http://www.se.com.pl/se/index.jsp?place=mainLead&news_cat_id=1755&news_id=119184&scroll_article_id=119184&layout=1&page=text&list_position=1
Wklejam tekst
Kubicy następca w spódnicy
Natalia Kowalska (16 l.) jako pierwsza kobieta na świecie ma szansę na występy w Formule Renault 2000, w której dwa lata jeździł Robert Kubica. Pierwsze testy wypadły znakomicie.
- Na początku był mały stresik, ale ujarzmiłam to bydle bardzo szybko. Na głównej prostej śmigałam nawet 240 km/h, jednak nie zrobiło to na mnie zbyt dużego wrażenia (śmiech) - zdradza w rozmowie z "Super Expressem" polska rewelacja, która rok szkolny zamiast w klasie rozpoczęła na torze Hungaroring w Budapeszcie.
Geny zwycięzcy
Przez dwa dni Natalia przejechała prawie 500 kilometrów. Walter Penker, który zaprosił ją na testy, nie krył zadowolenia.
- Ta dziewczyna ma geny zwycięzcy. Pierwszy raz zasiadła za kierownicą takiego bolidu i od razu pojechała idealnym torem jazdy. Całe życie zajmuję się motoryzacją, wielu kierowców było u mnie na stażu, ale już dawno nie trafiłem na taką perełkę - zapewniał Penker.
Sama zainteresowana studzi jednak emocje.
- Główka mi się nie zagrzała. Czuję, że wykonałam kawał dobrej roboty, ale do sukcesów jeszcze daleka droga. Na Hungaroringu trenowałam przy pustych trybunach, ale przyjdzie czas, że będą mnie podziwiać tłumy. Trzeba tylko cierpliwości - mówi.
Wredna baba
Natalia nie byłaby pierwszą kobietą, która z powodzeniem rywalizuje z mężczyznami na wyścigowych torach. Panie startowały już nawet w Formule 1, a Niemka Jutta Kleinschmidt niedawno wygrała Rajd Paryż - Dakar.
Kariera Kowalskiej przypomina drogę, którą przeszedł Kubica. Regularne ściganie zaczęła w wieku 7 lat. W ubiegłym roku wygrała w gokartach w Polsce wszystko, deklasując chłopaków.
- Nie czuję się z tego powodu szczególnie dumna. Kocham ten sport, jadę po to, by wygrywać, a że jestem lepsza nawet od facetów, to już ich problem (śmiech) - tłumaczy. - Na torze jestem taką wredną babą. Nikomu nie odpuszczę - dodaje.
Przed Natalią jeszcze trzy sprawdziany w Formule Renault 2000. Ewentualny kontrakt podpisze pod koniec roku.
- Wypruję żyły, by tak się właśnie stało. Koncentruję na tym całe moje siły, ale czuję, że ta harówka się opłaci - komentuje. - Robert Kubica przetarł szlak i pokazał, że także Polacy to znakomici kierowcy. Nie chcę być jednak do niego porównywana. Po to tyle "tyram" by wyrobić własny styl. Może kiedyś i ja pojadę w Formule 1 - zdradza swe marzenia Natalia.
Natalia Kowalska
Data urodzenia: 31 grudnia 1989
Miejsce zamieszkania: Koszalin
Zainteresowania: wyścigi, tenis, narciarstwo
Szkoła: uczennica I LO im. Stanisława Dubois w Koszalinie
Języki obce: angielski, niemiecki
Sukcesy:
2005 - mistrz Polski w kat. Intercontinental A Narodowa - wygrane 6 finałów,
2006 - starty w Niemczech w Rotax Max Challenge, 4-5 września - testy Formuły Renault (zorganizowane specjalnie dla niej) - tor Hungaroring/Węgry w austriackim zespole Penker Racing
Formuła Renault 2000
Po Formule 1, GP 2 i World Series by Renault czwarta najważniejsza klasa wyścigowa. Powstała w 1971 roku.
Charakterystyka bolidu:
- moc silnika 190 koni mechanicznych
- maksymalna prędkość 265 km/h
- przyśpieszenia od 0 do 100 km/h 3,2 sekundy
- waga 490 kg
Nie tylko Natalia - słynne panie za kółkiem
Maria Teresa de Filippis (Włochy, 80 l.)
W 1958 roku w wieku 32 lat Włoszka wystartowała w Grand Prix Belgii Formuły 1 jako pierwsza kobieta w historii. Swoim maserati dojechała ostatnia, na dziesiątym miejscu. Brała udział w trzech wyścigach GP.
Michele Mouton (Francja, 55 l.)
Najsłynniejsza kobieta-rajdowiec na świecie. Francuzka do dziś pozostanie jedyną przedstawicielką płci pięknej, której udało się wygrać etap rajdu WRC. Było to w 1981 roku w San Remo.
Martyna Wojciechowska (Polska, 32 l.)
Prezenterka telewizyjna i miłośniczka sportów samochodowych. Jest pierwszą Polką, której w 2001 roku udało się wystartować w Rajdzie Dakar. Ukończyła zawody na przedostatnim, 44. miejscu.
autor: Korespondencja z Budapesztu Rafał Mandes MŻ
Na Autoklubie na razie nie ma ich własnej informacji o tym wydarzeniu.
Do każdej informacji w "Super Expressie"; lepiej podejść ostrożnie.
Nie poinformowano też jak jej idzie w niemieckim "Rotax Max Challange".
Popatrzyłem sobie: rozegrane już zostały 4 z tylko 5 ogółem eliminacji. W finale trzeciej była 5., a w finale czwartej 2. . W swej klasie (Max) posiada bardzo wielu konkurentów.
W tekście są też co najmniej dwa błędy. Celowo podwyższono rangę Formuły Renault, ponieważ mocniejsze od niej są jeszcze wyścigi różnych krajowych F3, a i A1GP jest zdecydowanie mocniejsza, choć to już raczej boczny tor kariery. Poza tym nie wiem czy team Penkera udziela się w europejskim czempionacie F Renault. Z jego pobieżnie przejrzanej strony (od roku nie auktualizowanej) wynika, że swego czasu w F3 Euroseries startowali dla niego Andrea Piccini i Andreas Zuber.
Drugi wiadomy mi błąd, to fakt, że Mouton wygrała nie etap San Remo'81 (to w końcu nie wyścig kolarski, by odnotowywać takie zdarzenia) lecz cały rajd.