przez żółtodziób » czwartek, 3 kwi 2003, 11:56
A od kiedy to obniżenie obrotów przy których występuje moc maksymalna ma wpływ na zwiększenie zakresu obrotów użytecznych? Kompletne bzdury opowiadasz. Subaru ma na przykład silnik podkwadratowy, celowo zaprojektowany tak żeby kręcił się wysoko, takie jest założenie od samego początku. Owszem, moc MOGŁABY być utrzymywana na poziomie 300 KM przez elektronikę ale NIE JEST! Przecież to jest sport ekstremalny, walka idzie o ułamki sekund a silniki remontuje się po każdym rajdzie, a co kilka rajdów wymienia się je na nowe, tak mocno są wyżyłowane. Jeśli chodzi o zespoły fabryczne to mają one nawet tyle kasy ze na każdy rajd przygotowują nowy silnik. Czy w tej sytuacji ktokolwiek dobrowolne ograniczy sobie moc elektroniką do 300 KM? NIE! Przepisy przecież nie regulują kwestii elektroniki, to zresztą jest zupełnie niemożliwe. W F1 jakis czas temu przywrócili TCS i automatyczne skrzynie biegów dlatego, że coniektóre zespoły zatrudniały zdolnych programistów, którzy potrafili bardzo dobrze "schowac" w kościach komputerów bolidu odpowiednie programy sterujące skrzynią biegów i silnikiem. Efekt był taki że techniczni inspektorzy FIA nie byli w stanie wykryc takiego hakerstwa a szanse zespołów były nierówne gdyż niektórzy nie umieli tak sprytnie pochować tych zabawek. W rajdówkach takie rzecy jak TCS i automat nie mają racji bytu oczywiście, ale jeszcze łatwiej niż program automatycznej skrzyni biegów i TCSu jest ukryc program zasadniczy silnika. Tak jak, pisałem, można nawet pilotem przełączyć program ze zbyt mocnego na słabszy, w razie kontroli inspektor nie będzie wstanie zauważyć nic niedozwolonego, nawet jak zabiorą auto na hamownię. Z tego powodu nikt na razie nie usiłuje zabierać rajdówek na hamownię, oprócz ich konstruktorów którzy chyba jako jedyni wiedzą ile tak na prawde rajdówka ma mocy.
Przepisy o których piszesz są bez sensu, to jak zakaz stosowania antyradarów na drogach. Niby nie wolno ale bardzo łatwo to obejść.
Poza tym Maćku drogi nie odrobiłeś zadania domowego: podałem link do procaru w jedym z poprzednich postów, nie byłeś łaskaw wejść i sprawdzić jakimi mocami dysponują niefabryczne auta WRC w specyfikacjach 3 - 4ro letnich.