Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Tematy trochę mniej związane z motoryzacją, jednak to forum nie służy do nabijania postów. Proszę zapoznać się z regulaminem na forum ogólnym.

Moderator: SebaSTI

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez suchoklates » wtorek, 27 mar 2018, 11:16

ZbyszekChaosu napisał(a):1. Promień dynamiczny nie jest wprost odległością między środkiem koła a nawierzchnią. Jest to fikcyjna wartość wyznaczona doświadczalnie mieszcząca się gdzieś pomiędzy minimalnym a maksymalnym promieniem koła.

Dokladnie tak. Wg ksiazki "Fahrzeugdynamik Mechanik des bewegten Fahrzeugs" ISBN 978-3-658-09475-1 str. 8 promien dynamiczny R_dyn wynosi R_dyn = R_Stat+2/3*f, gdzie R_stat to statyczy promien (ordleglosc srodek kola - podloze) obciazonej opony, R_0 to promien nieobciazonej opony a f = R_0 - R_stat.

ZbyszekChaosu napisał(a):2. Wpływ ciśnienia opon na wskazania prędkościomierza ma marginalne znaczenie (czyli biorąc pod uwagę dużą niedokładność prędkościomierzy samochodowych do pominięcia).

Wg przytoczonego atrykulu w Wikipedii cisnienie na obwod toczny (nie wiem jak to nazwac... w kadzym razie ten od R_dyn) ma duzo mniejszy ("deutlich geringer") wplyw niz zmiana wysokosci profilu bieznika. W dalszej czesci artykulu mowa jest o tym, ze zarowno zmiana wysokosci bieznika jak i zmiana cisnienia w oponie ma niewielki ("geringfügig") wplyw na zmiane obodu tocznego a zatem i R_dyn. Niestety, autor nie byl laskaw podac zrodla, tak wiec ciezko powiedziec czy tak jest na prawde.
Suchoklates
- Fahrwerk / Suspension -

Elbflorace
Formula Student Team TU Dresden e.V.

http://www.elbflorace.de
Avatar użytkownika
suchoklates
 
Posty: 46
Dołączył(a): czwartek, 24 sty 2013, 21:29
Lokalizacja: Monachium, Niemcy


Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 11:36

suchoklates napisał(a):Wg przytoczonego atrykulu w Wikipedii cisnienie na obwod toczny (nie wiem jak to nazwac... w kadzym razie ten od R_dyn) ma duzo mniejszy ("deutlich geringer") wplyw niz zmiana wysokosci profilu bieznika. W dalszej czesci artykulu mowa jest o tym, ze zarowno zmiana wysokosci bieznika jak i zmiana cisnienia w oponie ma niewielki ("geringfügig") wplyw na zmiane obodu tocznego a zatem i R_dyn. Niestety, autor nie byl laskaw podac zrodla, tak wiec ciezko powiedziec czy tak jest na prawde.



Co to znaczy niewielki? Kilka procent? Dodatkowo dla koła o różnym profilu opony różny jest wpływ.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 11:47

ZbyszekChaosu napisał(a):Ktoś kiedyś ładnie powiedział, że jeśli nie umiesz czegoś prosto wytłumaczyć to znaczy, że sam tego nie rozumiesz. Wracając teraz wstecz do Twoich postów trochę to widać, niby wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele ;)


Musiałbym zrobić model fizyczny, makietę. Trochę nie mam czasu. Podejmę ostatnią próbę opisową.
Wyobraź sobie przekrojoną cytrynę i przebij ją (nadziej) w środku np. rurką. Uznaj to jako model koła z napompowaną oponą na osi. Teraz Zrób drugi model (będzie to trudniejsze) z plasterkiem cytryny bez miąższu. Jak się uda nadziac na rurkę to niech to będzie plasterek wyciśniętej cytryny (ważne by oba plasterki miały ten sam obwód) udający oponę bez powietrza. I teraz trzymając rurkę w placach a cytrynę prostopadle do podłoża (np. stół) zrób np. trzy, cztery obroty (rurki). Sprawdz jaką droge pokonało to koło.
To samo zrób z modelem wykorzystującym cytrynę bez miąższu. Dokonaj wniosków porównując przebytą drogę, zachowanie się dwóch cytryn itp.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » wtorek, 27 mar 2018, 11:59

ryjas napisał(a):
ZbyszekChaosu napisał(a):Ktoś kiedyś ładnie powiedział, że jeśli nie umiesz czegoś prosto wytłumaczyć to znaczy, że sam tego nie rozumiesz. Wracając teraz wstecz do Twoich postów trochę to widać, niby wiesz, że dzwoni ale nie wiesz w którym kościele ;)


Musiałbym zrobić model fizyczny, makietę. Trochę nie mam czasu. Podejmę ostatnią próbę opisową.
Wyobraź sobie przekrojoną cytrynę i przebij ją (nadziej) w środku np. rurką. Uznaj to jako model koła z napompowaną oponą na osi. Teraz Zrób drugi model (będzie to trudniejsze) z plasterkiem cytryny bez miąższu. Jak się uda nadziac na rurkę to niech to będzie plasterek wyciśniętej cytryny (ważne by oba plasterki miały ten sam obwód) udający oponę bez powietrza. I teraz trzymając rurkę w placach a cytrynę prostopadle do podłoża (np. stół) zrób np. trzy, cztery obroty (rurki). Sprawdz jaką droge pokonało to koło.


Jeżeli plasterki miały dokładnie taki sam obwód to ich kształt nie ma tu zupełnie znaczenia (mogą być kołem, elipsą, kwadratem, a nawet trojkątem) i przy tej samej liczbie obrotów pokonały dokładnie tę samą drogę.

Naprawdę tego nie rozumiesz?
Kajtofan
N3
 
Posty: 348
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ZbyszekChaosu » wtorek, 27 mar 2018, 12:05

@ryjas popłynąłeś z tymi cytrynami, co jeśli ukroję zbyt gruby plasterek i cytryna bez miąszu zachowa tą samą sztywność :) Twoje doświadczenie ale z wykorzystaniem opony samochodowej mogłeś zobaczyć na filmiku na youtube który to już kilka razy pojawiał się w dyskusji.
Moim zdaniem Suchoklates wyczerpał temat. Promień dynamiczny potrzeby do wyznaczenia prędkości pojazdu przyjmuje wartość większą niż odległość między środkiem koła a nawierzchnią, w stanie spoczynku pod obciążeniem ale mniejszą niż promień bez obciążenia i tyle. Ile dokładnie wynosi ten promień zależy już od wielu czynników (sztywność opony, ciśnienie, temperatura itp), co nie zmienia faktu jest to wartość na tyle mała, że przy standardowych samochodowych prędkościomierzach jest do pominięcia. Dla mnie to zamyka sprawę.
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1095
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 12:52

Kajtofan napisał(a):Jeżeli plasterki miały dokładnie taki sam obwód to ich kształt nie ma tu zupełnie znaczenia (mogą być kołem, elipsą, kwadratem, a nawet trojkątem) i przy tej samej liczbie obrotów pokonały dokładnie tę samą drogę.
Naprawdę tego nie rozumiesz?


Chodzi o obrót rurki. Tj osi koła samochodu.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 12:54

ZbyszekChaosu napisał(a): Dla mnie to zamyka sprawę.


Dla mnie też. Nie przeskoczę waszego poziomu :D...
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » wtorek, 27 mar 2018, 13:05

ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Jeżeli plasterki miały dokładnie taki sam obwód to ich kształt nie ma tu zupełnie znaczenia (mogą być kołem, elipsą, kwadratem, a nawet trojkątem) i przy tej samej liczbie obrotów pokonały dokładnie tę samą drogę.
Naprawdę tego nie rozumiesz?


Chodzi o obrót rurki. Tj osi koła samochodu.


Oś, felga i opona obracają się dokładnie taką samą iloś razy.

Najbardziej nie lubię jak ktos nie umie się przyznać do błędu...
Kajtofan
N3
 
Posty: 348
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » wtorek, 27 mar 2018, 13:17

Kamolz napisał(a):Witam wszystkich,

Przegladam te posty dotyczace cisnienia w oponach - temat bardzo ciekawy (no moze poza niepotrzebnymi epitetami).
Bylem wrecz przekonany, ze "promien dynamiczny" (cokolwiek to jest), cisnienie w oponach nie ma wplywu na predkość pojazdu, ponieważ obwód opony się nie zmienia.

Dopóki ZbyszekChaosu nie wrzucił zdjecia gąsienicy.
Próbojąc znaleść argument przemawiający za Twoja teorią wyszedł trochę strzał w kolano (bez urazy).

Załóżmy że:
- nie ma przesunięcia między gąsienicą a kołem napędowym
- prędkość liniowa całej gąsienicy jest taka sama

Wtedy:
- prędkość liniową gąsienicy trzeba wyliczyć na podstawie małego koła napędowego (nie ma innej możliwości)
- przekładając to na koło bez powietrza, wyglądałoby tak jak w zdjeciu poniżej

Obrazek


Zauważ, że predkosć liniowa zewnetrznej części opony będzie wieksza niż prędkość liniowa felgi z powodu większego obwodu opony niż felgi. Oczywiście przy założeniu, że felga nie obraca się względem opony.
Wiec jest to zupełnie inny przypadek niż z gąsinicą.

Tak więc twoje przekonanie, że cisnienie w oponach nie ma istotnego wplywu na predkość pojazdu, ponieważ obwód opony się praktycznie nie zmienia było jak najbardziej słuszne.
Kajtofan
N3
 
Posty: 348
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 13:50

Kajtofan napisał(a):Oś, felga i opona obracają się dokładnie taką samą iloś razy.


Oś i felga na pewno.

Kajtofan napisał(a):Najbardziej nie lubię jak ktoś nie umie się przyznać do błędu...


To widać. Idziesz zaparte.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » wtorek, 27 mar 2018, 13:53

Kajtofan napisał(a):Zauważ, że predkosć liniowa zewnetrznej części opony będzie wieksza niż prędkość liniowa felgi


Jaką częścią opony jest fragment pomiędzy felgą a jezdną?
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 09:51

ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Oś, felga i opona obracają się dokładnie taką samą iloś razy.


Oś i felga na pewno.

Kajtofan napisał(a):Najbardziej nie lubię jak ktoś nie umie się przyznać do błędu...


To widać. Idziesz zaparte.


Nie ja tylko Ty, a wszystko po to, żeby wybielić hołka. Ile jeszcze idiotyzmów wymślisz? Teraz nawet sugerujesz, że podczas jazdy opona obraca się względem felgi.....
Co jeszcze wymyślisz?
Kajtofan
N3
 
Posty: 348
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 10:12

Kajtofan napisał(a):Teraz nawet sugerujesz, że podczas jazdy opona obraca się względem felgi.....


Bo to jest możliwe, szczególnie jak masz zbyt małe ciśnienie. Opona może też zejść z felgi. Jak ma za małe ciśnienie to wiele rzeczy jest możliwych.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez Kajtofan » środa, 28 mar 2018, 10:41

ryjas napisał(a):
Kajtofan napisał(a):Teraz nawet sugerujesz, że podczas jazdy opona obraca się względem felgi.....


Bo to jest możliwe, szczególnie jak masz zbyt małe ciśnienie. Opona może też zejść z felgi. Jak ma za małe ciśnienie to wiele rzeczy jest możliwych.


Aha, czyli przy zbyt małym ciśnieniu w oponie, felga kręci się szybciej niż opona?

Czy juz może podpowiedziałeś Hołkowi tę linię obrony?... :lol:
Kajtofan
N3
 
Posty: 348
Dołączył(a): poniedziałek, 29 gru 2014, 16:43

Re: Ciśnienie w oponach a prędkościomierz

Postprzez ryjas » środa, 28 mar 2018, 10:59

Podsumowując.
1. Prędkościomierz jesli pokazuje 100 km/h w jadącym aucie to faktycznie prędkość tego auta nie może być większa. Tak być musi zgodnie z homologacją.
2. Z reguły producenci tak kalibrują prędkościomierz by pokazywał 100 km/h przy ok. 93-100 faktycznej prędkości. W Passacie wg artykułu w Motorze prędkość wynosiła 96 km/h (jesli dobrze pamiętam)
Jeśli opona ma mniejszy bieżnik to faktyczna prędkość będzie jeszcze mniejsza. Pewnie ok. 90-97 km/h Czyli w Passacie niech to będzie 93. Są to wartości zależne od stopnia zużycia bieżnika.
Jeśli dodatkowo opona ma zbyt małe ciśnienie to faktyczna prędkość jest jeszcze mniejsza. Niech to będzie ok. 89-96 (co by nie wchodzić w szczegóły, bo te jak widać są zbyt trudne do ogarnięcia przez niektórych) Dla Passata na tych 17 calowych felgach przyjmuję ok. 92 km/h (brak ciśnienia ma tym mniejszy wpływ na faktyczną prędkość im niższy profil).
3. Przy wyższych prędkościach wskazania prędkościomierza sa jeszcze bardziej fałszywe. Tj Przy ok. 120 licznikowych auto może się poruszać ok. 110 km/h (lub nawet mniej) a przy zużytych oponach i zbyt małym ciśnieniu spokojnie ok. 105 km/h

I teraz wracając do sprawy "pomiaru" tych 113 km/h Hołka. Jeśli Radiowóz Passat (wiem że to był Passat z tedeikiem) miał łyse opony i zbyt małe ciśnienie to przy tych 113 które wskazywał wideorejestrator mógł faktycznie jechać ok. 100 km/h .
Mogło to byc mniej niż 100 ale zakładam okrągłą stówkę.

Do tego dochodzi sposób w jaki gt-r był zmierzony. Jeśli radiowóz dojeżdżał do Nissana to prędkość faktyczna mogła być sporo niższa niż 100 km/h

Z tego co wiem wg prawa za przekroczenie w zabudowanym o 40-49 km/h nie zabiera się prawa jazdy. Prawda? Warto walczyć w sądzie? Nie będzie to pewnie walka o dobre imię (może o trochę lepsze) ale walka o sprawę. O to by skończyć z patologią w Policji.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Hyde Park

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość