przez żółtodziób » wtorek, 18 sty 2005, 15:32
Jak to wszystko działa dokładnie to nie wie nikt poza ludźmi którzy to buduą i serwisuja, to są pilnie strzeżone tajemnice do których takie misie jak my nie mają dostępu. Z grubsza taki dyferencjał działa identycznie jak każdy inny, posiada jednak wbudowaną blokadę, którą steruje kompter dobierając odpowiednio moment blokujący na podstawie danych z czujników. Niby nic zawiłego, ale diabeł tkwi w szczególach. Na pewno liczy się szybkośc reakcji blokady (najcześciej jest to sprzęgło hydrauliczne) na zmieniające się warunki (pewne, minimalne opóźnienie zawsze występuje, komp najpierw mui rozpoznać potrzebę zablokowania mechanizmu i wysłać sygnał do odpowiedniego siłownika) oraz precyzja doboru siły blokującej do warunków (tutaj akurat wszystko zależy jak ustawimy dyfer)
Podobnie działają atywne stabilizatory komputer na podstawie wskazań czujników powoduje usztywnienie zawieszeń kół znajdujących się po zewnętrznej stronie. Tutaj też znaczenie ma szybkośc i precyzja i nie powiem ci jakimi środkami teamy do tego dochodzą. Na pewno aktywe zawieszenia są kontrowersyjnym rozwiązaniem, o ile na asfalcie korzyści nie sa przez nikogo kwestionowane, o tyle na szutrach kładzenie się auta w zakrętach daje kierowcy więcej informacji na jak agresywną jazdę może sobie pozwolić. Auto z aktywym zawieszeniem słabo się przechyla, co z jednej strony jest korzystne, gdyż pozwala na osiągniecie większej predkości w zakręcie, jednak granica pomiędzy wykorzystaniem 1005 możliwości wozu a solidnym dzwonem staje się cienka, takie auto nie ostrzega że za chwilę zacznie koziołkować, daje pozorne poczucie bezpieczeństwa.