Uddeholm Swedish Rally

...co w świecie WRC piszczy

Moderator: SebaSTI

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez rafal85 » niedziela, 9 lut 2014, 16:13

viper napisał(a):Kubica został ukarany za to ze w jego przypadku była niebezpieczena sytuacja. Tłumaczenie ze zawodnik wysłał kibica nie jest tłumaczem dla sędziów bo procedura wypadkowa jest taka sama dla wszystkich. Zawodnicy siedząc w aucie podejmują ryzyko czy tracą czas i wysiadaja czy liczą na pomoc kibiców. Trochę to dziwnie brzmi, ale tak jest.


Po pierwsze w tym przypadku nie było potrzeby uruchamiania procedury wypadkowej, jeśli wiesz co to sformułowanie oznacza. Po drugie wypychanie fiesty z rowu trochę trwało, w tym czasie obok przejechało bez stresu kilka załóg. Tak się pechowo, a może szczęśliwie złożyło że auto drgnęło, w momencie kiedy Ostberg się zbliżał (ale nikt go nie słyszał ze względu na helikopter i wykręconą fiestę), a wyjechało tuż po nim, gdyby ruszyło się odrobinę wcześniej Mads z całą pewnością zakończyłby występ w rajdzie na tylnym zderzaku Kubicy z nami pomiędzy. Miejsce faktycznie było niebezpiecznie i jeden kibic zwalniający załogi (którego widać na onboardzie ostberga 200m przed Kubicą) mógł być niewystarczający. Co do kary, to jest nieistotna. Co do nerwów Ostberga, to wcale mu się nie dziwię, bo walczył o top 3 w swoim domowym rajdzie, a pechowo musiał zwalniać przez Kubice, ale takie rzeczy się zdarzają.
rafal85
 
Posty: 45
Dołączył(a): niedziela, 16 kwi 2006, 22:51


Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez adamlen » niedziela, 9 lut 2014, 16:48

Nie wiem czy jest w samochodzie jakiś system który informuje, że jedzie z tyłu inny kierowca? Ostberg pojawił się bezpośrednio za Kubicą po 6-7 sekundach od jego ruszenia. W tym czasie Mads mógł przejechać w zależności od prędkości ok. 300 metrów. Więc istnieje duża szansa, że nie był w zasięgu wzroku gdy Robert wyjeżdżał z pobocza.
Druga sprawa to przez jaki czas go blokował. Jeśli przez taki jaki pokazany jest w relacji to moim zdaniem bardzo szybko go przepuścił. A trzecia sprawa to Ostberg nie pokazywał "środkowego palca" a raczej zaciśnięta pięść. W sumie ta sytuacja to splot takich niezbyt szczęśliwych wydarzeń.

W drugiej sytuacji był bardzo wyraźnie i wcześnie zwalniany przez kibica. Nie zwolnił, więc do kogo ma pretensje?
"Nie wiedziałem co robić, więc jechałem szybko" - Robert Kubica po wygraniu pierwszego oesu Rajdu Monte Carlo 2014
Avatar użytkownika
adamlen
A6
 
Posty: 1233
Dołączył(a): sobota, 20 lis 2004, 21:09
Lokalizacja: Pogranicze trzech województw

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Jarek55511 » niedziela, 9 lut 2014, 17:40

Mogą zrobić taki system awaryjny że słyszą jego pozostałe załogi. Taki jest np.w Dakarze.
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez viper » niedziela, 9 lut 2014, 17:51

rafal85 napisał(a):
viper napisał(a):Kubica został ukarany za to ze w jego przypadku była niebezpieczena sytuacja. Tłumaczenie ze zawodnik wysłał kibica nie jest tłumaczem dla sędziów bo procedura wypadkowa jest taka sama dla wszystkich. Zawodnicy siedząc w aucie podejmują ryzyko czy tracą czas i wysiadaja czy liczą na pomoc kibiców. Trochę to dziwnie brzmi, ale tak jest.


Po pierwsze w tym przypadku nie było potrzeby uruchamiania procedury wypadkowej, jeśli wiesz co to sformułowanie oznacza. Po drugie wypychanie fiesty z rowu trochę trwało, w tym czasie obok przejechało bez stresu kilka załóg. Tak się pechowo, a może szczęśliwie złożyło że auto drgnęło, w momencie kiedy Ostberg się zbliżał (ale nikt go nie słyszał ze względu na helikopter i wykręconą fiestę), a wyjechało tuż po nim, gdyby ruszyło się odrobinę wcześniej Mads z całą pewnością zakończyłby występ w rajdzie na tylnym zderzaku Kubicy z nami pomiędzy. Miejsce faktycznie było niebezpiecznie i jeden kibic zwalniający załogi (którego widać na onboardzie ostberga 200m przed Kubicą) mógł być niewystarczający. Co do kary, to jest nieistotna. Co do nerwów Ostberga, to wcale mu się nie dziwię, bo walczył o top 3 w swoim domowym rajdzie, a pechowo musiał zwalniać przez Kubice, ale takie rzeczy się zdarzają.

Po raz kolejny podkreślam, ze kibic nie jest osobą w żaden sposób odpowiedzialna w procedurze wypadkowej. Od tego są zawodnicy. Jeżeli samochód stoi dłużej niż kilka minut pilot powinien ostrzegac innych uczestników o niebezpieczeństwie , a nie kibic. Zawodnik jest zawsze bardziej widoczny niż machajacy sobie kibic, którzy różnie oceniają i reagują często złe oceniając sytuacje. Sam sobie w tym stwierdzeniu odpowiedziles dlaczego powienien byc tam pilot a nie kibic.

P.s
Procedura wypadkokowa nie zawsze oznacza ze musi byc s.o.s bo zawodnik ma tez OK. natomiast zawsze oznacza ze jeżeli jest ok to pilot idzie w kierunku przed zdarzenie i to on ostrzega kierowców, a w tym przypadku tego zabrakło. Nie chodziło o to ze ma zatrzymać oes tylko o to ze to pilot powinien ostrzegac nadjeżdżających zawodników i Kubica za to został ukarany, ze akcja trwała zbyt długo, żadnego zawodnika z załogi nie było przed zdarzeniem żeby ostrzegac innych zawodników. Tak wiec kara słuszna.
viper
S2000
 
Posty: 3003
Dołączył(a): poniedziałek, 26 gru 2011, 21:42

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez deiman » niedziela, 9 lut 2014, 19:16

http://www.mototube.pl/film/16066/mads- ... ta-kubice/

Osobiscie nie dziwie sie Ostbergowi. Zareagowal jak wiekszosc kierowcow w takich sytuacjach. Kubicy bura sie nalezy bo calosc moglo skonczyc sie tragedia. Inna sprawa, ze on sam tez nigdy nie szczedzil slow krytyki dla ludzi zachowujacych sie glupio, czy niebezpiecznie na torach F1. Wnioski na pewno wyciagnie i jak dla mnie nie ma nad czym debatowac.

Po rajdzie martwia mnie dwie rzeczy, a mianowicie postawa Mikko i VW. Ta pierwsza totalnie in minus, chociaz rajd przejechany bezproblemowo. Druga za bardzo in plus. Nadal twierdze, ze Mikkelsen moze okazac sie czarnym koniem sezonu (chociaz jeszcze w Meksyku nie przewiduje eksplozji formy), a rok moze przebiec niemal calkowicie w barwach VW. Niby to jest motosport i zdazyc moze sie wszystko, ale ostatnimi laty ten czynnik losowosci ma coraz mniejszy wplyw na wyniki konce. Maszyny wytrzymalsze, kierowcy systematyczniejsi. Na cale szczescie Ogier popelnil blad. Gdyby nie to, rajd bylby nudny jak 80% zeszlego sezonu.
Avatar użytkownika
deiman
A5
 
Posty: 616
Dołączył(a): środa, 23 sty 2008, 22:45
Lokalizacja: wroclaw

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez piotrg » niedziela, 9 lut 2014, 20:23

[quote="deiman"]http://www.mototube.pl/film/16066/mads-ostberg-wsciekly-na-roberta-kubice/

Osobiscie nie dziwie sie Ostbergowi. Zareagowal jak wiekszosc kierowcow w takich sytuacjach. Kubicy bura sie nalezy bo calosc moglo skonczyc sie tragedia. Inna sprawa, ze on sam tez nigdy nie szczedzil slow krytyki dla ludzi zachowujacych sie glupio, czy niebezpiecznie na torach F1. Wnioski na pewno wyciagnie i jak dla mnie nie ma nad czym debatowac.

Według mnie to Ostberg jest baran jakiś że coś wogóle zgłasza, na filmie (02:37) poniżej widac to co Robert powiedział,kibic stoi przed dzwonem ze 100 metrów i ostrzega nadjeżdżającą załogę że należy zwolnić, natomiast Ostberg nawet niezdjoł nogi z gazu !!! - ZSS powinien po obejżeniu filmu jemu nałożyć kare za spowodowanie niebezpieczeństwa i prawie przejechanie kibica. Takie sytuacje na rajdach że kogoś wyciągają nie są przecież rzadkością i trzeba myśleć a nie lecieć na oślep. Jak on nie zwolnił jak "duży" człowiek go informował to już to widze jak by zwolnił jak gdzieś by stał "malutki" trójkąt... . I niema to znaczenia dla mnie czy to Roberta tam wyciągali czy jakąś ośkę.

http://www.wrc.com/en/wrc/media/videos/ ... l?v=153666
Kupić amerykańca w dieslu to jak pójść do prostytutki żeby się całować ...
Avatar użytkownika
piotrg
N3
 
Posty: 468
Dołączył(a): wtorek, 1 lis 2011, 00:44
Lokalizacja: kocerany / warszawa

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Domson » niedziela, 9 lut 2014, 20:31

Ale jak prawie wpadł w samochod Meeke, gdy ten z zaspy przed jego nosem wycofal na srodek drogi to nawet słowem sie nie zajaknal. To bylo dopiero niebezpieczne.

https://www.youtube.com/watch?v=odhtyiW ... ata_player


Jakoś Meeke kary nie dostał za nie wystawienie trojkata. Przypadek ? :roll:




A, przepraszam Meeke jest z Citroena, to tego już nie zgłosili :D
Domson
A6
 
Posty: 1580
Dołączył(a): niedziela, 20 sty 2013, 13:49

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez kij » niedziela, 9 lut 2014, 20:52

Bardziej ciała dał w tym przypadku Maciek Szczepaniak, który trochę rajdów we WRC przejechał, nie jedno widział, nie raz wypadał, więc chyba mógł się wykazać bardziej troszeczkę w kwestii zabezpieczenia miejsca zdarzenia.

Nie ma co gdybać. Liczmy na to, że nie będą mieli w przyszłości zbyt wielu okazji do stosowania procedury wypadkowej.

Hirvonen - nie ma co jeszcze wieszać na nim psów. Kiepsko na Monte, solidnie w Szwecji. Ogólnie to oba rajdy mało przewidywalne, ciężko w takich warunkach być czegokolwiek pewnym, czy nabierać pewności. Może się okazać, że dopiero Portugalia da konkretną odpowiedź, no chyba, że będzie "po gnoju", bo jak tak dalej z pogodą będzie wyglądać, to Polski będzie zimowy ;)

Cytryna widać, że gablota jest jak najbardziej OK. Jak się chłopaki wjeżdżą, to mogą HW krwi napsuć na szutrach.

Hyundaj podobnie. Autko wygląda OK, ale coś kierowcy za dużo błędów popełniają. Najlepiej na ten czas się Sordo zaprezentował, dobrze że dali my Portugalię pojechać. Neuville widać formę ma, ale coś jeszcze nie trybi ze sprzętem. Zobaczymy co pokaże Atkinson w Meksyku.

HW. Ogier do momentu w którym nie popełnia błędu (Szwecja, Niemcy 2013), wydaję się być nie do ruszenia. Może zacznie mu przeszkadzać to co wyszło z Mikko w 2013, że będzie zawsze i wszędzie stawiany w roli faworyta. Może już mu to przeszkadza, dwa rajdy i w obu błędy, w Monte szczęście, w Szwecji bardziej kosztowy.
JML raczej nie będzie nr 1. Jedzie dobrze i wygrywa jak nie ma Ogiera (Acropolis, Niemcy 2013, Szwecja 2014). Nie dali mu wygrać Hiszpanii i GB, więc widać jaki jest układ w pierwszym zespole HW.
Mikkelsen dostał zielone światło, co pokazywał jeszcze w piątek. W sobotę dostał pewnie przykaz że "masz dojechać", czyt. nie naciskaj JML. Trochę go to pewnie podcięło i zaczął się gubić, o mało nie przegrywając z Ostbergiem.

Robert, widać że nie ma problemu, kiedy może być pewny warunków i gniecie. W Monte było to widać bardzo wyraźnie, poślizgnął się na gnoju, którego nie przewidział. W Szwecji do momentu pierwszego parkowania w śniegu, było w porządku, jechał solidnie. Później stracił pewność i zaczął cieniować, żeby tylko dojechać.

Teraz miesiąc niczego. Ani WRC, ani ERC, ani RSMP. Nawet śniegu nie ma, bo można by samemu trochę się pobawić na luźnym.
Avatar użytkownika
kij
N3
 
Posty: 307
Dołączył(a): piątek, 22 mar 2013, 21:24

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Thomas » niedziela, 9 lut 2014, 20:58

Domson napisał(a):Ale jak prawie wpadł w samochod Meeke, gdy ten z zaspy przed jego nosem wycofal na srodek drogi to nawet słowem sie nie zajaknal. To bylo dopiero niebezpieczne.

https://www.youtube.com/watch?v=odhtyiW ... ata_player


Jakoś Meeke kary nie dostał za nie wystawienie trojkata. Przypadek ? :roll:

A, przepraszam Meeke jest z Citroena, to tego już nie zgłosili :D



oj tam, oj tam..."sąd, sądem a sprawiedliwosc musi być po naszej stronie" :lol:
"W zeszłym roku miałem pięć wypadków i żaden nie był wynikiem nadmiernej prędkości...ci, którzy nie rozumieją tego sportu, mają prawo nie wiedzieć. Natomiast ci, którzy są w tym sporcie czasami powinni pomyśleć...ale z czasem zapominają.
Avatar użytkownika
Thomas
A5
 
Posty: 660
Dołączył(a): wtorek, 7 sty 2014, 12:37
Lokalizacja: SB/LZ

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez martenzyt » poniedziałek, 10 lut 2014, 00:24

Z drugiej strony postawmy się w sytuacji Roberta i Maćka. Zaliczyli rów więc pewne jedyne co mieli w głowie to jak najszybciej wyjechać, bo czas leci i chyba każdy z nas miał podobne myśli a nie co się dzieje w koło samochodu. A to, że zostali ukarani to ja bym to potraktował jako karę porządkową - zdarzyło się w tej sytuacji zagrożenie zdrowia i życia kibica to być może gdzieś tam w jakimś raporcie z rajdu powinna być notatka, że załogę za to ukarano i wtedy wszystko jest cacy ;) tzw. bezpieczeństwo na papierze
Avatar użytkownika
martenzyt
N3
 
Posty: 433
Dołączył(a): poniedziałek, 3 gru 2007, 16:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez woocasch » poniedziałek, 10 lut 2014, 10:20

Mnie w tej sytuacji z Robertem i "karą" zastanawia jedna rzecz, ilu zawodników czy to z czołówki (np. Ogier) czy z dalszych miejsc wystawiło trójkąt ostrzegawczy i/lub pilot stał wcześniej i zwalniał kolejne załogi. Mam tu na myśli przypadki z tego rajdu, gdy zawodnicy próbowali wyciągnąć auto z zaspy, a nie gdy ewidentnie zakończyli jazdę. Skoro FIA jest tak skupiona na bezpieczeństwie, to powinna sprawdzić każdą sytuację i każdego zawdonika ukarać w podobny sposób, i bez znaczenia jest to czy ktoś się na kogoś poskarżył, czy ktoś minął kibiców na centymetry czy na metry. Bezpieczeństwo jest bezpieczeństwem i jak jest podany taki powód to trzeba być konsekwentym. W F1 też niektórzy kierowcy dostają karę za przekroczenie jakiś wytycznych, a drudzy mogą robić to samo bez żadnych konsekwencji, oby w rajdach nie pojawiły się też takie podwójne standardy.
---
woocasch
woocasch
A6
 
Posty: 1424
Dołączył(a): wtorek, 17 maja 2011, 10:13
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez jarexcc » poniedziałek, 10 lut 2014, 11:00

na rajdzie są procedury które trzeba przestrzegać
jak dobrze pamiętam...

OK zielona gdy jest wszystko w porządku i gdy zaloga jest po za odcinkiem
SOS czerwone gdy dzieje się coś powaznego
czerwony trójkąt gdy zaloga zatrzymała się na OS czy po za nim


i nie wiem może mnie poprawcie... bo jak widzę niby tego kibice który macha te 200m wczesniej to ja jako kierowca mogę mu odmachać na takie pozdrowienia....

powinny być znane i kibicom jakieś określone znaki... jak się nie mylę np. przy groźnym wypadku... gdy nie ma możliwości wystawienia znaku SOS ( bo może się tak zdarzyć ) np. poważne zakleszczenia, ogień, załoga nie przytomna..., nie ma nikogo z safety....

jeden z kibiców powinien stanąć na widocznym miejscu z skrzyżowanymi rękoma nad głową.... nie wiem jak jest w takich przypadkach jak RK... ale jeżeli okreslonego znaku nie ma... to powinien zostać stworzony
Avatar użytkownika
jarexcc
A5
 
Posty: 604
Dołączył(a): poniedziałek, 31 sty 2005, 10:10
Lokalizacja: Cieszyn/Kostkowice

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Jarek55511 » poniedziałek, 10 lut 2014, 11:48

Jest znak na zhamowanie i ten kibic dobrze macha. Dłonie otwarte i kierujące się ku ziemi-znak hamowania. Do kibicowania jest inne machanie. Ostberg zlekceważył bo walczył i tu jest chore w jego wypadku. Bo jakby kibic pokazał znak krzyża to też pewnie by nie udzielił pomocy? Zachował się chamsko,bo Robert mu wyjechał 3sek przed i cyt Ostberga: "nie mógł poczekać? To jest głupie" ciekawie czy on by czekał na następnego zawodnika. Pier.tak głupio jakby jechał pierwszy sezon w rajdach. Każdy ma prawo walczyć! Ja rozumiem że nie było kary dla Meeka bo to zespół,ale nie rozumiem czemu polacy tak jadą za to Roberta? Sytuację z Meeke napewno też widzieli bo była w relacji.
Avatar użytkownika
Jarek55511
S1600
 
Posty: 2563
Dołączył(a): piątek, 2 kwi 2010, 12:40
Lokalizacja: Stara Łomnica

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Witcher1990 » poniedziałek, 10 lut 2014, 12:08

Jarek mylisz i mieszasz dwie różne sytuacje
Witcher1990
A6
 
Posty: 1464
Dołączył(a): wtorek, 31 lip 2012, 21:00

Re: Uddeholm Swedish Rally

Postprzez Thomas » poniedziałek, 10 lut 2014, 12:48

Ostberg powinien mieć pretensje do Meeke'a, bo tam stracił najwięcej czasu, być może na miarę 2-giego w generalne. Nie wiem...Kubica miał czekać, gdzie pewnie też adrenalina swoje zrobiła? Zwyczajnie mógł nie widzieć Ostberga- mógł być zakręt wcześniej. Ostberg W sytuacji z Kubicą powinien, zwolnić, koniec i kropka. Zignorował rutynowe ostrzeżenie Kibica. Za takie zachowanie w F1, przy żółtej fladze, kierowca dostaje dotkliwą karę...no ale to je rally :D

Sędziowie mieli rację, że ukarali naszą załogę, ale...jak już karać to wszystkich, a nie wybiórczo, choć w tym konkretnym przypadku chodziło pewnie o BEZPOŚREDNIE zagrożenie życia, a takie było. Nie ma co się więcej rozwodzić. Kara słuszna, a szkolenie im się przyda...
Ostatnio edytowano poniedziałek, 10 lut 2014, 12:55 przez Thomas, łącznie edytowano 1 raz
"W zeszłym roku miałem pięć wypadków i żaden nie był wynikiem nadmiernej prędkości...ci, którzy nie rozumieją tego sportu, mają prawo nie wiedzieć. Natomiast ci, którzy są w tym sporcie czasami powinni pomyśleć...ale z czasem zapominają.
Avatar użytkownika
Thomas
A5
 
Posty: 660
Dołączył(a): wtorek, 7 sty 2014, 12:37
Lokalizacja: SB/LZ

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Mistrzostwa Świata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości