http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... GROUP5.pdfTu macie regulamin R5 na 2013.
Wszystko zaczelo sie w 2010, kiedy to FIA miala pomysl wprowadzenia silnika uniwersalnego Global Race Engine do rajdow i wyscigow wlacznie z F1. W Bahrajnie postanowiono wprowadzic silniki do rajdow i wyscigow samochodow turystycznych.
Zalozeniem byl silnik 1.6 turbo rzedowy z bezposrednim wtryskiem. Zgode na takie posuniecie przeslaly Audi, BMW, Citroen, Chevrolet, Ford, Mitsubishi, Renault, Volvo, VW i Subaru. Pewno z powodu Subaru dopuszczono pozniej rowniez boksera. Silnik bez agregatow mial wazyc max 82kg. Wprowadzono zakaz uzywania egzotycznych materialow np beryl, magnez itp.
Okreslono wage walu korbowego min 12 kg, tlok 400 gram, kolo zamachowe 3 kg. Okreslono pojemnosc max na 1620 ccm, uzyskana z wiekszych badz mniejszych pojemnosci seryjnych. Brak limitu obrotow, sprezanie 10,5 :1, doladowanie 2,5 bara, zwezka 32mm. Chca taki silnik w ktorym sekwencja rewizji bedzie sie zawierala pomiedzy 3tys a 5 tys km przebiegu, aby obnizyc koszty. Docelowa moc ma byc wyzsza niz w S2000.
Skonczylo sie na R5 nazywanym uprzednio R4T. Stad balagan w nazwach. Podobnie jak S2000 ( 1600).
Baza do R5 sa samochody seryjne wyprodukowane w ilosci min 2500 sztuk w ciagu 12 miesiecy. Blok musi pochodzic od producenta, ale niekoniecznie z danego modelu. Tak ja to rozumiem.
Oski seryjne moga otrzymac naped na druga os. Waga 1200kg. Max szerokosc tak jak w S2000 - 1820mm. Cena max 180 tys euro brutto. Skrzynia skwencyjna ma byc ograniczona w przyszlosci do 5 biegow.