
Moderator: SebaSTI
Kajtofan napisał(a):Oki, żeby się przekonać przeprowadziłem test. Pacjent to Skoda Octavia 2017r 2.0 TDI, opony 205/55 R16
Najpierw napompowałem obydwa przednie koła do 2.5 atm. Wynik to wskazania GPS i radaru przy drodze 94 km/h przy licznikowych 100 km/h.
Potem spuściłem powietrze z obu przednich kół do 0.9 atm. Auto opuściło się o 3.1 cm.
To przy wysokości do osi koła 31 cm daje różnicę 10% czyli 10 km/h przy 100 km/h. Po przejechaniu około 2 km włączył się alarm od ciśnienia w oponach.
Wynik wskazania GPS i radaru przy drodze to nadal 94 km/h przy licznikowych 100 km/h. Tak więc potwierdzone eksperymentalnie - ciśnienie w kołach nie ma wpływu na wskazania prędkościomierza.
Polecam zrobić test samemu.
A co do systemu wykrywającego spadek ciśnienia z sygnału zębatek absu - widocznie jest jakaś różnica, ale na pewno grubo poniżej 1%. Myślę, że w okolicach 0.1 % ze względu na jakąś minimalną rozciągliwość obwodu opony.
Kajtofan napisał(a):No i zaczęło się trollowanie. Zanim zabierzesz sie za fizykę, na początek zacznij może od przećwiczenia ortografii, potem sprawdź sobie co oznacza błąd gruby, a na końcu sprawdź skąd jest brany w samochodach (np. w Octavi) sygnał do prędkościomierza. Pomiar zrobiłem rzetelnie, a wyniki były jednoznaczne.tomeQ_ napisał(a):Test prędkości z Octavia może być z przysłowiowej dupy bo nie wiem i podejrzewam, że autor także, skąd komp bieże dane do wyświetlenia na liczniku, może z kół tylnych, może robi średnią więc doświadczenie obarczone błędem grubym.Samodzielne myślenie i doświadczenia wskazują także, że robiąc podstawowe obliczenia na poziomie fizyki z dawnej podstawówki można sobie policzyć jaka będzie prędkość liniowa przy założeniu stałej prędkości kątowej zmieniając tylko promień okręgu, spowoduje to szybki koniec wątpliwości i dyrdymałów.
Samodzielne myślenie i doświadczenie wskazuje, że nawet nie wiesz, że promień opony nie jest stały na całym obwodzie i wypisujesz dyrdymały.
Odkształcone koło samochodowe - nie jest kołem w sensie geometrycznym. Więc co po wzorze 2xPIxR, skoro próbujesz opisać nim figurę, do której ten wzór się NIE NADAJE? Natomiast obwód opony jest STAŁY i podczas jednego pełnego obrotu osi koła samochodu każdy punkt na obwodzie opony styka się z tylko jednym punktem na jezdni - zatem po kolejnym obrocie zetknie się z punktem leżącym dalej DOKŁADNIE o długość obwodu opony -i nie ma tu znaczenia kształt opony, czyli fakt, że jest niedopompowana.
Jak tego tłumaczenia nie zrozumiesz, to nic już nie pomoże.... przykro mi.
Kajtofan napisał(a):Większość nowych aut odczytuje prędkość z czujników abs. Np. SO jest to odczyt z lewego przedniego koła.
A to, że nie było żadnej różnicy w twoim teście to oczywiście prawda, bo wskazania prędkościomierza nie zależą od ciśnienia w oponach, a przynajmniej nie w takim stopniu, aby miało to jakiś wpływ na odczyt prędkości.
W moim teście też nie było żadnej różnicy.
Zresztą nie mogło być co wynika nawet z poniższego filmu. Nawet po dużym upuszczeniu powietrza obwód opony praktycznie się nie zmienia:
https://www.youtube.com/watch?v=_2l5bOhHNxU .
Kajtofan napisał(a):ZbyszekChaosu napisał(a):Dowód jest prosty, opona to nie dętka i jak spada ciśnienie to nie zmniejsza się obwód opony.
