przez !ADI! » niedziela, 15 cze 2003, 19:19
cytat:
"Sprzęgło Haldex
W samochodach z napędem 4x4 koncern Volkswagen wprowadził międzyosiowy mechanizm różnicowy w postaci sprzęgła typu Haldex. Sprzęgło Haldex jest modyfikacją sprzęgła wiskotycznego, w którym płytki przenoszące napęd łączyły się ze sobą samoczynnie, jedynie pod wpływem różnicy prędkości obrotowych kół przedniej i tylnej osi. W sprzęgle Haldex płytki te, pracuj w kąpieli olejowej, są łączone w sposób kontrolowany, za pomocą układu elektroniczno -hydrałlicznego składającego się z zaworu i dwóch pomp tłokowo-pierścieniowych. Płytki te można połączyć całkowicie lub tylko "częściowo", w ten sposób płynnie regulując przekazywany moment obrotowy. Sterowanie zaworem odpowiedzialnym za właściwe ciśnienie oleju odbywa się w sposób elektroniczny, z wykorzystaniem informacji o różnicy w obrotach kół przedniej i tylnej osi, położenia pedału "gazu", położenia kierownicy, ciśnienia w układzie hamulcowym, obrotach silnika, itp. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość przenoszenia momentu obrotowego do 3200 Nm (!), duża szybkość działania oraz możliwość współpracy z układami elektronicznymi typu ABS, ASR, ESP."
Tak działa sprzęgło haldex już kiedyś była o nim mowa ale o ile dobrze pamiętam nikt nie sprecyzował zasady jego działania.
Więc teraz nasuwa się pytanie, a co by było gdybym wyciągnął bezpiecznik.?