Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez Gąsior » środa, 13 lut 2019, 09:12

Hubertos napisał(a):Lepiej bym tego nie podsumował, może dożyjemy czasów, kiedy model funkcjonowania związków sportowych się zmieni.

A po co komu związki? Czy NBA jest podpięta pod Amerykański Związek Koszykówki istniejący pod auspicjami FIBA? Nie sądzę, a jeżeli tak to luźno. Jak jest kasa i pomysł na show to można to ominąć. Swego czasu zresztą w piłce nożnej był pomysł, aby zrobić superligę bez FIFA i UEFA, ale tam zablokowało się przez straszak dla zawodników o utracie licencji vide otrzymania wilczego biletu na grę w innych klubach/reprezentacjach. W takim sporcie jak rajdy czy wyścigi utrata licencji niektórym lata koło niektórych narządów.
Avatar użytkownika
Gąsior
N3
 
Posty: 353
Dołączył(a): środa, 14 lip 2004, 00:29
Lokalizacja: Jelenia Góra


Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » środa, 13 lut 2019, 16:19

Wszystko zależy od siły danej ligi i zawodnika. Pojedź gdzieś w PL coś co nie ma "błogosławieństwa" PZM to tyle miałeś licencję, ale taki Alonso może sobie jeździć gdzie chce i czym chce, pomimo że powiązanie instytucji motorsportowych w USA z FIA jest albo b. luźne albo żadne. Być może wymagało to specjalnej zgody FIA, ale w przeciwnym razie tak jak piszesz - pewnie i tak by to miał gdzieś w okolicach narządów, bo zdecydowanie miałby gdzie startować bez oglądania się na "beton", więc to raczej serie podległe pod "beton" by na tym straciły. Podobny myk był z Raikkonenem kiedy bawił się w NASCAR, nikt nawet nie pierdnął, bo to zbyt cenny zawodnik, zeby mieć z nim kosę. Daje to cień nadziei, że w końcu leśne dziadki z FIA zostaną wykoszone przez sensowniej działającą konkurencję, albo się zreformują pod wpływem rosnącej w siłę konkurencji.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5520
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Hubertos » środa, 13 lut 2019, 17:12

Gąsior napisał(a):
Hubertos napisał(a):Lepiej bym tego nie podsumował, może dożyjemy czasów, kiedy model funkcjonowania związków sportowych się zmieni.

A po co komu związki? Czy NBA jest podpięta pod Amerykański Związek Koszykówki istniejący pod auspicjami FIBA? Nie sądzę, a jeżeli tak to luźno. Jak jest kasa i pomysł na show to można to ominąć. Swego czasu zresztą w piłce nożnej był pomysł, aby zrobić superligę bez FIFA i UEFA, ale tam zablokowało się przez straszak dla zawodników o utracie licencji vide otrzymania wilczego biletu na grę w innych klubach/reprezentacjach. W takim sporcie jak rajdy czy wyścigi utrata licencji niektórym lata koło niektórych narządów.


NBA jest tworem całkowicie niezależnym od FIBA, są całkowicie inną organizacją. Nie podlegają też żadnemu amerykańskiemu związkowi zajmującemu się koszykówką.

Rajdy też ciężko porównywać z koszykówką, koszty i trudność organizacyjna jest nieporównywalna. To co mógłby zrobić PZM, czy FIA to wziąć przykład z promocji i sprzedaży "produktu". W takim RSMP wystarczyłaby zwykła sesja zdjęciowa połączona z wywiadami. Koszt nie taki ogromny, a na takim FB zwróciłoby to uwagę. PZM nie ma kompletnie pomysłu na nadanie RSMP jakiegokolwiek charakteru, czy prestiżu. Kiedyś najlepsi krajowi zawodnicy cenili sobie walkę w Polsce, mimo że odcinki nie zmieniały się z roku na rok i taki Elmot można było jechać na pamięć. Przydałoby się trochę walki w czubie, żeby było tych 6 kierowców na jednym poziomie, jadących we wszystkich eliminacjach. Od razu chętniej jechałoby się na rajd. Sorry za offtop
Avatar użytkownika
Hubertos
A6
 
