rzadko zaglądam na tę część forum,ale jak już zajrzałem,to wkleję tu swój post z innego działu forum:
Fragment artykułu "Krajowe konstrukcje wyścigowe"autorstwa Władysława Paszkowskiego z czasopisma „AUTO TECHNIKA MOTORYZACYJNA” numer 9/1989:
"(…)Inny konstruktor Marek Gątkowski jest oficerem-elektrykiem w Polskiej Marynarce Handlowej, ale kiedy schodzi na ląd w Świnoujściu staje się kierowcą wyścigowym i konstruktorem. Wspólnie z Edwardem Obarą z Bielska-Białej do napędu Polskiego Fiata 126p zastosowali silnik motocykla Yamaha XJ650. niełatwa to była współpraca, bowiem mieszkają przecież od siebie tylko… 674 kilometry, ale przemożne były wspólne zainteresowania. Silnik Yamaha XJ650 ma cztery cylindry chłodzone powietrzem i moc ok. 57 kW i jest zblokowany z pięciobiegową skrzynią biegów, ale jak każdy przeciętny motocykl są to biegi tylko do jazdy do przodu. Ale od czego wodniackie doświadczenia Marka Gątkowskiego? Konstruktorzy zastosowali rewers jak w motorówce i teraz samochód wyścigowy Polski Fiat 126p/Yamaha XJ650 ma pięć biegów do przodu i pięć do tyłu. Silnik jest wbudowany w miejsce przedniego prawego fotela pasażerskiego i osłonięty tunelem, przez który przepływa powietrze chłodzące. W bagażniku jest wmontowana pokaźnych rozmiarów dmuchawa polepszająca chłodzenie silnika szczególnie na postoju. Akumulator przeniesiono do tyłu, gdzie po otwarciu pokrywy jest… pusto i widać tylko sztywny most napędowy zaadaptowany z FSO 125p ze zmienionym przełożeniem całkowitym na 2,75, które umożliwia osiągnięcie prędkości około 170 km/h. Hamulce przednie i tylne pochodzą też z FSO 125p. Nadwozie zostało poszerzone w miejscu kół (błotniki), a przód zdobi spojler o nieco kanciastych kształtach.(…) Inny konstruktor – Piotr Kolasiński mieszka w Poznaniu i startuje w wyścigach samochodowych w klasie III w barwach Automobilklubu Wielkopolskiego. Jego Polski Fiat 126p jest wyposażony w japoński silnik motocyklowy Honda o pojemności 750 cm3 . Silnik ten ma cztery cylindry w układzie V wyposażone w cztery zawory każdy, osiąga moc 70 kW przy 10,500 obr/min. Jednostka napędowa jest chłodzona cieczą, z chłodnicą samochodu Dacia umieszczoną z przodu pojazdu w miejscu koła zapasowego. Napęd jest przenoszony bezpośrednio z wału korbowego do oryginalnej skrzyni biegów Polskiego Fiata 126p. Hamulce kół przednich są kombinacją zacisków tylnych od FSO 125p oraz tarczy i piasty dorobionej we własnym zakresie, hamulce tylne są jak w seryjnym PF 126p. Największą trudność sprawiło komstruktorowi połączenie wału korbowego silnika z wałkiem sprzęgłowym skrzyni biegów, ale udało się je skutecznie rozwiązać."
post pochodzi z
tego tematu,w którym to temacie został raczej zignorowany,ponieważ wytworzył się tam off-topic na temat przyspieszeń i przeciążeń...może tutaj będzie przydatniejszy