MSG Racing napisał(a):" The Supercharging air exchanger must be original or homologated in VR5 "
Jak dla mnie jasna informacja ze skoro jest wymiennik powietrza do "supercharger-kompresor" to i to urzadzenie jest dopuszczone.
To nie tak. Tutaj należy to rozumieć jako "wymiennik powietrza doładowującego musi być..." i nic poza tym. Masz z resztą dalej w tym samym punkcie rozwinięcie o umiejscowieniu/pozycji coolera, max. wymiarach kanałów łączących i pojemności układu.
To jest w tym względzie istotny zapis.:
"The Turbocharger must be homologated in VR5. No additional supercharging device relative to the original is authorised." Dalsze regulacje w tym pkt. także dotyczą wyłącznie turbodoładowania.
żółtodziób napisał(a):Druga rzecz to skrzynia biegów. to,że była 4trka to było jedynie pokłosie wcześniej przyjętego założenia, że skrzynia ma być poprzecznie a nie wzdłużnie jak praktycznie w każdy innym wurcu. Założenie to wynikało z tego, że skrzynia miała być dwusprzęgłowa, ale nie udało im się jej zrobić, trafiła dopiero do Evo3, czyli już po rozwiązaniu zespołu fabrycznego. 4rkę opracowali pośpiesznie i głównie dlatego ją wrzepili do tego wozu, że mogła być krótka, co przy poprzecznym układzie miało znaczenie. Dopiero jak się okazało,zę taka skrzynia nie daje rady, że może i elastyczność silnika jest wystarczajaca, ale sprzęt się sypie jako mniejsze zło wykombinowali 5tkę.
Było tak, jak wcześniej napisałem, łącznie z tym, że skrzynia pięciobiegowa była na podorędziu praktycznie od początku i znalazła swoje miejsce przy homologowaniu pierwszego speca. Z wykorzystywaniem 4ki Nandan uparł się wedle priorytetowej idei ograniczania masy, bezwładności, tarcia, poprawy zbalansowania auta. Poza tym poprzecznie w stosunku do silnika umieszczona skrzynia biegów była w P206 WRC (a nie w 307), gdyż tam był permanentny deficyt miejsca do wykorzystania. Dwusprzęgłowa skrzynia była jednym z założeń, ale niezrealizowanym, bo: powód kluczowy - taki rodzaj przekładni został zabroniony począwszy od sezonu 2004; poboczny - główny inżynier odpowiedzialny w projekcie za transmisje został podkupiony przez Mitsubishi (i dla nich też nad tym pracował), a to spowodowało znaczne opóźnienie prac.
Z innych dziwactw - w pierwszym okresie montowali mechaniczne dyfry ( i to o dyfrach pisałem,ze były pasywne) z 405 T16, choć i to było połosie tego,ze "wysypała" im się docelowa skrzynia biegów, pod którą było zaprojektowane wszystko inne.
A tak, faktycznie. W wspomnianym okresie centralny dyfer był pasywny i stanowił kombinacje wiskozy i LSD płytkowego (co miało mu zapewniać margines samoregulacji mechanicznej). Przedni i tylny były jednak aktywne i w związku z tym nie można zastosowania takiego zestawu tłumaczyć np. walką z masą, bo gł. hydraulika do zapewnienia ciśnienia roboczego i tak była na pokładzie.
A propos tego, o czym to pisałeś - aż użyłem forumowej szukajki, bo mogło mi się coś pomylić:
viewtopic.php?f=7&t=5640&start=1515#p314772 , ale jednak pamięć jeszcze jakoś działa.
Nigdzie nie napisałem, ze popłynął...
No dokładnie - ja się wyraziłem, że akurat teraz nie, na niwie własnych spostrzeżeń. Dalsza rozkminka zbyteczna, powody reprymendy zrozumiałe.
..choć nie ukrywam, że to co pisze MSG brzmi wiarygodnie. Nawet jeśli nie ma racji to widać,że przemyślał temat, a nie tylko bezrefleksyjnie powtarza to co gdzieś ktoś napisał
Oczywiście. Ja nawet nie próbowałem niczego ucinać, a jedynie wskazać absolutną podstawę mającą bezpośrednie przełożenie na fakty (zapisy reg. tech. oraz przyjęta zasada MKS, że co nie jest przepisami dozwolone jest zabronione). Chociażby edukacyjnie warto porozważać zasobnie (nawet, jeśli w międzyczasie bywa miejscami wesoło i np. "choć na mój gust gdzieś się "podział" jeszcze intercooler. No, chyba ze przepisy zabraniają jego stosowania", gdy ten na lustrowanym przez Was foto aż bije po oczach, a przepisy zostały nie tylko podlinkowane, ale i wskazane konkretnie
)
BTW, bezrefleksyjnie prawisz? Cóż, akurat ja swoją jakąś tam aktywnością tutaj nie zamierzałem i nie zamierzam nikogo przekonywać do niczego, ani na siłę, ani w ogóle, niemniej IMO można co najmniej próbować tak dobierać metody i źródła pozyskiwania wiedzy, aby nierzadko pierwszą poważną myślą było nie "czy aby?", lecz np. "dlaczego?", czyli co nieco autorytatywnie i zarazem refleksyjnie.
EDIT: nie mam skanera pod ręką, więc tyle na szybko przepisałem z Racecar Eng. sprzed dekady, w oryginale, aby nie było wątpliwości co do interpretacji:
"The 307 WRC gearbox concept differs to that of the 206 WRC, in which the severely limited space available almost mandated the use of an Xtrac built assembly, arranged longitudinally in the car and driven through 90 deg. from the transverse engine by bevel gearing. The 307′s Hewland built gearbox is orientated in the same plane as its transverse engine, with the front and centre differentials behind the engine and within the same transmission casing."
oraz
"Evident advantages of this transmission layout over the 206′s system are significantly reduced frictional losses with fewer rotating parts and less inertia. The mass centre of the five speed derivative of this latest gearbox and transmission may not be as far rearward in the car as the 206′s longitudinal solution, but the unit itself is some 15kg lighter than the older car’s assembly, and sits lower in the car."
EDIT 2: [ciach] "A na chlodnice oleju moze ciut za duze, choc nie wiem." [ciach]
No nie, proszę Was, to już chyba wyłącznie ze zmęczenia, prawda?
Chłodnica oleju o takiej konstrukcji i średnicy przyłączy, na łącznikach silikonowych i ślimakowych opaskach zaciskowych? Podobnie wcześniej, pompa oleju na gumowym kolanku o fi wewn. ca. 55-60? No tak już nie wypada, hehe. A serio to jest oczywiście intercooler, zewn. ukł. olejowy jest na przewodach w oplocie stalowym o ~3/4 mniejszej średnicy i zarobionych/zakutych złączkach gwintowanych, a wymiennik niżej za chłodnicą wody. Omawiany "kompresor" jest elektryczną pompą wody, co zauważył
Mateos, chociaż od początku można było przyjąć za trop, że na wejściu nie ma zwężki, ani przynajmniej widocznego jej cz. kołnierza i skręcenia śrubowego tamże z muszla (obowiązkowo pod plombowanie). Powyżej zespół przepustnicy D-b-W, która dalej łączy się z plenum. Turbosprężarka? Przecież widać aktuator WG oraz wężyk podciśnienia, a wszystkie okoliczne dla strony gorącej przewody i okablowania są w osłonie termicznej, także jest tam i ona.
Owocnej polemiki