Posty: 1842
Dołączył(a): czwartek, 16 kwi 2009, 18:01
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez deiman » czwartek, 21 lut 2019, 00:03

https://www.youtube.com/watch?v=9khnXMUqj8c&t=287s

Ciekawy wiawiad dotyczacy i20 WRC.
Paddon, Mikkelsen mieli podobne problemy. Nie zgodze sie z tym, ze Sordo zawsze lubil auto poniewaz on tez czesto zglaszal problemy z nadsterownoscia, chociaz ogolnie radzil sobie lepiej od tamtych. Zobaczymy co bedzie z Loebem, ale pierwsze rajdy pokazuja, ze nie jest to takie proste.
Avatar użytkownika
deiman
A5
 
Posty: 616
Dołączył(a): środa, 23 sty 2008, 22:45
Lokalizacja: wroclaw

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » czwartek, 21 lut 2019, 15:14

deiman napisał(a):https://www.youtube.com/watch?v=9khnXMUqj8c&t=287s

Ciekawy wiawiad dotyczacy i20 WRC.
Paddon, Mikkelsen mieli podobne problemy. Nie zgodze sie z tym, ze Sordo zawsze lubil auto poniewaz on tez czesto zglaszal problemy z nadsterownoscia, chociaz ogolnie radzil sobie lepiej od tamtych. Zobaczymy co bedzie z Loebem, ale pierwsze rajdy pokazuja, ze nie jest to takie proste.


Mi to się wydaje, że problemy i20 to pokazują tak na prawdę wszystkie sezony od ich wejścia do WRC. TN w wielu rajdach miał problemy z ustawieniem samochodu pierwszego dnia, Andreas najwidoczniej też nie czuje i20 (zwłaszcza na asfalcie) mimo ponad 1 sezonu w samochodzie. Wystarczy sobie przypomnieć jaką klapą był zdaje się Accent WRC. Pytanie czy obecne problemy to wina inżynierów i dyrekcji czy kierowców, głównie TN który go budował? Mimo wszystko samochód ma dobrą prędkość, poprawili niezawodność ale może nie być tak stabilny we wszystkich warunkach jak np. Fiesta.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1442
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez adamlen » czwartek, 21 lut 2019, 17:13

Ogier po przejściu z VW do M-Sportu stracił tylko trochę szybkości z winy auta
Latvala po przejściu z VW do Toyoty stracił tylko trochę szybkości z winy auta

Mikkelsen...po odejściu z VW do Hyundaia stracił w każdym rajdzie średnio po 5 pozycji.
Z regularnego bywalca na podium na pozycję w drugiej połowie pierwszej dziesiątki.
Odkąd jeździ Hyundaiem jest w ogóle nie widoczny. Kiedyś obstawiał bym, że on w tym momencie będzie tam gdzie jest teraz Tanak, który z kolei przez wielu był skazywany już na porażkę.

Wielu kierowców jak np Latvala, Meeke i inni po zmianie zespołu wskazują, że największy problem to zmuszenie samochodu aby pracował tak jak ten którym jeździli poprzednio i żeby pasował do ich stylu jazdy. Zgodnie po czasie przyznają, że to jest błąd, że nie da się zmusić auta samym setupem aby pracowało tak jak chcieli.
Mikkelsen w wywiadzie ze stycznia mówił podobnie
Fragment:
"W poprzednim sezonu starałem się sprawić aby działał tak jak byłem do tego przyzwyczajony, ale być może ten samochód trzeba prowadzić takim jakim jest, tak jak pozostali przejechali nim 5 lat. Spróbuję teraz sporo z tego skopiować i prowadzić tak jak jest.
Dużo zależy od tego jak oni podchodzą do zakrętów oraz do tego jaki maja setup. Ja hamuję troszkę później i wprowadzam auto w zakręt lekko hamując aby skręcił. Sposób w jaki próbowałem ustawić auto był prawdopodobnie lepszy do skrętu, ale dużo gorszy dla przyczepności. Wygląda to prosto gdy widzi się te różnice, ale jeździłem w ten sposób 10 lat i zmiana jest trudna."


Wygląda więc na to, że osoba przygotowująca auto pod siebie ma ogromny handicap z tego tytułu ponieważ opracowuje auto do swojego stylu jazdy. Koledzy z zespołu muszą się dostosować.

Suma summarum może być tak, że mimo, iż Hyundai to świetne auto to wymaga specyficznego stylu jazdy o którym nawet mistrz Loeb wspomina.
"Nie wiedziałem co robić, więc jechałem szybko" - Robert Kubica po wygraniu pierwszego oesu Rajdu Monte Carlo 2014
Avatar użytkownika
adamlen
A6
 
Posty: 1218
Dołączył(a): sobota, 20 lis 2004, 21:09
Lokalizacja: Pogranicze trzech województw

Re: Świat WRC

Postprzez klafindo » piątek, 22 lut 2019, 13:17

Gdzies i kiedys, nie pamietam gdzie, ale slyszalem taka wypowiedz Paddona, ze geometria seryjnego samochodu jest taka, ze nie da sie wyciagnac z niej juz wiecej i dlatego wrc jest takie trudne w ustawianiu. Ktos wie jaka jest zaleznosc punktow mocowan zawieszenia w samochodach seryjnych a ich odpowiednikami wrc?
klafindo
 
Posty: 20
Dołączył(a): niedziela, 24 sty 2010, 13:48

Re: Świat WRC

Postprzez piotrg » piątek, 22 lut 2019, 18:37

Nie ma żadnej zależności, płyta podłogowa wrc to jest inna bajka, belki, mocowania wahaczy do nich, górne mocowania amortyzatorów również. Geometrie to ciężko porównywać bo to kwestia ustawienia ale porównywanie właściwości jezdnych wrc i auta seryjnego to żart jakiś.
Kupić amerykańca w dieslu to jak pójść do prostytutki żeby się całować ...
Avatar użytkownika
piotrg
N3
 
Posty: 468
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2011, 00:44
Lokalizacja: kocerany / warszawa

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » piątek, 22 lut 2019, 19:07

Dosć powiedzieć ze z tyłu do WRCa wchodzi rama pomocnicza, która umożliwia założenie macphersonów w miejsce belki skrętnej: Obrazek Tam nic nie jest seryjne i w żadnym wypadku seryjna geometria niczego nie determinuje. Jedyny przepis jaki kiedyś wiem ze miał zastosowanie, ale nie mam pewności czy nadal jest przy życiu to umiejscowienie bloku silnika. Mógł być przesunięty nie więcej niż 2 cm względem serii.Teoretycznie więc gdyby Hyundai miał ten silnik jakoś bardzo wysoko w serii to nie bardzo by się dało go obniżyć, ale nie wiem jaka to by musiała być wysokość,żeby przekreślić auto jako WRC. Tak naprawdę wszystkie współczesne samochody przednionapędowe budowane są bardzo podobnie, z wyjątkiem dużych Audi, które mają silnik wzdłużne i starszych Pastuchów które dziedziczyły po Audi te średnio szczęśliwe rozwiązania. Silnik leży bezpośrednio przed osią przednią i to tego najniżej jak się da. Jeśli chcą zrobić z tego crossovera to stawia się go na wyższym zawieszeniu, ale silnik tak czy owak kombinuje się żeby był prawie równo z podłogą, nie ma tutaj wielkich odstępstw, bo każde inne umiejscowienie byłoby niekorzystne także i dla toczydła na zakupy.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5520
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez HenriS12B » niedziela, 24 lut 2019, 17:19

http://rajdy.autoklub.pl/news/loeb-zmie ... jdow,91285
A nie jest przypadkiem tak, że to Kubica zapoczątkował oglądanie on-boardów przed rajdem i kucie oesów na pamięć!?
Avatar użytkownika
HenriS12B
N2
 
Posty: 195
Dołączył(a): wtorek, 26 lut 2013, 10:37
Lokalizacja: na łuku za szczytem

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » niedziela, 24 lut 2019, 20:29

Raczej pierwszy powiedział o tym głośno. Nie wydaje mi się, żeby w całej reszcie stawki nikt na to nie wpadł. Kierowcy i zespoły prędzej czy później wykorzystają każdy dostępny sposób na zdobycie przewagi.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5520
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez HenriS12B » poniedziałek, 25 lut 2019, 00:12

O ile dobrze pamiętam, to Loeb zakończył... wstrzymał swoje starty w 2012r., a Kubica zaczął w 2013, więc... sądząc po tym co mówi Seb, to RK to zapoczątkował
Avatar użytkownika
HenriS12B
N2
 
Posty: 195
Dołączył(a): wtorek, 26 lut 2013, 10:37
Lokalizacja: na łuku za szczytem

Re: Świat WRC

Postprzez Loeb1987 » poniedziałek, 25 lut 2019, 02:38

Patrząc na to, że Loeb przejechał odcinek raz i potrafił cały zapamiętać ;) To dawno przed Kubicą rywale oglądali odcinki. Szkoda tylko, że Robert nie potrafił się ich nauczyć lepiej.
Loeb1987
A6
 
Posty: 1190
Dołączył(a): czwartek, 22 lis 2007, 18:03
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 25 lut 2019, 13:08

HenriS12B napisał(a):O ile dobrze pamiętam, to Loeb zakończył... wstrzymał swoje starty w 2012r., a Kubica zaczął w 2013, więc... sądząc po tym co mówi Seb, to RK to zapoczątkował


1. To że Loeb mówi że nie oglądał nie znaczy że nie oglądał tylko że tak mówi. Może oglądał a może nie, nie przywiązywałbym wagi do jego deklaracji.
2. Nawet jak nie oglądał to na Loebie świat się nie kończy, i raczej mało możliwe,że na tylu zawodników w WRC dopiero Kubica wpadł na to że można uczyć się odcinków bez upalania.
3. Były czasy, że upalane było legalne, watach 80tych jeździło się wyłącznie pamięciówki. Nie sądzę,żeby kierowcy którzy nagle zostali postawieni przed zmianami w regulaminie nie szukali innych metod wykucia oesów na pamięć.

Tak więc to raczej nie Kubica wprowadził tę metodę, ale na pewno jako pierwszy powiedział o tym głośno.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5520
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » sobota, 2 mar 2019, 11:20

HenriS12B napisał(a):http://rajdy.autoklub.pl/news/loeb-zmienil-sie-sposob-przygotowan-do-rajdow,91285
A nie jest przypadkiem tak, że to Kubica zapoczątkował oglądanie on-boardów przed rajdem i kucie oesów na pamięć!?


Przepraszam, że w takim tonie ale ludzie no litości, Kubica wymyślił koło? Pół żartem pół serio ale Loeb to nie musiał oglądać onboardów jak wygrywał 12 z 12 osów na Korsyce :)

Interesuję się WRC gdzieś od 2009- 2010 roku. Pierwsze wzmianki z tego co pamiętam pochodziło od JML, który mówił, że oglądał onboardy Loeba żeby poprawić technikę jazdy na asfalcie. Było to w momencie gdy zrobił mega duży postęp na czarnym i realnie mógł walczyć o wygraną. wydaje mi się, że to było zaraz po przejściu do nowych WRC 2011-2012. Z tego co pamiętam to były też takie obrazki kierowców w bazach zespołu na rajdzie jak jedzą obiad i oglądają swoje przejazdy i np zmieniają notatki.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1442
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości