Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 9 gru 2019, 17:22

Propan butan nie zapala się aż tak łatwo jak wodór. Benzyna rozlana na patelni w ogóle nie wybuchnie tylko będzie się spalać - dość gwałtownie, większym płomieniem niż drewno, ale ciągle nie będzie to wybuch. Oleju napędowego nie podpalisz w ogóle dopóki go nie rozpylisz w powietrzu. Oprócz tego jak słusznie zauważyłeś, wodór ma małą gęstość, więc trzeba go trzymać pod dużym ciśnieniem. Rakiety działają na wodór w stanie ciekłym. Pewnie,że wszystko da się zrobić tak, żeby było bezpieczne, problem w tym, ze będzie tak ciężkie lub/i skomplikowane, że przestanie mieć sens. Też się nie znam na technologii tankowania i przechowywania wodoru, ale wydaje mi się,ze gdyby to było takie hop-siup to dawno zamiast Tesli na bateryjki mielibyśmy Tesle na wodór. A jeśli nie zamiast to przynajmniej jedno obok drugiego.

Tutaj też dochodzimy do odpowiedzi na Twój argument,że wodór po prostu się spalał a benzyna oblała samochód - to oczywiście możliwe, ale ja bym chętnie się dowiedział jak wyglądał ten zbiornik na wodór, z czego był zrobiony, ile ważył, jakie miał warstwy zabezpieczające, na ile sprawne zawory odcinające i tak dalej. Mogę też pokazać film jak zachowuje się wodór jeśli zbiornik jest skrajnie wylajtowany i coś pójdzie nie tak: https://www.youtube.com/watch?v=nmAbcDud2L8 Instalacje LPG są o wiele cięższe, mniej pojemne i bardziej skomplikowane niż zbiorniki na paliwo ciekłe - wszystko dlatego, że muszą być solidniejsze,żeby zapewnić zbliżony poziom bezpieczeństwa. Z wodorem musiałoby to pójść jeszcze dalej - jeszcze większa masa, jeszcze więcej przedlądów, jeszcze więcej komplikacji.

Problem jest jeszcze większy jeśli myślimy o motorsporcie. Nawet w przypadku F1 waga baterii sprawia,że fury zrobiły się ociężałe. Elektryczny Merol SLS na prostej ośmieszał wersję AMG, ale na N'ringu nie było co z niego zbierać - i wcale nie dlatego, że nie ukończył okrążenia, tylko dlatego, ze przez taką a nie inną wagę przestał skręcać. Jedyny "sukces" elektryki do tej pory to VW który pobił rekord na Pikes Peak - w zasadzie coś jak LMP, tyle że z absurdalnie przewaloną aerodynamiką i zapewne akumulatorami przeliczonymi kompletnie "na styk", w dodatku puszczony na warunki wybitnie niesprzyjające silnikom spalinowym (mocno rozrzedzone powietrze). W normalnym wyścigu raczej bez szans ze spalinowozem. Obawiam się,ze z instalacją na wodór problemy będą takie same o ile nie większe.

Co do pomysłu z reaktorem jak w "Powrocie" - bardzo możliwe,że nawet sobie nie wyobrażamy sposobu pozyskiwania energii jakiego będziemy powszechnie używać za 20-30 lat. Jak byś komuś powiedział, 20-30 lat temu, ze wszelkie kineskopy zostaną zastąpione przez płaskie i elastyczne ekrany to by się popukał w czoło, podobnie jak by usłyszał,że telefon nie będzie miał ani tarczy ani fizycznych przycisków. A jednak do tego doszło, od czasu do czasu pojawiają się wynalazki wnoszące nową jakość i nie jest wykluczone, że coś podobnego czeka jeszcze nas w temacie magazynowania/pozyskiwania energii.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz


Re: Świat WRC

Postprzez T_1 » sobota, 21 gru 2019, 22:21

Tymczasem: https://pl.motorsport.com/wrc/news/zaga ... c/4615607/

Widać, że sami nie do końca wiedzą jak ugryźć temat tych hybryd. Dobrze, że przynajmniej mówi się, żeby prąd wspomagał auto na odcinku, bo ten pomysł z podziałem benzyna-odcinek, prąd-dojazdówka to raczej kiepski żart :lol: Jeśli przepisy będą oparte na sensownych założeniach (czytaj: wprowadzamy hybrydy, gdzie prąd faktycznie będzie wpływał na zwiększenie wydajności energetycznej, a nie wrzucamy bateryjkę, żeby była i żeby udawać że jesteśmy "eko", a sens działania tego sprzętu zostawiamy na drugim planie), to auta dalej będą efektowne, a może i jeszcze bardziej efektywne. Liczę na to, że nowe przepisy ściągną zainteresowanie nowych producentów. Swoją drogą, że zaczyna się robić trochę późno, jeśli chcą zachęcić kogoś nowego.
T_1
N1
 
Posty: 54
Dołączył(a): czwartek, 23 mar 2017, 22:27

Re: Świat WRC

Postprzez DonCorrado » niedziela, 22 gru 2019, 17:00

Ci obecni chyba nie są gotowi, nie wiedzą na czym stoją to gdzie tam do nowych producentów co od zera w sensie nawet jakiejś bazy by zaczynali. Już się B klasą ratują, a za rok to może i prywaciarze wejdą pełną gębą jak tak dalej będą rządzić.
Avatar użytkownika
DonCorrado
A6
 
Posty: 1217
Dołączył(a): wtorek, 12 cze 2007, 11:31

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » sobota, 28 gru 2019, 16:21

No ma to na pewno większy sens niż silnik tylko na dojazdówce. Trzeba tylko pamiętać, że silnik elektryczny + bateria do dodatkowe kilogramy, nie wiem ile, strzelę że 150-200kg. Obecnie masa WRCa to było ok 1200kg minimum, dokładając do tego 200kg mamy już prawie 1,5 tony a to sporo. Nawet przy sporej dodatkowej mocy elektrycznego silnika, może to znacząco zmniejszyć osiągi zwłaszcza, że silnik elektryczny korzysta z baterii, a ta się wyczerpie po kilku kilometrach i nie zdąży naładować na osie w trakcie jazdy (tak przynajmniej myślę). Pozostaje upatrywać nadziei w tym, że nowe samochody mają być oparte o jak rozumiem dość dowolną konstrukcję rurową a buda ma tylko to przykryć co pozwoli lepiej rozłożyć masę, a może dzięki temu zachowany zostanie limit 1200kg masy.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez Kruk » wtorek, 4 lut 2020, 18:17

Za chwilę drugi rajd obecnego sezonu a nadal nie słychać nic o startach Mikkelsena :roll: Szkoda, bo wszystko chyba wskazuje na to, że będzie to stracony/zmarnowany sezon dla niego :? . W podstawowym składzie miejsca dla niego brak. Dzisiaj dowiedzieliśmy się że sezon ze wsparciem Hyundai'a w ERC dostał Breen. W WRC 2 wybrali Gryazina i Veib'ego. Chyba jedyną możliwością pozostał ten hipotetyczny zespół B Hyundai'a, który w dalszej części sezonu będzie miał zabierać punkty załogom Yarisów.
To córka mojego kolegi.
http://www.dlamartynki.com.pl/ Wszystkich ludzi dobrego serca prosimy o pomoc każdy grosz i wszelka inna pomoc to dla nas nadzieja.
KONTO:55 1690 0013 3068 0011 5720 0002 Dominet Bank z dopiskiem , dla Martyny.
Kruk
A6
 
Posty: 1973
Dołączył(a): sobota, 28 cze 2003, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Świat WRC

Postprzez Aro90 » wtorek, 4 lut 2020, 21:50

Kruk napisał(a):Za chwilę drugi rajd obecnego sezonu a nadal nie słychać nic o startach Mikkelsena :roll: Szkoda, bo wszystko chyba wskazuje na to, że będzie to stracony/zmarnowany sezon dla niego :? . W podstawowym składzie miejsca dla niego brak. Dzisiaj dowiedzieliśmy się że sezon ze wsparciem Hyundai'a w ERC dostał Breen. W WRC 2 wybrali Gryazina i Veib'ego. Chyba jedyną możliwością pozostał ten hipotetyczny zespół B Hyundai'a, który w dalszej części sezonu będzie miał zabierać punkty załogom Yarisów.

Oby tak się nie stało ale też mam takie obawy że Mikkelsena może zabraknąć w stawce w tym roku...(kto wie może to właśnie Loubet buchnął mu fotel?) szkoda by było bo poprzedni sezon miał bardzo dobry. Razem z Evansem zajeli 4 miejsce nie jadąc wszystkich rajdów. Niektórzy tutaj negatywnie oceniający Norwega chyba patrzą przez pryzmat sezonu 2018. Podobnie z Paddonem - nie udany sezon 2017, później dobry 2018(patrząc na średnią punktów na rajd to zajął 4 miejsce) i miejsca w fabryce brak. W jego przypadku główny problem tylko możliwość jazdy Hyundaiem ze wzgledu na Hyundai NZ. Z jednej strony fajnie że młodzi dostają szanse jak Rovanperra czy Loubet z drugiej szkoda że brakuje miejsc dla takich kierowców jak Mikkelsen czy Paddon. Na monte tylko z przodu była jakaś rywalizacja, poniżej 5 miejsca nie wiele się działo. Liczę że jednak Mikkelsen czy Latvala pojadą kilka rajdów w tym roku.W kolejnym sezonie być może zwolnią się 2 miejsca jeśli Sebowie odejdą z WRC. Coraz więcej młodych-szybkich za to dołącza do stawki aut R5, zdecydowanie będzie fajna rywalizacja. Jak popatrzymy na listę na Szwecję to jak dla mnie będzie aż 7 kandydatów do wygrania
Aro90
N3
 
Posty: 396
Dołączył(a): niedziela, 11 kwi 2010, 13:41
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » wtorek, 11 lut 2020, 16:46

Latvala wypadł rok temu bo zdekoncentrował go pijany kibic na serwisie i musiał dwa razy opony zmieniać :D :D :D :D W sumie to może nie tyle śmieszne co straszne. Widać rozgoryczenie na całego. Im dalej od WRC tym większe banialuki opowiada https://rallypl.com/rajdy/latvale-rozpr ... zBf6C6tRQE
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez Kruk » wtorek, 11 lut 2020, 22:12

Robi się coraz ciekawiej w kwestii kandydatów do fotela Yarisa na sezon 2021. Kolejka chętnych na potencjalnie zwalniające się miejsce po Ogierze się wydłuża. Po JML, na podstawie domysłów zamieszczonych w ostatniej wiadomości na stronie głównej byłego autoklubu kolejnym mającym nadzieję na nie miał by być Meeke. W ciemno można chyba dopisać do tej kolejki pauzującego Mikkelsena i młodego Beena.
Zapomniałem jeszcze o kimś?

Najśmieszniejsze jest to że conajmniej czterech kierowców bardziej lub mniej robi sobie nadzieję na to miejsce ... a finał będzie taki, że Ogier pojedzie kolejny sezon :lol: .
To córka mojego kolegi.
http://www.dlamartynki.com.pl/ Wszystkich ludzi dobrego serca prosimy o pomoc każdy grosz i wszelka inna pomoc to dla nas nadzieja.
KONTO:55 1690 0013 3068 0011 5720 0002 Dominet Bank z dopiskiem , dla Martyny.
Kruk
A6
 
Posty: 1973
Dołączył(a): sobota, 28 cze 2003, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » środa, 12 lut 2020, 00:06

Gdyby Toyota nie budowała nowego samochodu to powiedziałbym, że Ogier mógłby zostać na sezon 2021 ale teraz nie mam przekonania. Fura będzie trochę niewiadomą, ograniczą mu liczbę dni testowych w tym roku więc nie będzie zadowolony. Co innego Kalle, może zrobi auto dla siebie (choć trochę mało doświadczenia więc wątpliwe).

Tak jeszcze myślałem o Latvali i w sumie jego opowieści opowieściami ale trzeba przyznać, że ma jaja wykładając na starty swoją kabonę i licząc na angaż w 2021. Mikkelsen woli za to ch... ale stabilnie w Hyundaiu a mógłby taki numer z fordem wykręcić, wpasować się w Fiestę lepiej niż w i20 i poszukać na 2021 miejsca w Toyocie (z Nowega do Fina blisko :)).
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez Kruk » środa, 19 lut 2020, 15:38

Zastanawia mnie przy Latvali jego rozstanie z wieloletnim pilotem. Ciekawe, czy powodem było zakończenie przygody z fabryczną ekipą Toyoty, czy niepewność czy gdzieś i w czymś mieli by startować w tym sezonie, czy chęć startowania pilota a brak pewnych ofert dla Latvali na ten sezon, czy coś jeszcze innego?
To córka mojego kolegi.
http://www.dlamartynki.com.pl/ Wszystkich ludzi dobrego serca prosimy o pomoc każdy grosz i wszelka inna pomoc to dla nas nadzieja.
KONTO:55 1690 0013 3068 0011 5720 0002 Dominet Bank z dopiskiem , dla Martyny.
Kruk
A6
 
Posty: 1973
Dołączył(a): sobota, 28 cze 2003, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » środa, 19 lut 2020, 20:38

Kruk napisał(a):Zastanawia mnie przy Latvali jego rozstanie z wieloletnim pilotem. Ciekawe, czy powodem było zakończenie przygody z fabryczną ekipą Toyoty, czy niepewność czy gdzieś i w czymś mieli by startować w tym sezonie, czy chęć startowania pilota a brak pewnych ofert dla Latvali na ten sezon, czy coś jeszcze innego?

Myślę, że kasa. Latvala wykłada swoje $$$, może Mikka chciał wynagrodzenie, nie jest też najmłodszy.

Może Juho zgodził się po koleżeńsku za free + testuje teraz nową Toyotę, może dostanie kilka startów i traktuje to jako rekonesans?
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez Kruk » środa, 19 lut 2020, 21:13

Anttila nie jest przecież taki stary. Pod koniec roku dopiero będzie miał 48 lat. Jeszcze przynajmniej dziesięć lat może pilotować. Teraz prowadzi młodszego od Latvali Pietarinena. Przypuszczenie, że może chodziło o wynagrodzenie za wspólne starty jest też chyba trochę naciągane. Teraz startuje samochodem niższej klasy. Nie jest to zespół fabryczny, obsługuje ich TGS Worldwide Gardemeistera. Chyba nie było w mediach też zapowiedzi o całym sezonie startów tej załogi w jakimś cyklu.

Choć z drugiej strony ... może zgodził się na starty samochodem słabszej klasy z utalentowanym kierowcą na dorobku licząc, że będzie tłuczone kilometrów i startów ile tylko się da a wszystkie płatne. Kto wie jak było :wink: .
To córka mojego kolegi.
http://www.dlamartynki.com.pl/ Wszystkich ludzi dobrego serca prosimy o pomoc każdy grosz i wszelka inna pomoc to dla nas nadzieja.
KONTO:55 1690 0013 3068 0011 5720 0002 Dominet Bank z dopiskiem , dla Martyny.
Kruk
A6
 
Posty: 1973
Dołączył(a): sobota, 28 cze 2003, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Świat WRC

Postprzez Mic_123 » czwartek, 20 lut 2020, 16:16

JML chyba liczy ze Ogi odejdzie po sezonie, a on wroci do Toyoty na 2021. Z kolei Maki psuje mu (JML) plany bo namawia Ogiego na zostanie :D czeski film po finsku :lol:
Procz Szwecji i Finlandii, gdzie jeszcze mial startowac JML?
Kiedys byla podobna sytuacja z Harrim Rovanpera (zapewne niektorzy pamietaja ojca Kallego :))
Po tym jak Seat sie zawinal, manager Kallego (Timo Joukhi) w 2000r zorganizowal mu 4 starty : Szwecja (Seat prywatny), Portugalia, Finlandia, Brytania w Peugeocie 206 od Grifone.
Portugalia (4msc w generalce) i Finalndia (3msc w generalce) daly mu kontrakt na sezon 2001 w fabrycznym Peugeocie.
JML z pewnoscia liczy ze uda mu sie to samo (ten sam menago rowniez), a wowczas Harri w 2000r mial juz 34l i byl o wiele mniej utytuowany (jedynie jezdzil w Seacie KitCar/WRC krotko), niz obecnie JML (ktory jest w tym samym wieku co Harri wowczas, ale od 15 lat powozi furki WRC 4x4).

Pilot sie zmienil JML ale nie wiadomo czy na stale, czy tylko na Szwecje? Grunt ze menago zostaje to znak ze walcza o 2021, w przeciwnym wypadku gdyby liczyl sie ze bedzie jezdzil za mniejsza stawke w 2021, moglby reprezentowac sie sam (w koncu ma juz marke, a zeby podpisac kontrakt tez jakies doswiadczenie jest, tak chyba zrobil ktorys z Norweskich driverow ostatnio Mikkelsen czy Ostberg - juz nie pamietam :D zakonczyl wspolprace z menago)

Cos wiadomo o Kajcie, Pieniazku, Ptaszku? jakies plany na 2020 w WRC? ktos inny planuje jakies starty, nawet pojedyncze?
Mic_123
N3
 
Posty: 241
Dołączył(a): piątek, 12 kwi 2013, 15:07

Re: Świat WRC

Postprzez Aro90 » czwartek, 20 lut 2020, 18:48

Mic_123 napisał(a):JML chyba liczy ze Ogi odejdzie po sezonie, a on wroci do Toyoty na 2021. Z kolei Maki psuje mu (JML) plany bo namawia Ogiego na zostanie :D czeski film po finsku :lol:
Procz Szwecji i Finlandii, gdzie jeszcze mial startowac JML?
Kiedys byla podobna sytuacja z Harrim Rovanpera (zapewne niektorzy pamietaja ojca Kallego :))
Po tym jak Seat sie zawinal, manager Kallego (Timo Joukhi) w 2000r zorganizowal mu 4 starty : Szwecja (Seat prywatny), Portugalia, Finlandia, Brytania w Peugeocie 206 od Grifone.
Portugalia (4msc w generalce) i Finalndia (3msc w generalce) daly mu kontrakt na sezon 2001 w fabrycznym Peugeocie.
JML z pewnoscia liczy ze uda mu sie to samo (ten sam menago rowniez), a wowczas Harri w 2000r mial juz 34l i byl o wiele mniej utytuowany (jedynie jezdzil w Seacie KitCar/WRC krotko), niz obecnie JML (ktory jest w tym samym wieku co Harri wowczas, ale od 15 lat powozi furki WRC 4x4).

Pilot sie zmienil JML ale nie wiadomo czy na stale, czy tylko na Szwecje? Grunt ze menago zostaje to znak ze walcza o 2021, w przeciwnym wypadku gdyby liczyl sie ze bedzie jezdzil za mniejsza stawke w 2021, moglby reprezentowac sie sam (w koncu ma juz marke, a zeby podpisac kontrakt tez jakies doswiadczenie jest, tak chyba zrobil ktorys z Norweskich driverow ostatnio Mikkelsen czy Ostberg - juz nie pamietam :D zakonczyl wspolprace z menago)

Cos wiadomo o Kajcie, Pieniazku, Ptaszku? jakies plany na 2020 w WRC? ktos inny planuje jakies starty, nawet pojedyncze?


Kajto zaczyna od Meksyku WRC 3 w Fabii EVo z RaceSeven
Aro90
N3
 
Posty: 396
Dołączył(a): niedziela, 11 kwi 2010, 13:41
Lokalizacja: Kraków

Re: Świat WRC

Postprzez Mad Max » piątek, 21 lut 2020, 17:21

testy Yarisa na sezon 2021
https://pl.motorsport.com/wrc/news/gale ... 1/4681824/
ktoś zrobił wizualizację to wygląda jak Hyundai... tylko że gorzej
https://i.redd.it/gsdzqzbjqpf41.png
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 17 gości