Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Postprzez Marmetal » wtorek, 13 mar 2007, 18:56

Od dawna wiadome jest, że auta WRC mają 300 KM tylko na papierze. Mam jakąś gazetę, gdzie podane są dokładne wartości mocy topowych aut z roku bodajże 1993. Lancia miała ok. 370 KM. Sądzę, że dzisiejsze auta WRC mają ok. 400 KM.
Marmetal
S2000
 
Posty: 3290
Dołączył(a): czwartek, 26 maja 2005, 15:20


Postprzez Banan » wtorek, 13 mar 2007, 19:28

Marmetal napisał(a):Sądzę, że dzisiejsze auta WRC mają ok. 400 KM.


Nie no, chyba troszeczke przekolorowales :). Kilkanascie km wiecej maja chyba.
http://www.bielawadrift.pl Bielawa Drift TEAM "...jedna pasja, jeden team"
Avatar użytkownika
Banan
A8
 
Posty: 5632
Dołączył(a): wtorek, 9 gru 2003, 23:15
Lokalizacja: Bielawa

Postprzez !ADI! » wtorek, 13 mar 2007, 19:54

Żółtodziobie Ty teraz sprzedajesz bełkot.
Ja sie zgadzam z tym, że diesle to jest jedna wielka ściema z momentem, bo on traci się na przełożeniach w skrzyni biegów w o wiele większym stopniu w dieslu niz w benzynie. Ale pamiętaj, że opona od drogi "odpycha" sie Nm [jeżeli uważasz, że tak nie jestm to nie mamy o czym dyskutować], ale sam napisałeś, ze istotny jest równy rozkład momntu i tu jest przykład na jazdę momentem. Jeżeli w starych silnikach był powiedzmy o 50% węższy niż w obecnie produkowanych to teraz masz raz więcej obrotów, które ciągną.

misiek_WRC: chodzi o to, że przy prezentacji nowego samochodu klasy WRC konstruktorzy pisali dosyć często, że moc wzrosła o ok 5% względem poprzednika. A jak wiadomo poprzednik miał 300KM, no i nowa ewolucja też ma 300KM. Wiec 5% więcej niż 300KM to 300KM :)
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez MSG Racing » wtorek, 13 mar 2007, 22:07

W zeszłym roku w którymś "WRC" podawali moce silników i bodajże FORD miał 370KM.
Co do przyrostu mocy jest on właśnie oficjalnie taki jak piszecie że przyrasta przyrasta i ciągle jest 300 a tak naprawdę pod pojęciem mocy jest też sprawność silnika która jest poprawiana z roku na rok.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Postprzez żółtodziób » środa, 14 mar 2007, 00:43

!ADI! napisał(a):Żółtodziobie Ty teraz sprzedajesz bełkot.
Ja sie zgadzam z tym, że diesle to jest jedna wielka ściema z momentem, bo on traci się na przełożeniach w skrzyni biegów w o wiele większym stopniu w dieslu niz w benzynie. Ale pamiętaj, że opona od drogi "odpycha" sie Nm [jeżeli uważasz, że tak nie jestm to nie mamy o czym dyskutować]


Tak, ale jest to Nm NA KOŁACH a nie na kole zamachowym silnika. Zakładając że jeden silnik ma 200 Nm przy 6000 rpm a drugi 350 przy 3000 rpm to przy tej samej prędkości obrotowej kól napędowych większy moment obrotowy będziesz miał w przypadku pierwszego silnika. A to dlatego ze zastosujesz przekkladnie o dwa razy krótszym przełożeniu zwiększając dwukrotnie liczbę Nm na kołach w porównaniu do drugiego. Jako ze funkcją obrotów i momentu obrotowego jesty MOC to od MOCY zależy to jak duzo Nm będziesz miał na kołach. Tak więc nie musisz mi przypominać że to NM odpychają koło od drogi...


, ale sam napisałeś, ze istotny jest równy rozkład momentu i tu jest przykład na jazdę momentem. Jeżeli w starych silnikach był powiedzmy o 50% węższy niż w obecnie produkowanych to teraz masz raz więcej obrotów, które ciągną.



Zgadza sie, tylko że oprócz tego ze auto moze mnieć mniej biegów nic z tego nie wynika, zwłaszcza przy obecnych szybkich skrzyniach biegów. Jak masz większy zakres obrotów użytecznych to zamiast 6stki dajesz 5tkę, ale auto wcale nie jest dzięki temu szybsze. A co do rozkładu momentu to raczej miałem na myśli troszkę co innego - ale trzeba czytać ze zrozumieniem - chodzi o harmonijny przyrost - żeby silnik nie kopał podczas operowania gazem w zakrętach i jest to zupełnie inna para kaloszy niż przyspieszanie - choć na pewno też wpływa na osiągane czasy.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez Gucio » środa, 14 mar 2007, 00:45

Nie no ja myslałem, że WRC nie może mieć więcej jak 300KM bynajmniej tak było za pierwszych wurców, typu escort wrc, corolla, impreza ect...
EOS 7D,400D/50 1.8/17-50 2.8/70-200 F4 L/580EX II :mrgreen:
http://www.image-sport.net moja stronka :)
Leszek!!
Avatar użytkownika
Gucio
S2000
 
Posty: 3508
Dołączył(a): poniedziałek, 2 maja 2005, 23:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez MSG Racing » środa, 14 mar 2007, 00:50

A widzisz. A tu tak naprawdę to nawet w gr.A wiele aut miało więcej. CElica ponoć miała 340. Impreza ok 330. Lancia przed zmiana przepisów 350.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Postprzez Gucio » środa, 14 mar 2007, 00:58

Mam gdzieś gazety jeszcze takie stare rajdowe"autosport"
Tam jest prezentacja teamów na jakis rok i sa specyfikacje aut, aż jutro poszukam i zobaczymy jak to było naprawde.
Kiedys przepisy FIA okreslały nawet że kazde auto z różnej fabryki ma miec tę sama wagę i ten sam rozmiar...długość, szerokość.
EOS 7D,400D/50 1.8/17-50 2.8/70-200 F4 L/580EX II :mrgreen:
http://www.image-sport.net moja stronka :)
Leszek!!
Avatar użytkownika
Gucio
S2000
 
Posty: 3508
Dołączył(a): poniedziałek, 2 maja 2005, 23:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez MSG Racing » środa, 14 mar 2007, 01:08

Gucio napisał(a):Mam gdzieś gazety jeszcze takie stare rajdowe"autosport"
Tam jest prezentacja teamów na jakis rok i sa specyfikacje aut, aż jutro poszukam i zobaczymy jak to było naprawde.
Kiedys przepisy FIA okreslały nawet że kazde auto z różnej fabryki ma miec tę sama wagę i ten sam rozmiar...długość, szerokość.


hehe Autosport chyba mam wszystkie numery :) ( miałem kiedys dlanich pisać ale magazyn padał :( a mnie sie podobał)
Nie no nie przesadzaj. Kiedyś auta miały mieć więcej niż 4 metry ale więcej niż chyba 460 ale teraz też tak jest. A moce ciężko będzie ci znaleźć bo to nigdy oficjalnie nie zostało podane bo po prostu nie mogli.
Waga teraz też jest przecież taka sama dla wszystkich.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Postprzez !ADI! » środa, 14 mar 2007, 01:31

Co do czytania ze zrozumieniem, to chyba Ty masz problemy, bo piszesz o tym samym tylko że inaczej, po co? Napisałem, że moment jest "tracony" w dieslach na przełożeniach w skrzyni biegów.

Zgadzam się co do harmonijnego przyrostu ale także uważam, że powinien on przyrastać od samego "dołu". O wiele wcześniej jedziesz pełnym momentem niż pełną mocą. Z resztą i tak powinno się jeździć [to chyba wie większość] obroty między Nm max i KM max.

Tylko weź pod uwagę, że fabrykom zależy, żeby uzyskiwać maksymalny moment w jak najszerszym zakresie obrotów z harmonijnym przyrostem i do tego w cale nie muszą wzrastać KM.

Z resztą tak czy tak, moc i moment są ze sobą powiązane dosyć bezpośrednio.
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez WRCfan » środa, 14 mar 2007, 02:27

chodek napisał(a):Problem jest w tym, że nie można zmierzyć dokładnie jaką moc mają silniki. :wink:


Bzdura - przecież zespoły podają wartość momentu obrotowego swoich samochodów, a na tej podstawie da się wyliczyć moc.

Polecam lekturę :
http://subaru.pl/forum/viewtopic.php?p=312699#312699 (tylko nie 2-3 pierwszych postów, tylko troszkę dłuższą, gdzie wszystko jest wytłumaczone)

Np. 206 WRC miała 635Nm @ 4000rpm->362 KM
-how fast are You in 1/4?
-all depends on how many corners I have to take in that 1/4 :twisted:
Avatar użytkownika
WRCfan
A6
 
Posty: 1102
Dołączył(a): poniedziałek, 10 lis 2003, 15:23
Lokalizacja: Kraków

Postprzez misiek_wrc » środa, 14 mar 2007, 11:30

WRCfan napisał(a):Polecam lekturę :
http://subaru.pl/forum/viewtopic.php?p=312699#312699 (tylko nie 2-3 pierwszych postów, tylko troszkę dłuższą, gdzie wszystko jest wytłumaczone)


Odnalazłem na ww forum taki wzór:
przemeq napisał(a):"Zainspirowany tym tematem pobawiłem się wczoraj trochę w liczenie. I wyniki przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Otóż SWRT podaje takie dane S12: moment wynosi 60kg-m @ 4000 rpm (http://www.swrt.com/the_team/the_car_engine.html).
No i teraz obliczenie mocy:

60kg-m = 588 Nm

podstawiamy do wzoru:

Moc = (588 x 4000) / 5252 = 448 KM

Zaznaczam, że ten wzór jako-tako sprawdza się np. dla seryjnego STI MY'2006 - według danych producenta ma 392 Nm @ 4000 rpm. Z wzoru powyżej wychodzi 299 KM (a to nota bene i tak więcej, niż podawane w katalogu 280 KM :twisted: ).

No i niech mi teraz ktoś powie, gdzie zrobiłem błąd, bo gdzieś go pewnie zrobić musiałem... :roll: "


Czy aby na pewno ten wzór i obliczenia są poprawne ???
..:: !! QHR MAJCHER OGIEN NA TLOKI !! ::..
Avatar użytkownika
misiek_wrc
A5
 
Posty: 544
Dołączył(a): niedziela, 13 sie 2006, 15:50
Lokalizacja: Świdnica

Postprzez WRCfan » środa, 14 mar 2007, 11:54

misiek_wrc napisał(a):
Czy aby na pewno ten wzór i obliczenia są poprawne ???


A czytałeś dalej ? Dalej jest jeszcze głębsza dyskusja nad tymi obliczeniami - nie chcę kopiować postów kolegów z forum Subaru, dlatego podałem sam link.
-how fast are You in 1/4?
-all depends on how many corners I have to take in that 1/4 :twisted:
Avatar użytkownika
WRCfan
A6
 
Posty: 1102
Dołączył(a): poniedziałek, 10 lis 2003, 15:23
Lokalizacja: Kraków

Postprzez !ADI! » środa, 14 mar 2007, 12:07

O ile podają prawdziwy moment. Bo jak nie, to wasze teorie siadają :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez chodek » środa, 14 mar 2007, 13:12

WRCfan napisał(a):
chodek napisał(a):Problem jest w tym, że nie można zmierzyć dokładnie jaką moc mają silniki. :wink:


Bzdura - przecież zespoły podają wartość momentu obrotowego swoich samochodów, a na tej podstawie da się wyliczyć moc.

Polecam lekturę :
http://subaru.pl/forum/viewtopic.php?p=312699#312699 (tylko nie 2-3 pierwszych postów, tylko troszkę dłuższą, gdzie wszystko jest wytłumaczone)

Np. 206 WRC miała 635Nm @ 4000rpm->362 KM


Owszem, to co piszesz jest prawdą.Producenci podają wartości momentu max obrotowego, a niewątpliwie z rajdu na rajd charakterystyka silnika i jego parametry się zmieniają,(mowie tu o fabrycznych zespołach), wiec FIA nie bardzo może kontrolwać to, z jaką mocą przyjeżdza samochód na rajd, no chyba, że samochody były by hamowane przed każdym rajdem, ale raczej wiadomo, że takich numerów robić nie będą.
C20XE
Avatar użytkownika
chodek
A6
 
Posty: 1025
Dołączył(a): niedziela, 13 lut 2005, 16:11
Lokalizacja: Przasnysz/Wa-wa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości

cron