przez Wilu » poniedziałek, 31 mar 2003, 23:43
przyznam byłem sceptycznie nastawiowiony ale stało się:
Powrót Seata - Leon WRC w RSMŚ 2004!
Po czterech latach nieobecności na trasy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata powraca fabryczny zespół Seata! Ich nową bronią będzie Leon WRC.
Kilka miesięcy temu David Richards, właściciel praw do transmisji z eliminacji RSMŚ, informował, że podczas Rajdu Monte Carlo nowy producent ogłosi swoje rychłe wejście do Mistrzostw. W istocie, podczas pierwszej eliminacji tegorocznego serialu Prezes Seat Sport, Winfried Bargert, miał zdradzić plany marki.
Tak się jednak nie stało, z przyczyn czysto technicznych. "Ukończenie budowy Leona WRC przed końcem 2003 roku stanęło na początku sezonu pod znakiem zapytania. Mieliśmy spore problemy. Teraz, po przekonstruowaniu układu dolotowego, wymianie pompy paliwa i zmianie elektroniki, jesteśmy już pewni, że nasz plan się powiedzie" - powiedział Bargert.
Od początku marca trwają intenstwne testy Leona WRC na hiszpańskich szutrach, później zespół przeniesie się na francuskie asfalty. "Chcemy mieć pewność, że wszystko będzie dopięte na ostatni guzik" - kontynuował prezes. "Po niezbyt udanych dwóch sezonach z Cordobą WRC, liczymy na diametralną zmianę sytuacji i walkę o podium konstruktorów już w 2004 roku".
Podstawą do budowy rajdowej wersji Leona będzie seryjny, quasi-wyczynowy Leon Cupra R. Dwulitrowy silnik, pochodzący z Toledo GT startującego w European Touring Car Championship, będzie wyposażony w turbosprężarkę Garret. Do dyspozycji kierowcy pozostawało będzie 300 KM przy około 5500 obr./min i jeden z większych wśród aut WRC momentów obrotowych - około 580 Nm przy 3300 obr./min.
"Samochód będzie miał układ przeniesienia napędu z sekwencyjną, 6-biegową skrzynią biegów i trzema aktywnymi dyferencjałami" - mówił Jaime Poig, Dyrektor Techniczny Seat Sport. "Podobnie jak baza silnikowa, podstawy konstrukcji skrzyni także zostaną zapożyczone z Toledo GT".
Strategicznymi sponsorami zespołu mają być koncern paliwowy Statoil i olejowy Valvoline. Dołączy do nich najprawdopodobniej także francuska firma telekomunikacyjna Inmarsat.
Prezes Seat Sport nie potrafił niestety określić, kto zasiądzie za kierownicami nowych Leonów. "Za wcześnie jeszcze wyrokować" - powiedział. "Jesteśmy po wstępnych rozmowach z Francois Delecourem i Bruno Thirim. O ile ten pierwszy był wyraźnie zainteresowany naszą propozycją, drugi uzależnia wszystko od wyniku w tegorocznych Mistrzostwach Europy. Możliwe, że podpiszemy całoroczny kontrakt z Harrim Rovanperą, który zgłaszał ostatnio chęć uczestniczenia w całym cyklu. Naszym asfaltowym specjalistą zostanie najprawdopodobniej Jesus Puras".
Wydaje się, że chude lata w rajdach samochodowych powoli ustępują. Jeżeli zespołowi Hyundaia uda się utrzymać w RSMŚ, w 2004 roku na rajdowych trasach zobaczymy aż ośmiu producentów: Peugeota, Citroena, Forda, Subaru, Skodę, Hyundaia, Mitsubishi i Seata.