Co do Twojego cytatu to nie dotyczy on prędkości liniowej przy obrotach koła tylko różnicy tych prędkości dla kół w jednej osi o różnym ciśnieniu. Podejrzewam, że wynika to z różnej przyczepności. Poza tym spójrz na różnicę jaką oni wskazują 0,3%, tj. 0,3km/h przy 100 km/h. Czy te wideorejestratory mają taką czułość, żeby takie różnice wychwycić, czy np mają tolerancję +-1km/h? Może zaraz mi powierz, że pomiar powinien być nie ważny bo jedna opona ma o 0,06mm inną grubość bieżnika? Wybacz, że nie czytałem twoich artykułów w języku angielskim ale mój techniczny angielski nie jest na takim poziomie.
Gość nie wie o czym pisze. Wysmarował całkiem pokaźny stek bzdur w tym swoim poście. Wrzuca skany z podręcznika Orzełowskiego dotyczące rozdziału o oporach ruchu, który zupełnie nie dotyczy zagadnienia o którym rozmawiamy.
Dzisiaj zmierzyłem różnicę obwodu koła przy 2.5 bara i 1.0 bara. Wyszło niecałe 0,4 cm, co się przekłada na 0,2 km/h różnicy przy 100 km/h.
To chyba kończy temat.
tomeQ_ napisał(a):Podsumowując ten cały cyrk jaki tu innym czytającym zgotowaliśmy, odniosę się do tylko przedstawionych "kontrargumentów" i milknę w trollowym lesie
Kajtofan napisał(a):Oki, żeby się przekonać przeprowadziłem test. Pacjent to Skoda Octavia 2017r 2.0 TDI, opony 205/55 R16
Najpierw napompowałem obydwa przednie koła do 2.5 atm. Wynik to wskazania GPS i radaru przy drodze 94 km/h przy licznikowych 100 km/h.
Potem spuściłem powietrze z obu przednich kół do 0.9 atm. Auto opuściło się o 3.1 cm.
To przy wysokości do osi koła 31 cm daje różnicę 10% czyli 10 km/h przy 100 km/h. Po przejechaniu około 2 km włączył się alarm od ciśnienia w oponach.
Wynik wskazania GPS i radaru przy drodze to nadal 94 km/h przy licznikowych 100 km/h. Tak więc potwierdzone eksperymentalnie - ciśnienie w kołach nie ma wpływu na wskazania prędkościomierza.
Polecam zrobić test samemu.
A co do systemu wykrywającego spadek ciśnienia z sygnału zębatek absu - widocznie jest jakaś różnica, ale na pewno grubo poniżej 1%. Myślę, że w okolicach 0.1 % ze względu na jakąś minimalną rozciągliwość obwodu opony.
Jak pisałem ten pomiar nie może być uznany za miarodajny ponieważ algorytm wyliczania prędkości pojazdu przez ECU nie jest oparty o 1 czujnik, to jest zupełna bzdura.
Z poniższych zrzutów można się będzie dowiedzieć, że zmiana promienia dynamicznego w funkcji ciśnienia wynosi dla konkretnej opony ~0,3 cm co obliczeniowo spowoduje zmianę obwodu o ~20mm
Różnice w promieniu dynamicznym, czyli prędkości liniowej w funkcji promienia dynamicznego (ciśnienia) dla tego przypadku dochodzą do 1%, tyle miałem do przekazania.
Iwan Drago napisał(a):Pytanie czy Hołek sprawdził ciśnienie w radjowozie legalizowanym manometrem czy tak na bolka oko odczytał???
wanderer napisał(a):Iwan Drago napisał(a):Pytanie czy Hołek sprawdził ciśnienie w radjowozie legalizowanym manometrem czy tak na bolka oko odczytał???
Ponoć zrobił tylko zdjęcie, więc raczej było "mierzone" na oko.
Ale generalnie niezle was Hołek strollował. Chłop chwyta się wszystkiego by wybronić się z trudnej do wybronienia sytuacji, więc czepił się m.in. anegdoty o wpływie ciśnienia opon na pomiar prędkości.
