phyhyhyhyhy... ty faktycznie masz za dużo siły, lepiej przestań już chodzić na siłownię... Jeśli chodzi o rower to chyba dziecięcy wazy 5 kg... Normalny dobry góral waży przynajmniej 12 kg i to taki bez żadnej amortyzacji, taki z podwójną amortyzacją minimum 15, a zjazdówka nawet 30 i to mimo że zbudowana jest z włókien węglowych. Ale taki przeciętny koło 15-16 kg. Rama i widelec to około 5-6 kg reszta zabawek nie więcej niż 2-3 kg, Przesadziłem że koło waży 5 kg, ale około 3,5- 4 na pewno jeśli felga jest stalowa... Przy czym tylne jest o jakieś 0,3 -0,5 kg cięższe niż przednie. Akurat rowerami zajmuje się codziennie i to od strony praktycznej, tutaj akurat na pewno nie masz nawet połowy mojego doswiadczenia.
Poza tym nie mówię o jakichś smiesznych 15stkach tylko o 17stkach jakie są montowane w Lancerze Evo, więc po co mi głowę 15stkami zawracasz...
tutaj masz podaną wagę felgi magnezowej o średnicy 17 cali firmy Enkei:
http://www.enkei.com/highperformance/rpf1.htm
Jest to felga magnezowa, typowo wyścigowa, na pewno za słaba na rajdy. 1 funt (lb) odpowiada w przybliżeniu 0.45 kg. Czyli 15sto calówka waży już 4,5 kg, a 17stka 7-7,5 kg. Rozumując Twoją metodą, że 18stka magnezowa jest 2 razy lżejsza od 15stki aluminiowej to by wychodziło że 15stka alunminiowa waży jakieś 15 kg, a 17stka około 20... Jednak Przydałoby się żebyś przeczytał dane katalogowe a nie oceniał wagę reką , na czuja...
tutaj masz podane wagi aluminiowych felg Ronal'a:
http://www.ronalusa.com/wheels-2002/r38.html
jedna taka 17stka wazy 11 kg... A felgi seryjnie pakowane do Evo na pewno są robione z gorszych materiałów i są cięższe i to sporo.
Następna bzdura to to że opona wazy 1,5 kg... Chyba do motorynki... Cieżko jest w necie zaleźć dane dotyczące wagi opon, ale taka 17stka nie ma prawa ważyć mniej niż 5 kg i to pod warunkiem że to jakaś dobra opona... Jak nie wierzysz to sobie zważ... Jak znajdę gdzieś dane ile coś takiego może ważyć nie omieszkam tego zamieścic...
Tak więc sumując masę felgi i opony wychodzi mniej więcej tyle ile pisałem wcześniej. Taki Ronal z jakąś mocno optymistycznie lekką oponą daje przynajmniej 16 kg. Realnie patrząc seryjne koło od Evo waży coś koło 20 kg.
Teraz z każdej felg zdejmiemy ze 2-3 kg, 1-2 kg z wahaczy, półosi, amortyzatorów, stabilizatorów, sprężyn, jarzm i piast dla jednego koła (przyznasz że to żaden wyczyn) i jeszcze 0,5 do 1 kg z hamulców (dając lżejszy stop na tarczę i zacisk) oraz jakieś gramy z opon to okazuje się że nie jest trudno zdjąć 5 kg z każdego kola.