X-owe hamulce robi siępo to żeby auto nie hamowalo na skos, a przynajmniej żeby hamowanie na skos ograniczyć. To jest rochę kłopotliwa sprawa, bo jeśli mamy obwody przód-tył to w razie awarii przodu hamowanie tyłem będzie tyleż długie co niebezpieczne (ryzyko zarzucenia tyłem i kilkakrotnie mniejsza skuteczność). Żeby temu zapobiec stosuje się rozwiązanie w którym przy awarii jednego obwodu jest gwarancja że zadziała jedenz przednich (dużo skuteczniejszych)hamulców. Nie robi się układów z podziałem a strony bo wtedy dopiero byś wykręcił piruet. Trzeba więc robić na krzyż. Idealnie byłoby gdyby samochód miał zdwojony cały układ hamulcowy, ale to zwięszyłoby masę nieresorowaną a przede wszystkim koszty. Prawda jest jednak taka że te wszystkie kombinacje stosuje się żeby dmuchać na zimne, zadbane hamulce w nowoczesnym aucie są praktycznie w 100% niezawodne, ale jak to mówią strzyżonego fryzjer strzyże, pardon, strzeżonego Pan Bóg strzeże.
Ale z tym że fiodor ma przód - tył to żeś mnie zaskoczył. Szczerze mówiąc wylazła moja kompletna nieznajomość niektórych szczegółów konstrukcyjnych kanta. Ale to dobrze, bo można założyć hydrauliczny rękaw. Trzeba tylko założyć zawór zwrotny który zapobegnie cofaniu się płynu do pompy głównej i dalej do przednich hamulców. Sęk w tym że możliwe to jest do wykonania tylko w tym drugim, trudniejszym wariancie. Owszem, można zadć się na szczelność pompy głównej, ale to moim zdaniem zły pomysł znając jakość wykonania fiatów z tamtej epoki a polskich w szczególności. Nie ma co liczyć że nie przepuci ani kropli. W drugim wariancie pompę trzeba sprzężyć z zaworem który w momencie w którym pompa wytworzy ciśnienie zatka przewód wychodzący z pompy głównej. Będzie to możliwe ponieważ zaworek wstawisz zaraz rzed pompę i będzie on mógł byćuruchamiany tą samą dżwignią i w tym samym czasie (oczywiście trzeba przewidzieć pewne wyprzedzenie, żeby zaworek był zamknięty w chwili zadziałania pompy ręcznego hamulca) co pompa rękawa, będzie to więc najpewniejsze rozwiązanie. Albo zastosuj ten czwórnik i zmeń pompę główną na taką która zagwarantuje pełną separację przodu od tyłu (jakiś przeszczep, najlepiej z boliduF1
) ale to będzie się wiązało z zakupem nowej pompy i to jakieś dobrej. Obecnie robione pompy do układów X cały czas pracyją na jednakowym obciążeniu z obu stron, a więc siły działające na usczelnienie wzajemnie się redukują, tylko w przypadku awarii którejś ze stron na przegrodę działa taka sama siła jak na tłoczki szczęk hamulca. Tutaj zaistnieje sytuacja że każdorazowo jak będziesz używał rękawa zaburzona zostani rownowaga, mało solidna pompa szybko się rozleci.