Diesel vs Benzyna

Co słychać w wyścigach: płaskich i górskich...

Moderator: SebaSTI

Postprzez prezes-tk » środa, 8 sie 2007, 18:52

W szczegóły techniczne w artykule nie zdążyłem się zagłębić, bo po prostu tylko na razie tak się po nim przśliznąłem. A co do zasadnosci w motorsporcie, to pewnie będzie to zależne od zapotrzebowania marketingowego. Diesel też niby się nie nadaje a jeździ.
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52


Postprzez schwepes » środa, 8 sie 2007, 20:27

prezes-tk napisał(a):Diesel też niby się nie nadaje a jeździ.

To jest kwestia konstrukcji przepisów tak, że diesel może walczyć z benzyną.

Natomiast w przypadku wspomnianego silnika mercedesa, przy pełnym obciążeniu (czyli sytuacji która ma miejsce na torze przez 99% czasu) on pracuje jak zwykły turbodoładowany silnik benzynowy o bezpośrednim wtrysku paliwa. Czyli w żadnym stopniu nie będzie przełomowy dla sportu samochodowego.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez prezes-tk » środa, 8 sie 2007, 23:16

Ja się z Tobą zgadzam w całej rozciągłości tematu. Ale przyznasz, że jak taki motor pokaże się w sporcie, to w zależności od zapotrzebowania marketingowego jego charakter dieslowski (choćby jego udział w całości był bardzo mały) będzie wykorzystywany w większym lub mniejszym stopniu.
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Postprzez schwepes » środa, 8 sie 2007, 23:23

prezes-tk napisał(a):Ja się z Tobą zgadzam w całej rozciągłości tematu. Ale przyznasz, że jak taki motor pokaże się w sporcie, to w zależności od zapotrzebowania marketingowego jego charakter dieslowski (choćby jego udział w całości był bardzo mały) będzie wykorzystywany w większym lub mniejszym stopniu.

To na pewno ;). Marketingowcy na pewno będą potrafili zrobić z tego dobry użytek.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez stein911 » środa, 8 sie 2007, 23:43

Benzynowy silnik 4-cylindrowy o pojemności 1,8 l doładowany turbosprężarką wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów, system zmiennych faz rozrządu, hybrydowy moduł ze zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem i zmienny stopień sprężania.


Ciekawe w jaki sposób osiągnięto zmienny stopień sprężenia, ktoś ma jakieś idee? :)
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez schwepes » czwartek, 9 sie 2007, 00:41

stein911 napisał(a):Ciekawe w jaki sposób osiągnięto zmienny stopień sprężenia, ktoś ma jakieś idee? :)

być może jest to jakaś pochodna pomysłu Saab'a

Obrazek
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez prezes-tk » czwartek, 9 sie 2007, 00:42

Kilka lat temu Saab pokazał silnik o zmiennym stopniu sprężania. Nie przypominam sobie, jaka była idea tamtego motoru, ale jeśli dobrze pamiętam, głowica była ruchoma. Tu masz link jakiegoś artykułu na ten temat:
http://auto.mpp.pl/sekcje.htm?s=4&nrmag ... f&strona=1

Poza tym, jak się wpisze w wyszukiwarkę frazę "zmienny stopień sprężania" to znajduje linki do materiałów na ten temat.
Prezes-tk

EDIT: jak napisałem tego posta, to mi się pokazało to samo u Ciebie.
P-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Postprzez stein911 » niedziela, 12 sie 2007, 15:26

http://www.autoklub.pl/16588,news.html

Porsche po raz kolejny udowodniło, że można wygrać z topowym dieselem. Gratulacje!
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez żółtodziób » niedziela, 12 sie 2007, 21:19

prezes-tk napisał(a):W ostatnim MOTORZE jest artykuł na temat nowości Mercedesa: silnik benzynodieslowski. Ciekawa sprawa, może nasze spory się skończą.
Prezes-tk


Info o tym silniku wylinkowalem kilka postów wyżej - taka hybryda na pewno wygryzie diesle, ponieważ posiada wszystkie ich zalety przy jednoczesnej eliminacji jednej z najpoważniejszych wad diesla - niskiej prędkosci obrotowej. Benzynę być moze też wyprze, ale tu już takiej pewnosci nie mam - to co oni spłodzili na perwno będzie drogie, poza tym być może nie bez przyczyny występuje w wersji z doładowaniem. Diesel pozbawiony doładowania nadaje sie do taksówki albo do dostawczaka, wcale nie zbiera się z dołu znacząco lepiej niz benzyniak, możliwe wiec, że hcąc skonstruować tani w produkcji silnik w dalszym ciągu będzie się opłacało odpuścić sobie instalację turbo i zmienny stopien sprężania, możliwe więc, że klasyczna poczciwa benzynówka utrzyma się jeszcze jakis czas, choć w tym wypadku oczywisci już nie będzie żadnych wątpliwości który silnik jest lepszy i czy taka konstrukcja nada się do sportu - oczywiscie że się nada i to nawet lepiej niż zwykła benzyna, bo dzieki lepszemu zbieraniu się z dołu znacznie szerszy będzie zakres obrotów użytecznych niż w silniku wyłącznie z zapłoem iskrowym.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez schwepes » niedziela, 12 sie 2007, 22:14

żółtodziób napisał(a):oczywiscie że się nada i to nawet lepiej niż zwykła benzyna, bo dzieki lepszemu zbieraniu się z dołu znacznie szerszy będzie zakres obrotów użytecznych niż w silniku wyłącznie z zapłoem iskrowym.

