Neste Rally Finland

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Neste Rally Finland

Postprzez żółtodziób » środa, 6 sie 2014, 10:39

Aaltonen napisał(a):Fiesta fiestą, jest trochę wolniejsza od Polo, ale akurat tutaj Hirvonen przejechał ten oes 2 sek. szybciej niż Kubica.

Pytanie, czy system zmiany biegów robi tutaj różnicę, czy po prostu Robert słabiej sobie radzi na takich technicznych próbach (to by było dziwne biorąc pod uwagę jego dokonania w wyścigach na torach ulicznych).

p.s. Tak sobie przejrzałem ten odcinek i trzeba przyznać, że w paru miejscach Ogier pojechał po prostu lepiej niż Kubica. Krócej utrzymuje auto w poślizgu i wcześniej zaczyna przyśpieszać, bardziej zdecydowanie składa auto do ciaśniejszych winkli. Także myślę, że te 4.5 sek. nie wynika tylko z różnicy w sprzęcie.


Ludzie, miejcie Boga w sercu. Co można powiedzieć po jednym kręciole? Bo to nawet nie jest normalny oes. Może ślizgał się bardziej, ale nie wiadomo w jakim stanie były opony, nie wiadomo jakie były nastawy zawieszenia. nikt na pewno nie brał tego oesu pod uwagę przy ustawianiu samochodu, bo był za krótki, ale może Ogierowi pasowały na szuter nieco twarsze nastawy i siłą rzeczy pomogło mu to o wiele bardziej na asfalcie. Naprawdę, nie ma sensu do tego przywiązywać jakiejkolwiek wagi.

Oczywiscie Fiesta jest najsłabszym samochodem w całej stawce, wskazują na to rózne rzeczy, to jak wychodzi ze startu, prędkość maksymalna, ale przedede wszystkim wyniki tego samochodu na oesach. Neuville jeszcze w sumie coś tym umiał pojechać, ale trzeba zauważyć, że mimo tego,że budził powszechny zachwyt rajdu tym nie wygrał. Z każdej strony widać,ze nie idze ten samochód, a do tego jeszcze ten system zmiany biegów, który z załozenia ma być wolniejszy od zwykłej sekwencji. Niemniej jednak jeśli dowodem na to ma być jeden onboard z pokazowego oesu - no litości...
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz


Re: Neste Rally Finland

Postprzez karluum » środa, 6 sie 2014, 11:55

Hołek w ostatnim WRC powiedział - Fiesta jest fajna do 100-120 km/h a potem już zaczyna odstawać. Co rajd Finlandii dobitnie pokazał.
karluum
A5
 
Posty: 646
Dołączył(a): poniedziałek, 11 mar 2013, 11:22

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Aaltonen » środa, 6 sie 2014, 12:52

żółtodziób napisał(a):Ludzie, miejcie Boga w sercu. Co można powiedzieć po jednym kręciole?

Takie kręcioły są zazwyczaj bardzo techniczne, a przez to dosyć trudne. Różnice między kierowcami w takich samych wozach, nie biorą się znikąd.
Bo to nawet nie jest normalny oes. Może ślizgał się bardziej, ale nie wiadomo w jakim stanie były opony, nie wiadomo jakie były nastawy zawieszenia.
Jechali na takich samych oponach w takich samych warunkach. Nastawy zawieszenia i zużycie opon też u wszystkich podobne.
Być może ograniczenia związane z systemem zmiany biegów lub z ręką dają o sobie znać - na tego typu oesach jest dużo kręcenia kierownicą, ciągnięcia łapy z jednoczesną zmianą biegów.
Niemniej jednak jeśli dowodem na to ma być jeden onboard z pokazowego oesu - no litości...
Dowodem mogą być wszystkie onboardy - można sobie porównać na WRC PLUS, jednak na tego typu kręciołkach jednak różnice w technice kierowców najbardziej się uwypuklają.
(Np. Neuville dołożył Paddonowi 4sek. na 2 km w takim samym aucie)
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Witcher1990 » środa, 6 sie 2014, 13:11

no tak a Kajetan wygrywa Barbórkę Nkowym Subaru z całą chmarą mocniejszych wurców... Tak to już jest, że szybszy kierowca ma lepszy czas
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Domson » środa, 6 sie 2014, 13:22

Coś mi sie wydaje, ze winowajcą moze byc ten system zmiany biegów u Roberta. Porownalem przejazd Evansa z Kubica i u Roberta samochod ewidentnie wolniej przyśpiesza i te biegi jakoś dziwnie wchodzą
Domson
A6
 
Posty: 1580
Dołączył(a): niedziela, 20 sty 2013, 13:49

Re: Neste Rally Finland

Postprzez viper » środa, 6 sie 2014, 16:32

Witcher1990 napisał(a):no tak a Kajetan wygrywa Barbórkę Nkowym Subaru z całą chmarą mocniejszych wurców... Tak to już jest, że szybszy kierowca ma lepszy czas

Nie no nie N kowym już nie przesadzajmy. Z tego co ja wiem subaru poland ma osobny silnik właśnie na barborke. Z reszta przy tych kosztach jakie ponoszą Topowe zespoły zrobienie dobrego silnika nie jest jakimś znaczącym kosztem w skali sezonu.
viper
S2000
 
Posty: 3003
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Re: Neste Rally Finland

Postprzez ryjas » środa, 6 sie 2014, 16:43

Aaltonen napisał(a): p.s. Tak sobie przejrzałem ten odcinek i trzeba przyznać, że w paru miejscach Ogier pojechał po prostu lepiej niż Kubica. Krócej utrzymuje auto w poślizgu i wcześniej zaczyna przyśpieszać, bardziej zdecydowanie składa auto do ciaśniejszych winkli. Także myślę, że te 4.5 sek. nie wynika tylko z różnicy w sprzęcie.


Ja tez sobie obejrzałem i widzę przede wszystkim przewagę sprzętową Ogiera. Kubica na pierwszym nawrocie był w tym samym miejscu co Ogier. Opóźnił hamowanie, przez co udało mu się dogonić Ogiera, ale jednocześnie nie miał już takiej prędkości na wyjściu. Pod górkę na szutrowej partii w pewnym miejscu było już ponad 6 sekund straty, po czym znowu RK zmniejszył różnice na ok. 3-4 sekundy. I stracił na końcu z uwagi na dużo mniejsze przyspieszenie.
w Polo można generalnie pojechać jeszcze szybciej. Tutaj widać jak na dłoni, że Ogier jedzie z dużym zapasem. Tylko mam wrażenie, że wynika to bardziej z możliwości auta niż jego jako kierowcy.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Matthias Schmidt » środa, 6 sie 2014, 17:49

Bez przesady, nie umniejszajmy kunsztu Ogiera czy Latvali, tlumaczac Kubice slabszym samochodem. To zdecydowany fakt, ze Fiesta jest za DS3, a DS3 z kolei jest za Polo, jednak w Waszych dywagacjach brzmi to tak, jakby Kubica robil takie a nie inne wyniki tylko przez sprzet i z Ogierem ta sama historia - wyniki tylko przez samochod. Ok, bardzo mozliwe, ze Ogierowi nie byloby tak latwo gdyby jezdzil DS3 (na przyklad), ale to jednak wciaz znakomity zawodnik.

Mowienie o tym, ze Kubica traci czas tylko przez biegi to nie jest prawda. Ok, zdecydowanie to mu nie pomaga (opieram sie na Waszych obserwacjach i komentarzach - przyznam sie, ze nie obserwowalem tak jego onboardow), ale to na pewno nie jest jedyny powod. Z tego co piszecie to mozna wywnioskowac, ze RK gdyby jezdzil z Ogierem w VW to by go objezdzal, co dla mnie jest absurdalne. Zeby byla jasnosc, nie twierdze, ze co poniektorzy tak uwazacie, jednak z Waszych komentarzy tak to po prostu wyglada. Kubica musi sie rajdowego rzemiosla jeszcze pouczyc.

