Świat WRC

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » niedziela, 21 paź 2012, 09:07

Tez mam taka nadzieje. Tylko podstawowe pytanie brzmi - czy Malcolm znajdzie kase?
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy


Re: Świat WRC

Postprzez Jarek55511 » niedziela, 21 paź 2012, 11:31

Jak utrzyma Ostberga i Castrola...
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » niedziela, 21 paź 2012, 22:13

A ja nie wiem czy to dobrze czy to źle, ze się Ford wycofał. Motywacja jest dla mnie jasna, taka jak pisał wrc1600 - cienka sprzedaż. Fiesty i Focusy w Europie to jedno, ale zasadniczo to jest firma amerykańska i prawdopodobnie kłopoty całego koncernu biorą się z tego, że w USA dzieje się nie za ciekawie. WRC na rynek amerykański nie ma wielkiego wpływu promocyjnego, za to coraz bardziej popularne jest... GRC, które przy okazji jest znacznie mniej kosztowne. Być moze stąd ten nagły zwrot i to pomimo, że WRC ma nareszcie sensownego promotora.

Nie jestem jednak wcale taki pewien, że M-sport nie da rady. JML - moim zdaniem za dużo dostał od Malcolma tych "ostatnich szans", prawdą jest,ze M-Sport nie ma wielkiego wyboru jeśli chodzi o kierowców, ale JML nie przywoził im ostatnio wiele punktów, za to generował spore koszty, i nie chodzi tutaj wyłącznie o straty w sprzęcie, jak to dzisiaj pięknie ujął Gac (i nie powiem, zaimponował mnie tym rodzajem poczucia humoru), dla niego rajdy są po prostu za długie. Tak naprawdę przecież Ford nie wspierał w żaden sposób rozwoju wurców, kładli kasę, ale nie dostarczali żadnego know-how. Strata zatem dotyczy tylko kasy. Nie twierdzę, że to nie jest problem, jak to mówia piniondze to nie fszysko, ale fszysko bez piniendzy to ch**. Niemniej - jeśli uda się zdobyć finansowanie to nie ma żadnych podstaw, żeby sądzić, że M-sport obniży poziom. W dalszym ciągu wiedzą jak i umieją ten interes pociągnąć, pytanie jest tylko czy będą mieli za co. Jeśli tak, to z Latvalą czy bez, będą stanowić liczącą się siłę, choć wszystkie te zawirowania które teraz mają miejsce to niemal na bank odbiją się negatywnie na przyszłym sezonie (choćby dlatego,że teraz masa pary pójdzie w gwizdek, Malcolm teraz zawraca sobie łeb szukaniem sponsora a nie pracami nad samochodem, również całkowicie nowy skład od przyszłego sezonu będzie wymagał "dotarcia"), jednak w dłuższej perspektywnie odejście Forda wcale nie musi się jakoś tragicznie odbić na wynikach M-Sportu. Oczywiście na chwilę obecną trudno skakać z radości, ale jest jeszcze za wczesnie żeby się z tego powodu zamartwiać i definitywnie stawiać "krzyżyk".
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » niedziela, 21 paź 2012, 22:41

Na kasę Ostberga bym nie liczył, wcale nie ma jej tak dużo skoro odpuścił Monte i Australię.
Co do Forda to możemy tylko gdybać czy dostarcza know how czy nie. Kasę i samochody to jasne ale może ma też swoich inżynierów w m sporcie. No cóż zobaczymy jak to będzie za rok.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez wanderer » niedziela, 21 paź 2012, 22:58

A propos kasy, Forda i M-Sportu, to ostatnio ktoś na innym forum poświęconym rajdom, wspomniał pewną sytuację, której rzekomym świadkiem był jego znajomy.
I should also mention a funny story that a friend told me a few months ago. I can't remember which rally it was at, but he was sitting down in the Ford hospitality area with a nice big expensive motorhome. The M-Sport mechanics were bitching about how Ford didn't give enough money to M-Sport and then Gerald Quinn came along and angrily pointed out that the motorhome, all the flashy stuff..... was purchased by M-Sport with money which could have been spent on the development of the cars or drivers salaries.
wanderer
A6
 
Posty: 1201
Dołączył(a): wtorek, 7 wrz 2010, 13:21

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » niedziela, 21 paź 2012, 23:14

@ Witcher1990 - Niczego sobie uciąć nie dam, ale byłbym mocno zdziwiony, gdyby Ford dostarczał jakikolwiek know-how wyścigowy bądź rajdowy. Z prostego powodu - nie bardzo mają skąd taką wiedzę pozyskać. Od bardzo dawna Ford ani żadna jego marka zależna nie prowadziła samodzielnie żadnego poważnego sportowego. Nie wiem tylko na jakiej zasadzie buduje się Nascarowe grzmoty, ale nawet jeśli faktycznie Ford macza w tym palce w sensie technicznym to trudno coś takiego nazwać poważnym technicznie projektem, jeśli tam nawet nie ma pełnej unifikacji to jest ona przynajmniej bardzo daleko posunięta a i poziom techniczny jest powszechnie znany i nie wymaga chyba komentarza.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Hubertos » niedziela, 21 paź 2012, 23:28

Witcher1990 napisał(a):Na kasę Ostberga bym nie liczył, wcale nie ma jej tak dużo skoro odpuścił Monte i Australię.
Co do Forda to możemy tylko gdybać czy dostarcza know how czy nie. Kasę i samochody to jasne ale może ma też swoich inżynierów w m sporcie. No cóż zobaczymy jak to będzie za rok.

N. Zelandię :wink:
Avatar użytkownika
Hubertos
A6
 
Posty: 1867
Dołączył(a): czwartek, 16 kwi 2009, 18:01
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez Matthias Schmidt » niedziela, 21 paź 2012, 23:32

żółtodziób
Jak zwykle bardzo rozsadny komemtarz :-)
Generalnie tak, masz racje. Takze watpilbym w to, ze Ford dostarcza jakies know - how. Wszystko to, lacznie ze sprawami technicznymi, rozwojowmi, etc lezy na glowie M - Sportu. I w obecnej sytuacji (czytaj: wycofanie sie Forda) jest to bez watpienia plus. Dzieki temu tak naprawde nie nalezy obawiac sie o konkurencyjnosc Fiest w 2013. Jezeli tylko kierowcy pozwola, Ford moze w przyszlym roku nawet zdobyc tytul (nie obrazilbym sie gdyby mistrzem zostal Petter albo Ostberg :-) ). Tylko oczywiscie najwazniejsza w tym wszystkim jest kasa. A jezeli tej Malcolm nie pozyska, to g0vn0 z tego ze auto bedzie konkurencyjne na starcie sezonu, skoro i tak braknie kasy na rozwoj i caly sezon.
Jakie M - Sport ma warianty finansowe?
Na pewno Castrol, na pewno sponsorzy Ostberga, na pewno jacys tam sponsorzy Solberga. Pytanie tylko czy Norwegowie zostana w m - Sporcie i czy kasy wystarczy. Jakas tam nadzieja w Katarze jeszcze jest.
"This rally is insane, even though everything is going well at the moment. If there is a trouble, I'm as good as dead" - Henri Toivonen (1 May 1986)
Avatar użytkownika
Matthias Schmidt
N4
 
Posty: 2413
Dołączył(a): sobota, 13 mar 2010, 22:27
Lokalizacja: Monachium, Niemcy

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » poniedziałek, 22 paź 2012, 00:21

Skoro Prodrive zbudował i wystawił mini do kilu rajdów to wg mnie tym bardziej stać na to M -sport który jest firmą znacznie większą. Może Gofast się przyłączy (H solberg) na pewno mają potencjał żeby kogoś zainteresować startami. Shell sponsorował Pettera, kto wie?
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Świat WRC

Postprzez Sylwek_GSi » poniedziałek, 22 paź 2012, 07:53

Zawsze znajdzie się jakieś wyjście. Przecież to że mieli w gruncie rzeczy szybkiego Latvalę musialo ich napewno drogo kosztować. Sam kontrakt napewno nie był mały, utrzymać kierowcę tego formatu musi być kosztowne, Petter napewno nie zarabia dużo mniej, pozatym samo płacenie Latvali to nie koniec, jego jazda i czeste dzwony myśle też tanie nie są. Więc suma sumarum utrzymanie 2 topowych kierowców napewno pochłaniało sporo budzetu i to budżetu myśle wprost od FORDa. A gdyby tak zamiast ich, do zespołu dołączyć np. Novikova czy jakiegos innego dobrego z kasą, idealny jest Ostberg - sami kierowcy placili by we wlasnym zakresie a skutecznosc tego duetu wcale nie była by gorsza od tegorocznej dwojki a napewno duzo tańsza dla M-Sprtu. I moim zdaniem taką drogą pojdzie Wilson.Za Novikovem tez stoją potęzne pieniądze, a wydaje mi się że pomimo talentu, nie jest to jeszcze kierowca z ambicjami na kierowce fabrycznego (tym bardziej ze za malo jest tych posad). Więc tak czy inaczej zeby mogl jezdzic dalej musi placic za to.
Wierze że Malcolm sobie z tym poradzi, chociaz szukają juz innych opcji na przyszłość. Co do przyszłości M-sportu - podejrzewam ze pójdą na całość jezeli chodzi o prywaciarzy - idealna dla nich bedzie faktycznie fiesta R5 i mistrzostwa regionalne. Do tej pory S2000 czy RRC powstało "przy okazji" WRC ale R5 moze być dla nich dobrym interesem i przyszłością. A może bentley? kto wie?
Avatar użytkownika
Sylwek_GSi
A5
 
Posty: 887
Dołączył(a): piątek, 3 paź 2003, 19:32
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez woocasch » poniedziałek, 22 paź 2012, 08:44

Co do Forda, to marzy mi się wariant podobny do tego z 2009 z F1, po wycofaniu się Hondy "na placu boju" pozostaje Brawn Gp i tooni zgarniają tytuł. Być może M-Sport za tegoroczną kasę od Forda rozwinął już auto na przyszły rok i przy odrobinie szczęścia wygrają więcej rajdów niż w tym roku. Mimo całej mojej sympatii do Solberga to jego czas już minął. Ogólnie tempo nie jest najgorsze, ale brakuje tego błysku i niestety chyba go już nie odzyska, co innego Ostberg. Może facet trochę wykorzystuje pecha innych, ale to też jest ważna umiejętność. Dzisiejsze rajdy WRC to w dużej mierze taktyka. Co z tego, że ktoś przejedzie na maksa jeden odcinek jak na drugim wydzwoni. JML niech się cieszy, że istnieje Rally2 i punkty z Power Stage, no ale teraz poszedł testować solidność Polo więc Ford, sorry M-Sport, może skupić się na dojeżdzaniu do mety z dobrymi punktami a nie remontach kapitalnych rajdówek :)
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Świat WRC

Postprzez ToMi888 » poniedziałek, 22 paź 2012, 09:24

Tak sobie teraz jeszcze myślę, że wielu z nas obstawia Ostberga do M-Sportu, ja zresztą też, ale numer będzie, jak się okaże, że zobaczymy go w drugim Citroenie :D
Petter Solberg!
Kris Meeke!
Avatar użytkownika
ToMi888
N2
 
Posty: 148
Dołączył(a): czwartek, 11 paź 2007, 15:28
Lokalizacja: Tarnów

Re: Świat WRC

Postprzez Sylwek_GSi » poniedziałek, 22 paź 2012, 09:49

i kto wie czy faktycznie tam nie wyląduje, wydaje mi się że z czwórki Solberg, Ostberg, Sordo, Atkinson największe szanse ma Sordo ale Mads jest moim zdaniem zaraz po nim. Dla Madsa jest to chyba cel nr 1 dostac sie w koncu do fabryki, ale dla Wilsona była by to ogromna strata. Byłby to już kolejny po Martinie, Hirvonenie, Latvali znakomity kierowca, który im ucieka w momencie kiedy jest w bardzo dobrej formie. Pozatym w przeciwieństwie do wyżej wymienionych sam placił za swoje występy, co w obecnej sytuacji jest nie bez znaczenia.
Avatar użytkownika
Sylwek_GSi
A5
 
Posty: 887
Dołączył(a): piątek, 3 paź 2003, 19:32
Lokalizacja: Krosno

Re: Świat WRC

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 22 paź 2012, 12:01

woocasch napisał(a):Co do Forda, to marzy mi się wariant podobny do tego z 2009 z F1, po wycofaniu się Hondy "na placu boju" pozostaje Brawn Gp i tooni zgarniają tytuł.


Osobiście jestem daleki od rysowania tego typu wizji (choć nie wykluczam,że i tak moze być), niemniej naprowadziłeś mnie na pewną myśl. Może by tak przerobić regulamin techniczny WRC na modłę F1? Po co te wszystkie homologacje, skoro WRC i tak nie mają nic wspólnego z wozami drogowymi. Co z tego że blok silnika jest taki sam jak w serii, jeśli c ała reszta i tak jest inna. Co z tego, że nadwozie przypomina popularne wózki na zakupy skoro i tak wszystko trzyma się na klatce, a i z seryjnej aerodynamiki niewiele zostaje. Napęd jest standaryzowany i ten element już w ogóle nie ma nic wspólnego z serią. Pozwolić zrobić takiemu M-Sportowi czy Prodrive'owi dowolny wózek, spełniający oczywiscie wymagania regulaminu, ale nie bazujący na żadnej seryjnej taczce, pozwolic w razie czego kupić gotowy silnik, a jak któryś z wielkich producentów chce wejść w ten biznes to proszę bardzo, może sam zbudować sobie swoją ramę i swój silnik, nawet swoje zawieszenie i jak chce to niech naciągnie na to laminatową skorupę przypominającą jakieś seryjne toczydełko i nazwie sobie jak chce. na tej zasadzie przecież buduje się DTMy, nie wspominając o Nascarach, ktre odróżnić można w zasadzie tylko po naklejkach udających światła i logo producenta. Wymiar promocyjny jest taki sam, a jednoczesnie jeśli jest chętny jakiś zespół typu M-Sport czy Prodrive to moze działać na własną rękę, bez oglądania się na to kto da homologację i bez możliwości dość perfidnego wykorzystania sytuacji przez producenta, że oto z kasą koniec, ale że bardzo chcecie zostać w tym interesie to macie homo i promujecie nas za darmolca. W sumie dosc podob nie to działa w Dakarze, owszem tam przepisy nakazują wykorzystać jakieś fabryczne elementy w którejś z klas, ale w praktyce bywało tak, że Mitsubishi ścigało się z buggy Schlessera. moim zdaniem wprowadzenie przepisów umożliwiających podobne myki w WRC mocno by oczyściło atmosferę i być moze też uniezależniło cykl od kondycji finansowej producentów samochodów.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Świat WRC

Postprzez Witcher1990 » poniedziałek, 22 paź 2012, 12:33

Żółtodziób- brak homologacji będzie błędem bo po pierwsze taki nie atestowany sprzęt jest potencjalnie znacznie bardziej niebezpieczny od standardów zatwierdzanych przez FiA. Po drugie brak jakichkolwiek reguł wkrótce doprowadziłby to wyścigu zbrojeń, a w konsekwencji to powstania aut jeszcze mocniejszych niż te B grupowe. Oczywiście co za tym idzie to cholernie wysokie koszty- bo nie ma homologacji a więc można robić dowolny sprzęt. Skoro tak to dlaczego na następny rajd nie zrobić nowego silnika skoro konkurencja była od nas teraz mocniejsza? I znowu wracamy do punktu nr 1 mocne, lekkie i niebezpieczne samochody pędzące po 200kmph wśród drzew i kibiców to pewna tragedia. Nawet przy obecnych standardach bezpieczeństwa wiemy ile w tym roku było tragicznych wypadków.
W dobie światowego kryzysu regulacje FiA dotyczące samochodów wrc z silnikiem 1.6 wydają się znacznie bardziej przystępne dla nowych producentów stąd takie zainteresowanie mistrzostwami nowych marek. Gdyby teraz zdjąć ograniczenia to te zespoły, które nie mają funduszy pewnie ledwo by dojeżdżały. Zdaje się, że tak jest w F1 z niektórymi teamami np caterhamem.
A sam udział danej marki w WRC czy innych sportach daje pewien prestiż, kreuje obraz marki jako niezawodnej, szybkiej i konkurencyjnej. Nawet osoba nie znająca się na rajdach zapytana z czym kojarzy jej się Subaru powie, że z imprezą STI Colina czy Burnsa. Podobnie jest z Mitsubishi, a kiedyś na pewno mówiono tak o Lancii. Dlaczego ludzie kupują Ferrari? Bo od lat jeździ w F1 z sukcesami. Dlaczego szybki mercedes a nie porsche? Bo jeździ w F1. Jakoś podświadomie wybieramy taką markę. uwierz mi gdybym tylko miał, a raczej rodzice mieli :) 20k więcej od razu kupilibyśmy Focusa lub C4 a nie Astrę classic.
Co do zmian w ciągu sezonu to też nie jest tak, że można robić nie wiadomo co bo jest wspomniana homologacja i np w zeszłym roku chyba do kwietnia można było zmieniać silniki, a później była plomba i koniec możliwości zmian więc nie jestem pewien na czym takie zmiany polegają w trakcie sezonu.
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

cron