Rules napisał(a):Wiem o tym, ale jest określona pojemność i zwężka w turbo, nie da się z tego zrobić niewiadomo czego, zwłaszcza, że budowa silnika i to z czego ma być zrobiony też jest dokładnie określone, nie sugeruje tu, że to BMW, czy samochód o podobnej mocy będzie miał takie same parametry jak WRC, ale nie przesadzajmy, nie da się zrobić z tego silnika jakieś super jednostki o mocy np: 500KM. Zwłaszcza, że musi wytrzymać dwa rajdy.
Zaś co do opom jak pisałem wcześniej, moim zdaniem takie ograniczenia, czy to w dziedzinie opon, czy techniki nie wpłyna dobrze na obraz tego sportu, bo zamiast się rozwijać, byc tym laboratorium dla nowych rozwiązań, zacznie się cofać, a jeśli tak będzie, to nawet jak wzrośnie widowiskowość to firmy zaczną sie wycofywać nie widząc szanas na rozwój i testowanie nowych rozwiązań.
Mam tu na myśli public relations, firmy chcą być postrzegane jako nowoczesne, prężnie działające, potrafiące wymyślić jakieś nowinki techniczne przedsiębiorstwa, które mają do zaoferowania coś lepszego niż ślizgające się opony.
No tak w F1 są opony z "paskami" no i wszyscy się wycofali?
Po za tym temat mocy w WRC był na tym, forum przerabiany jakiś czas temu i to na dodatek bardzo dokładnie. Jest takie polecenie jak szukaj ale jakoś specjalnie dla Ciebie to streszczę.
Nie wiem czy już miałeś fizykę w szkole ale jest taki wzór:
P=M*w/9550 [kW] = [Nm] x [obr/min]
gdzie:
P - Moc [kW]
M - Moment obrotowy[Nm]
w - Prędkość obrotowa [obr/min]
Wynika to z tego: praca to iloczyn siły oraz drogi na jakiej przykładaliśmy tą siłę [zakładam równoległość siły to drogi dla ułatwienia], a moc to iloraz pracy i czasu.
No i znalazłem gdzieś dane, że Focus 06 ma 550 Nm przy 4000 rpm. Czyli w tym momencie silnik ma ok 230 kW, jest to ok 312KM. I jeżeli wiesz coś na temat przebiegu krzywych mocy i momentu w silnikach spalinowych, a w szczególności napędzanych bezołowiówką, to powinno być dla Ciebie jasne, że skoro przy nędznych 4000rpm jest 312KM to w ok. 6000rpm jest tej mocy znacznie więcej.
Po za tym nie wiem o jakim silniku piszesz, że nie da się z tego zrobić 500KM.
Przypominam sobie, że kiedyś jakiś tuner Procar albo coś w ten deseń, wynajmował i sprzedawał Imprezy WRC. I oni pokusili się o napisane ile koni miała która Impreza WRC. I tam dane kończyły się na ok 420 albo i lepiej KM.
Wróćmy do Twojego BMW M3 i jego mocy. Może i ma 300KM, ba nawet 321KM! ale moment obrotowy to 350Nm przy 3250rpm. To oznacza, że w chwili max momentu silnik ma 161KM. To trochę ponad połowę z tego co ma WRC przy 4000rpm. To sobie pomyśl w ten sposób, że moc wzrasta prawie dwukrotnie. Oczywiście w BMW jest silnik atmosferyczny i wysokoobrotowy ale to pokazuje, że 300KM w WRC to wartość bardzo zaniżona, może nie dwukrotnie.
Jak chcesz to sobie przelicz jak to wygląda w przypadku Subaru Imprezy STi. Przy 3600rpm ma 343Nm czyli ok 175KM a jego moc maksymalna to 265.
I teraz takie moje domysły, które opieram wyłącznie na analogiach. Taki focus WRC może mieć ok..... 470KM[zakładając że przy max momencie auto z turbiną uzyskuje 66% mocy maksymalnej] . Ale to może być przesada. I nie będę się upierał. Ale mógłbym się o wiele założyć, że ma ponad 400KM.
I ostatni przykład to S2000. We sumie to ma to tyle samo koni co Lancer albo Impreza[N4]. A patrz jak N4 odchodzi w porównaniu do S2000.
I to, że fabryki stosują jakieś technologie zapożyczone z motor sportu to jest raczej efekt uboczny niż celowe działanie. Głównym celem jest to, że powieszą w salonie "Focus najlepsza rajdówka na świecie". I Kowalski pomyśli, że ma całe auto zapożyczone z rajdów.
Mam nadzieję, ze mnie zrozumiałeś. Co za OT
