auta klasy R5

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: auta klasy R5

Postprzez kremer » niedziela, 22 cze 2014, 00:23

Matthias Schmidt napisał(a):No niestety Peugeot zbudowal bardzo awaryjne auto. Pytanie, czy z czasem uda sie zyskac niezawodnosc? Wielka szkoda. Mocno liczylem na zwyciestwo Abbringa... :?

Takk samo oglądając Ipres liczyłem, że Holender dowiezie wygrana. Myślę, że kwestia pól roku i PUG będzie przed konkurencja. Nie wiem co tam jest grane, ale mimo testów przez ... 90 lat Pug odstaje. ja bym poczekał do 2015 :) Ten pożar Tsjoena to już przegięcie. Ciekawe ja Krudaa na Polskim się zachowa.
...jesteś szybki na tyle na ile jesteś szybki....
Avatar użytkownika
kremer
S2000
 
Posty: 3023
Dołączył(a): wtorek, 18 lip 2006, 15:49
Lokalizacja: z oesów


Re: auta klasy R5

Postprzez madman » sobota, 12 lip 2014, 15:25

Jedna rzecz mnie zastanawia - co zrobił Peugeot/Citroen, że ani 208 T16, ani DS3 R5 w ogóle nie ''strzelają''? Każda zmiana biegu jest niezwykle gładka, chyba jeszcze w żadnej rajdówce nie było to tak wyraźne.

P.S. Czy PSA tworząc 208 T16 i DS3 R5 stworzyło techniczne bliźniaki? Brzmią niemal identycznie, zachowują się podobnie w podobnych sytuacjach i na podobnych nawierzchniach... Trochę taka wewnętrzna konkurencja. :wink:
"To że trzeba hamować poznawałem po tym, że wszyscy kibice zaczynali uciekać." - K. Hołowczyc
Avatar użytkownika
madman
N3
 
Posty: 285
Dołączył(a): sobota, 10 maja 2014, 09:59
Lokalizacja: Pomorze

Re: auta klasy R5

Postprzez Hubertos » sobota, 12 lip 2014, 15:41

80% części w tych autach jest wspólnych.
Avatar użytkownika
Hubertos
A6
 
Posty: 1867
Dołączył(a): czwartek, 16 kwi 2009, 18:01
Lokalizacja: Krosno

Re: auta klasy R5

Postprzez madman » sobota, 12 lip 2014, 15:52

Czyli 20% to nadwozie i wnętrze - a mechanicznie większość wspólna. :D No, ale nadal zagadką pozostaje dla mnie ''gładkość'' brzmienia cytryno-pugowego wydechu. :D
"To że trzeba hamować poznawałem po tym, że wszyscy kibice zaczynali uciekać." - K. Hołowczyc
Avatar użytkownika
madman
N3
 
Posty: 285
Dołączył(a): sobota, 10 maja 2014, 09:59
Lokalizacja: Pomorze

Re: auta klasy R5

Postprzez Mateos » sobota, 12 lip 2014, 16:06

A nie jest tak, że R-piątki mają zakaz podtrzymania?
Avatar użytkownika
Mateos
N2
 
Posty: 165
Dołączył(a): niedziela, 16 lis 2008, 13:14
Lokalizacja: Świątniki Górne

Re: auta klasy R5

Postprzez madman » sobota, 12 lip 2014, 16:19

Mają, ale Fiesta brzmi raczej klasycznie (momentami trochę jak Mini WRC, to charczenie przy odpuszczaniu gazu... :wink: ).
"To że trzeba hamować poznawałem po tym, że wszyscy kibice zaczynali uciekać." - K. Hołowczyc
Avatar użytkownika
madman
N3
 
Posty: 285
Dołączył(a): sobota, 10 maja 2014, 09:59
Lokalizacja: Pomorze

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » poniedziałek, 14 lip 2014, 00:57

Ludzie pisalem juz o tym chyba z 3 razy ale w roznych tematach....hmm....i mozliwe ze tutaj tez. R5 PSA maja prawdopobnie kompresor zamiast klasycznego turbo. Tematu nikt nie podlapal a szkoda nieco. Po zdjeciu widac ze tam nie ma klasycznego turbo bo kolektor idzie nad silnikiem. Troche to dziwne ale dzieki temu mozna chyba dac silnik nizej. Jednoczesnie to moze byc powod przegrzewania sie? Tak podejrzewam.
Tak czy inaczej nie strzela i napedza sie bardzo fajnie i niestety jest awaryjne czego nie pokazal pierwszy start. Przypadek?
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez Aaltonen » poniedziałek, 14 lip 2014, 06:30

MSG Racing napisał(a):Ludzie pisalem juz o tym chyba z 3 razy ale w roznych tematach....hmm....i mozliwe ze tutaj tez. R5 PSA maja prawdopobnie kompresor zamiast klasycznego turbo.
Mają turbo. Kompresory są niedozwolone.
Po zdjeciu widac ze tam nie ma klasycznego turbo bo kolektor idzie nad silnikiem.
??? Jakim zdjęciu?
Troche to dziwne ale dzieki temu mozna chyba dac silnik nizej.
???
Jednoczesnie to moze byc powod przegrzewania sie? Tak podejrzewam.
???

punkt 1.8 regulaminu viewtopic.php?f=1&t=3468 . Nikt się nie będzie domyślał o co ci chodzi z tymi znakami zapytania, pisz konkretnie albo wcale. żółtodziób.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 14 lip 2014, 10:47

@ MSG Racing - zwróć uwagę,że francuzy zawsze lubiły kombinować z dziwnymi rozwiązaniami i to raczej Peugeot w tym celował jeśli chodzi o samochody WRC, Cytryny były właśnie w miarę normalne. Ale 206 i 307... Szczególnie w 307 ilość dziwactw była zdecydowanie ponadprzeciętna. Co do 208 to dobrze kombinujesz, ale wydaje mi się, że to jest jakoś dziwnie zaaplikowane turbo a nie kompresor. Skąd te przypuszczenia:

http://www.youtube.com/watch?v=YfWcBPd9-IA

2:40 - słychać wyraźnie pracę zaworu. Inna sprawa, że to stary film i mogli coś zmienić od tamtego czasu, ale w tym konkretnym autku na pewno jest turbo, tylko tak zrobione, że przy rozkręconym silniku nie słychać za specjalnie akustycznych efektów jego pracy.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez voytec » poniedziałek, 14 lip 2014, 19:50

żółtodziób napisał(a):@ MSG Racing - zwróć uwagę,że francuzy zawsze lubiły kombinować z dziwnymi rozwiązaniami i to raczej Peugeot w tym celował jeśli chodzi o samochody WRC, Cytryny były właśnie w miarę normalne. Ale 206 i 307... Szczególnie w 307 ilość dziwactw była zdecydowanie ponadprzeciętna.


Z tymi dziwactwami w 307 WRC to chyba też nieprzesadnie. Coś więcej osobliwego, poza sama bazą nadwoziową (stąd dach przykręcany centralnie do wsporników na pałąku głównym klatki) i czterobiegową skrzynią biegów (co ciekawe, od początku była homologowana jako "alternatywna", gdzie główną była 5-ka)? Chyba że chodzi o ponadprzeciętną awaryjność ww. skrzyni (chociaż 5ka Hewalanda była niewiele lepsza), czy np. ukł. wspomagania kierownicy.. ;) Przy okazji, wspomniane przez Ciebie w jakimś innym wątku "aktywne stabilizatory" nie trafiły finalnie do 307-ki. Były w asfaltowym specu P206 i Xsarze WRC (aż do wprowadzenia restrykcji w regulaminie) - RFS (Reverse Function Stabilizer), na początku także w wersji pasywnej, chociaż z racji idei konstrukcyjnej był to rzecz jasna ukł. adaptacyjny (Kinetic).

Co do 208 to dobrze kombinujesz, ale wydaje mi się, że to jest jakoś dziwnie zaaplikowane turbo a nie kompresor. ...
Inna sprawa, że to stary film i mogli coś zmienić od tamtego czasu, ale w tym konkretnym autku na pewno jest turbo, tylko tak zrobione, że przy rozkręconym silniku nie słychać za specjalnie akustycznych efektów jego pracy.


W P208 R5 jest turbosprężarka. Tutaj Aaltonen nie popłynął. Z resztą tą kwestię regulują przepisy techniczne dla tej klasy (App. J, art. 261, p.304-2).
"Gdyby nie słupek, gdyby nie poprzeczka, gdyby się nie przewrócił byłaby rzecz wielka..."
Avatar użytkownika
voytec
N3
 
Posty: 430
Dołączył(a): poniedziałek, 9 sie 2004, 05:53
Lokalizacja: Stolp

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » poniedziałek, 14 lip 2014, 22:44

Dokladnie.
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 6.2014.pdf
Regulamin techniczny R5.
" The Supercharging air exchanger must be original or homologated in VR5 "
Jak dla mnie jasna informacja ze skoro jest wymiennik powietrza do "supercharger-kompresor" to i to urzadzenie jest dopuszczone. Chyba ze chodzi o cos innego.
Tak tez slyszalem swist turbiny i to mnie odwiodlo od 100% pewnosci bo samej specyfikacji auta nie znam. Jesli znacie to moze wklecie linka albo cos? Chyba ze to tez tylko wasze domysly. Bo i ja nie jestem pewny swojego.
A zdjecie to, to:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 5088_o.jpg
Z lewej strony wyglada cos jak turbo ale wydech idzie gora (raczej) chyba ze to cos innego lecz watpie.
http://s.hswstatic.com/gif/supercharger-6a.jpg
A moze jest to i to jak w Lancii S4? Zamiast podtrzymania jest kompresor a wyzej dziala turbo?

Dziwactwa w 307 i jego 4b skrzynia. Pug poprawil auto i skrzynie na 5b a nawet 6b po zakonczeniu startow w WRC i wszyscy powiedzieli ze za pozno bo auto w koncu sie nadaje do wygrywania.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 14 lip 2014, 23:03

Chodzi mi o cały layout Puga 307. Najpierw zrobili jedną rewolucję wystawiając maksymalnie zwartego hatcha, czyli 206, a potem jak by sami sobie zaprzeczyli z tym wielorybem. 206 był w pewnym sensie rewolucyjny,

Druga rzecz to skrzynia biegów. to,że była 4trka to było jedynie pokłosie wcześniej przyjętego założenia, że skrzynia ma być poprzecznie a nie wzdłużnie jak praktycznie w każdy innym wurcu. Założenie to wynikało z tego, że skrzynia miała być dwusprzęgłowa, ale nie udało im się jej zrobić, trafiła dopiero do Evo3, czyli już po rozwiązaniu zespołu fabrycznego. 4rkę opracowali pośpiesznie i głównie dlatego ją wrzepili do tego wozu, że mogła być krótka, co przy poprzecznym układzie miało znaczenie. Dopiero jak się okazało,zę taka skrzynia nie daje rady, że może i elastyczność silnika jest wystarczajaca, ale sprzęt się sypie jako mniejsze zło wykombinowali 5tkę.

Z innych dziwactw - w pierwszym okresie montowali mechaniczne dyfry ( i to o dyfrach pisałem,ze były pasywne) z 405 T16, choć i to było połosie tego,ze "wysypała" im się docelowa skrzynia biegów, pod którą było zaprojektowane wszystko inne. Niezależnie jednak od tego czy brać pod uwagę wszystkie dziwactwa popełnione pod wpływem tego,ze nie udała im się skrzynia czy nie to i tak trzeba przyznać, że zakombinowali mocno naokoło. Oprzeć cały projekt o rozwiązanie którego nikt wcześniej nie stosował w WRC i netypowy layout - no to wymaga fantazji. Prawdopodobnie bardziej konserwatywne podejście oszczędziłoby im wielu problemów.

Kolejna rzecz to wybór nadwozia - to CC było dłuższe o 14 cm od hatcha. Naprawdę nie rozumiem co oni sobie myśleli. Oczywiście wieloryb nie był jakiś tragicznie wielki, krótszy niż Subaru czy Mitsu, podobny do Focusa, ale mógł być jednak znacznie krótszy gdyby nie kombinowali z CC tylko jak wszyscy zrobili "żelazko". Owszem, w samej długości nie upatruję źródła klęski, ale sami sobie zrobili pod górkę. Przez lata rozwoju 206 zbierali doświadczenia na zupełnie inaczej skonstruowanym samochodzie i taką maszynę rozumieli najlepiej. Wyrzucili sobie te atuty do śmieci. Oczywiście koniec końców Evo3 było bardzo dobrą konstrukcją, ale na własne życzenie zafundowali sobie 2 lata totalnego kibla, który musieli poświęcić na ogarnianie rzeczy, na które się porwali bez żadnego praktycznie doświadczenia.

O podobny rodzaj dziwactwa podejrzewam ich z turbiną w 208. Przerzucenia kolektora nad silnikiem prawdopodobnie ma służyć jego skróceniu. Skoro wóz nie może mieć podtrzymania turbo to zapewne kombinowali, żeby możliwie skrócić dolot. Ilość izolacji termicznej na tym kolektorze wskazuje na słuszność podejrzen MSG o to, że moze to być powód przegrzewania się silnika. Co nakombinowali z umieszczeniem samego turbo to już w ogóle na chwilę obecną można się tylko domyślać, ale nietypowy dźwięk na pewno z czegoś wynika. Nie potępiałbym ich też za same próby kombinowania - bardzodobrze,że takie podejmują, bo dzięki temu świat idzie naprzód. Stwierdzam jedynie, że odwaga do stosowania nietypowych rozwiązań to cecha charakterystyczna żabozjadów i to nie tylko w mtoryzacji. Nie oznacza to,że te rozwiązania nie mają sensu - bardzo często mają i to duży, ale jak się odważnie eksperymentuje to raz na jakiś czas trafia się również kulą w płot.

W P208 R5 jest turbosprężarka. Tutaj Aaltonen nie popłynął. Z resztą tą kwestię regulują przepisy techniczne dla tej klasy (App. J, art. 261, p.304-2).


Nigdzie nie napisałem, ze popłynął, choć nie ukrywam, że to co pisze MSG brzmi wiarygodnie. Nawet jeśli nie ma racji to widać,że przemyślał temat, a nie tylko bezrefleksyjnie powtarza to co gdzieś ktoś napisał. jeśli chodzi o Aaltonena to przyczepiłem się tylko znaków zapytania zamiast konkretnych zdań. Regulamin wyraźnie nakazuje pisać jasno i zrozumiale, a w tym przypadku nie wiadomo o co gościowi chodzi i skąd się biorą jego zastrzeżenia. Akurat sam też nie widzę specjalnego związku między puszczeniem kolektora górą i obniżeniem mocowania silnika (to, że kolektor leci bokiem nie oznacza, że silnik nie może być przy samej glebie), ale gdybym chciał z tym dyskutować to bym napisał dokładnie co mi leży na wątrobie. To co zrobił Aaltonen to nie jest to rażące naruszenie, więc nie dostał w związku z tym kolejnego ostrzeżenia, ale lepiej dla niego będzie jak będzie przestrzegał określonych zasad.

@ MSG Racing - z tym że Lancia miała sprężarkę Rootsa, a to co wrzuciłeś to jest odśrodkowa. Taka też daje pewną dziurę, ona w ogróżnieniu od Rootsa czy G nie jest szczelna, ciśnienie uzyskuje dopiero przy odpowiednio wysokich obrotach wirnika. Można to teoretycznie napędzieć elektrycznie co rozwiąże problem, ale to by wymagało mocniejszej instalacji elektrycznej. Jeśli chodzi o powójne doładowanie to sens ma własnie połaczenie turbo i spreżarki wyporowej, która działa od praktycznie dowolnie niskich obrotów. Dlatego zarówno Lancia S4 30 lat temu miała taki rodzaj doładowania jak i wielce nowoczesne silniki TSI VAGa.Sprężarka odśrodkowa natomiast miałaby sens, gdyby była pojedyncza.

Edit: Tak mnie olśniło - gdyby to bła sprężarka mechaniczna to na pewno nie umieściliby jej za silnikiem tylko przed, jednocześnie o ile to możliwe z punktu widzenia regulaminu technicznego cofając silnik. Największy myk to taki,że w przypadku mechanicznego doładowania nie ma potrzeby krzyżowania wydechu z dolotem, a to przecież jest mocno niekorzytne. Dlatego właśnie Mercedes w F1 wymyślił to turbo z wałkiem pociągniętym przez cały silnik. Jeśli więc coś się znajduje za silnikiem to na 100% musi być to turbo, kompresor byłby umieszczony w możliwie najzimniejszym miejscu.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » poniedziałek, 14 lip 2014, 23:27

Tak jeszcze mysle. Kompresor tez swiszczy. Nie sam w sobie ale jego pasek.
Na zdjeciu jak dla mnie jego polozenie jest takie ze moze byc napedzany paskiem bo jak na polozenie turbiny to to troche dziwne miejsce jest. No i w ktorym miejscu laczy sie z wydechem?

No wlasnie, w 307 z tego co wiem to 4b zastosowano po to by kierowca nie musial tak biegami wachlowac. Przy okazji twierdzili, ze silnik jest na tyle elastyczny ze sobie poradzi. A wyszlo z tego zapewno to ze np. 2 byla za krotka a 3 za dlugie do rozpedzania sie czy pokowyania pewnych zakretow lub ich serii. Na co sie zapewne wsciekal Gronholm. Pomijam awaryjnosc auta.
A dlugosc auta, to moze stwierdzili ze skoro dlugie Subaru daje rade to i taki wieloryb sobie poradzi.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Re: auta klasy R5

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 14 lip 2014, 23:41

Oj, dobra, teraz się przyjrzałem i widzę,ze turbo dali z przodu a nie z tyłu, a to co jest tak poowijane izolacją termiczną to prawdopodobnie jest kolektor wydechowy, ale nie widzę,zeby dochodził do turbiny. Podtrzymuję, że nie jest to na pewno kompresor, bo komprezor wykluczyłby konieczność przeciągania jakiegokolwiek kolektora nad silnikiem. No, chyba,ze jest to faktycznie sprężarka odśrodkowa , a turbo znajduje się za silnikiem, a to owinięte to jesy dolot a nie wydech... No powiem, że ciekawy temat zarzuciłeś...
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: auta klasy R5

Postprzez MSG Racing » poniedziałek, 14 lip 2014, 23:47

Ano jest to ciekawe.
Zobacz jeszcze to foto (tez dalem wczesniej). Podobne do turbo a jednak na pasek.
http://s.hswstatic.com/gif/supercharger-6a.jpg
Ciezko rozpoznac gdzie co idzie. Duzo zaslaniaja te 3 chlodnice z przodu ;) .
Turbina moze byc faktycznie z tylu a gora idzie dolot w oslonie zeby powietrze sie nie zagrzalo.
Ale chyba bez konkretnej specyfikacji i wiekszej liczby zdjec pozostaniemy w domyslach co jak i dlaczego.
"Rally is not a crime" Polska - FB

"Żyję po to, by być najlepszym. Właśnie dlatego zrezygnowałem z prywatnego, osobistego życia" - Ayrton Senna czerwiec 1986

http://www.ganczarczykrally.com

Antyradio -"Liczą się nieliczni"
Avatar użytkownika
MSG Racing
S2000
 
Posty: 3650
Dołączył(a): poniedziałek, 25 lip 2005, 17:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała / Sosnowiec

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości