auta klasy R5

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: auta klasy R5

Postprzez Mateos » wtorek, 15 lip 2014, 00:07

Równie dobrze przed silnikiem może być pompa wody a jej rozmiary podyktowane są przegrzewającym się silnikiem.

Podstawą jest motor z 208 gti? Jeśli tak to kolektor wydechowy idzie od przodu auta.

Jedna rzecz co mi do głowy przychodzi aby zmniejszyć laga skracamy ilość przewodów z turbo do ic i do dolotu, tylko po co wtedy montować turbo za silnikiem. Może, nie wiem na ile to jest możliwe/dozwolone jest jakiś zawór, który kieruje część powietrza z turbiny bezpośrednio do dolotu a część idzie przez IC
Avatar użytkownika
Mateos
N2
 
Posty: 165
Dołączył(a): niedziela, 16 lis 2008, 13:14
Lokalizacja: Świątniki Górne


Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » wtorek, 15 lip 2014, 00:25

Szukam fotek i info ale narazie znalazlem jeszcze takie foto.
http://rally.cafeblog.hu/files/2014/06/MG_7524.jpg
Pasowaloby na pompe wody ale przewod poprzeczny idzie w dol. Na tym zdjeciu wyglada jakby byl polaczony ze zbiorniczkiem.
Przewdo wzdluzny tez gdzies idzie tam na dol.
Ogolnie to straszny bajzel pod ta maska jest 8)
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » wtorek, 15 lip 2014, 01:06

Mateos - słuszna uwaga. Wygląda jak sprężarka, ale rura na wlocie i wylocie nie idzie najkrótszą drogą do głowicy tylko obydwie skręcają gdzieś na dół.

@ MSG - zakładając, że to co widać jest jednak sprężarką to zgodziłbym się, że jest to kompresor. Pędzony albo elektrycznie albo paskiem przez jakąś przekładnię, na pewno nie wygląda to na turbo, nie ma gorącej sekcji i nie dochodzi do tego nic z kolektora wydechowego.
Druga rzecz - ponad silnikiem przerzucony jest raczej kolektor wydechowy - świadczyłyby o tym przebarwienia na termoizolacji.
Trzecia rzecz - ten kolektor przerzucony nad silnikiem skręca w lewo zamiast iść prosto w dół, zupełnie jak by wchodził do właściwej turboprężarki, a nie łączył wsię w prosty sposób z wydechem
Czwarta rzecz - to co pisałem do Mateosa, że te rury które do tego wchodza nie wyglądają jak przewody powietrza. Raz, że dziwnie skręcają zamiast iść najkrótszą drogą, a dwa trochę małe są ich przekroje jak na dolot.
Piąta rzecz - głowica silnika jest jakby obrócona o 180*, wygląda na to,że dolot jest z tyłu a wydech z przodu.
To wszystko mocno zawiłe i wydaje się cholernie mocno pokręcone, ale prostszego wyjaśnienia nie znajduję.

Załóżmy jednak, że Mateos ma rację i to co widać to tylko przypomina kompresor, ale jest czym innym, na przykłąd pompą wody albo oleju. jak w takim układzie ja rozumiem to co widać pod maską

1. Dolot to jest ta szara rura z niebieskimi łącznikami po lewej stronie
2. Pierwsze dokąd trafia powietrze z filtra to przepustnica - no rzeczywiście coś takiego tam jest.
3. Dalej nie widać, ale pewnie od tej przepustnicy idzie bezpośrednio do turbiny.
4. Z turbiny trafia do silnika, choć na mój gust gdzieś się "podział" jeszcze intercooler. No, chyba ze przepisy zabraniają jego stosowania.
5. kolejtor wydechowy jest z przodu i stąd ten kolektor przerzucony nad silnikiem.

Tak czy owak dziwne, że całość nie jest zrobiona jednak odwrotnie, ale może to mieć związak z tym,ze przepisy wymagają określonego umiejscowienia turbosprężarki. Nie wiem, nie studiowałem tego aż tak głęboko. Intencje konstruktorów zdają się być w tej sytuacji jasne i przejrzyste. Chodziło im o maksymalne skrócenie kolektora dolotowego i jest to wynik tego, ze nie wolno stosować ALSu Jedyne co jest w tym momencie dla mnie niezrozumiałe to że nie obrócili całości o 180*. Mogliby uzyskać równie krótki kolektor dolotowy, może nawet jeszcze krótszy, a skoro kolektor wydechowy tak czy owak jest przerzucony nad silnikiem to mógłby iść tak samo ale w drugą stronę. Może być jednak tak, że przepisy wymuszają położenie turbosprężarki mniej więcej tam gdzie jest ona w serii no i wtedy rzeczywiście zonk - nie da się tego zrobić inaczej niż zrobili.

Jest jeszcze jedna, możliwość. To przypalenie na tym przerzuconym nad silnikiem kolektorze to wcale nie oznacza,że to jest wydech. Pierwsze trzy punkty zatem byłbyby takie same jak powyżej, ale z rurbiny powietrze by szło własnie tym przerzuconym górą kolektorem. Teoretycznie nawet obok silnika mógłby być intercooler. Ale w sumie by mnie nie zdziwiło gdyby w ogóle świadomie z IC zrezygnowali - dodaje trochę koników, ale mogli dojść do wniosku, że większy pozytek będzie ze zmniejszenia turbodziury niż tych dodatkowych KM. W każdym razie to przerzucenie dolotu nad silnikiem nawet niespecjalnie by zwiekszyło objętość układu, ale za to pozwolołoby praktycznie cały wydech skierować do tyłu, co by obniżyło temperaturę w całej komorze silnika. To, że są problemy z jego przegrzewaniem oczywiście poniekąd zaprzecza tej teorii, ale nie jest powiedziane, że przegrzewanie ma z tym jakikolwiek związek. Najczęściej przegrzewanie wynika z jakichś błędów wewnątrz silnika.


Edit: no teraz widzę dopiero to drugie foto. Obala ono dwie ostatnie teorie, airbox to ewidentnie czarna skrzynka po prawej stronie. Spróbuję sobie to foto porozjaśniać, może da się zobaczyć coś więcej... Co do jednego trudno się nie zgodzić - straszny bajzel...

Edit 2: Rozjaśniłem foto i coś co może być turbosprężarką jest w prawym górnym roku komory silnikowej. Zaraz przy prawym kielichu kolumny zawieszenia. Wyraźnie widać, że do tego miejsca leci ten owinięty "pazłotkiem" kolektor. Niezależnie czy jest to wydech czy dolot (obstawiam jednak, że dolot) bez problemu się może skrzyżować z drugim kolektorem. Na 90% jak dla mnie jest to dolot, widać walkę o maksymalne skrócenie jego długości. Turbo jest niemak za airboxem, a kolektor dolotowy pociągnięty po skosie zamiast na około. Turbo umieszczone bardziej z boku silnika niż z tyłu, ale to też ma swój sens - pozwala na większe cofnięcie silnika. Na tej drugiej focie wygląda to jak by był dosunięty praktycznie do przegrody.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » wtorek, 15 lip 2014, 01:31

Jeszcze zeby bylo ciekawiej to silnik DS3 R3
http://ocdn.eu/images/pulscms/NDg7MDMsM ... bcb137.jpg
http://www.racecar-engineering.com/wp-c ... 3r3f_0.jpg
Z Rallycrossu
http://www.wetheterrors.com/wp-content/ ... G_2474.jpg
I seria
http://i158.photobucket.com/albums/t120 ... engine.jpg
http://static.autoexpress.co.uk/sites/a ... k=oTEDH-iy
Wyglada na to ze turbo jest z przodu. Szcsegolnie w R3. Ale tez ile ma R3 z R5? Pewnie kilka czesci.
Powiedzialbym ze dolot i wydech sa obok siebie lub raczej nad soba.
W serii to juz w ogole malo widac.
Tez probowalem powiekszac i rozjasniac itp ale nie wiele mi to pomaga. A znalezc w necie zdjecie auta bez chlodnic to niemozliwe na chwile obecna.

Edit.
Fakt jest tam cos co by pasowalo na turbine. W takim razie co to jest, to po lewej? I jak ten dolot idzie.
Bo to co w spomniales, tzn szara rura z niebieskimi lacznikami idzie od jednej z chlodnic. Pasowalo by na IC ale jesli zrezygnowali z IC to byloby to dziwne. A na chlodnice oleju moze ciut za duze, choc nie wiem.
Natomiast ogolnie co do tego strzelania to Fiesta oraz testowa Fabia strzelaja wiec jakies podtrzymanie musi byc dopuszczone.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez Aaltonen » wtorek, 15 lip 2014, 06:53

Ten "niby" kompresor to jest pompa wody. Turbo jest w miejscu dokąd prowadzi zaizolowany kolektor wydechowy.
żółtodziób napisał(a):1. Dolot to jest ta szara rura z niebieskimi łącznikami po lewej stronie
Nie. Dolot z filtrem masz z prawej strony zdjęcia. Ta szara rura z niebieskimi łączn. prowadzi od intercoolera do przepustnicy.
2. Pierwsze dokąd trafia powietrze z filtra to przepustnica - no rzeczywiście coś takiego tam jest.
nie. Z filtra powietrze trafia bezpośrednio do turbiny.
3. Dalej nie widać, ale pewnie od tej przepustnicy idzie bezpośrednio do turbiny.
Nie. Przepustnica znajduje sie już za turbo i IC. Nie moze być inaczej.
4. Z turbiny trafia do silnika, choć na mój gust gdzieś się "podział" jeszcze intercooler. No, chyba ze przepisy zabraniają jego stosowania.
no co ty... Przecież widać IC z przodu jak byk.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: auta klasy R5

Postprzez voytec » wtorek, 15 lip 2014, 07:25

MSG Racing napisał(a):" The Supercharging air exchanger must be original or homologated in VR5 "
Jak dla mnie jasna informacja ze skoro jest wymiennik powietrza do "supercharger-kompresor" to i to urzadzenie jest dopuszczone.


To nie tak. Tutaj należy to rozumieć jako "wymiennik powietrza doładowującego musi być..." i nic poza tym. Masz z resztą dalej w tym samym punkcie rozwinięcie o umiejscowieniu/pozycji coolera, max. wymiarach kanałów łączących i pojemności układu.
To jest w tym względzie istotny zapis.:
"The Turbocharger must be homologated in VR5. No additional supercharging device relative to the original is authorised." Dalsze regulacje w tym pkt. także dotyczą wyłącznie turbodoładowania.

żółtodziób napisał(a):Druga rzecz to skrzynia biegów. to,że była 4trka to było jedynie pokłosie wcześniej przyjętego założenia, że skrzynia ma być poprzecznie a nie wzdłużnie jak praktycznie w każdy innym wurcu. Założenie to wynikało z tego, że skrzynia miała być dwusprzęgłowa, ale nie udało im się jej zrobić, trafiła dopiero do Evo3, czyli już po rozwiązaniu zespołu fabrycznego. 4rkę opracowali pośpiesznie i głównie dlatego ją wrzepili do tego wozu, że mogła być krótka, co przy poprzecznym układzie miało znaczenie. Dopiero jak się okazało,zę taka skrzynia nie daje rady, że może i elastyczność silnika jest wystarczajaca, ale sprzęt się sypie jako mniejsze zło wykombinowali 5tkę.


Było tak, jak wcześniej napisałem, łącznie z tym, że skrzynia pięciobiegowa była na podorędziu praktycznie od początku i znalazła swoje miejsce przy homologowaniu pierwszego speca. Z wykorzystywaniem 4ki Nandan uparł się wedle priorytetowej idei ograniczania masy, bezwładności, tarcia, poprawy zbalansowania auta. Poza tym poprzecznie w stosunku do silnika umieszczona skrzynia biegów była w P206 WRC (a nie w 307), gdyż tam był permanentny deficyt miejsca do wykorzystania. Dwusprzęgłowa skrzynia była jednym z założeń, ale niezrealizowanym, bo: powód kluczowy - taki rodzaj przekładni został zabroniony począwszy od sezonu 2004; poboczny - główny inżynier odpowiedzialny w projekcie za transmisje został podkupiony przez Mitsubishi (i dla nich też nad tym pracował), a to spowodowało znaczne opóźnienie prac.

Z innych dziwactw - w pierwszym okresie montowali mechaniczne dyfry ( i to o dyfrach pisałem,ze były pasywne) z 405 T16, choć i to było połosie tego,ze "wysypała" im się docelowa skrzynia biegów, pod którą było zaprojektowane wszystko inne.


A tak, faktycznie. W wspomnianym okresie centralny dyfer był pasywny i stanowił kombinacje wiskozy i LSD płytkowego (co miało mu zapewniać margines samoregulacji mechanicznej). Przedni i tylny były jednak aktywne i w związku z tym nie można zastosowania takiego zestawu tłumaczyć np. walką z masą, bo gł. hydraulika do zapewnienia ciśnienia roboczego i tak była na pokładzie.
A propos tego, o czym to pisałeś - aż użyłem forumowej szukajki, bo mogło mi się coś pomylić: viewtopic.php?f=7&t=5640&start=1515#p314772 , ale jednak pamięć jeszcze jakoś działa.

Nigdzie nie napisałem, ze popłynął...


No dokładnie - ja się wyraziłem, że akurat teraz nie, na niwie własnych spostrzeżeń. Dalsza rozkminka zbyteczna, powody reprymendy zrozumiałe.

..choć nie ukrywam, że to co pisze MSG brzmi wiarygodnie. Nawet jeśli nie ma racji to widać,że przemyślał temat, a nie tylko bezrefleksyjnie powtarza to co gdzieś ktoś napisał


Oczywiście. Ja nawet nie próbowałem niczego ucinać, a jedynie wskazać absolutną podstawę mającą bezpośrednie przełożenie na fakty (zapisy reg. tech. oraz przyjęta zasada MKS, że co nie jest przepisami dozwolone jest zabronione). Chociażby edukacyjnie warto porozważać zasobnie (nawet, jeśli w międzyczasie bywa miejscami wesoło i np. "choć na mój gust gdzieś się "podział" jeszcze intercooler. No, chyba ze przepisy zabraniają jego stosowania", gdy ten na lustrowanym przez Was foto aż bije po oczach, a przepisy zostały nie tylko podlinkowane, ale i wskazane konkretnie :wink:)
BTW, bezrefleksyjnie prawisz? Cóż, akurat ja swoją jakąś tam aktywnością tutaj nie zamierzałem i nie zamierzam nikogo przekonywać do niczego, ani na siłę, ani w ogóle, niemniej IMO można co najmniej próbować tak dobierać metody i źródła pozyskiwania wiedzy, aby nierzadko pierwszą poważną myślą było nie "czy aby?", lecz np. "dlaczego?", czyli co nieco autorytatywnie i zarazem refleksyjnie.

EDIT: nie mam skanera pod ręką, więc tyle na szybko przepisałem z Racecar Eng. sprzed dekady, w oryginale, aby nie było wątpliwości co do interpretacji:
"The 307 WRC gearbox concept differs to that of the 206 WRC, in which the severely limited space available almost mandated the use of an Xtrac built assembly, arranged longitudinally in the car and driven through 90 deg. from the transverse engine by bevel gearing. The 307′s Hewland built gearbox is orientated in the same plane as its transverse engine, with the front and centre differentials behind the engine and within the same transmission casing."
oraz
"Evident advantages of this transmission layout over the 206′s system are significantly reduced frictional losses with fewer rotating parts and less inertia. The mass centre of the five speed derivative of this latest gearbox and transmission may not be as far rearward in the car as the 206′s longitudinal solution, but the unit itself is some 15kg lighter than the older car’s assembly, and sits lower in the car."

EDIT 2: [ciach] "A na chlodnice oleju moze ciut za duze, choc nie wiem." [ciach]

No nie, proszę Was, to już chyba wyłącznie ze zmęczenia, prawda? :wink: Chłodnica oleju o takiej konstrukcji i średnicy przyłączy, na łącznikach silikonowych i ślimakowych opaskach zaciskowych? Podobnie wcześniej, pompa oleju na gumowym kolanku o fi wewn. ca. 55-60? No tak już nie wypada, hehe. A serio to jest oczywiście intercooler, zewn. ukł. olejowy jest na przewodach w oplocie stalowym o ~3/4 mniejszej średnicy i zarobionych/zakutych złączkach gwintowanych, a wymiennik niżej za chłodnicą wody. Omawiany "kompresor" jest elektryczną pompą wody, co zauważył Mateos, chociaż od początku można było przyjąć za trop, że na wejściu nie ma zwężki, ani przynajmniej widocznego jej cz. kołnierza i skręcenia śrubowego tamże z muszla (obowiązkowo pod plombowanie). Powyżej zespół przepustnicy D-b-W, która dalej łączy się z plenum. Turbosprężarka? Przecież widać aktuator WG oraz wężyk podciśnienia, a wszystkie okoliczne dla strony gorącej przewody i okablowania są w osłonie termicznej, także jest tam i ona.
Owocnej polemiki :wink:
"Gdyby nie słupek, gdyby nie poprzeczka, gdyby się nie przewrócił byłaby rzecz wielka..."
Avatar użytkownika
voytec
N3
 
Posty: 430
Dołączył(a): poniedziałek, 9 sie 2004, 05:53
Lokalizacja: Stolp

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » wtorek, 15 lip 2014, 10:41

voytec - no napisałem o 307 i aktywnych stabilizatorach - sam nie pamiętam już czy chciałem napisać ze od 307 wzwyż już tego nie ma czy chciałem napisać 206 a napisało mi się 307. Generalnie chodziło mi o to, że dawno zakazali stosowania tego typu rozwiązań, a mimo to WRc wcale nie przestały jeździć jak tramwaje. Trzeba przyznać, że Info o 307 jest jednak błędne, bez względu na intencje.

Co do wzdłużnego i poprzecznego umieszczenia skrzyni biegów - mówię jak jest szpej ustawiony wszględem nadwozia a nie silnika. W każdym jednym wurcu skrzynia była wzdłuznie względem nadwozia, a w 307 poprzecznie, czyli tak jak piszesz wzdłużnie do silnika. Powodem takiego a nie innego jej umieszczenia była przede wszystkm chęć użycia skrzyni 2-sprzęgłowej. Taka skrzynia jest krótka a do tego inaczej zbudowana, mniej więcej tak:

http://autowizja.pl/2008/02/volkswagen- ... krzyn-dsg/
http://3.bp.blogspot.com/_BOD5tmo45_8/S ... earbox.jpg

nie wiem jak ta DSG miała być zamontowana w 307, ale bardzo możliwe, że zasadnicza część masy była cofnięta za silnik. Jeśli w to miejsce przyszła zwykła, sekwencyjna skrzynia środek ciężkości mógł przesunąć się do przodu i dlatego właśnie uparli się na odchudzanie tego szpeja i stąd ta 4rka. Teraz to już tylko głośno myślę, bo zasadnicze wyjaśnienie jakie znałem było takie,że 5tka była im trochę za długa i komplikowała montaż innych elementów.



Aaltonen - to co piszesz z tym przewodem do IC to jakaś techniczna demolka. Nie twierdzę,że nie masz racji, ale to co piszez oznacza że powietrze z airboxa idzie najpierw zupełnie do tyłu, gdzie jest rurbo, potem na sam zderzak gdzie jest IC, przechodzi dalej na drugą stronę zderzaka, a potem zamiast najkrótszą drogą po intercoolerze do silnika idzie do tyłu, przechodzi za silnikiem i wraca nad silnikiem z powrotem? No jest jeszcze inne wyjaśnienie, że kolektor ssący jest za silnikiem, a to co przechodzi nad nim to wydech. Zakładając ze tak jest jak mówisz to MSG ma całkowitą rację,ze to jest strasznie dziwny układ.

@ wszyscy , którzy lubią rozkminkę:

http://i.imgur.com/LSWo69M.jpg - nie ma tutaj zaznaczonej turbiny, ale może ktoś coż na tym modelu zauważy.
http://i.imgur.com/msVOURI.jpg
http://i.imgur.com/fSmulHC.jpg - podobno z DS3 WRC. to jest własnie normalny układ, turbo za silnikiem, dolot przed silnikiem. Zero kolektorów przerzuconych nad głowicą, bo i nie ma to sensu. Z turbo powietrze najkrótszą drogą idzie do intercoolera, az intercoolera najkrótszą drogą do silnika. Jakimkolwiek kolektorem, czy dolotowym czy wylotowym w 208 T16 jest ten przerzucony nad silnikiem to jeśli założyć,że intercooler jest na zderzaku oni jeszcze wydłużyli te wszystkie przewody. Kompletny nonsens, jeśli samochód nie ma podtrzymania, znacznie lepiej byłoby pociągnać wszystkotak jak to jest w DS3 WRC. Nie podejrzewam gostków z Puga o debilizm, więc w pierwszej kolejnosci zakładam, że wszystkie nasze rozkminki jadnak mogą być błędne i jest tam coś sprytnego, nieoczywsistego.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez Aaltonen » wtorek, 15 lip 2014, 15:08

żółtodziob napisał(a):to co piszesz z tym przewodem do IC to jakaś techniczna demolka. Nie twierdzę,że nie masz racji, ale to co piszez oznacza że powietrze z airboxa idzie najpierw zupełnie do tyłu, gdzie jest rurbo, potem na sam zderzak gdzie jest IC, przechodzi dalej na drugą stronę zderzaka, a potem zamiast najkrótszą drogą po intercoolerze do silnika idzie do tyłu, przechodzi za silnikiem i wraca nad silnikiem z powrotem?

Chyba się nie rozumiemy, przecież orurowanie idzie najkrótszą drogą z intercoolera do silnika, krócej się nie da. Turbo również znajduje się zaraz za filtrem powietrza, nieco niżej i również nie jest daleko do intercoolera (zakładam ze jest poszerzony u dołu). To bardzo dobre rozwiązanie.
Silnik jest mocno pochylonych ku tyłowi, maska opada dosyć nisko i nie było z przodu miejsca na turbinę, zresztą było by to gorsze rozwiazanie z uwagi na chłodzenie silnika i wysoko położone turbo.
Wg mnie rozwiazanie jest bardzo dobre.
P.s. Skąd info, że r5 nie może mieć antilaga?
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: auta klasy R5

Postprzez kij » wtorek, 15 lip 2014, 15:20

Układ na dolocie "Filtr->Turbina->ICek->Przepustnica" jest chyba najpopularniejszy, bo najskuteczniejszy, ale ja się tak trochę tylko na tym znam. Poza tym wolę N/A ;)

W tym układzie turbinka jest najdalej od wszystkiego co ma być zimne (chłodnice, ICek), tyle tylko, że korzystniej byłoby im odwrócić głowicę o 180 stopni i wtedy w ogóle byłoby super i krótko. Mieliby kolektor wydechowy za silnikiem (byłby krótszy), dolot przed silnikiem (krótsza drga z ICka do przepustnicy).
Nie wiem jak jest w bazie, ale wychodzi, że chyba nie mogli głowicy odwrócić, stąd taki układ (kolektor wydechowy nad silnikiem itd.).
Avatar użytkownika
kij
N3
 
Posty: 307
Dołączył(a): piątek, 22 mar 2013, 21:24

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » wtorek, 15 lip 2014, 16:29

@ Aaltonen - no dokładnie jak pisze kij, jest obrócona głowica i to jest dziwne. Nie dość,że dolot jest przez to dluższy to jeszcze wchodzi za silnik, gdzie raczej nie jest zbyt chłodno. Oprócz tego kolektor wydechowy musi przechodzić nad silnikiem, co też jest raczej rzadko spotykane i również oznacza,że musi być dłuższy.

A co do turbo z przodu to od kiedy do chłodzenia silnika służy powietrze? Istotne jest to, zeby turbo nie podgrzewało kolektora dolotowego, jeśli sie rozsądnie zaprojektuje przewietrzanie pod maską to nie widzę problemu.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez skateman » wtorek, 15 lip 2014, 18:56

myślę że ta strona pomoże Wam nieco w dywagacjach :
http://www.peugeotsport-store.com/categ ... tegory=950
skateman
A6
 
Posty: 1468
Dołączył(a): wtorek, 15 mar 2005, 14:16
Lokalizacja: Kłodzko/Podzamek

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » wtorek, 15 lip 2014, 23:16

OK niemniej jednak troche dziwny uklad ale chyba wymuszony przez seryjny silnik.
Glowicy raczej nie obracali.
http://3.bp.blogspot.com/-btSExpXgtWI/U ... engine.jpg -> seryjny THP z 208
Taki sam jak w DS3 i tak samo ulozony z turbina z przodu i dolotem z tylu.
Podtrzymanie musieli czyms zastapic i tu jest pytanie czym?
Jak wiem i slyszymy Fiesta i Fabia strzelaja wiec maja podtrzymanie lub cos innego jesli klasyczne podtrzymanie jest zabronione.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » środa, 16 lip 2014, 02:15

Jakoś nie pojmuję tych nowych silników. Kiedyś wpakowali wolnossącą dwulitrówkę i było git, też było 200 KM, a wnętrze komory silnikowej nie było wypchane plastykowymi rurami. Pocieknie skądś olej i szukaj w takim bajzlu czegokolwiek... Wszystko po to, żeby spalił może pół litra na setke mniej... no, ale co zrobić, zieloni ustanowili takie prawa i masz babo placek.

Patrząc na to jak to jest technicznie zrobione to nawet ma to jakiś sensw tym cywilu, kombinacja się zaczęła jak trzeba było przenieść turbinę na bok.

Co do strzałów to zastanawiałem się jak FIA chce scigać ALS. Przecież jego praca polega na pominięciu zapłonu co ileś tam obrotów. Jeśli nawet zabroni się ztosowania dodatkowych modułów to można na przykład tak zmapować silnik, że w razie odpuszczenia gazu będzie mocno opóźniał iskrę, powodując de facto zamierzony efekt. Nie potrzeba w tym celu montować żadnych dodatkowych szpejów. Znalazłem na sieci taką wypowiedź:

The rules for R5 don't allow direct by-pass of air to the exhaust. That limits the anti-lag function because all air must go through engine throttle valve.


Zakładając, że jest to prawda (a ja w jakos to nie wierzę, bo nikt już czegoś takiego nie stosuje i nie jest to patent powodujący przyspieszone zużycie turbiny, wiec dlaczego niby mieliby tego zabronić?) to zabronione jest tylko pasywne podtrzymanie turbo. Polega ono na skierowaniu powietrza z pominięciem silnika do gorącej strony turbosprężarki, może się wtedy ona jakiś czas kręcić własną bezwładnością. Podobnie zresztą działa zawór spustowy, odpręża sekcję zimną, żeby nie była hamowana przez zwalniający silnik, ale dodtakkowo to powietrze jeszcze napędza turbinę, przez co wszystko może się kręcić trochę dłużej. Problem w tym,ze tego patentu od dawna się nie stosuje, wszystko robi elektronika. I jeśli jest sens czegokolwiek zabraniać to własnie opóźnionego bądź pominiętego zapłonu, bo taki patent momentalnie katuje turbinę.

Znów gdybym miał zgadywać to bym obstawił, że FIA zabroniła opoźniania bądź pomijania zapłonu, ale przecież te silniki mają bezpośredni wtrysk. Wystarczy go zaprogramować tak,żeby podał do gara paliwo w momencie kiedy zawory wydechowe są otwarte, dalej mieszanka w kolektorze wydechowym to już sama się zapali. Możliwe, że taki sposób podtrzymania turbiny może sie obyć bez strzelania. Dlaczego? Ano dlatego, że w starym ALSie mieszanka która wyleciała z gara była już dokładnie wymieszana, sprężona, gotowa do wybuchu, który to cały wybuch szedł w turbo. W przypadku bezpośredniego wtrysku można zrobić na przykład tak, że część powietrza spala się jeszcze w cylindrze, który dostaje zubożoną mieszankę, (co jednocześniej powoduje, że i sam silnik wydaje równiejszy odgłos, w przypadku silnika z wtryskiem pośrednim jeden suw pracy na kilka był w zasadzie całkowicie pominięty), a reszta spala się dopiero po otwarciu zaworu wydechowego. Może to być bardzo słaba eksplozja, wręcz tylko zapłon a nie eksplozja, w dodatku tego rodzaju "nadwyżka" może schodzić z każdego cylindra przy każdym suwie wydechu, a nie tylko raz na kilka obrotów wału korbowego. Dodatkowo Peugeot ma trochę dłuższy niż normalnie kolektor wydechowy, co może powodować rozprężenie gazów jeszcze przed turbiną, stąd być może brak słyszalnej eksplozji. Jeśli ktoś wie jak to działa naprawdę i działa inaczej niż ja sobie wymyśliłem to proszę się nie śmiać - nigdzie nie znalazłem informacji jak to naprawdę działa, w tym przypadku akurat puszczam wyłącznie wodze wyobraźni.

Inne, porstsze wyjaśnienie jest takie, że FIa narzuciła bardzo duże ograniczenia chcąc przedłużyć życie turbosprężarki i mimo, że do pewnegostopnia M-Sportowi udało sie problem obejść i ich autko strzela to możliwe,że to i tak nie przynosi zamierzonego efektu lub daje bardzo ograniczone podtrzymanie, które tak czy owak zmusza kierowcę do hamowania lewą nogą, i być mooże dlatego Pug postanowił sobie tym w ogóle nie zawracać głowy. Może też informacja którą znalazłem na necie to jest jakaś bzdura i może własnie takie pasywne podtrzymanie turbo jest własnie dozwolone. Może Peugeot własnie zdecydował się na takie rozwiązanie, doszedł do wniosku,że to będzie dizałać lepiej niż aktywne podtrzymanie ze wszystkimi ograniczeniami narzuconymi przez FIA. To był tłumaczyło bardzo cichą pracę zaworu, bo w takim patencie powietrze nie idzie do atmosfery tylko kierowane jest do kolektora wydechowego i stąd "sapanie" słychać tylko jak silnik nie jest wkręcony na obroty.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez Aaltonen » sobota, 19 lip 2014, 07:16

Co do strzałów to zastanawiałem się jak FIA chce scigać ALS. Przecież jego praca polega na pominięciu zapłonu co ileś tam obrotów. Jeśli nawet zabroni się ztosowania dodatkowych modułów to można na przykład tak zmapować silnik, że w razie odpuszczenia gazu będzie mocno opóźniał iskrę, powodując de facto zamierzony efekt.

Już od dobrych paru lat w WRC stosuje się ALS oparty na systemie recyrkulacji spalin (EGR). Mapowanie silnika to głownie w n-kowych rajdowkach z seryjnym kolektorem wydechowym.

Co do antilaga w R-5 nigdzie nie znalazłem info, że jest zabroniony. A jeżeli nie jest o na pewno jest stosowany.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » sobota, 19 lip 2014, 10:54

Dobra, ale nowe WRC to w ogóle zbiór paradoksów wymuszonych przepisami i nie tego dotyczy temat. Piszę w sensie ogólnym, ze pasywny ALS to wynalazek z gatunku muzealnych, pierwsze próby ol ile dobrze kojarzę miały miejsce ćwierć wieku temu. Zresztą własnie pasywny ALS brzmi cicho, bo nie dochodzi do spalania mieszanki w układzie wydechowym i jesli w ogóle 208mka jakieś podtrzymanie turbo ma to pasywne, a takie jest podobno zabronione. Albo nie ma nic, albo ma coś opartego na pracy wtrysku.

Zresztą tak w ogóle to też mnie zdziwiło, że ludzie płaczą, że 208 nie strzela, a nie zauważyli, że nie strzela polo WRC, prawie nie strzela Fiesta, a DS3 strzela bardzo mało.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 17 gości

cron