Ona nie będzie miała szerszego zakresu obrotów użytecznych, bo przy pełnym otwarciu przepustnicy pracuje jak zwykły silnik o zapłonie iskrowym.

fragment artykułu o Dies-Otto:
AutoWeek napisał(a):Maximum output comes with spark ignition, while maximum economy comes with compression ignition.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez stein911 » niedziela, 12 sie 2007, 23:59

bo dzieki lepszemu zbieraniu się z dołu znacznie szerszy będzie zakres obrotów użytecznych niż w silniku wyłącznie z zapłoem iskrowym.


Tylko w jakim sporcie motorowym schodzisz do dolnych obrotów? Nawet w rajdach raz że nie pozwala na to skrzynia biegów, dwa że rozwalisz turbo.

Zobaczymy też jak będzie z awaryjnością diesotto, z opisu ten silnik wydaje sie być bardzo skomplikowanym. Poza tym nie wiemy naprawdę jaką będzie mieć do końca charakterystykę; czy będzie tak elastyczny jak diesel itp.
"Skoro Rosjanie robią kulki łożyskowe puste w środku, to wszystko się da zrobić!"
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Postprzez żółtodziób » czwartek, 23 sie 2007, 13:06

schwepes - tu nie chodzi o konkretną aplikacje, ale o to co mozna z taką hybryda zrobić w sporcie. W sporcie mozna uzależnic tryb pracy od obrotów.

stein - w silniku sportowym trzymas obroty dlatego że musisz a nie dlatego że chcesz. Skrzynia biegów nie pozwala na zbyt niskie obroty też nie dlatego ze tak sobie ktoś wymyślił, tylko dlatego że silnik nie ma w niskich zakresach wystarczającego momentu obrotowego, mając silnik z szerszym zakresem obrotów można skonstruować inną skrzynię, np 4 biegową. turbosprężarka to też nie jest problem - mozna zastosować turbinę ze zmienną geometrią. Oczywiscie robi nam się z tego bardzo skomplikowany agregat, ale w nowoczesnych klekotach oprocz zmiennego stopnia sprężania te wszystkie wynalazki już są, wiecto co piszesz moim zdaniem nie jest problemem.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez schwepes » czwartek, 23 sie 2007, 16:14

żółtodziób napisał(a):schwepes - tu nie chodzi o konkretną aplikacje, ale o to co mozna z taką hybryda zrobić w sporcie. W sporcie mozna uzależnic tryb pracy od obrotów.

Dokładnie. Chodzi mi o to, gdzie można osiągnąć przewagę w sporcie stosując tego typu silnik. Jestem sobie w stanie wyobrazić poprawienie ch-ki dzięki zastosowaniu zmiennego stopnia sprężania, ale pracy w cyklu diesla nie można w żaden sposób przełożyć na osiągi na torze/OSie. Przynajmniej ja nie widzę takiej możliwości.

Podczas każdego przyspieszania, niezależnie od obrotów, ten silnik i tak pracuje jako silnik z zapłonem iskrowym. Po prostu nie można kontrolować samozapłonu benzyny podczas dużego obciążenia silnika (czyli w pełni otwartej przepustnicy/wysokiego ciśnienia doładowania). A w momencie gdy nie jedziesz z otwartą przepustnicą, to znaczy że nie potrzebujesz więcej mocy/momentu, bo po to właśnie 'dławisz' silnik. Wtedy może on pracować w cyklu diesla, ale nie robi to kompletnie żadnej różnicy w kwestii osiągów. Jak tylko depniesz mocniej na gaz, silnik przejdzie w cykl otto.

Przynajmniej tak to wygląda na dzień dzisiejszy, wg informacji prasowych. Wg artykułu, który gdzieś w tym wątku przytoczyłem, trwają ciągle prace rozwojowe mające na celu rozszerzenie zakresu pracy w cyklu diesla do wyższych obciążeń.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez żółtodziób » piątek, 24 sie 2007, 05:37

Aż tak bardzo się nie zagłębiałem w temat, nie doczytałem tego że samozapłonu benzyny nie da się kontrolować przy pełnym obciążeniu. Ale jeśli się uprzeć to można w trybie diesla zasilać silnik olejem, w dobie wszechobecnej elektroniki automatyczne przełączanie rodzaju paliwa chyba nie stanowi problemu.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez stein911 » piątek, 24 sie 2007, 16:19

stein - w silniku sportowym trzymas obroty dlatego że musisz a nie dlatego że chcesz.


Nie musisz mi tego tłumaczyć :wink:


Oczywiscie robi nam się z tego bardzo skomplikowany agregat, ale w nowoczesnych klekotach oprocz zmiennego stopnia sprężania te wszystkie wynalazki już są, wiecto co piszesz moim zdaniem nie jest problemem.


Tu się z Tobą nie zgadzam. Mimo wszystko nawet najnowszy diesel to prostszy i mniej wymagający silnik, niż nowoczesny FSI.

Zmienne stopień sprężania nie wydaje mi sie takim drobiazgiem, inaczej już dawno mielibyśmy takie silniki. Nie wiadomo jaką żywotność taki silnik będzie miał.

Ale jeśli się uprzeć to można w trybie diesla zasilać silnik olejem, w dobie wszechobecnej elektroniki automatyczne przełączanie rodzaju paliwa chyba nie stanowi problemu.


W takiej sytuacji musiałbyś mieć w aucie dwa zbiorniki paliwa, dwie pompy paliwa, dwa różne wałki rozrządu/zmienne fazy rozrządu, bardzo rozbudowane ECU i pewnie masę innych rzeczy. Imo w silniku tłokowym dwa różne rodzaje paliw bez sensu...
"Skoro Rosjanie robią kulki łożyskowe puste w środku, to wszystko się da zrobić!"
Avatar użytkownika
stein911
A6
 
Posty: 1055
Dołączył(a): środa, 29 paź 2003, 19:23
Lokalizacja: Aachen

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wyścigi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

cron