Kajtofan napisał(a):Zapomniałem, że wyleciałeś z hukiem z tego stanowisko, za swoje chamstwo, bezczelne odzywki i brak obiektywizmu.
Nawet nie wiesz co mierzyłem....
viewtopic.php?p=351546#p351546
Przebadałem. Opona zdjęta z samochodu, czyli nieobciążona nie zmienia obwodu z powodu zmiany ciśnienia.
Chyba się niezbyt precyzyjnie wyraziłem. Ja zmierzyłem tzw. obwód toczny czy odległość jaką zostawia opona na jezdni przy pełnym obrocie. I ta wielkość zmieniła się o niecałe 4 mm.
Oczywiście. Większa prędkość spowoduje, że mniejsze ciśnienie w jakimś stopniu będzie skompensowane przez siłę odśrodkową i różnica będzie jeszcze mniejsza.
Jeszcze raz napiszę: W zakresie normalnych ciśnień np. 1.6-2.5 bara i przy normalnych profilach opon, ta różnica będzie z pewnością pozniżej 0,1 km/h przy 100 km/h.
wanderer napisał(a):Ale generalnie niezle was Hołek strollował. Chłop chwyta się wszystkiego by wybronić się z trudnej do wybronienia sytuacji, więc czepił się m.in. anegdoty o wpływie ciśnienia opon na pomiar prędkości. I teraz od kilku stron o tym dyskutujecie, tak jakby policjanci z drogówki byli kompletnymi blondynkami, które popylają po drogach na flaku
żółtodziób napisał(a):Kajtofan napisał(a):Zapomniałem, że wyleciałeś z hukiem z tego stanowisko, za swoje chamstwo, bezczelne odzywki i brak obiektywizmu.
Odezwało się ucieleśnienie kultury, które dorobiło się kilku banów... Widzę że wróżbiarstwo to podstawa twojej egzystencji. Gwoli ścisłości sam zrezygnowałem, bo robiono mi ograniczenia w tępieniu takich trolików jak ty. Napawaj się chwilą póki możesz, bo prędzej czy później i tak polecisz. Jak nie z mojej ręki to z czyjejś innej, od samego początku były z tobą problemy, myślę że jak teraz się dobrze "rozbujasz" to w końcu się doigrasz. Tylko część banów jakich się dorobiłeś była ode mnie i akurat ich słuszność ani razu nie była kwestionowana, więc na twoim miejscu bym raczej uważał...
Do merytoryki twojego postu nawet się nie odniosę bo jest zerowa.
piotrg napisał(a):Był moderatorem i to dobrym. Pytałem z tydzień temu o twoje teorie mojego szefa który za nim otworzył firmę motoryzacyjną był przez wiele lat nauczycielem fizyki - stwierdził że piszesz bzdury.
Kajtofan napisał(a):Ja akurat jestem inżynierem
ryjas napisał(a):Wszystko sumując: czyli złe cisnienie, zużyte opony, dojeżdżanie przy pomiarze i generalnie kalibracja sprzetu może się okazać , że Hołkowi zabrano prawko niesłusznie. A to podstawa by mu wypłacić odszkodowanie. Hołek mając mandat może dalej zarabiac na życie. Nie mając prawka nie może. Taka delikatna różnica.
wanderer napisał(a):Jak na kogoś, kto zarabia na życie kręceniem kółkiem to z takim podejściem do przepisów i tak wcześniej czy pózniej straci to prawo jazdy.
ryjas napisał(a):wanderer napisał(a):Jak na kogoś, kto zarabia na życie kręceniem kółkiem to z takim podejściem do przepisów i tak wcześniej czy pózniej straci to prawo jazdy.
Przypominam. Hołek nie jest kierowca TIRa tylko rajdówki. Co jakiś czas uczestniczy w rajdach, pokazach, przygotowuje rajdówki innym. Żyje ze zbyt szybkiej jazdy.
Tak naprawdę złapanie go w GTRze jadącego "tylko" stówkę to porażka wymiaru sprawiedliwości
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość