jak spadła oglądalność F1 po zmianie silników i ile było narzekań na dźwięk. No i dlaczego E-Formuła nie cieszy się takim powodzeniem jak F1? A praktycznie trybuny świecą pustkami? Bo nie ma tego czegoś od czego skóra się jeży.
Rok 2004, konferencja prasowa w Nowej Zelandii:
- [reporter]: Znamy już te wszystkie wady waszego samochodu, ale czy możesz powiedzieć o nim coś dobrego?
- [Marcus]: Tak, to kabriolet.
iceman150
N3
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 4 sty 2007, 23:26

Re: FIA WRX

Postprzez Mad Max » poniedziałek, 26 lut 2018, 11:59

iceman150 ubiegłeś mnie trochę ale bardzo dobrze to napisałeś - nowe WRC pokazują o co w tym wszystkim chodzi, widać to dokładnie na odcinkach gdzie ludzi jest coraz więcej, widać to też na różnych forach jak spowrotem wróciło zainteresowanie kibiców, i znowu widać jak ludzie zaczęli się tym sportem jarać na nowo.
woocasch napisał(a):Jeżeli moc pozostanie na obecnym poziomie, to nie licząc dźwięku może dla widzów nie być większej różnicy.
Właśnie dlatego to straci na atrakcyjności, tak samo jak F1, i tak samo jak wyścigi Formuły E. Ostatnio oglądałem wyścig Formuły E i w porównaniu do F1 wyścigi są znacznie ciekawsze jeśli chodzi o walkę... ale czegoś brakuje... brakuje dźwięku, w F1 po zmianach bardzo dużo się na to narzekało i narzeka, i pomysł żeby to było głośniejsze dalej się przewija w jakiś rozmowach. Jak ktoś był kiedykolwiek na finale SuperCarsów WRX (czy wcześniej ERX) to wie jakie to uczucie, jak te potwory startują, ten dźwięk, te strzały z wydechu, ten huk który kibice nazywają muzyką dla swoich uszu, to dudnienie ziemi pod stopami to daje kolosalną dawkę odczuć i adrenaliny którą stracimy. Te auta mogą być jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze ale zainteresowanie spadnie bo zamiast samochodów będą wyścigi wiertarek. Jeśli ta decyzja przejdzie to obstawiam że GRC zyska nowe grono fanów.
Ja rozumiem że motoryzacja dąży do elektryków ale uważam że zamiast walić z grubej rury i kasować współczesne benzynowe SC na początek warto by było zrobić klasę elektryków jako oddzielną klasę i przed wszystkim sprawdzić przez to jak to w ogóle zostanie przyjęte.
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: FIA WRX

Postprzez Zabolxp » poniedziałek, 26 lut 2018, 12:48

Jak dla mnie elektryczny World RX to super sprawa. Przede wszystkim dlatego, że wzorem Formuły E te zawody będą mogły wjechać do centrum metropolii na tory uliczne, z tą różnicą, że to będzie mega efektowne. Mocne silniki elektryczne pasują do rallycrossu jak nigdzie indziej.

speedyzxz napisał(a):mi będzie brakować łututut i bangów.

Byłeś kiedyś na żywo oglądać World RX? Jeśli nie to myślę, że w telewizji nie nasłuchałeś się spektakularnych łutututów i bangów. W relacjach tv dźwięki są mega przytłumione i pod tym kątem oglądając to na ekranie różnicy nie poczujemy. Mam nadzieję, że to szansa na budowę efektownych torów ulicznych z hopami wzorem Global Rallycross Championship, który ogląda się znacznie lepiej (nie mówię, że jest lepszy od WRX).

Mad Max napisał(a):uważam że zamiast walić z grubej rury i kasować współczesne benzynowe SC na początek warto by było zrobić klasę elektryków jako oddzielną klasę i przed wszystkim sprawdzić przez to jak to w ogóle zostanie przyjęte

Myśle, że zespoły fabryczne bardziej jara zrobienie potężnego e-supercara niż spalinowego. Pole badawczo-rozwojowe w rallycrossie to dla nich ogromna inwestycja na przyszłość, dzięki której szybciej od konkurencji rozwiną niezawodne i mocne podzespoły do aut drogowych, które prędzej czy później wyprą sporą część benzyniaków/diesli.
Avatar użytkownika
Zabolxp
N1
 
Posty: 97
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lut 2006, 10:46

Re: FIA WRX

Postprzez Witcher1990 » poniedziałek, 26 lut 2018, 12:58

Efekt wizualny może i będzie podobny ale już dźwięku silnika spalinowego nie zastąpi elektryk.

Druga sprawa jest taka, że to rozwiązania promowane i wpychane na siłę, kolanem- wszędzie. W dodatku aktualnie wcale nie są to rozwiązania ekologiczne (elektrownie na węgiel, problem z utylizacją baterii). W dodatku samochody są drogie, nieefektywne i nie robią efektu wow. Owszem ktoś może powiedzieć, że właśnie po to wchodzą w sport żeby to poprawić. Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że moim zdaniem to promowanie tych rozwiązań skończy się pompowaniem miliardów $$$$ tak jak w walkę z globalnym ociepleniem, z której nie ma żadnych efektów- bo, jak zauważa coraz więcej ludzi, prawdopodobnie była to zwykła ściema.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: FIA WRX

Postprzez Mad Max » poniedziałek, 26 lut 2018, 14:48

Zabolxp napisał(a):Przede wszystkim dlatego, że wzorem Formuły E te zawody będą mogły wjechać do centrum metropolii na tory uliczne, z tą różnicą, że to będzie mega efektowne.
Jestem innego zdania i uważam że to jest największa bolączka GRC - gdyby tam zawody odbywały się tak jak e Europie na torach do tego stworzonych i przeznaczonych a nie na "sztucznych" tworach tymczasowych to zainteresowanie było by jeszcze większe - takie same mam odczucia oglądając WRX.
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: FIA WRX

Postprzez iceman150 » poniedziałek, 26 lut 2018, 15:07

Znacznie lepsze byłoby gdyby elektryki nie zastępowały SUPERCARów, a jedynie została stworzona nowa grupa podczas rallycrossowych weekendów.
Rok 2004, konferencja prasowa w Nowej Zelandii:
- [reporter]: Znamy już te wszystkie wady waszego samochodu, ale czy możesz powiedzieć o nim coś dobrego?
- [Marcus]: Tak, to kabriolet.
iceman150
N3
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 4 sty 2007, 23:26

Re: FIA WRX

Postprzez Witcher1990 » poniedziałek, 26 lut 2018, 15:12

A czy to oznacza, że Ford nie wróci do WRX po ogłoszeniu elektryków jako głównej kategorii? Jakieś dziwne to tłumaczenie: "Zobaczymy też w jakim kierunku pójdzie rallycross jeśli chodzi o energię elektryczną. Niekoniecznie musimy się przyglądać w kierunku rywalizacji na torze, czy w rajdach, gdzie samochody będą w pełni elektryczne. To nie miałoby sensu w odniesieniu do naszych inwestycji w rywalizację i poprawę samochodów w seriach, gdzie dzisiaj wykorzystuje się tradycyjne silniki - kontynuował."

http://rallycross.autoklub.pl/news/ford ... ossu,82674
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: FIA WRX

Postprzez woocasch » poniedziałek, 26 lut 2018, 15:32

iceman150 napisał(a):No ja myślę że akurat aspekt audio-wizualny jest dość istotny. Bo sporo osób idzie właśnie po to aby ziemia drżała od ryku koni mechanicznych a z rur lecialy soczyste marchewy. Dlaczego oglądalność rajdów spadła? Bo większość aut jest znacznie mniej widowiskowa niż kiedyś. Co z tego że są szybsze niż kiedyś skoro tego się po prostu nie czuje. Aut klas R5,R3, idą jak po sznurku i zbytnio nie brzmią.
Z tego schematu wyłamują się tylko nowe auta WRC które są głośniejsze, szybsze i efektowniejsze niż starsi bracia i to właśnie one zbierają bardzo pochlebną opinię.
To samo z F1 zobacz jak spadła oglądalność F1 po zmianie silników i ile było narzekań na dźwięk. No i dlaczego E-Formuła nie cieszy się takim powodzeniem jak F1? A praktycznie trybuny świecą pustkami? Bo nie ma tego czegoś od czego skóra się jeży.

Nikt przecież nie zaprzecza, że aspekt dźwiękowy nie jest istotny, ale on jest najbardziej odczuwalny na żywo. Siedząc sobie w domu i oglądając wyścigi na ekranie telefonu/tableta/komputera/telewizora różnica nie będzie aż taka dramatyczna. Zresztą w przytoczonych rajdach i tak auta muszą być o wiele cichsze niż kiedyś, ze względu na ograniczenia dotyczące dopuszczenia do ruchu drogowego. Mniejsza widowiskowość rajdów to nie wina dźwięku tylko gigantycznego postępu w trakcji samochodów. Nowe WRC lekko wyłamały się z tego trendu, to fakt, duża w tym zasługa właśnie większej mocy przy zachowaniu poprzednich konstrukcji opon.
Masz dokładne dane o ile spadła oglądalność F1? Nie mówię o rynku polskim, bo tutaj wiadomy jest efekt Kubicy, ale globalnie. Formuła E nie ma jeszcze tego prestiżu co F1, zresztą w każdej dyscyplinie sportu można znaleźć imprezy, gdzie trybuny świecą pustkami. Nawet na olimpiadzie są puste trybuny. W kiedyś żeby zobaczyć rajd trzeba było jechać wiele kilometrów, dziś odpalasz WRC+ All Live i wiesz wszystko, siedząc w ciepełku.

Mad Max napisał(a):Ja rozumiem że motoryzacja dąży do elektryków ale uważam że zamiast walić z grubej rury i kasować współczesne benzynowe SC na początek warto by było zrobić klasę elektryków jako oddzielną klasę i przed wszystkim sprawdzić przez to jak to w ogóle zostanie przyjęte.

To byłoby optymalne rozwiązanie. Tak skonstruować regulamin elektryków, żeby w pierwszym roku były na poziomie jak najbliższym obecnym SuperCars. Po takim debiucie i ocenie sytuacji można by następnie połączyć te dwie klasy i jeżeli by się okazało, że elektryki w walce 1:1 są lepsze to spalinówki szybko znikną same z siebie. A sądząc po tym, że w rallycrossie start ma duże znaczenie to elektryki miałyby swoją szansę :)

Witcher1990 napisał(a):Druga sprawa jest taka, że to rozwiązania promowane i wpychane na siłę, kolanem- wszędzie. W dodatku aktualnie wcale nie są to rozwiązania ekologiczne (elektrownie na węgiel, problem z utylizacją baterii). W dodatku samochody są drogie, nieefektywne i nie robią efektu wow. Owszem ktoś może powiedzieć, że właśnie po to wchodzą w sport żeby to poprawić. Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że moim zdaniem to promowanie tych rozwiązań skończy się pompowaniem miliardów $$$$ tak jak w walkę z globalnym ociepleniem, z której nie ma żadnych efektów- bo, jak zauważa coraz więcej ludzi, prawdopodobnie była to zwykła ściema.

Wchodzimy nieco w szeroko rozumianą politykę :) To, że w Polsce prąd pochodzi z węgla nie znaczy, że tak jest na całym świecie. Bo świat poszedł już do przodu i zamiast go gonić to my okopujemy się w naszych dotychczasowych przekonaniach. Odnawialne źródła energii są przyszłością, zobacz sobie jak całościowo myśli Musk. Masz dom z tradycyjnymi solarami lub z solar roof do tego powerwall i oczywiście Teslę w garażu i da się żyć bez ropy i dostaw prądu z zewnątrz. Wiem, że na to potrzeba gigantycznego przestawienia się, wiem, że to jest częściowo utopijna wizja łatwiejsza do zrealizowania w słonecznej Kalifornii niż w Polsce, ale nawet w Polsce można próbować takich działań. Źródła energii będą coraz bardziej rozproszone, nie tak jak teraz, że jedna wielka elektrownia zaopatruje w prąd 20% kraju. Dla porównania z tego co wiem Dania zbliża się do poziomu 50% energii pochodzącej z wiatru, jedyny problem to magazynowanie prądu. Ale tutaj są też różne koncepcje związane z samochodami elektrycznymi i gridami. OK, już się nie rozpisuję w tym temacie.
Problem z utylizacją i produkcją baterii to fakt, ale nie jest to coś nie do rozwiązania. Czy ktoś liczy ile jest zanieczyszczeń związanych z wydobyciem ropy? Czy szkody ekologiczne są w jakikolwiek sposób liczone czy brane pod uwagę przy produkcji samochodów, więc też nie popadajmy w paranoję :)
Samochody są obecnie drogie ponieważ jesteśmy na początku drogi, wraz ze zwiększaniem się skali cena powinna spaść. A co do efektu wow, to Tesla S potrzebuje mniej niż 2,5sek do setki, a Rimac Concept One był drugi w Pikes Peak. Zresztą przecież nawet VW wchodzi tam z elektrykiem.
Globalne ocieplenie jest faktem, tylko problem w tym, że nikt nie wie na pewno co jest powodem a co skutkiem :) Pompowanie miliardów dolarów w ekologię nie jest ściemą, bo jednak zobacz sobie jaka jest jakość powietrza w Polsce, a jaka w krajach o większej świadomości ekologicznej. Gdzie do ogrzewania domu nie stosuje się węgla i śmieci tylko gaz, prąd czy nawet olej opałowy. Ale to też nie miejsce na tego typu tematy.

To co widzimy w sportach motorowych to tylko jeden z elementów rewolucji, która nas czeka. Sam nie jestem w 100% z niej zadowolony, bo jednak kocham samochody spalinowe, ale świat idzie do przodu i jako kraj i społeczeństwo nie możemy stać w miejscu :)
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: FIA WRX

Postprzez Q_B_A » poniedziałek, 26 lut 2018, 16:54

Pracuje w obu seriach WRX i GRC (chyba jako jedyny) od wielu lat.

W skrócie GRC właśnie padło- w tym roku nie będzie tej serii z powodu dużych problemów w komunikacji właściciela serii i teamów. Wszystkie zespoły fabryczne (VW, Ford, Subaru i Honda) odmówiły startów. Stąd też decyzja Subaru aby swoich zawodników wystawić w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Ameryki.

Co do WRX to chodzi tylko i wyłącznie o pieniądze. Promotor Mistrzostw Świata przedstawił swój pomysł FIA, która się na to zgodziła. Mówi się również o wielkim nacisku (robimy elektryczne supercary albo odchodzimy ze rx) grupy VAG (VW i Audi), które muszą na cały świecie załagodzić Diesel Gate. Stąd też pomysł na elektryczny rallycross.

Konstrukcja nowego rallycrossowego supercara będzie przypominać to:
https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B03043C
Całość będzie obłożona kewlarowym nadowziem przypominającym dany model producenta.
Przypominam, że rallycross to sport kontaktowy- dużym problemem będzie rozwiązanie stref zgniotu, które będą powodować wybuch baterii a co za tym idzie wielkiego pożaru auta.
QNIGAN.COM
Avatar użytkownika
Q_B_A
N1
 
Posty: 84
Dołączył(a): czwartek, 13 sty 2005, 22:59
Lokalizacja: Oslo

Re: FIA WRX

Postprzez bzinek » piątek, 9 mar 2018, 14:09

elektryki są dobre na pole golfowe, a nie na tor.

no ale wracając do przepalania paliwa kopalnego.piękna lista.będzie na co patrzeć.no i w końcu większe wsparcie fabryk i nie będzie narzekań :wink:

http://www.fiaworldrallycross.com/article/9854/2018-world-rx-entry-list
Leszek Kuzaj - Powrót Króla Młynarzy
Avatar użytkownika
bzinek
N3
 
Posty: 341
Dołączył(a): poniedziałek, 16 lip 2007, 11:34
Lokalizacja: Ck\NMnP

Re: FIA WRX

Postprzez Voo » piątek, 9 mar 2018, 22:26

Niektórym w stawce te mini-odcinki wokół trzepaka będą się w końcu śnić :D
Avatar użytkownika
Voo
N3
 
Posty: 228
Dołączył(a): niedziela, 4 sty 2015, 23:23

Re: FIA WRX

Postprzez Szeszkin » piątek, 9 mar 2018, 23:59

A ja z innej beczki...
Z ostatnich oficjalnych testów wynika,że teraz powietrze do chłodnicy można pobierać...z otworów w dachu.
Kiedyś zabronione,teraz chyba dozwolone:)

https://www.youtube.com/watch?v=vM_NhQ3t6Aw
Szeszkin
Szeszkin
N2
 
Posty: 107
Dołączył(a): środa, 20 lut 2008, 22:42
Lokalizacja: Olsztyn

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Rallycross

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości