Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 9 gru 2019, 17:22

Propan butan nie zapala się aż tak łatwo jak wodór. Benzyna rozlana na patelni w ogóle nie wybuchnie tylko będzie się spalać - dość gwałtownie, większym płomieniem niż drewno, ale ciągle nie będzie to wybuch. Oleju napędowego nie podpalisz w ogóle dopóki go nie rozpylisz w powietrzu. Oprócz tego jak słusznie zauważyłeś, wodór ma małą gęstość, więc trzeba go trzymać pod dużym ciśnieniem. Rakiety działają na wodór w stanie ciekłym. Pewnie,że wszystko da się zrobić tak, żeby było bezpieczne, problem w tym, ze będzie tak ciężkie lub/i skomplikowane, że przestanie mieć sens. Też się nie znam na technologii tankowania i przechowywania wodoru, ale wydaje mi się,ze gdyby to było takie hop-siup to dawno zamiast Tesli na bateryjki mielibyśmy Tesle na wodór. A jeśli nie zamiast to przynajmniej jedno obok drugiego.

Tutaj też dochodzimy do odpowiedzi na Twój argument,że wodór po prostu się spalał a benzyna oblała samochód - to oczywiście możliwe, ale ja bym chętnie się dowiedział jak wyglądał ten zbiornik na wodór, z czego był zrobiony, ile ważył, jakie miał warstwy zabezpieczające, na ile sprawne zawory odcinające i tak dalej. Mogę też pokazać film jak zachowuje się wodór jeśli zbiornik jest skrajnie wylajtowany i coś pójdzie nie tak: https://www.youtube.com/watch?v=nmAbcDud2L8 Instalacje LPG są o wiele cięższe, mniej pojemne i bardziej skomplikowane niż zbiorniki na paliwo ciekłe - wszystko dlatego, że muszą być solidniejsze,żeby zapewnić zbliżony poziom bezpieczeństwa. Z wodorem musiałoby to pójść jeszcze dalej - jeszcze większa masa, jeszcze więcej przedlądów, jeszcze więcej komplikacji.

Problem jest jeszcze większy jeśli myślimy o motorsporcie. Nawet w przypadku F1 waga baterii sprawia,że fury zrobiły się ociężałe. Elektryczny Merol SLS na prostej ośmieszał wersję AMG, ale na N'ringu nie było co z niego zbierać - i wcale nie dlatego, że nie ukończył okrążenia, tylko dlatego, ze przez taką a nie inną wagę przestał skręcać. Jedyny "sukces" elektryki do tej pory to VW który pobił rekord na Pikes Peak - w zasadzie coś jak LMP, tyle że z absurdalnie przewaloną aerodynamiką i zapewne akumulatorami przeliczonymi kompletnie "na styk", w dodatku puszczony na warunki wybitnie niesprzyjające silnikom spalinowym (mocno rozrzedzone powietrze). W normalnym wyścigu raczej bez szans ze spalinowozem. Obawiam się,ze z instalacją na wodór problemy będą takie same o ile nie większe.

Co do pomysłu z reaktorem jak w "Powrocie" - bardzo możliwe,że nawet sobie nie wyobrażamy sposobu pozyskiwania energii jakiego będziemy powszechnie używać za 20-30 lat. Jak byś komuś powiedział, 20-30 lat temu, ze wszelkie kineskopy zostaną zastąpione przez płaskie i elastyczne ekrany to by się popukał w czoło, podobnie jak by usłyszał,że telefon nie będzie miał ani tarczy ani fizycznych przycisków. A jednak do tego doszło, od czasu do czasu pojawiają się wynalazki wnoszące nową jakość i nie jest wykluczone, że coś podobnego czeka jeszcze nas w temacie magazynowania/pozyskiwania energii.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5520
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz


Re: Świat WRC

Postprzez T_1 » sobota, 21 gru 2019, 22:21

Tymczasem: https://pl.motorsport.com/wrc/news/zaga ... c/4615607/

Widać, że sami nie do końca wiedzą jak ugryźć temat tych hybryd. Dobrze, że przynajmniej mówi się, żeby prąd wspomagał auto na odcinku, bo ten pomysł z podziałem benzyna-odcinek, prąd-dojazdówka to raczej kiepski żart :lol: Jeśli przepisy będą oparte na sensownych założeniach (czytaj: wprowadzamy hybrydy, gdzie prąd faktycznie będzie wpływał na zwiększenie wydajności energetycznej, a nie wrzucamy bateryjkę, żeby była i żeby udawać że jesteśmy "eko", a sens działania tego sprzętu zostawiamy na drugim planie), to auta dalej będą efektowne, a może i jeszcze bardziej efektywne. Liczę na to, że nowe przepisy ściągną zainteresowanie nowych producentów. Swoją drogą, że zaczyna się robić trochę późno, jeśli chcą zachęcić kogoś nowego.
T_1
 
Posty: 37
Dołączył(a): czwartek, 23 mar 2017, 22:27

Re: Świat WRC

Postprzez DonCorrado » niedziela, 22 gru 2019, 17:00

Ci obecni chyba nie są gotowi, nie wiedzą na czym stoją to gdzie tam do nowych producentów co od zera w sensie nawet jakiejś bazy by zaczynali. Już się B klasą ratują, a za rok to może i prywaciarze wejdą pełną gębą jak tak dalej będą rządzić.
Avatar użytkownika
DonCorrado
A6
 
Posty: 1211
Dołączył(a): wtorek, 12 cze 2007, 11:31

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » sobota, 28 gru 2019, 16:21

No ma to na pewno większy sens niż silnik tylko na dojazdówce. Trzeba tylko pamiętać, że silnik elektryczny + bateria do dodatkowe kilogramy, nie wiem ile, strzelę że 150-200kg. Obecnie masa WRCa to było ok 1200kg minimum, dokładając do tego 200kg mamy już prawie 1,5 tony a to sporo. Nawet przy sporej dodatkowej mocy elektrycznego silnika, może to znacząco zmniejszyć osiągi zwłaszcza, że silnik elektryczny korzysta z baterii, a ta się wyczerpie po kilku kilometrach i nie zdąży naładować na osie w trakcie jazdy (tak przynajmniej myślę). Pozostaje upatrywać nadziei w tym, że nowe samochody mają być oparte o jak rozumiem dość dowolną konstrukcję rurową a buda ma tylko to przykryć co pozwoli lepiej rozłożyć masę, a może dzięki temu zachowany zostanie limit 1200kg masy.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1413
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Poprzednia strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: adamlen, Google [Bot], Kruk i 2 gości