(F.O.) Czyżby rajdy straciły sens ?

Archiwum

Moderator: SebaSTI

Postprzez MisiekClio » poniedziałek, 30 sty 2006, 23:57

A ja mysle, ze to jest tak:

Jest rok 2006 - chcielibysmy rajdow z lat 90-tych. Escorty, Celiki, pierwsze Kit-Cary...

Jest rok 1994 powiedzmy - chcielibysmy rajdow Fiatami, Polonezami, Malaszami

Jest rok 1986- tesknimy za autami 4-tej grupy, Stratosami, Renault Alpine itd.

Jest rok 1975- no i lezka w oku sie kreci, ze kiedys jezdzilo sie na dokladnosc, ze byly przeliczniki pojemnosci i Mini mozna bylo wygrac Monte...

i tak dalej, i tak dalej...

A niestety wszystko ewoluuje... i w roku 2015 bedziemy mowic: pamietacie 2007?? To byly rajdy!!
Czy to znaczy, ze rajdy sa coraz gorsze??
Nie!!!!!!!!!! :lol:

kiedys w rajdach swoj urok mialo to ze nie bylo stref serwisowych.tylko jadac na oesy z roznych miejsc(z bram wjazdowych,ze stacji i barow )wyjezdzaly lub wjezdzaly rajdowki bo w tych miejscach staly busy serwisowe i naprawiali auta


Noo, a prawdziwe rajdy odbywaly sie nie na oesach, a miedzy nimi...
I nie miedzy rajdowkami, a kierowcami busow wiecznie na spoznieniu :lol:
I to nie topowych teamów (ich bylo stac na kilka serwisowek).

Sam wielokrotnie bylem swiadkiem szarzy kolumny busow na dlugich swiatlach, z reka przyklejona do klaksonu (bo droga na mapie miala byc, a nie bylo, wiec lecimy na spoznieniu bo objazd dlugi, a kierowca juz na tym przystanku czeka, wiec mu chociaz wahy dolejemy, a reszte se zrobi sam(true story)) :lol:
Ostatnio edytowano wtorek, 31 sty 2006, 00:51 przez MisiekClio, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
MisiekClio
N3
 
Posty: 452
Dołączył(a): wtorek, 22 lis 2005, 16:42
Lokalizacja: Zakopane


Postprzez Pawlo » wtorek, 31 sty 2006, 00:50

Dobrze powiedziane! Aż mi dziwne uczucie przeszło... :D Ja nie pamiętam dobrych czasów... Co nie znaczy ze uważam, że obecne czasy są do bani, Ale tak jak powiedział MisiekClio Rajdy będą ewoluować czy to nam się podoba czy nie. Ja osobiście jestem może nie uradowany, ale zadowolony ze współczesnych Rajdów, tylko gnębi mnie to, że kiedyś mogły jeszcze sponsorować kierowców firmy tytoniowe... :roll: Dziś widać, że bardzo się od tamtego czasu w Rajdach pozmieniało... :roll: Ale mimo to i tak się ciesze bo nie jest tak znowu źle... ;) Bardzo mnie ucieszoło to jak przeczytałem w WRC, że TVP bedzie transmitował niemal, że pół godzinną relacje z każdej rundy RSMP :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
N2
 
Posty: 115
Dołączył(a): niedziela, 28 sie 2005, 23:28
Lokalizacja: Kraków

Postprzez bzyq » wtorek, 31 sty 2006, 01:03

Ale piszesz o tych firmach tytoniowych globalnie czy na Naszym podworku ??
Bo generalnie nie we wszystkich krajach jest zakaz reklamowania wyrobow tytoniowych. Najlepszym przykladem jest Kronos. Bodajze tylko w 2 rajdach zamiast nazwy fajek, na aucie pojawi sie GO!!!!!!!!!.
Natomiast faktem jest, ze wycofanie sie koncernow tytoniowych, jak i alkoholowych ( dobry przyklad "BROK" ) ze sponsoringu ograniczylo w znacznym stopniu rozwoj jak i frekwencje nie tylko w rajdach, ale rowniez wyscigach. Smiem twierdzic, ze przez ta decyzje w Polsce znikly z tras wurce, i zamiast mocnych gablot w A8 ogladamy mocne, ale mniej widowiskowe i "adrelinodajne" N4.. Nie pisze tego z racji tego ze narzekam czy cos. Jak to sie mowi : lepszy rydz niz nic.
A wracajac do moich poprzednikow, macie zupelna racje. Tendencja jest do "narzekania" wstecz, bo przeciez przyszlosci nie znamy. I zupelnie prawdopodobne, ze za 5 czy 10 lat bedziemy bardzo chcieli zeby wrocily obecne czasy.
Ale z drugiej strony dziwi mnie fakt ( bardzo mozliwe ze sie myle ) ale poprzez takie, a nie inne dzialania FIA i PZM, moze nie tyle "udupiaja" rajdy, ale troche szkoda. Fakt. Moze jestem mlody, nie mam napewno tyle doswiadczenia co Panowie zasiadajacy w radzie FIA i PZM, ale mam oczy, i mam szczera nadzieje, ze wyzej wymienieni Panowie robia to w dobrej wierze, i globalnym skutkiem Ich dzialania bedzie poprawienie obecnej sytuacji.
pozdrawiam
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez Pawlo » wtorek, 31 sty 2006, 01:21

bzyq napisał(a):Ale piszesz o tych firmach tytoniowych globalnie czy na Naszym podworku ??


Oczywiście pisze o Rajdach w Polsce.

Co do zmian FIA i PZM-otu to uważam, że niektóre ich zmiany są na korzyść np. wprowadzenie teraz zakazu przez FIA centralnych dyferencjałow jest dobre i dla kibiców i w sumie dla kierowców, nie chce się rozpisywać dlaczego bo chyba wiadomo... ;)
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
N2
 
Posty: 115
Dołączył(a): niedziela, 28 sie 2005, 23:28
Lokalizacja: Kraków

Postprzez bzyq » wtorek, 31 sty 2006, 15:33

Oczywiste jest, ze nie wszystkie dzialania w/w organizacji sa szkodliwe.
Ale zauwazmy co sie stalo z Mistrzostwami Swiata producentow ?
Na dobra sprawe jest tylko Subaru, Ford, i prawie-producent - Kronos.
Dlaczego na przyklad wprowadzony zostal przepis, zeby na jednym silniku obskoczyc wiecej niz jedna eliminacje ?? Powoduje to to, ze dla producentow staje sie malo atrakcyjne. Silnik rajdowy jak wszyscy wiemy poddawany jest pracy w bardzo trudnych warunkach, jest wysilony, a przez to dosc awaryjny. Teraz wezmy pod uwage jedna kwestie. Aby silniki byly mniej awaryjne w warunkach OS'owych trzeba ograniczyc moc, zmniejszyc moment, inaczej go zmapowac, zeby nie byl tak przeciazony i mogl dluzej wytrzymac. I teraz rodzi sie pytanie. Bo chcac zrobic cos takiego trzeba wylozyc sporo pieniedzy. Poki co dawalo rade pogodzic wytrzymalosc silnika i jego wysoka wydajnosc. Konieczne beda nowe testy, konieczne bedzie sprawdzenie roznych konfiguracji. Ktos powie : przeciez tak samo bylo do tej pory, caly czas nad tym pracowano. Ale teraz bedzie to zajmowalo duzo wiecej czasu i pochlanialo duzo wiecej kosztow.
Kontynuujac, ktory producent moze pozwolic sobie na stworzenie nie-konkurencyjnego auta ? Przeciez wejscie w sfere rajdow z nowym samochodem to jest czysty marketing. Kazdy chce promowac dana marke, pokazac sie z jak najlepszej strony. Ok. Nikt nie patrzy przy kupnie samochodu na to, ze np. ten zapiernicza na rajdach, jest duzo szybszy od rywali i nikt ( tak mi sie wydaje ) nie bierze tego za przewazajacy argument. Rowniez nie kazdy sie interesuje rajdami. Ale zawsze w podswiadomosci zostaje, ze to auto sie dobrze sprawuje, a tamto tak sobie o.

Dochodzi do tego, ze zamiast klasyfikacji producentow bedziemy mieli klasyfikacje teamowa.
To wedlug mnie jest na minus.
Co ciekawe. Z jednej strony dokladaja, z drugiej odbieraja. Przykladem jest wyzej wymienione aktywne dyfry. Nie wiem czy kazdy wie na jakiej zasadzie dzialaja, ale zaangazowane jest w to masa ukladow elektronicznych, masa czujnikow, przekladni.
Zadowoleni i producenci i kibice.
Dla mnie ok.

Poruszmy temat SupeRally. Jeden powie : niesprawiedliwe, drugi przytaknie glowa i bedzie zadowolony.
Moze faktycznie nalezalo by dolozyc troche wiecej kary, by po wypadnieciu z drogi nie mozna bylo finiszowac w czubie, tylko kontunuowac zbieranie doswiadczenia po popelnieniu bledu w dalszej czesci stawki ( zeby nie bylo jestem fanem Loeba, i zycze mu jak najlepiej ).
Jak dla mnie trzeba nad tym popracowac.

Teraz wracajac do Polski.
Puchar PZM.
W zeszlym roku zostal wprowadzony przepis, by w kazdym samochodzie byla zainstalowana instalacja gasnicza. Oczywiscie. Celem bylo podniesienie poziomu bezpieczenstwa.
Ale nalezy wziazc pod uwage fakt, ze w pucharze startuja zalogi, ktorych nierzadko budzet jest 10-krotnoscia dobrej instalacji ( albo i mniej ) na caly sezon. Wiec skad wziazc kase ?
Druga sprawa koniecznosc stosowania homologowanej bielizny. Ok - rowniez kwestia bezpieczenstwa. Ale dochodzi do tego ze czesc zalog pozycza sobie miedzy soba bielizne, zeby tylko przejsc BK.
Gdzie tu konsekwencja ?
Koncze juz swoje przynudzanie. Pozdrawiam
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez MisiekClio » środa, 1 lut 2006, 18:56

bzyq masz bardzo duzo racji... Po uwaznym przeczytaniu Twojego posta wpadl mi jeszcze problem do lba:

Postawmy sie pozycji producenta:

Czego on oczekuje?? - wyniku, marketingu, najlepiej jak najnizszym kosztem. Ale zawsze znajdzie sie jeden lub dwoch producentow, ktorzy postawia wszystko na jedna karte, wpakuja wiecej pieniedzy niz inni i bedzie taki producent do przodu... Zobacz, ze kiedys 10 na 10 pierwszych miejsc w WRC to byly Lancie!! A kiedy taka Lancie bral "prywaciarz" to okazywalo sie ze to jest smiec..

Wniosek nr. 1 - nie oplaca sie inwestowac takiej kasy w niepewny temat...

Druga sprawa: auta WRC nie maja juz nic wspolnego z seryjnymi: sa wyalienowane nawet w srodowisku rajdowym, bo bardziej "rajdowy" wydaje nam sie byc seryjny Lancer, niz najbardziej wypasiona nawet xsara vts, nie mowiac o 307cc , albo Fabii ...diesel:D (z wyjatkiem Imprezy, ale to ostatni mohikanin)

Wniosek nr. 2 : po co budowac auto, ktore nie bedzie sie przekladac na "auto drogowe", od tego mamy juz F1 (ta droga poszly juz Renault, Toyota, Seat wybral wyscigi turystyczne)

Moze wiec przerzucic sie na N-ke?? No, tak ale po pierwsze, kto bedzie chcial ogladac "taksowki",
po drugie: zaraz znajdzie sie jeden "nadgorliwy" producent i okaze sie, ze koszty beda takie same jak byly w WRC (koszty WRC przekroczyly juz koszty B-grup)

Wiec moze kompletnie zamrozic jakikolwiek postep techniczny w WRC, a wymieniac tylko budy na nowsze modele?? Moze to jest pomysl, tylko okazaloby sie szybko, ze N-ki beda szybsze... Wiec moze calkowicie zakazac jakiegokolwiek postepu technicznego we wszystkich klasach??
Paranoja..
Pat...
A technologie maja to do siebie, ze sa coraz drozsze, a nie coraz tansze...
A zaostrzenie przepisow, doprowadzi do coraz drozszych metod "naginania" ich do granic...

Jest jeszcze jedna kwestia, tok myslenia klientow salonow samochodowych jako ogolu.
Na swiecie kwestie takie jak: ochrona srodowiska, ekologia, bezpieczenstwo sa w tej chwili arcywazne (duzo wazniejsze niz w krajach "rozwijajacych sie" jak np: Polska cy Czechy)
Jakbys w najbogatszym "prawie-kraju" Swiata, czyli w Kalifornii powiedzial, ze rajdowka pali 80/100, i halasuje prawie jak samolot, to Twoj rozmowca dostalby zawalu...
To jest oczywiscie przyklad ekstremalny bo Kalafiornia ogolnie jest dziwna, ale niestety taki jest trend w calym "ucywilizowanym" swiecie...

Ma ktos jakis pomysl???? Mysle ze caly ambaras polega na tym, ze FIA razem z Maxem i Davidem sami nie wiedza co dalej... A zarabiac na zycie trzeba czyms...Wiec robia tak zeby najlepiej bylo im :D

Ooops, troche dlugo wyszlo.... Zebym to ja za czasow "naukowych" takie eseje pisal :D
Avatar użytkownika
MisiekClio
N3
 
Posty: 452
Dołączył(a): wtorek, 22 lis 2005, 16:42
Lokalizacja: Zakopane

Postprzez GrzegorzChyla » czwartek, 2 lut 2006, 09:38

MisiekClio napisał(a):Wiec moze kompletnie zamrozic jakikolwiek postep techniczny w WRC, a wymieniac tylko budy na nowsze modele?? Moze to jest pomysl, tylko okazaloby sie szybko, ze N-ki beda szybsze... Wiec moze calkowicie zakazac jakiegokolwiek postepu technicznego we wszystkich klasach??
Paranoja..
Pat...

dokładnie... bo za chwilę się okaże że kibice jeżdżą bardziej zaawansowanymi, szybszymi i mocniejszymi samochodami, niż zawodnicy...

Dla mnie paranoją jest to że enki wygrywają rajdy...
GrzegorzChyla
N3
 
Posty: 378
Dołączył(a): środa, 20 sie 2003, 08:31
Lokalizacja: Wrocław / Pęgów

Postprzez Gucio » środa, 15 lut 2006, 21:41

info z AK
- Kolejnym krokiem byłby awans do RSMP. Wtedy chyba przeniesiemy się do innej miejscowości, ponieważ Łapanów posiada zbyt ubogą bazę noclegową. Władze Myślenic, które doprowadziły do zorganizowania w tym roku mistrzostw świata w trialu, chcą mieć rajd u siebie, tam jest jednak gorzej z oesami. W ogóle sytuacja uległa zmianie i gminy zaczynają rywalizować o takie imprezy. Przekonały się, że na rajdzie można zarobić - korzystają hotele, restauracje, bary, sklepy. Dla całej okolicy jest to niezły biznes.

końcówka wypowiedzi pokazuje, ze w końcu coś się rusza w tym światku i faktycznie ci którzy nie chcieli kiedyś u siebie rajdów teraz będą tego żałować...a rajdy to kasa :D
EOS 7D,400D/50 1.8/17-50 2.8/70-200 F4 L/580EX II :mrgreen:
http://www.image-sport.net moja stronka :)
Leszek!!
Avatar użytkownika
Gucio
S2000
 
Posty: 3508
Dołączył(a): poniedziałek, 2 maja 2005, 23:54
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez bzyq » środa, 15 lut 2006, 22:46

Zalamalem sie ....
Budżet rajdu wynosi 2,5 mln euro, z czego milion stanowi rządową dotację.

Dajcie taka 1/4 kasy z tego kazdemu organizatorowi rajdu w Polsce, a wiekszosc Rund MŚ bedzie u nas.Tu budzet na rajd jest 1/10 z tego..
ech. ...
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Poprzednia strona

Powrót do Archiwum

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron