Po uświadomieniu mi paru faktów przez MSG Racing wrzucam to.
Główna Komisja Sportu Samochodowego RD-3L
REGULAMIN TECHNICZNY RD-3L
dla samochodów
nie homologowanych
1. PRZEPISY OGÓLNE
Model samochodu należący do jednej serii produkcyjnej.
1.1. W przypadku wystąpienia wątpliwości co do modelu samochodu sędziowie techniczni
mogą oprzeć się na książce obsługowej, serwisowej lub na katalogu części zamiennych oraz fachowych publikacjach. W sytuacji braku dostatecznie precyzyjnej dokumentacji technicznej będzie możliwe dokonanie bezpośredniego porównania z innym identycznym modelem samochodu.
2. UWAGI OGÓLNE
2.1. Obowiązkiem każdego zawodnika jest udowodnienie sędziom technicznym i członkom Zespołu Sędziów Sportowych, że jego samochód odpowiada całości niniejszych przepisów w czasie trwania zawodów.
2.2. Samochód, którego konstrukcja pozwala sądzić, że mogłaby zagrażać bezpieczeństwu, może być wykluczony przez Zespół Sędziów Sportowych.
2.3. Jeżeli stosowane jest urządzenie nieobowiązkowe, musi być ono zamontowane zgodnie z przepisami dotyczącymi danego urządzenia.
3. DEFINICJE I POSTANOWIENIA OGÓLNE WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA
3.1. Część dowolna :
Termin „część dowolna” oznacza, że oryginalna część jak również jej funkcja(-e) może(-gą) być usunięte lub zastąpione inną nową częścią pod warunkiem, że nowa część nie posiada dodatkowych funkcji w stosunku do oryginalnej.
3.2. Wszystkie samochody muszą być wyposażone w skrzynię biegów z biegiem wstecznym, sprawnie działającym podczas startu do zawodów i uruchamianym przez kierowcę siedzącego za kierownicą.
3.3. Poziom hałasu sygnału dźwiękowego musi być większy lub równy 97 dB(A), przez co najmniej 3 sekundy, przy pomiarze 7 m od przodu pojazdu.
3.4. Paliwo – patrz Art. 252-9 Załącznik J.
3.5. Przewody i pompy – patrz Art. 253-3 Załącznik J.
3.6. Pasy bezpieczeństwa (montaż) – patrz Art. 253-6.2. Załącznik J.
3.7. Klatka bezpieczeństwa – patrz Art. 253-8 Załącznik J (punkt 8.3.5 – tylko pierwszy akapit).
Zamontowanie klatki bezpieczeństwa jest obowiązkowe.
3.8. Widoczność do tyłu – patrz Art. 253-9 Załącznik J.
3.9. Uszy holownicze – patrz Art. 253-10 Załącznik J.
3.9.1. Szyby - patrz Art. 253-11 Załącznik J.
3.9.2. Zabezpieczenie przeciwpożarowe - patrz Art. 253-15 Załącznik J.
3.9.3. Fotele, punkty zamocowania i wsporniki - patrz Art. 253-16 p.1-6 Załącznik J.
Zał. 9
Regulamin Techniczny RD-3L
Regulamin Rajdowego Debiutu RD-3L - 2011
Główna Komisja Sportu Samochodowego 21
RD-3L
4. PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE
4.1. Nadwozie
4.1.1. Nadwozie musi być zgodne z samochodu seryjnego, konstrukcja i wymiary muszą być takie jak w samochodzie seryjnym.
4.1.2. Nadwozie musi być typu zamkniętego, ze sztywnym dachem. Dopuszcza się również samochody ze sztywnym chowanym dachem, które mogą poruszać się po trasie rajdu z wyłącznie zamontowanym i zaryglowanym dachem.
4.1.3. Można stosować poszerzenia błotników tak aby maksymalna szerokość pojazdu nie przekraczała 105% szerokości nadwozia podanej w homologacji produkcyjnej (dane techniczne).
4.1.4. Można stosować dowolne urządzenia aerodynamiczne pod warunkiem, że są one solidnie wykonane i trwale zamocowane do nadwozia oraz nie wystają poza obrys samochodu.
4.1.5. Dopuszcza się nadwozia z fabrycznym otwieranym dachem (tzw. szyberdach). Jeżeli otwierany dach jest tszklany, to musi być oklejony folią przeciwodpryskową. Można usunąć otwierany dach (szyberdach) używając na wypełnienie materiału zgodnego z materiałem nadwozia. Poszycie wypełnienia otwieranego dachu może być mocowane do nadwozia za pomocą nitów lub może być spawane.
4.1.6. Przednie fotele muszą być typu kubełkowego i być zamocowane zgodnie z Załącznikiem J.
4.1.7. Tablica rozdzielcza i centralna muszą pozostać oryginalne.
4.1.8. Oryginalne urządzenie grzewcze musi być zachowane. Można usunąć układ klimatyzacji.
4.1.9. Dywaniki podłogowe i wykładziny dźwiękochłonne są dowolne, mogą więc być usunięte.
4.1.10. Mechanizm dźwigni hamulca ręcznego może być typu „fly off handbrake”.
4.1.11. Wzmocnienia nadwozia muszą być zgodne z Art. 255-5.3.1 i 5.3.2 Załącznika J.
4.2. ZAWIESZENIE
4.2.1. System zawieszenia nie może być modyfikowany, posiadać dodatkowych wzmocnień i resorowania, chyba, że tak było w okresie specyfikacji.
4.2.2. Amortyzatory są dowolne, ale nie ich ilość.
4.2.3. Sprężyny, resory piórowe, drążki skrętne są dowolne, ale nie ich typ i materiał. Sprężyna śrubowa może być zastąpiona przez dwie lub więcej sprężyn tego samego typu, koncentrycznie lub szeregowo, pod warunkiem, że są one w pełni wzajemnie wymienialnie ze sprężyną oryginalną.
4.2.4. Tuleje metalowo-gumowe (silentblock) są dowolne.
4.2.5. Stabilizator jest dowolny.
4.2.6. Koła kompletne są dowolne pod warunkiem, że mieszczą się w oryginalnym nadwoziu, tzn. że górna część koła kompletnego położona powyżej osi piasty koła musi być zakryta przez nadwozie przy pomiarze pionowym.
4.3. SILNIK
4.3.1. Kadłub silnika, muszą być zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
4.3.2. Doładowanie silnika nie jest dozwolone.
4.3.3. Kolektor wydechowy jest dowolny. Każdy samochód, w którym oryginalny katalizator został wymontowany, musi być wyposażony w katalizator seryjnej produkcji, który nie może być modyfikowany.
Zał. 9
Regulamin Techniczny RD-3L
Regulamin Rajdowego Debiutu RD-3L - 2011
22 Główna Komisja Sportu Samochodowego RD-3L
We wszystkich samochodach dopuszczalny poziom głośności nie może przekroczyć 98 dB(A), mierzone pomiędzy 2500 i 3500 obr/min.
4.3.4. Obudowa filtra powietrza i wkład filtra powietrza jest dowolna.
4.3.5. Musi być zachowany oryginalny układ wtrysku paliwa zgodny z marką, modelem i typem samochodu.
4.3.6. Średnica przepustnicy jest dowolna.
4.3.7. Przepływomierz i wtryskiwacze są dowolne, ale ich usytuowanie i zasada działania muszą być zachowane zgodnie z okresem specyfikacji.
4.3.8. Sterownik elektroniczny jest dowolny.
4.3.9. Regulator ciśnienia paliwa jest dowolny.
4.3.10. Wałek rozrządu jest dowolny, z wyjątkiem jego ilości i ilości łożysk. Ustawienie faz rozrządu jest dowolne.
4.3.11. Zawory są dowolne.
4.3.12. Zapłon - system zapłonu jest dowolny.
4.3.13. Chłodnica i jej zamocowanie oraz przewody łączące z silnikiem są dowolne, pod warunkiem, że oryginalne usytuowanie w samochodzie pozostanie bez zmian. Wentylator i termostat są dowolne.
4.3.14. Chłodnica oleju, wymienniki olej-woda, przewody, miska olejowa oraz filtry są dowolne, bez modyfikacji nadwozia.
4.3.15. Jeżeli układ smarowania zawiera otwarty odptowietrznik miski olejowej to musi być zamontowany separator oleju zgodny z Art. 255-5.1.14. Załącznika J.
4.4. PRZENIESIENIE NAPĘDU
4.4.1. Sprzęgło jest dowolne, ale rodzaj sterowania musi być zachowany.
4.4.2. Skrzynia biegów musi być zgodna z marką, modelem i typem samochodu. Przełożenia skrzyni biegów są dowolne.
4.4.3. Przekładnia główna i mechanizm różnicowy. Dozwolone jest zastosowanie mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu pod warunkiem, że zmieści się w oryginalnej obudowie. Przełożenie mechanizmu różnicowego jest dowolne.
4.4.4. Wały napędowe są dowolne.
4.5. Hamulce
4.5.1. Elementy układu hamulcowego muszą być w całości zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
4.5.2. Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego, np. zamontowanie ręcznego hamulca hydraulicznego, mogą być dokonane tylko na podstawie homologacji FIA dla danego samochodu oraz za zgodą Delegata Technicznego RD-3L.
4.6. UKŁAD KIEROWNICZY
4.6.1. Elementy układu kierowniczego muszą być w całości zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
4.6.2. Przewody hydraulicznego układu wspomaga kierownicy mogą być zastąpione przewodami zgodnymi z Art. 253-3.2 Załącznika J.
4.7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
4.7.1. Napięcie nominalne instalacji elektrycznej, w tym również układu zapłonowego musi być zgodne z marką, modelem i typem samochodu.
Zał. 9
Regulamin Techniczny RD-3L
Regulamin Rajdowego Debiutu RD-3L - 2011
Główna Komisja Sportu Samochodowego 23
RD-3L
4.7.2. Akumulator – patrz Art. 255-5.8.3. Załącznika J.
4.7.3. Oświetlenie – dopuszcza się stosowanie maksymalnie 6 dodatkowych lamp, fabrycznie zamontowane halogeny traktuje się jako lampy dodatkowe.
4.8. ZBIORNIK PALIWA
4.8.1. Zbiornik paliwa musi być zgodny z marką, modelem i typem samochodu.
4.8.2. Zbiornik paliwa może być zastąpiony przez bezpieczny zbiornik paliwa homologowany przez FIA. Zmiana taka wymaga również wymiany seryjnych przewodów paliwowych na przewody paliwowe zgodne z Art. 253-3.2.
4.8.3. Otwory wlewowe nie mogą być usytuowane w oknach.
4.8.4. W samochodach dwubryłowych ze zbiornikiem paliwa znajdującym się w przedziale bagażowym, obowiązuje zamontowanie wodoszczelnej i ognioodpornej skrzynki zakrywającej zbiornik paliwa i otwory wlewowe. W samochodach trzybryłowych wodoszczelna i ognioodporna przegroda musi oddzielać kabinę od zbiornika paliwa.
4.9. MASA
4.9.1. Minimalna masa samochodu musi być zgodna z Art. 255-4 Załącznika J.
5. UWAGI KOŃCOWE
5.1. Każdy samochód musi być zarejestrowany na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku rejestracji czasowej samochodu obowiązuje przedłożenie zaświadczenia z badania technicznego wystawionego przez uprawnioną stację diagnostyczną i ważnego na czas trwania imprezy.
5.2. Komisja techniczna w przypadku wystąpienia wątpliwości dotyczących sprawności technicznej samochodu podczas badania kontrolnego BK1 zastrzega sobie możliwość skierowania samochodu na dodatkowe badanie diagnostyczne. Badanie to będzie przeprowadzone we wskazanej przez organizatora Stacji Kontroli Pojazdów w obecności sędziego technicznego i upoważnionego diagnosty w dodatkowym czasie wyznaczonym przez kierownika BK1. W przypadku negatywnego wyniku badania zostanie sporządzony protokół do ZSS z wnioskiem o niedopuszczenie samochodu do startu w zawodach.
6. WYJĄTKI
6.1. W celu dokonywania uzgodnień i konsultacji technicznych została utworzona e‑mailowa skrzynka kontaktowa.
Adres skrzynki:
wojtek.nowak@pzm.pl
6.2. Będą tworzone Dodatki Szczegółowe do Regulaminu Technicznego RD-3L dla samochodów nie homologowanych, które w trakcie sezonu mogą ulegać aktualizacji. Będą one opisywać w sposób szczegółowy dozwolone modyfikacje dla konkretnego modelu samochodu nie homologowanego, nie wyszczególnione w powyższym regulaminie.
Dzięki i sorry za zamieszanie ale i tak radze się upewnić przed sezonem co i jak. Bo temat jest śliski.