Natomiast trzeba przyznac, ze Robert zapewne bedzie mial spora zagwozdke przed przyszlym sezonem. Nie wiadomo czy pozostanie w M-Sporcie bedzie mialo jeszcze sens. Niby Malcolm zapowiada, ze wprowadza 'nowa' Fieste, ale dopiero na trzeci czy czwarty rajd to raz. A dwa, ze jesli nie pozyska sensownego wsparcia to nie uda sie tego zrobic i prawdopodobnie M-Sport zwinie manatki.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Aaltonen » środa, 6 sie 2014, 19:38

ryjas napisał(a):Ja tez sobie obejrzałem i widzę przede wszystkim przewagę sprzętową Ogiera.
Bez przesady, przewaga sprzętowa nie wynosi 2,0 sek/km .....
ryjas napisał(a):Kubica na pierwszym nawrocie był w tym samym miejscu co Ogier. Opóźnił hamowanie, przez co udało mu się dogonić Ogiera, ale jednocześnie nie miał już takiej prędkości na wyjściu.
A no właśnie, przeszli te zakręty inaczej. Ogier stracił na wejściu w zakręt, żeby zyskać więcej na wyjściu.
Kubica wszedł w zakręt szybciej, podciął większym poślizgiem, ale za to stracił na wyjściu. Bilans na plus dla Ogiera.
ryjas napisał(a):Pod górkę na szutrowej partii w pewnym miejscu było już ponad 6 sekund straty, po czym znowu RK zmniejszył różnice na ok. 3-4 sekundy. I stracił na końcu z uwagi na dużo mniejsze przyspieszenie.
Na wrc plus widać, że strata systematycznie cały czas rosła.
No chyba, że mierzysz i nie korygujesz ze względu na prędkość, ale to jest błędnie.
ryjas napisał(a):W Polo można generalnie pojechać jeszcze szybciej. Tutaj widać jak na dłoni, że Ogier jedzie z dużym zapasem.
Bzdury kolego piszesz. On jedzie na 99%-100% praktycznie cały czas, w końcu to najszybszy rajdowy zawodnik na świecie.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Witcher1990 » środa, 6 sie 2014, 20:11

Jak Loeb seryjnie zdobywał tytuły to też wszyscy mówili, że to dzięki lepszemu samochodowi najpierw Xara później C4. Rok temu tym samym DSem, który waszym zdaniem mocno odstaje od polo, był drugi w Szwecji, który to rajd niespecjalnie mu leży a Mikko nie pokazał dobrego tempa nawet na PS gdzie oszczędzał opony. Jako tako wyszly mu chyba dwa rajdy Meksyk i POrtugalia. Później Seb wygrał dwa kolejne rajdy, w których startował, a we Francji prowadził do momentu tego pecha na śliskim. Fiesty też walczyły o wygrane chociaż wydawało się, że nie ma kto nimi ciorać bo Ostberg nie ta liga, a TN ciągle się uczy. Nie Panowie, faktycznie WV może mieć lepsze auto jednak nie jest to taka różnica jak np między miniz MI a mini z pro drive. Po prostu obecnie nie ma komu pokazać potencjału tych samochodów i przed sezonem wszyscy wiedzieliśmy że będzie nudno, zdecydowanie gorzej niż w 2013. I każdy wiedział, że tylko JML chociaż teoretycznie może walczyć o tytuł, a o wygraną w rajdzie oprócz niego może tylko Ostberg i Mikko bo TN miał niepewną rajdówkę.
Podobnie sprawa się ma z Kubicą-> wszyscy wyrażamy uzasadnione zaniepokojenie statystykami dzwonów i większość ludzi wolałby widzieć go na mecie. Po czym Kubica wyskakuje z tekstem, że ma słabe auto i nie ma czym gonić i zaczyna się cała ta dyskusja powyżej i już nawet widzę porównywanie do SO. Ludzie litości, koleś nie ukończył rajdu bez rally2, ma już chyba blisko 2dzwony na rajd, punktował w 2 z 8 rund a wy zaczynacie porównania do MS i narzekacie na Fiestę, że słaba? Pewnie słabsza niż WV ale nich RK zacznie dojeżdżać do mety to będziemy myśleć o samochodzie dla niego. Asfaltów jest 3-4w sezonie, a i na nich (co pokazało ERC) nie ma gwarancji że nie wydzwoni.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Domson » środa, 6 sie 2014, 20:15

Witcher1990 napisał(a): Później Seb wygrał dwa kolejne rajdy, w których startował, a we Francji prowadził do momentu tego pecha na śliskim.


Jakby tu było nazwisko "Kubica" to by był tekst "do momentu dzwonu na śliskiej nawierzchni". Taka mała uszczypliwość. Sorry. Jak już piszemy o każdym "pechu" Kubicy - dzwon to mierzmy wszystkich jedną miarą. Loeb wydzwonił. :)
Domson
A6
 
Posty: 1580
Dołączył(a): niedziela, 20 sty 2013, 13:49

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Shaitan » środa, 6 sie 2014, 20:35

Podważanie mistrzostwa Ogiera jest co najmniej nie na miejscu. Tak, jeździ najlepszą furą, ale jeździ nią niemal na limicie cały czas i jest przy tym właściwie bezbłędny. Polo jest przewidywalne w zachowaniu na trasie, stabilne i wytrzymałe, z doskonałą trakcją na wyjściach z zakrętów, ale wbrew temu co mogłoby się wydawać samo nie jedzie :wink: .
Co do konkurencyjności Fiesty względem Polo, to fura Roberta nie jest najlepszym punktem odniesienia. Nieszczęsny system zmiany biegów połączony z nawalającym ręcznym, na które trzeba patrzeć z perspektywy ograniczeń Roberta fałszują mocno stratę, która jest przez te czynniki potęgowana. Kierowcy w M-Sportu również nie pomagają w jakichkolwiek konkluzjach. Dodatkowo w mojej opinii nie ma czegoś takiego jak wymierna wartość straty w s/km, bo jest ona wartością zmienną zależną od charakterystyki poszczególnych odcinków.
Zdrowy Kubica z normalnym systemem zmiany biegów i standardowym ręcznym byłby z całą pewnością sporo szybszy, ale nie na tyle by włączyć się do walki w czubie. Może starty w Polówce ze sprawnymi systemami pozwoliłyby zredukować straty o połowę i mieć nieco mniej przygód terminalnych, ale ciągle to nie jest tempo pozwalające walczyć o zwycięstwo (od razu tutaj zaznaczam nikt od niego takiego tempa w tym momencie nie oczekuje, bo takie tempo u nikogo nie byłoby możliwe w tym momencie). Jest to wszystko jednak czysta gdybologia, w którą nie ma się sensu mocniej zagłębiać. W jego przypadku pozostaje nabijanie kilometrów, dalsze doskonalenie techniki jazdy i opisu na szutrze oraz powolna eliminacja błędów.
Avatar użytkownika
Shaitan
N3
 
Posty: 328
Dołączył(a): środa, 30 paź 2013, 19:08

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Aaltonen » środa, 6 sie 2014, 20:58

Różnica między Fiestą i Polo jest spora, ale tak jak powiedział Hołowczyc, głównie powyżej 100 km/h.
Tylko na rozpędzaniu na Power Stage (600 metrów prostej) Kubica stracił do Ogiera 0,6 sekundy.
Oczywiście rajd nie składa się z samych prostych, ale można spokojnie przyjąć, że różnica między Fiestą Roberta a Polo w przypadku Finlandii to jakieś 0,3-0,4 sek/km.

Robert może żałować, że jednak nie został w Cytrynie, bo Ford w tym roku wyjątkowo odstaje.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: Neste Rally Finland

Postprzez ryjas » środa, 6 sie 2014, 22:17

Aaltonen napisał(a): Bez przesady, przewaga sprzętowa nie wynosi 2,0 sek/km .....

Na tak krótkim odcinku widać jak na dłoni że głównie sprzęt robi róznicę. Mam tu na myśli wszystko, łącznie z systemem zmiany biegów. Ogier ma pod nogą więcej więc może pojechać inaczej, bez atakowania, bardziej na okrągło. Dodatkowo partia szutrowa mogła być niewyczyszczona, co też trochę zabiera
Aaltonen napisał(a): A no właśnie, przeszli te zakręty inaczej. Ogier stracił na wejściu w zakręt, żeby zyskać więcej na wyjściu. Kubica wszedł w zakręt szybciej, podciął większym poślizgiem, ale za to stracił na wyjściu. Bilans na plus dla Ogiera.

Zobacz gdzie był Kubica w momencie gdy Ogier wchodził w zakręt. Bilans jednak na plus dla RK, bo stracił jeszcze przed zakrętem. Fiesta była ponad pół sekundy pózniej przed zakrętem. Dzięki opóżnieniu hamowania RK trochę to zniwelował.
Aaltonen napisał(a):Na wrc plus widać, że strata systematycznie cały czas rosła.

Ja robię tak, że biorę stoper włączam w jakimś charakterystycznym miejscu (np. słup, bela słomy) i czekam aż dojedzie RK. Nie jest to idealny system, ale coś mi tam mówi.
Aaltonen napisał(a):Bzdury kolego piszesz. On jedzie na 99%-100% praktycznie cały czas, w końcu to najszybszy rajdowy zawodnik na świecie.

No ale rajdu Finlandii nie wygrał;) Z kolei JML na onboardzie porównawczym z RK tez sporo stracił w początkowej fazie OS-u. https://www.youtube.com/watch?v=DL21Yqqlzl0 A tu RK czyścił trasę.

Aaltonen napisał(a):Różnica między Fiestą i Polo jest spora, ale tak jak powiedział Hołowczyc, głównie powyżej 100 km/h.

Czyli przez większość trasy;) Przecież wurce jadą stówą prawie cały czas.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Neste Rally Finland

Postprzez Matthias Schmidt » środa, 6 sie 2014, 23:03

ryjas - czego bys tutaj nie probowal udowodnic, to jednak nie udowodnisz tego, ze Kubica jest na rowni z Ogierem, no wybacz. Jakim cudem chcecie porownywac mistrza swiata (juz prawie dwukrotnego jakby nie patrzec) do goscia, ktory ukonczyl 1/4 rajdow w tym sezonie. Fiesta, owszem, odstaje od Polo, ale to nie jest taka roznica, ktora mialaby uniemozliwic walke Kubicy o pudla czy wygrane. Gdyby byl na tyle szybki i potrafilby konczyc rajdy, to o pudla Fiesta by walczyl. Moze nie o wygrane.

Panowie, sprawa jest prosta. Ogier robil Polo pod siebie przez caly 2012 rok. Gosc ma nie dosc ze full kontrole nad autem, idealne jego wyczucie, to jeszcze jest jednym z najszybszych zawodnikow w stawce, nie popelniajacym bledow prawie w ogole, a na dodatek Polo jest ciut przed reszta. Ale to jednak Ogier robi roznice a nie samochod. Inna sprawa, o ktorej juz pisalem. Moze sposrod innych teamow nie ma nawet kto z tym Latvala i Ogierem walczyc, przez co przewaga Volkswagena wydaje sie byc niewyobrazalnie duza. Na pewno jednak porownywanie Ogiera do Kubicy nie jest na miejscu, chocby nie wiem jak Fiesta odstawala od Polo. No way.

Loeb robil dobre wyniki w zeszlym roku jak wsiadal do DS3, tylko pamietajcie o tym, ze przed tym rokiem Volkswagen dosyc solidnie (na tyle na ile im pozwalaly przepisy) poprawili samochod. Citroen w tym czasie zajety byl C-Elysee WTCC, a M-Sport ledwo budzet zbieral, nie mowiac juz o jakichkolwiek poprawkach. Hyundai na razie tez nie ten poziom. Mozliwe, ze roznica miedzy VW, a reszta wzrosla od zeszlego roku, mysle, ze nawet na pewno tak sie stalo. Szansa jest przyszly rok. Citroen zapowiada duze zmiany, M-Sport (o ile kasy styknie) rowniez, Hyundai takze, wiec moze nieco zbije sie znowu ta stawka. Natomiast dochodzac do sedna sprawy - przewaga na pewno tak olbrzymia nie jest.

Domson - ale Kubica za kazdym razem jak wydzwoni to jest pech, obcierka, wina skrzyni biegow, recznego, pilota, cokolwiek. Loeb bledow praktycznie nie popelnial wcale, wiec w tym przypadku mozna jego dzwon okreslic mianem pecha. Bo gosc mial pecha, ze wydzwonil akurat w swoim pozegnalnym starcie.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron