Potrzebna pomoc przy projektach!!!

Tematy trochę mniej związane z motoryzacją, jednak to forum nie służy do nabijania postów. Proszę zapoznać się z regulaminem na forum ogólnym.

Moderator: SebaSTI

Potrzebna pomoc przy projektach!!!

Postprzez Albert(Zambrów) » wtorek, 29 sty 2008, 19:14

Mam prośbe do kogos kumatego. Robie projekt kratownicy na studiach, wyliczylem wszystkie sily w pretach, tylko nie wiem jak podobierac ksztaltowniki. Ma moze ktos jakies materialy lub linki do tego typu materiałow? Bardzo mi to potrzebne bo utknałem w martwym punkcie :(
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów


Postprzez kowar1 » wtorek, 29 sty 2008, 22:22

W tym momencie nie mam żadnych materiałów, musiałbym wygrzebać jakieś stare notatki, co nie jest niemożliwe, ale jednak dosc trudne... :)
Jednak mówiąc najkrócej, kształtownik dobierasz tak, aby jego pole przekroju nazwijmy je A było większe od pola potrzebnego, niech się zwie Ap. Czyli A > Ap

Jak wyliczyc Ap

-dla pręta rozciąganego - jest najprościej
Ap to iloraz siły F wyrażonej w kiloniutonach i wytrzymałości stali fd ( wytrzymałośc w MPa ale pomnozona przez 0,1)
czyli wzór jest taki :

A > Ap = F / 0,1 fd
jeśli przykładowo masz siłę w pręcie 50kN, i stal np St3SY o wytrzymałości 215MPa, to potrzebne pole przekroju wychodzi Ci
Ap = 50 / 21,5 = 2,32cm2
Mając tą wartość, dobierasz z tablic z kształtownikami taki kształtownik, żeby miał pole większe od tego, co wyszło

-dla pręta ściskanego -
metoda jest taka sama, ale do mianownika wzoru na Ap dochodzi jeszcze współczynnik wyboczenia fi. Odczytuje się go z tablic, a zależy on od tzw smukłości pręta. Niestety w tej chwili nie mam tych tablic...

EDIT:

Dodam jeszcze coś na temat wyliczenia smukłości dla prętów ściskanych. Sprawa jest tutaj nieco bardziej skomplikowana.

Przede wszystkim, trzeba najpierw założyć jakiś kształtownik. Żeby nie strzelać, można wziąć go ze wzoru dla rozciąganych, ale przyjąć nieco większy. Tak jak pisałem wcześniej, wchodzi tutaj smukłość pręta, która zależy od jego długości.

Generalnie smukłość jest to długość obliczeniowa pręta ld podzielona przez promień bezwładności i
Długość obliczeniowa ld dla pretów kratownicy jest równa ich długości rzeczywistej ( bo w węzłach kratownicy mamy przeguby)
Promień bezwładności odczytuje się z tablic z kształtownikami. Jakby co, to interesuje Cię promień iy ( a jeśli przyjmiesz kątowniki równoramienne, to masz ix = iy)
Smukłość oznacza się literką LAMBDA, ja będę pisał duże L
A więc L = ld /iy
W dalszej kolejności trzeba obliczyć smukłość porównawczą Lp
Lp = 84 ( pierwiastek 215 / fd )

Teraz liczy się smukłość względną Lw = L/ Lp i na podstawie obliczonego Lw odczytuje się z tablicy ze współczynnikami wyboczeniowymi wartość współczynnika fi (wg krzywej b) , wstawia się odczytane fi do mianownika wzoru na Ap i gotowe....., rzecz jasna musi być tak dobrany kształtownik, aby jego pole przekroju A > Ap :D

uff...

przykro mi , ale nie mam skanera, a to by bardzo ułatwiło sprawę...
mam nadzieję, że trochę pomogłem

pozdrawiam i powodzenia :wink:
Ostatnio edytowano wtorek, 29 sty 2008, 23:20 przez kowar1, łącznie edytowano 1 raz
"Jeździł koncertowo!" - Sobiesław Zasada o Januszu Kuligu

Życie bez rajdów powoduje raka i choroby serca
Avatar użytkownika
kowar1
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): sobota, 22 lis 2003, 20:43
Lokalizacja: Kowary/Jelenia Góra

Postprzez LuiG » wtorek, 29 sty 2008, 23:08

hmm może to coś pomoże

http://deuter.am.put.poznan.pl/zwm/eskr ... poteza.pdf

napisz coś wiecej :roll:
Avatar użytkownika
LuiG
N3
 
Posty: 230
Dołączył(a): niedziela, 10 paź 2004, 21:12
Lokalizacja: Opole

Postprzez kowar1 » wtorek, 29 sty 2008, 23:36

generalnie do tego, co napisałem powyżej, potrzebne są dwa rodzaje danych, takie jak
1) tablice z charakterystykami kształtowników walcowanych - kątowniki, ceowniki, dwuteowniki, itp
2) tablica ze współczynnikami wyboczeniowymi - można ją znależc np w normie do projektowania konstrukcji stalowych PN-90/B-03200

Pewnie i jedne i drugie można gdzieś znależc w necie. Jeśli nie, to są w różnych książkach.
"Jeździł koncertowo!" - Sobiesław Zasada o Januszu Kuligu

Życie bez rajdów powoduje raka i choroby serca
Avatar użytkownika
kowar1
N3
 
Posty: 337
Dołączył(a): sobota, 22 lis 2003, 20:43
Lokalizacja: Kowary/Jelenia Góra

Postprzez bzyq » wtorek, 29 sty 2008, 23:44

http://www.lw.cad.pl/
To ci się przyda. W razie W, pisz na PW, to wrzucę gdzieś na serwa bardziej rozbudowany
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez THIM » środa, 30 sty 2008, 00:01

Ale mi zrobiliście apetyt na nadchodzący semestr letni :lol:
Timon

http://blmotors.blog.pl/
http://www.facebook.com/BLmotors
Avatar użytkownika
THIM
A6
 
Posty: 1493
Dołączył(a): niedziela, 21 maja 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Albert(Zambrów) » środa, 30 sty 2008, 16:42

sporo pomogliscie, dzieki:D

a teraz kolejne pytanie, jak obliczyc polaczenia spawane?
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez bzyq » środa, 30 sty 2008, 17:02

spoina pachwinowa czy czołowa?
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez zwibel » środa, 30 sty 2008, 17:22

hehehe kowar1 chyba jesteśmy troche po fachu:D jednak siedze troche teraz w innej dziedzinie-tworzywa sztuczne-tak że nie chce sie zbyt dużo wymądrzać bo z technikum nie pamiętam za dużo. A studia to już dużo bardziej rozbudowane obliczenia z których mało co mi zostało :oops:
http://www.rajdowy.info Obrazek
Avatar użytkownika
zwibel
N2
 
Posty: 164
Dołączył(a): piątek, 31 sie 2007, 14:30
Lokalizacja: Jelenia Góra

Postprzez Albert(Zambrów) » czwartek, 31 sty 2008, 19:30

że tak powiem, zmiana tematu:)

Kratownice juz zrobilem, teraz musze zrobic podnosnik srubowy. Moze ktos cos o tym wie bo ja raczej malo :D
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez Albert(Zambrów) » wtorek, 9 gru 2008, 12:04

Odświeżam temat :D

Poszukuje jakichkolwiek informacji przydatnych do projektowania sprzęgieł kłowych. Szukałem w necie ale nic konkretnego nie znalazłem :(

Poratuje ktoś?
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez schwepes » sobota, 13 gru 2008, 13:40

Albert(Zambrów) napisał(a):Poszukuje jakichkolwiek informacji przydatnych do projektowania sprzęgieł kłowych. Szukałem w necie ale nic konkretnego nie znalazłem :(

Poratuje ktoś?

Sprzęgło przeciążeniowe, czy zwykłe? Obliczenia wytrzymałościowe, czy obliczenia na rozłączanie sprzęgła?

Wytrzymałość liczy się na nacisk powierzchniowy (pdop), natomiast podstawą na obliczenie rozłączania sprzęgła jest prosta trygonometria - rozkład siły na styczną i normalną na skośnej powierzchni kła.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Albert(Zambrów) » poniedziałek, 15 gru 2008, 17:01

dokłdanie nazywa to sie sprzeglo kłowe bezpieczenstwa, a obliczenia to chyba wszystko, srednice walkow, lozyskowanie itd.

najgorsze jest w tym to, ze nadal nic nie moge znaleźć.
...każdy ponad każdym, wszyscy najmądrzejsi...

Rajdy wporzO!

Banasik Rally Team OGIEŃ :!:
Avatar użytkownika
Albert(Zambrów)
A6
 
Posty: 1350
Dołączył(a): czwartek, 28 sie 2003, 13:04
Lokalizacja: Zambrów

Postprzez schwepes » wtorek, 16 gru 2008, 23:30

Policzyć wałki i wpusty to raczej nie jest problem. Dobór łożysk jest opisany w każdym katalogu łożysk krok po kroku, lub można skorzystać ze skryptów do doboru łożysk na stronach SKF czy FAG. Przynajmniej u mnie na uczelni można było z tego korzystać.

Policzenie sprężyny znajdziesz w byle książce do PKMu, poradniku mechanika, czy na necie. Ewentualnie w jakiejś książce o silnikach spalinowych.

Moment rozłączania sprzęgła, jak już pisałem wyżej, obliczasz z rozłożenia nacisku na zęby na siłę wzdłużną ("rozłączającą") i poprzeczną.

Nie trzeba do tego żadnych specjalnych wzorów, książek itp. No chyba, że szukasz gotowca do podstawienia danych ;)
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków


Powrót do Hyde Park

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron